Fonetyka korektywna języka angielskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-1SFKJAO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Fonetyka korektywna języka angielskiego |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru I w CKNJOiEE UW - studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Założenia (opisowo): | Po zakończeniu kursu studenci posiadają wiedzę w zakresie podstawowych różnic w wymawianiu dźwięków mowy między językiem polskim a angielskim i są w stanie tę wiedzę stosować w dalszych etapach nauki wymowy. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Głównym celem kursu jest wspomaganie studentów w korygowaniu i pozbywaniu się niekorzystnych cech własnej wymowy i w osiągnięciu wymowy prawidłowej, umożliwiającej płynną komunikację i późniejsze nauczanie; rozbudzenie świadomości oraz wrażliwości fonetycznej studentów; przygotowanie ich do samodzielnej pracy nad własną wymową angielską. Zajęcia obejmują ćwiczenia artykulacyjne na poziomie segmentalnym jak i suprasegmentalnym oraz przyswojenie zapisu fonetycznego. |
Pełny opis: |
Celem kursu jest wspomaganie studentów w korygowaniu i pozbywaniu się niekorzystnych cech własnej wymowy; eliminowanie typowych błędów w wymowie angielskiej wynikających z różnic między systemami dźwiękowymi języka rodzimego i języka angielskiego na poziomie dźwięków mowy (samogłoski, spółgłoski) i prozodii (akcent wyrazowy i zdaniowy, intonacja); wspomaganie w osiągnięciu oczekiwanej od nauczyciela języka angielskiego płynności i poprawności wymowy (w odniesieniu do wybranego za wzór/model akcentu); rozbudzenie świadomości oraz wrażliwości fonetycznej studentów; przygotowanie ich do samodzielnej pracy nad własną wymową angielską w oparciu od dostępne narzędzia; wprowadzenie wybranych elementów opisu fonetycznego języka angielskiego oraz zagadnień fonologicznych. Program zajęć obejmuje opis oraz intensywny trening artykulacji spółgłosek i samogłosek; wybranych zjawisk alofonicznych; fonetykę międzywyrazową; asymilacje oraz elizje; słabe i mocne formy wyrazów gramatycznych; przycisk wyrazowy, rytm oraz intonację; porównanie angielskiego i amerykańskiego standardu wymowy (SES oraz GA); wybrane zagadnienia z fonetyki języka polskiego; transkrypcję fonetyczną (fonemiczną, alofoniczną). Kurs prowadzony jest w trybie mieszanym (14 godzin stacjonarnie + 16 godzin zdalnie, asynchronicznie) |
Literatura: |
Allen, W.S., Living English Speech, Longmans, London, 1959. Arnold, G. F. &. Gimson, A. C., English pronunciation practice. London University Press, London, 1968. Brazil, D., Pronunciation for advanced learners of English, CUP, Cambridge, 1994. Cruttenden, A., Gimson's pronunciation of English, Edward Arnold, London, 1994, 2014. Crystal, D., A dictionary of linguistics and phonetics, Blackwell, Oxford, 1996. Hawkins, P., Introducing phonology, Routledge, London, 1992. Jassem, W., Exercises in English pronunciation, PWN, Warszawa, 1995. Jones, D. An English pronouncing dictionary, (15th ed), Roach, P.& Hartman, J. (eds), CUP, Cambridge, 1997. Knowles, G. O., Patterns of spoken English, Longman, London, 1984. Mortimer, C., Sound right! Longman, London, 1975. O’Connor, J.D., Better English Pronunciation, CUP, Cambridge, 1980. Ponsonby, M., How now brown cow? A course in the pronunciation of English, Prentice Hall, London, 1987. Reszkiewicz, A., Correct your English pronunciation, PWN, Warszawa, 1981. Roach, P., English phonetics and phonology, (2nd ed), CUP, Cambridge, 1991. Roach, P., Introducing phonetics, Penguin, London, 1992. Sobkowiak, W., English phonetics for Poles, Bene Nati, Poznań, 1996. Underhill, A., Sound foundations, Heinemann, Oxford, 1994. Wells, J. C. & Colson, G., Practical phonetics, Pitman, London, 1971. Wells, J. C., Accents of English, CUP, Cambridge, 1982. Wells, J. C., Longman pronunciation dictionary, Longman, Harlow, 2000. Wełna, J., English spelling and pronunciation, PWN, Warszawa, 1982. |
