Pierwsza pomoc (BLS) i elementy pielęgniarstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3900-1BLS |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Pierwsza pomoc (BLS) i elementy pielęgniarstwa |
Jednostka: | Wydział Medyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje swoim zakresem ćwiczenia praktyczne podstawowych zabiegów resuscytacyjnych według wytycznych Europejskiej Rady Resuscytacji oraz podstawowe procedury pielęgniarskie. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia z zakresu Podstawowych Zabiegów Ratujących Życie (BLS – Basic Life Support) obejmujące: - Podstawę prawną udzielania pierwszej pomocy, - Ocenę miejsca zdarzenia oraz bezpieczeństwo własne ratującego, - Ocenę stanu świadomości poszkodowanego, - Podstawy bezprzyrządowego udrożnienia dróg oddechowych, - Układanie poszkodowanego w pozycji bezpiecznej - Umiejętność rozpoznania nagłego zatrzymania krążenia - Umiejętność wezwania pomocy i powiadomienia służb ratunkowych - Umiejętność prowadzenia resuscytacji krążeniowo oddechowej osób dorosłych oraz dzieci, - Postępowanie w przypadku zakrztuszenia Ćwiczenia z zakresu podstaw pielęgniarstwa: - Monitorowanie podstawowych parametrów życiowych - Kaniulacja żył - Cewnikowanie pęcherza moczowego - Zakładanie sondy żołądkowej |
Literatura: |
Wytyczne Resucytacji: rozdział 4, Kraków 2021: www.prc.krakow.pl/wytyczne_2021.html Majda A., Ślusarska B., Zarzycka D. Umiejętności pielęgniarskie Katalog check-list, Warszawa 2021 Majda. A, Ślusarska B., Zarzycka D. Podstawy pielęgniarstwa. Tom 2. Strony 33-100; 597-618; 998-1003 |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu zajęć student zna i rozumie: E.W 3. przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób dzieci: 1) krzywicy, tężyczki, drgawek, 2) wad serca, zapalenia mięśnia sercowego, wsierdzia i osierdzia, kardiomiopatii, zaburzeń rytmu serca, niewydolności serca, nadciśnienia tętniczego, omdleń, 3) ostrych i przewlekłych chorób górnych i dolnych dróg oddechowych, wad wrodzonych układu oddechowego, gruźlicy, mukowiscydozy, astmy, alergicznego nieżytu nosa, pokrzywki, wstrząsu anafilaktycznego, obrzęku naczynioworuchowego, 4) niedokrwistości, skaz krwotocznych, stanów niewydolności szpiku, chorób nowotworowych wieku dziecięcego, w tym guzów litych typowych dla wieku dziecięcego, 5) ostrych i przewlekłych bólów brzucha, wymiotów, biegunek, zaparć, krwawień z przewodu pokarmowego, choroby wrzodowej, nieswoistych chorób jelit, chorób trzustki, cholestaz i chorób wątroby oraz innych chorób nabytych i wad wrodzonych przewodu pokarmowego, 6) zakażeń układu moczowego, wad wrodzonych układu moczowego, zespołu nerczycowego, kamicy nerkowej, ostrej i przewlekłej niewydolności nerek, ostrych i przewlekłych zapaleń nerek, chorób układowych nerek, zaburzeń oddawania moczu, choroby refluksowej pęcherzowo-moczowodowej, 7) zaburzeń wzrastania, chorób tarczycy i przytarczyc, chorób nadnerczy, cukrzycy, otyłości, zaburzeń dojrzewania i funkcji gonad, 8) mózgowego porażenia dziecięcego, zapaleń mózgu i opon mózgowo-rdzeniowych, padaczki, 9) najczęstszych chorób zakaźnych wieku dziecięcego, 10) zespołów genetycznych, 11) chorób tkanki łącznej, gorączki reumatycznej, młodzieńczego zapalenia stawów, tocznia układowego, zapalenia skórno-mięśniowego E.W6.najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci i zasady postępowania w tych stanach; E.W7. przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań: 1) chorób układu krążenia, w tym choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego – pierwotnego i wtórnego, nadciśnienia płucnego, 2) chorób układu oddechowego, w tym chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy oskrzelowej, rozstrzenia oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, chorób śródmiąższowych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej (ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego, 3) chorób układu pokarmowego, w tym chorób jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego, 4) chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, jajników i jąder oraz guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego – hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii, 5) chorób nerek i dróg moczowych, w tym ostrych i przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego, nowotworów układu moczowego, w szczególności pęcherza moczowego i nerki, 6) chorób układu krwiotwórczego, w tym aplazji szpiku, niedokrwistości, granulocytopenii i agranulocytozy, małopłytkowości, białaczek ostrych, nowotworów mieloproliferacyjnych i mielodysplastyczno--mieloproliferacyjnych, zespołów mielodysplastycznych, nowotworów z dojrzałych limfocytów B i T, skaz krwotocznych, trombofilii, stanów bezpośredniego zagrożenia życia w hematologii, zaburzeń krwi w chorobach innych narządów, 7) chorób reumatycznych, w tym chorób układowych tkanki łącznej, układowych zapaleń naczyń, zapaleń stawów z zajęciem kręgosłupa, chorób metabolicznych kości, w szczególności osteoporozy i choroby zwyrodnieniowej stawów, dny moczanowej, 8) chorób alergicznych, w tym anafilaksji i wstrząsu anafilaktycznego oraz obrzęku naczynioruchowego, 9) zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy E.W39. rodzaje materiałów biologicznych wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej i zasady pobierania materiału do badań E.W40. podstawy teoretyczne i praktyczne diagnostyki laboratoryjnej E.W41. możliwości i ograniczenia badań laboratoryjnych w stanach nagłych E.W42. wskazania do wdrożenia terapii monitorowanej E.W43. podstawowe pojęcia farmakoekonomiczne F.W7. wytyczne w zakresie resuscytacji krążeniowo-oddechowej noworodków, dzieci i dorosłych Po zaliczeniu zajęć student potrafi: E.U1.przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym E.U2. przeprowadzać wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną E.U3.przeprowadzać pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego E.U7.oceniać stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta E.U13. oceniać i opisywać stan somatyczny oraz psychiczny pacjenta E.U14. rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia E.U28. pobierać i zabezpieczać materiał do badań wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej E.U29. wykonywać podstawowe procedury i zabiegi medyczne w tym: 1) pomiar temperatury ciała (powierzchownej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, 2) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, 3) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, 4) wprowadzenie rurki ustno-gardłowej, 5) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie 22 obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej, 6) pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, 7) cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę, 8) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca, 9) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi; E.U38. prowadzić dokumentację medyczną pacjenta F.U9. zaopatrywać krwawienie zewnętrzne F.U10. wykonywać podstawowe zabiegi resuscytacyjne z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego i inne czynności ratunkowe oraz udzielać pierwszej pomocy Po zaliczeniu zajęć student jest gotowy do: K_K1. nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych K_K2. kierowania się dobrem pacjenta K_K4. podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny, egzamin praktyczny. Zaliczenie odbędzie się w formie ćwiczeń. BLS (po drugim dniu zajęć na ostatniej godzinie) - symulacja medyczna, scenka symulacyjna w grupie 3 os. Pielęgniarstwo w trakcie zajęć - na podstawie postawionych zadań konieczne będzie zaliczenie procedur pielęgniarskich - każdy musi podejść do procedury ( w warunkach klinicznych lub w symulacji). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Szymon Rokicki | |
Prowadzący grup: | Paweł Oskwarek, Szymon Rokicki, Paweł Wiktorzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.