Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nauka języka francuskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4100-1SNJFO
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nauka języka francuskiego
Jednostka: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
Grupy: Przedmioty obowiązkowe semestru I w CKNJOiEE UW - studia I stopnia
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: francuski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (lista przedmiotów):

Fonetyka języka francuskiego 4100-1SFJF
Gramatyka języka francuskiego 4100-1SGJF

Założenia (opisowo):

Celem kursu jest stopniowe rozwijanie kompetencji językowej studentek i studentów w zakresie języka francuskiego od poziomu zerowego do poziomu A1, zgodnie z ESOKJ.





Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Przygotowanie do nauczania drugiego przedmiotu – języka francuskiego. Przedmiot obowiązkowy dla I roku studiów.

Przedmiot realizowany jest w formie ćwiczeń - 90 godzin.

Docelowa znajomość języka francuskiego na poziomie A1.

Pełny opis:

W pierwszym semestrze zajęcia maja na celu opanowanie podstaw języka francuskiego w zakresie poziomu A1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego na poziomie A1. Studentki i studenci rozpoczynający naukę od poziomu zerowego rozwijają zintegrowane sprawności językowe- rozumienie tekstów słuchanych i pisanych, mówienie, pisanie oraz interakcję - z uwzględnieniem podstawowej poprawności gramatycznej, leksykalnej i fonetycznej. Zajęcia koncentrują się na komunikacji w codziennych, edukacyjnych i społecznych sytuacjach życia studenckiego, a także wprowadzają elementy kompetencji międzykulturowej. W toku zajęć studentki i studenci rozwijają umiejętności niezbędne do rozumienia prostych wypowiedzi ustnych i pisemnych na tematy znane i dotyczące życia codziennego (np. przedstawianie się, przedstawianie kogoś, rozkład dnia, zakupy), formułowanie krótkich, zrozumiałych wypowiedzi ustnych i pisemnych (e-mail, notatka, opis, wypowiedź ustna o sobie, zadawanie prostych pytań, opis miejsca zamieszkania, przedstawianie własnego zdania na tematy poruszane przez omawiane teksty i nagrania), uczestniczenie w prostych dialogach i reagowania w prostych sytuacjach komunikacyjnych oraz korzystania z podstawowych strategii uczenia się języka oraz rozwoju samodzielności językowej.

Literatura:

1. Himber C., Hugot C., Waendendries M. " Mon alter ego A1", Hachette FLE 2023.

2.Piotrowska-Skrzypek M., Deckert M., Gajos M., Biele D. „C’est partii ! 1”, Draco, 2019

3.Artykuły z prasy francuskojęzycznej, nagrania autentyczne radiowe i telewizyjne i ćwiczenia opracowane przez prowadzących zajęcia.

4.Dostępne słowniki francusko-francuskie.

5. Ćwiczenia gramatyczne i leksykalne na poziomie A1.

6. Materiały z innych metod do nauki języka francuskiego na poziomie A1.

Efekty uczenia się:

Student

S2_U04 – potrafi posługiwać się językiem drugiej specjalności - francuskiej -na poziomie A1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego:

* rozumie proste wypowiedzi ustne i pisemne dotyczące życia codziennego;

* wykazuje otwartość na komunikację w języku francuskim mimo ograniczonego zasobu środków językowych.

* potrafi pisać krótkie teksty użytkowe i wypełniać formularze;

* wykazuje podstawową znajomość struktur gramatycznych i leksyki języka obcego na poziomie A1;

* rozumie podstawowe różnice kulturowe w komunikacji.

K_U11 - potrafi brać udział w prostych interakcjach językowych:

* reaguje krótkimi wypowiedziami na opinie innych oraz zadawać proste pytania wyrażające zainteresowanie stanowiskiem rozmówcy.

K_U12 - planuje i organizuje pracę indywidualną oraz w zespole i współdziała z innymi osobami w ramach prac zespołowych:

* uczestniczy w prostych interakcjach w języku francuskim (np. dialogi, scenki, mini-prezentacje);

*współpracuje z innymi uczestnikami zajęć w prostych zadaniach językowych, dzieląc role i obowiązki;

* samodzielnie opracowuje krótkie materiały lub notatki do pracy grupowej.

K_K01 - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w ramach przedmiotu szkolnego język francuski na II etapie edukacyjnym:

* student jest gotów rozpoznawać swoje mocne i słabe strony w procesie uczenia się języka obcego na poziomie początkującym (znajomość podstawowych słów i struktur, rozumienie prostych nagrań i tekstów)

* student jest gotów do refleksji nad własnym uczeniem się i korygowania swoich błędów.

Metody i kryteria oceniania:

1. Zasady zaliczenia przedmiotu

Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze); po przekroczeniu tego progu student powtarza przedmiot.

Dodatkowym warunkiem jest terminowe wykonanie wszystkich zadań cząstkowych na poziomie, przewidzianych do realizacji podczas zajęć stacjonarnych i w ramach pracy własnej.