Efekty uczenia się: |
K_W02: Absolwent zna niezbędną terminologię z zakresu językoznawstwa, właściwą dla nauczania języków obcych K_W16: w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego angielskim, ich prawidłowości i zakłócenia C.W7: znaczenie języka jako narzędzia pracy nauczyciela: problematykę pracy z uczniami z ograniczoną znajomością języka polskiego lub zaburzeniami komunikacji językowej, metody porozumiewania się w celach dydaktycznych – sztukę wykładania i zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów, praktyczne aspekty wystąpień publicznych – poprawność językową, etykę języka, etykietę korespondencji tradycyjnej i elektronicznej oraz zagadnienia związane z emisją głosu – budowę, działanie i ochronę narządu mowy i zasady emisji głosu K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i angielskim, K_U09 dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające zmian w przyszłym działaniu K_U12 porozumiewać się w języku angielskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie językoznawstwa, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku angielskim K_U14 przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku angielskim, na tematy dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł K_U22 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT) w języku angielskim K_K01 Absolwent jest gotów do uczenia się przez całe życie K_K02 refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności,ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia K_K05 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role C.K2: skutecznego korygowania swoich błędów językowych i doskonalenia aparatu emisji głosu |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach, zadania domowe z transkrypcji fonetycznej, systematyczna ocena opanowania poszczególnych dźwięków mowy (czytanie np. dialogów na ocenę), regularne testy z transkrypcji. Ocena końcowa jest średnią wypadkową wszystkich ocen. Materiały do pracy własnej w ramach zajęć asynchronicznych udostępniane są na stronie kursu na platformie Kampus 1 lub 2. Terminowe realizowanie zadań na platformie jest warunkiem zaliczenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Eugeniusz Cyran | |
Prowadzący grup: | Marek Biedrzycki, Eugeniusz Cyran | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
|
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie z symbolami fonetycznymi IPA i zasadami transkrypcji fonetycznej. Porównanie dźwięków mowy j. polskiego z j. angielskim. Ćwiczenia kondycyjne na poszczególne samogłoski i spółgłoski angielskie. |
|
Pełny opis: |
Zapoznanie z symbolami fonetycznymi IPA i zasadami transkrypcji fonetycznej oraz regularne warsztaty i prace domowe z transkrypcji pojedynczych słów i zdań. Porównanie dźwięków mowy j. polskiego z j. angielskim połączone z ćwiczeniami kondycyjnymi nieobejmującymi poszczególne samogłoski i spółgłoski angielskie w pojedynczych wyrazach oraz zdaniach, na podstawie naturalnych dialogów. Zapoznanie z podstawową literaturą oraz najlepszymi słownikami wymowy. |
|
Literatura: |
