Polityka informacyjna Unii Europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-EU-L24-PIUE |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Polityka informacyjna Unii Europejskiej |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: |
Europeistyka dzienne I stopnia II rok 4 semestr LATO, Centrum Europejskie |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest omówienie i charakterystyka komunikowania publicznego w Unii Europejskiej, które służy wymianie informacji, i jest formą realizacji interesu społecznego i obywatelskiego. Polityka informacyjna UE analizowana jest z uwzględnieniem podmiotów ją kreujących, celów jej prowadzenia oraz narzędzi jej realizacji. Działania UE analizowane są także z uwzględnieniem perspektywy marketingowej. |
Pełny opis: |
Tematyka prezentowana w trakcie zajęć ma na celu prezentację podstaw prawnych i instytucjonalnych polityki informacyjnej Unii Europejskiej. Studenci poznają przesłanki realizacji polityki informacyjnej, a także cele i instytucje ją realizujące. Istotnym uzupełnieniem jest także analiza działań informacyjnych UE z perspektywy marketingowej, w tym marketingu społecznego. W trakcie zajęć wykorzystywane są prezentacje multimedialne i filmy, związane z omawianymi zagadnieniami. Studenci mają możliwość zaprezentowania swoich referatów oraz udziału w dyskusjach. Teoretyczna wiedza wykorzystywana jest w trakcie gier i symulacji. Szacunkowa, całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów kształcenia: Udział w zajęciach: 30 godzin; Przygotowanie do kolokwium: 15 godzin; Przygotowanie do zajęć i wykonanie zadań, wskazanych przez prowadzącą: 30 godzin; Przygotowanie prezentacji: 20 godzin. |
Literatura: |
Dobek-Ostrowska B., Wiszniowski R., Teoria komunikowania publicznego i politycznego. Wprowadzenie, Wrocław 2007. Hudzik J. P., Woźniak W. (red.), Sfera publiczna – Kondycja – przejawy – przemiany, Lublin 2006. Jakubowicz K., Unia Europejska a media. Między kulturą a gospodarką, Warszawa 2010. Jas-Koziarkiewicz, M. (2019a). Euranet Plus – europejski głos w Twoim domu. Radio w procesie europeizacji. Warszawa: Dom Wydawniczo-Handlowy Elipsa. Jas-Koziarkiewicz, M. (2019b). Polish young people about the presence of EU topics in the media. Problemi dell'informazione, 1, s. 175–198. Jas-Koziarkiewicz, M. (2019c). Polish opinion weeklies about Brexit in 2015 and 2016. On-line Journal Modelling the New Europe, 29, s. 78-107. Jas-Koziarkiewicz M., Kiedy wydarzenie może stać się newsem? Gatekeeping i selekcja źródeł informacji w komunikowaniu o Unii Europejskiej, „Zeszyty Prasoznawcze” 2 (2017). Jas-Koziarkiewicz M., Best Practices in Communicating About the European Union, “Przegląd Europejski” 1/(2017). Jas-Koziarkiewicz M., Europe Direct jako narzędzie strategii informacyjnej Unii Europejskiej w XXI w., (w:) Komunikowanie masowe i polityka medialna w epoce globalizacji i cyfryzacji – aspekty międzynarodowe, J. Adamowski, A. Jaskiernia (red.) Warszawa 2013. Jas-Koziarkiewicz M., Information on demand. Evaluation of the European Union’s information policy done by journalists, “Przegląd Europejski” nr 4/2015, http://en.przegladeuropejski.wdinp.uw.edu.pl/zasoby/pliki/38/1-Jas.pdf Jas-Koziarkiewicz M., Polityka informacyjna Unii Europejskiej – strategie, narzędzia i ocena realizacji, (w:) Europa dla młodych – szansa ou d’illusion, Ł. Zamęcki, A. Olejniczak (red.), Warszawa 2013. Jas-Koziarkiewicz M. Prawne i instytucjonalne podstawy polityki informacyjnej Unii Europejskiej, „Przegląd Europejski” nr 2/2015, http://en.przegladeuropejski.wdinp.uw.edu.pl/zasoby/pliki/36/2-Jas.pdf. Jurga-Wosik E., Polityka informacyjna i dostęp do dokumentów w instytucjach Unii Europejskiej, „Przegląd Politologiczny” nr 4/2012. Kamiński I., Swoboda wypowiedzi w orzeczeniach Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu, Kraków 2006. Brzoska P. Unia w sieci, w: M. Jas-Koziarkiewicz (red. naukowa), Informacja – jaka i dlaczego w UE?, Rambler, Warszawa 2017. Shishko B., Unia w sieci – platformy informacyjne UE w praktyce, w: M. Jas-Koziarkiewicz (red. naukowa), Informacja – jaka i dlaczego w UE?, Rambler, Warszawa 2017. Malinowska K., Spotkania z Europą – jak o Parlamencie Europejskim można opowiadać obywatelom?, w: M. Jas-Koziarkiewicz (red. naukowa), Informacja – jaka i dlaczego w UE?, Rambler, Warszawa 2017. Anna Kwiecień, Co Kowalski wie o funduszach europejskich i jaki ma stosunek do Unii Europejskiej?, w: M. Jas-Koziarkiewicz (red. naukowa), Informacja – jaka i dlaczego w UE?, Rambler, Warszawa 2017. Ogonowska A., Źródła informacji o Unii Europejskiej. Zarys problematyki, Warszawa 2006. Strony i witryny internetowe sieci informacyjnych. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Europe Direct Networks – Annual Report 2006-2015 (http://europa.eu/europedirect/) Grabowska M., Informacja Unii Europejskiej, Warszawa 1999. Itrich-Drabarek J., Polityka dostępu do dokumentów w Unii Europejskiej, (w:) Społeczeństwo obywatelskie w procesie integracji europejskiej, M. Witkowska (red.), Warszawa 2009. Ociepka B. (red), Kształtowanie wizerunku, Wrocław 2005. Ogonowska A., Dostęp do dokumentów Unii Europejskiej, (w:) Źródła informacji o Unii Europejskiej. Zarys problematyki, Warszawa 2006. Ogonowska A., Narzędzia informacyjne utworzone na mocy unijnych regulacji o dostępie do dokumentów – analiza i ocena wartości informacyjnej. Część I: Rejestry dokumentów. „Studia Europejskie” nr 3/2006. Ogonowska A., Narzędzia informacyjne utworzone na mocy unijnych regulacji o dostępie do dokumentów – analiza i ocena wartości informacyjnej. Część II. Udostępnianie bezpośrednie dokumentów, „Studia Europejskie” nr 4/2006. Ogonowska A., Rola służb prasowych i audiowizualnych instytucji unijnych w polityce informacyjnej Unii Europejskiej, „Studia Europejskie” nr 4/2007. Poźniak W. T., Nieoficjalne, internetowe źródła informacji o Unii Europejskiej. Przegląd najważniejszych agencji informacyjnych, portali i wydawnictw, (w:) Źródła informacji o Unii Europejskiej. Zarys problematyki, Warszawa 2006. Samel A., Zaangażowanie organizacji pozarządowych w kampanię profrekwencyjną przed wyborami do Parlamentu Europejskiego, (w:) Społeczeństwo obywatelskie w procesie integracji europejskiej, M. Witkowska (red.), Warszawa 2009. |
Efekty uczenia się: |
Sudent po zajęciach: WIEDZA: 1. Zna podstawowe dokumenty określające zasady polityki informacyjnej w UE; 2. Potrafi wymienić podstawowe cele i zasady polityki informacyjnej UE; 3. Zna najważniejsze bazy danych i serwisy informacyjne Unii Europejskiej i innych instytucji i organizacji europejskich; UMIEJĘTNOŚCI: 1. Potrafi wyszukiwać i selekcjonować informacje o Unii Europejskiej i Europie z wykorzystaniem zróżnicowanych źródeł; 2. Umie przygotować informacje i komunikaty ustne i pisemne; POSTAWY: 1. Krytycznie ocenia posiadaną wiedzę na tematy europejskie i dąży do jej poszerzenia; 2. Potrafi współpracować w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem wstępnym uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności). Osoby, które przekroczą limit zobowiązane są do zaliczenia testu pisemnego. Nieobecność (w ramach limitu) nie zwalnia z obowiązku dostarczenia na czas prezentacji lub prac! Wszystkie zadania do wykonania w domu i referaty przesyłamy za pośrednictwem platformy Kampus. Ocena uzależniona jest od spełnienia poniższych kryteriów: 1. Zadania zlecone do wykonania w domu.– 30 pkt; Zadania przesłane po terminie (wskazanym w opisie na platformie Kampus) nie są sprawdzane i student otrzymuje za nie 0 pkt. Zadanie 1 wyceniono na 20 pkt, zadanie numer 2 – 10 pkt. Zadania in 2. Praca na zajęciach – 25 pkt. Realizacja 5 zadań w grupach w trakcie zajęć i prezentacja wyników. Grupy są stałe, w przypadku nieobecności na zajęciach nie uzyskuje się punktów. Nie ma możliwości uzyskania punktów w innej formie. Poszczególne zadania wycenione na maksymalnie 5 pkt. 3. Aktywność – 15 pkt. Punkty za aktywny udział w zajęciach. 4. Referat – jest oceniony pod warunkiem wgrania go do poniedziałku poprzedzającego prezentację na platformę Kampus do godz. 23:55 (aktywność zatytułowana Referaty) – 30 pkt. Student musi uzyskać co najmniej 60 pkt, aby uzyskać zaliczenie. Osoby, które otrzymają ocenę niedostateczną mogą w sesji egzaminacyjnej przystąpić do zaliczenia poprawkowego (test). Oceny będą wpisane do USOSA do końca sesji egzaminacyjnej. Skala ocen Ocena bardzo dobra 87 – 100 pkt Ocena dobra plus 80 – 86 pkt Ocena dobra 75 – 79 pkt Ocena dostateczna plus 70 – 74 pkt Ocena dostateczna 61 – 69 pkt Ocena niedostateczna 0 – 60 pkt |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 14 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Jas-Koziarkiewicz | |
Prowadzący grup: | Marta Jas-Koziarkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-16 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 14 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.