Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Naturalne i antropogeniczne procesy strefy brzegowej Bałtyku; technologie czystej energii – Pobrzeże

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4030-KTPOB
Kod Erasmus / ISCED: 07.302 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Naturalne i antropogeniczne procesy strefy brzegowej Bałtyku; technologie czystej energii – Pobrzeże
Jednostka: Wydział Geologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe na 2 sem. I r. studiów I st. na kierunku MSOŚ
Przedmioty obowiązkowe na kierunku MSOŚ oferowane przez Wydział Geologii
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (lista przedmiotów):

Geologia I 4030-GEO1
Geologia II 4030-GEO2

Założenia (opisowo):

Student przed udziałem w zajęciach powinien opanować podstawową wiedzę w zakresie procesów egzogenicznych, zwłaszcza w zakresie procesów zachodzących w strefach brzegowych mórz i oceanów oraz procesów glacjalnych.

Skrócony opis:

Zajęcia terenowe odbywają się w pasie wybrzeża pomiędzy Mierzeją Łebską a Helem. Studenci mają możliwość zapoznania się z współczesnymi procesami przyrodniczymi w strefie brzegowej Bałtyku, z zagadnieniami ochrony roślinności, sposobami zabezpieczania brzegu przed erozją. Poznają zasady funkcjonowania elektrowni szczytowo-pompowej w Żarnowcu. Zapoznają się z problematyką pozyskiwania energii z elektrowni wiatrowych i atomowych. Biorą udział w wykładach i zajęciach na terenie Stacji Morskiej Instytutu Oceanografii UG w Helu. Poznają zagadnienia sukcesji roślinności wydmowej na Mierzei Łebskiej i działanie procesów eolicznych w Słowińskim Parku Narodowym.

Pełny opis:

Zajęcia terenowe mają na celu zapoznanie studentów z krajobrazem glacjalnym i budową geologiczną Pobrzeża Gdańskiego, np. odsłonięciach klifowych Kępy Swarzewskiej i wschodniej części Pobrzeża Koszalińskiego, np. na Wysoczyźnie Żarnowieckiej i w Słowińskim Parku Narodowym. Na odcinku wybrzeża pomiędzy Helem a Dębkami uczestnicy kursu poznają współczesne procesy strefy brzegowej, budowę plaży, mikroformy dna piaszczystego związane z falowaniem i prądami morskimi. Szczególny nacisk położony jest na procesy niszczenia brzegów morskich, zarówno na klifowym (Jastrzębia Góra) i wydmowym (Dębki) odcinku wybrzeża. Studenci poznają różnego typu umocnienia brzegu zapobiegające dalszej erozji i osuwiskom (Rozewie, Jastrzębia Góra, Półwysep Helski, port we Władysławowie). Na obszarze Słowińskiego Parku Narodowego zapoznają się z procesami eolicznymi, sukcesją roślinną środowiska wydmowego oraz problemami ochrony tego obszaru. Podczas pobytu w elektrowni szczytowo-pompowej, studenci poznają jej budowę, zasady działania, jej wpływ na środowisko przyrodnicze. Problematyka pozyskiwania tzw. czystej energii jest poruszana też w czasie wizyty przy elektrowni wiatrowej Łebcz-Gnieżdzewo-Swarzewo i przy zabudowaniach planowanej elektrowni jądrowej w Żarnowcu. W Stacji Morskiej UG w Helu studenci biorą udział w wykładach i zajęciach prowadzonych przez oceanografów i biologów - specjalistów z Uniwersytetu Gdańskiego. Zajęcia dotyczą ekosystemu Morza Bałtyckiego, w tym Zatoki Puckiej, ochrony i introdukcji ssaków morskich (foki, morświny).

Literatura:

Augustowski B (red). 1984 - Pobrzeże Pomorskie. Ossolineum.

Przewoźniak M. (red). 1995 - Ochrona przyrody w rejonie Gdańskim. Bogucki Wydawnictwo Naukowe.

Rudowski S. 1986 - Środowisko sedymentacyjne rewowego wybrzeża morza bezpływowego na przykładzie południowego Bałtyku. Studia

Geologica Polonica 87, 1-74.

Duxbury A.C. i in., 2002 - Oceany świata. PWN.

Cyberski, J. (red). 2005 - Stan i zagrożenie półwyspu Helskiego. Wydawnictwo Gdańskie.

Piotrowska H. (red). 1997 - Przyroda Słowińskiego Parku Narodowego. Bogucki Wydawnictwo Naukowe

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu zajęć terenowych student:

Wiedza:

- rozpoznaje struktury sedymentacyjne i opisuje litologię skał klastycznych;

- rozpoznaje zależność pomiędzy budową geologiczną a rzeźbą terenu;

- rozpoznają sukcesje roślinne na różnych typach podłoża;

- zna podstawowe ekosystemy Bałtyku;

- zna źródła i sposoby pozyskiwania tzw. czystej energii

- rozumie wpływ warunków naturalnych i antropogenicznych na określone procesy geodynamiczne (osuwiska, sztormy itp.);

Umiejętności:

- dokumentuje obserwacje terenowe (notatki, rysunki, zdjęcia):

- analizuje zmiany środowiska i potrafi je interpretować, zarówno w odniesieniu do procesów współczesnych jak i w zapisie kopalnym;

- wyjaśnia podstawowe zagadnienia związane z zagrożeniami naturalnymi i antropogenicznymi ekosystemu Bałtyku;

- potrafi przeanalizować zalety i wady pozyskiwania energii z różnych źródeł;

Inne kompetencje (w tym społeczne):

- analizuje w sposób interdyscyplinarny problemy ochrony brzegu morskiego oraz ochrony środowiska naturalnego Bałtyku

- posiada umiejętność pracy w zespole, organizacja i podział zadań w trakcie prac terenowych i prac kameralnych przy wykonywaniu postawionych zadań;

- jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje i innych osób biorących udział w tym samym wyjeździe terenowym, czy przy grupowym wykonywaniu zadań;

- wyjaśnia i ma świadomość potrzeby ochrony ożywionego i nieożywionego środowiska przyrodniczego i edukacji otoczenia w tym kierunku.

tyku.

Metody i kryteria oceniania:

Student w czasie zajęć uczestniczy zarówno w zajęciach pokazowych, wykładowych, jak i praktycznych (np. samodzielnie opisując osady odsłaniające się w klifie lub wydmach). Na ocenę końcową składa się zarówno aktywność studenta w trakcie zajęć, jak również ocena z kolokwium zaliczeniowego.

Praktyki zawodowe:

Nie są wymagane.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kurs terenowy, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Olszewska-Nejbert
Prowadzący grup: Paulina Leonowicz, Danuta Olszewska-Nejbert
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)