Allen, W.S., Living English Speech, Longmans, London, 1959. Arnold, G. F. &. Gimson, A. C., English pronunciation practice. London University Press, London, 1968. Brazil, D., Pronunciation for advanced learners of English, CUP, Cambridge, 1994. Cruttenden, A., Gimson's pronunciation of English, Edward Arnold, London, 1994, 2014. Crystal, D., A dictionary of linguistics and phonetics, Blackwell, Oxford, 1996. Hawkins, P., Introducing phonology, Routledge, London, 1992. Jassem, W., Exercises in English pronunciation, PWN, Warszawa, 1995. Jones, D. An English pronouncing dictionary, (15th ed), Roach, P.& Hartman, J. (eds), CUP, Cambridge, 1997. Knowles, G. O., Patterns of spoken English, Longman, London, 1984. Mortimer, C., Sound right! Longman, London, 1975. O’Connor, J.D., Better English Pronunciation, CUP, Cambridge, 1980. Ponsonby, M., How now brown cow? A course in the pronunciation of English, Prentice Hall, London, 1987. Reszkiewicz, A., Correct your English pronunciation, PWN, Warszawa, 1981. Roach, P., English phonetics and phonology, (2nd ed), CUP, Cambridge, 1991. Roach, P., Introducing phonetics, Penguin, London, 1992. Sobkowiak, W., English phonetics for Poles, Bene Nati, Poznań, 1996. Underhill, A., Sound foundations, Heinemann, Oxford, 1994. Wells, J. C. & Colson, G., Practical phonetics, Pitman, London, 1971. Wells, J. C., Accents of English, CUP, Cambridge, 1982. Wells, J. C., Longman pronunciation dictionary, Longman, Harlow, 2000. Wełna, J., English spelling and pronunciation, PWN, Warszawa, 1982. |
|
Uwagi: |
możliwe 2 nieobecności podczas semestru |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Eugeniusz Cyran | |
Prowadzący grup: | Marek Biedrzycki, Eugeniusz Cyran | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
|
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie z symbolami fonetycznymi IPA i zasadami transkrypcji fonetycznej. Porównanie dźwięków mowy j. polskiego z j. angielskim. Ćwiczenia kondycyjne na poszczególne samogłoski i spółgłoski angielskie. |
|
Pełny opis: |
Zapoznanie z symbolami fonetycznymi IPA i zasadami transkrypcji fonetycznej oraz regularne warsztaty i prace domowe z transkrypcji pojedynczych słów i zdań. Porównanie dźwięków mowy j. polskiego z j. angielskim połączone z ćwiczeniami kondycyjnymi nieobejmującymi poszczególne samogłoski i spółgłoski angielskie w pojedynczych wyrazach oraz zdaniach, na podstawie naturalnych dialogów. Zapoznanie z podstawową literaturą oraz najlepszymi słownikami wymowy. |
|
Literatura: |
Allen, W.S., Living English Speech, Longmans, London, 1959. Arnold, G. F. &. Gimson, A. C., English pronunciation practice. London University Press, London, 1968. Brazil, D., Pronunciation for advanced learners of English, CUP, Cambridge, 1994. Cruttenden, A., Gimson's pronunciation of English, Edward Arnold, London, 1994, 2014. Crystal, D., A dictionary of linguistics and phonetics, Blackwell, Oxford, 1996. Hawkins, P., Introducing phonology, Routledge, London, 1992. Jassem, W., Exercises in English pronunciation, PWN, Warszawa, 1995. Jones, D. An English pronouncing dictionary, (15th ed), Roach, P.& Hartman, J. (eds), CUP, Cambridge, 1997. Knowles, G. O., Patterns of spoken English, Longman, London, 1984. Mortimer, C., Sound right! Longman, London, 1975. O’Connor, J.D., Better English Pronunciation, CUP, Cambridge, 1980. Ponsonby, M., How now brown cow? A course in the pronunciation of English, Prentice Hall, London, 1987. Reszkiewicz, A., Correct your English pronunciation, PWN, Warszawa, 1981. Roach, P., English phonetics and phonology, (2nd ed), CUP, Cambridge, 1991. Roach, P., Introducing phonetics, Penguin, London, 1992. Sobkowiak, W., English phonetics for Poles, Bene Nati, Poznań, 1996. Underhill, A., Sound foundations, Heinemann, Oxford, 1994. Wells, J. C. & Colson, G., Practical phonetics, Pitman, London, 1971. Wells, J. C., Accents of English, CUP, Cambridge, 1982. Wells, J. C., Longman pronunciation dictionary, Longman, Harlow, 2000. Wełna, J., English spelling and pronunciation, PWN, Warszawa, 1982. |
|
Uwagi: |
możliwe 2 nieobecności podczas semestru |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.