Membership in the EU and the Problems of Democracy and Human Rights Protection (internet course)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-CUE-ERASMUS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Membership in the EU and the Problems of Democracy and Human Rights Protection (internet course) |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: |
Courses in foreign languages Przedmioty Centrum Europejskiego dla studentów ERASMUS przedmioty ogólnouniwersyteckie Centrum Europejskiego Przedmioty tylko dla studentów Erasmus |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Cel kursu: badanie zależności między członkostwem w UE a ochroną demokracji i praw człowieka na poziomie krajowym (przede wszystkim na przykładzie Polski oraz innych nowo przyjętych państw członkowskich). Adresatami kursu mogą zostać studenci wszystkich kierunków, starszych lat studiów, w szczególności prawnych, administracyjnych, nauk politycznych i historii; zalecana znajomość podstaw prawa europejskiego oraz wiedzy o Unii Europejskiej. |
Pełny opis: |
Głównym celem tego kursu będzie omówienie stosunków między członkostwem w UE (w szczególności, na przykładzie Polski, ale także ogólniej nowych państw członkowskich) a ochroną demokracji i praw człowieka. Czasem powiada się, że Unia Europejska cierpi na niedosyt demokracji: czy ten deficyt przekłada się na deficyt demokracji w państwach członkowskich, skoro duża część legislacji na poziomie państwowym determinowana jest tworzeniem prawa i polityki na szczeblu unijnym? Z drugiej strony, powiada się, że jednym z głównych skutków wstąpienia do Unii była konsolidacja demokracji i ochrony praw człowieka w nowych państwach członkowskich, które dopiero niedawno przeszły na drogę demokratyczną. Czy jest to zgodne z prawdą i czy jest to właściwy ideał polityczny? Czy Unia Europejska jest w stanie pomóc chronić prawa człowieka na szczeblu państw członkowskich i również zapobiec odejściom od demokracji? Konspekt: 1. Unia Europejska a prawa człowieka 2. Kwestia obywatelstwa unijnego: krok w kierunku demokracji uczestniczącej czy biurokratyczna fikcja? 3. Wpływ akcesji do UE i przedakcesyjnej kondycjonalności na respektowanie zasad demokratycznych przez nowe państwa członkowskie 4. Prawa mniejszości a UE 5. Relacje między nadrzędnością prawa UE, suwerennością państw członkowskich a obowiązkami sądów konstytucyjnych ochrony praw człowieka i zasad demokratycznych w państwach członkowskich UWAGA: KURS BĘDZIE PROWADZONY W JĘZYKU ANGIELSKIM. Nakład pracy studenta: lektura materiałów do zajęć - 60 h przygotowanie do testów - 60 h przygotowanie do zaliczenia - 60 h razem - 180 h |
Literatura: |
podręcznik do pobrania w Internecie:Wojciech Sadurski, Jacques Ziller and Karolina Zurek (eds.)Apres Enlargement: Legal and Political Responses in Central and Eastern Europe San Domenico di Fiesole (Florence): EUI - RSCAS, 2005http://www.eui.eu/RSCAS/e-texts/2006_ApresEnlargement_Sadurski&al.pdf Reszta literatury dostępna na stronie kursu. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu procesu uczenia się student: 1. zna zasady ochrony praw człowieka obowiązujące w Unii Europejskiej i ich relacje z ochroną praw człowieka w państwach członkowskich 2. zna funkcje i główne zasady obywatelsstwa europejskiego 3. rozumie znaczenie „kondycjnonalności” unijnej do dostosowania struktury demokracji w państwach członkowskich do wymogów unijnych; 4. poddaje krytycznej analizie rolę prawa unijnego w ksztatowaniu zasad demokracji w państwach członkowskich 5. ocenia skutki członkostwa w Unii Europejskiej dla ochrony praw mniejszości; 6. interpretuje rolę parlamentów narodowych w prawodawstwie unijnym po przyjęciu Traktatu Lizbońskiego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę składają się dwa elementy. Pierwszy (51 procent oceny całkowitej) to pięć quizów (każdy na zakończenie zajęć). Druga część oceny (pozostałe 49 procent oceny całkowitej) studenci uzyskują podczas 2-godzinnego zaliczenia, który polega na odpowiedzi na pytania otwarte - studenci wypowiadają się w formie krótkiego eseju (jego długość nie jest ograniczona). Egzamin pisemny student może napisać po polsku lub po angielsku. Podczas zaliczenia nie można mieć przy sobie żadnych pomocniczych materiałów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Jurkiewicz-Eckert, Wojciech Sadurski, Maciej Tauber | |
Prowadzący grup: | Wojciech Sadurski, Maciej Tauber | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Jurkiewicz-Eckert, Wojciech Sadurski, Maciej Tauber | |
Prowadzący grup: | Wojciech Sadurski, Maciej Tauber | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Sadurski, Maciej Tauber | |
Prowadzący grup: | Wojciech Sadurski, Maciej Tauber | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Sadurski, Maciej Tauber | |
Prowadzący grup: | Wojciech Sadurski, Maciej Tauber | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.