Ocena końcowa ustalana jest na podstawie wyników uzyskanych w ramach przyjętych metod i kryteriów oceniania, zgodnie z podanymi wagami (punkt 2).

2. Metody oceniania

1. Wypowiedź ustna na koniec semestru (30% oceny końcowej; przygotowane tematy do opracowania w domu; ESOKJ A1; (S2_U04, K_U11, K_U12).

• Przedstawianie się i podawanie podstawowych informacji o sobie (imię, wiek, narodowość, zawód, miejsce zamieszkania).

• Zadawanie i odpowiadanie na proste pytania (np. „Jak się nazywasz?”„Jak się masz?”, „Skąd jesteś?”, „Co lubisz jeść?”).

• Opis ludzi, miejsc i przedmiotów przy użyciu prostych przymiotników i rzeczowników (np. rodzina, dom, pokój, miasto).

• Rozmowa w typowych sytuacjach życia codziennego (zakupy, zamawianie jedzenia, pytanie o drogę, kupowanie biletu).

• Krótkie dialogi rutynowe (powitania, pożegnania, przepraszanie, proszenie o pomoc, podziękowania).

• Reagowanie krótkimi wypowiedziami na opinie innych („Tak, zgadzam się”, „Nie, nie lubię tego”).

• Opowiadanie o codziennych czynnościach (np. plan dnia, hobby, zainteresowania).

• Udzielanie podstawowych informacji czasowych (godziny, dni tygodnia, pory dnia, daty).

2. Testy semestralne (3x) (60% oceny końcowej; obejmują gramatykę, słownictwo, słuchanie, czytanie, pisanie; ESOKJ A1; (S2_U04, K_U11, K_U12).

• Zadania domowe – odnotowywane i sprawdzane ustnie na początku każdych zajęć; komplet zadań podnosi ocenę o 10% przy ocenie końcowej (S2_U04, K_U12, K_K01).

3. Kryteria oceniania i ich waga punktowa

• Wypowiedź ustna (20 pkt): treść – 3 pkt; poprawność gramatyczna – 5 pkt; bogactwo słownictwa – 5 pkt; poprawność fonetyczna – 4 pkt; struktura i spójność – 3 pkt. Zaliczenie od 12 pkt (60%). Waga: 30% oceny końcowej.

• Wypowiedź pisemna w testach (20 pkt): treść – 3 pkt; poprawność gramatyczna – 8 pkt; bogactwo słownictwa – 6 pkt; struktura i spójność – 3 pkt. Zaliczenie od 60% punktów w teście.

• Testy (łącznie): trzy testy, w tym trzeci całościowy; zaliczenie od 60% punktów za całość testu. Waga: 60% oceny końcowej.

• Zadania domowe: komplet zadań = +10% do oceny końcowej.

Skala ocen (z progiem zaliczenia)

60%–68% – dostateczny

69%–76% – dostateczny plus

77%–84% – dobry

85%–92% – dobry plus

93%–100% – bardzo dobry

4 ECTS

1 ECTS = 25 godzin lekcyjnych

Praca w ramach zajęć obejmuje

• 75 godzin lekcyjnych w klasie - ćwiczenia

• 25 godzin pracy własnej studenta

Formy pracy własnej studenta obejmują:

• przygotowanie do zajęć i utrwalanie materiału (ok. 15 godzin),

• przygotowanie krótkich wypowiedzi ustnych i pisemnych (ok. 4 godziny),

• przygotowanie do testów cząstkowych i egzaminu końcowego (ok. 6 godzin).

Łącznie: 25 godzin.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Kukuryka-Kwiecińska
Prowadzący grup: Małgorzata Chojnacka, Barbara Kukuryka-Kwiecińska, Małgorzata Piotrowska-Skrzypek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Przygotowanie do nauczania drugiego przedmiotu – języka francuskiego. Przedmiot obowiązkowy dla I roku studiów.

Przedmiot realizowany jest w formie ćwiczeń.

Docelowa znajomość języka francuskiego na poziomie A1/A2

Pełny opis:

Cele zajęć w zakresie rozumienia ze słuchu:

1.rozwijanie zdolności percepcji słuchowej studentów w odniesieniu do różnych typów materiałów audio zawartych w podręczniku oraz o charakterze autentycznym, wykorzystanie materiałów towarzyszących metodom FLE

2.ćwiczenie umiejętności słuchania selektywnego krótkich materiałów, ukierunkowane na wybór najważniejszych informacji (robienie notatek, wiązanie ze sobą istotnych informacji w celu ich przedstawienia w formie uporządkowanej wypowiedzi ustnej)

3.ćwiczenie umiejętności rozwijania poruszanych w nagraniu treści

4.ćwiczenie zdolności rozpoznawania form języka potocznego oraz odróżnianie form używanych w języku mówionym i pisanym.

Cele zajęć w zakresie czytania ze zrozumieniem :

1.rozwijanie zdolności czytania ze zrozumieniem, przy wykorzystaniu różnych typów tekstów zawartych w podręczniku oraz innych źródłach.

2.zapoznanie studentów ze strategiami czytania, niezbędnymi w rozwijaniu umiejętności rozumienia tekstów oryginalnych oraz ćwiczenie umiejętności dostosowania formy czytania do celu lektury

3.rozwijanie u studentów kompetencji warunkujących czytanie ze zrozumieniem, a mianowicie kompetencji: gramatycznej, leksykalnej i pragmatycznej ; ćwiczenie umiejętności wyławiania najważniejszych informacji z tekstu i organizowania ich w formie planu.

Cele zajęć w zakresie rozwijania sprawności mówienia:

1.rozwijanie umiejętności studentów w zakresie:

- formułowania pytań i precyzyjnych odpowiedzi

- prowadzenia rozmowy ( też telefonicznej) na tematy dotyczące życia codziennego

- przedstawiania własnego zdania na tematy poruszane przez omawiane teksty i nagrania z

podręcznika oraz inne

- przedstawiania krótkiej wypowiedzi na podstawie tematyki poruszanej w tekście lub w nagraniu

- zabierania głosu w dyskusji (obrona własnego zdania, precyzowanie myśli, przeciwstawienie się opinii przeciwnej);

2. ćwiczenie zdolności spójnej wypowiedzi ustnej na wybrany temat w języku obcym przy jednoczesnej kontroli poprawności językowej oraz fonetycznej na poziomie odpowiednio do poziomu znajomości języka.

Cele zajęć w zakresie rozwijania sprawności pisania:

1. zapoznanie studentów z odpowiednimi wzorcami, których analiza struktury pozwoli im opanować pisanie krótkich listów, krótkich opisów, opowiadań, tekstu prezentującego własny punkt widzenia na podany temat i o określonej strukturze

2. wdrażanie studentów do ćwiczeń polegających na poprawianiu błędów językowych, rozwijanie i pogłębianie wiedzy studentów w zakresie poprawności gramatycznej i stylistycznej poprzez ćwiczenia transformacyjne.

Literatura:

1. Piotrowska-Skrzypek M., Deckert M., Gajos M., Biele D. „C’est partii ! 1”, Draco, 2019

2. Artykuły z prasy francuskojęzycznej, nagrania autentyczne radiowe i telewizyjne i ćwiczenia opracowane przez prowadzących zajęcia.

3. Dostępne słowniki francusko-francuskie.5. Materiały z innych metod do nauki języka francuskiego na poziomie A2.

4. Ćwiczenia gramatyczne i leksykalne na poziomie A1/A2.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Kukuryka-Kwiecińska
Prowadzący grup: Małgorzata Chojnacka, Barbara Kukuryka-Kwiecińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (lista przedmiotów):

Fonetyka języka francuskiego 4100-1SFJF
Gramatyka języka francuskiego 4100-1SGJF

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Przygotowanie do nauczania drugiego przedmiotu – języka francuskiego. Przedmiot obowiązkowy dla I roku studiów.

Przedmiot realizowany jest w formie ćwiczeń - 90 godzin.

Docelowa znajomość języka francuskiego na poziomie A1.

Pełny opis:

W pierwszym semestrze zajęcia maja na celu opanowanie podstaw języka francuskiego w zakresie poziomu A1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego na poziomie A1. Studentki i studenci rozpoczynający naukę od poziomu zerowego rozwijają zintegrowane sprawności językowe- rozumienie tekstów słuchanych i pisanych, mówienie, pisanie oraz interakcję - z uwzględnieniem podstawowej poprawności gramatycznej, leksykalnej i fonetycznej. Zajęcia koncentrują się na komunikacji w codziennych, edukacyjnych i społecznych sytuacjach życia studenckiego, a także wprowadzają elementy kompetencji międzykulturowej. W toku zajęć studentki i studenci rozwijają umiejętności niezbędne do rozumienia prostych wypowiedzi ustnych i pisemnych na tematy znane i dotyczące życia codziennego (np. przedstawianie się, przedstawianie kogoś, rozkład dnia, zakupy), formułowanie krótkich, zrozumiałych wypowiedzi ustnych i pisemnych (e-mail, notatka, opis, wypowiedź ustna o sobie, zadawanie prostych pytań, opis miejsca zamieszkania, przedstawianie własnego zdania na tematy poruszane przez omawiane teksty i nagrania), uczestniczenie w prostych dialogach i reagowania w prostych sytuacjach komunikacyjnych oraz korzystania z podstawowych strategii uczenia się języka oraz rozwoju samodzielności językowej.

Literatura:

1. Himber C., Hugot C., Waendendries M. " Mon alter ego A1", Hachette FLE 2023.

2.Piotrowska-Skrzypek M., Deckert M., Gajos M., Biele D. „C’est partii ! 1”, Draco, 2019

3.Artykuły z prasy francuskojęzycznej, nagrania autentyczne radiowe i telewizyjne i ćwiczenia opracowane przez prowadzących zajęcia.

4.Dostępne słowniki francusko-francuskie.

5. Ćwiczenia gramatyczne i leksykalne na poziomie A1.

6. Materiały z innych metod do nauki języka francuskiego na poziomie A1.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: (+48) 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)