Nauka języka francuskiego
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 4100-1SNJFO |
| Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
| Nazwa przedmiotu: | Nauka języka francuskiego |
| Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
| Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru I w CKNJOiEE UW - studia I stopnia |
| Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
| Język prowadzenia: | francuski |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Założenia (lista przedmiotów): | Fonetyka języka francuskiego 4100-1SFJF |
| Założenia (opisowo): | Celem kursu jest stopniowe rozwijanie kompetencji językowej studentek i studentów w zakresie języka francuskiego od poziomu zerowego do poziomu A1, zgodnie z ESOKJ. |
| Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
| Skrócony opis: |
Przygotowanie do nauczania drugiego przedmiotu – języka francuskiego. Przedmiot obowiązkowy dla I roku studiów. Przedmiot realizowany jest w formie ćwiczeń - 90 godzin. Docelowa znajomość języka francuskiego na poziomie A1. |
| Pełny opis: |
W pierwszym semestrze zajęcia maja na celu opanowanie podstaw języka francuskiego w zakresie poziomu A1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego na poziomie A1. Studentki i studenci rozpoczynający naukę od poziomu zerowego rozwijają zintegrowane sprawności językowe- rozumienie tekstów słuchanych i pisanych, mówienie, pisanie oraz interakcję - z uwzględnieniem podstawowej poprawności gramatycznej, leksykalnej i fonetycznej. Zajęcia koncentrują się na komunikacji w codziennych, edukacyjnych i społecznych sytuacjach życia studenckiego, a także wprowadzają elementy kompetencji międzykulturowej. W toku zajęć studentki i studenci rozwijają umiejętności niezbędne do rozumienia prostych wypowiedzi ustnych i pisemnych na tematy znane i dotyczące życia codziennego (np. przedstawianie się, przedstawianie kogoś, rozkład dnia, zakupy), formułowanie krótkich, zrozumiałych wypowiedzi ustnych i pisemnych (e-mail, notatka, opis, wypowiedź ustna o sobie, zadawanie prostych pytań, opis miejsca zamieszkania, przedstawianie własnego zdania na tematy poruszane przez omawiane teksty i nagrania), uczestniczenie w prostych dialogach i reagowania w prostych sytuacjach komunikacyjnych oraz korzystania z podstawowych strategii uczenia się języka oraz rozwoju samodzielności językowej. |
| Literatura: |
1. Himber C., Hugot C., Waendendries M. " Mon alter ego A1", Hachette FLE 2023. 2.Piotrowska-Skrzypek M., Deckert M., Gajos M., Biele D. „C’est partii ! 1”, Draco, 2019 3.Artykuły z prasy francuskojęzycznej, nagrania autentyczne radiowe i telewizyjne i ćwiczenia opracowane przez prowadzących zajęcia. 4.Dostępne słowniki francusko-francuskie. 5. Ćwiczenia gramatyczne i leksykalne na poziomie A1. 6. Materiały z innych metod do nauki języka francuskiego na poziomie A1. |
| Efekty uczenia się: |
Student S2_U04 – potrafi posługiwać się językiem drugiej specjalności - francuskiej -na poziomie A1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego: * rozumie proste wypowiedzi ustne i pisemne dotyczące życia codziennego; * wykazuje otwartość na komunikację w języku francuskim mimo ograniczonego zasobu środków językowych. * potrafi pisać krótkie teksty użytkowe i wypełniać formularze; * wykazuje podstawową znajomość struktur gramatycznych i leksyki języka obcego na poziomie A1; * rozumie podstawowe różnice kulturowe w komunikacji. K_U11 - potrafi brać udział w prostych interakcjach językowych: * reaguje krótkimi wypowiedziami na opinie innych oraz zadawać proste pytania wyrażające zainteresowanie stanowiskiem rozmówcy. K_U12 - planuje i organizuje pracę indywidualną oraz w zespole i współdziała z innymi osobami w ramach prac zespołowych: * uczestniczy w prostych interakcjach w języku francuskim (np. dialogi, scenki, mini-prezentacje); *współpracuje z innymi uczestnikami zajęć w prostych zadaniach językowych, dzieląc role i obowiązki; * samodzielnie opracowuje krótkie materiały lub notatki do pracy grupowej. K_K01 - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w ramach przedmiotu szkolnego język francuski na II etapie edukacyjnym: * student jest gotów rozpoznawać swoje mocne i słabe strony w procesie uczenia się języka obcego na poziomie początkującym (znajomość podstawowych słów i struktur, rozumienie prostych nagrań i tekstów) * student jest gotów do refleksji nad własnym uczeniem się i korygowania swoich błędów. |
| Metody i kryteria oceniania: |
1. Zasady zaliczenia przedmiotu Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze); po przekroczeniu tego progu student powtarza przedmiot. Dodatkowym warunkiem jest terminowe wykonanie wszystkich zadań cząstkowych na poziomie, przewidzianych do realizacji podczas zajęć stacjonarnych i w ramach pracy własnej. Ocena końcowa ustalana jest na podstawie wyników uzyskanych w ramach przyjętych metod i kryteriów oceniania, zgodnie z podanymi wagami (punkt 2). 2. Metody oceniania 1. Wypowiedź ustna na koniec semestru (30% oceny końcowej; przygotowane tematy do opracowania w domu; ESOKJ A1; (S2_U04, K_U11, K_U12). • Przedstawianie się i podawanie podstawowych informacji o sobie (imię, wiek, narodowość, zawód, miejsce zamieszkania). • Zadawanie i odpowiadanie na proste pytania (np. „Jak się nazywasz?”„Jak się masz?”, „Skąd jesteś?”, „Co lubisz jeść?”). • Opis ludzi, miejsc i przedmiotów przy użyciu prostych przymiotników i rzeczowników (np. rodzina, dom, pokój, miasto). • Rozmowa w typowych sytuacjach życia codziennego (zakupy, zamawianie jedzenia, pytanie o drogę, kupowanie biletu). • Krótkie dialogi rutynowe (powitania, pożegnania, przepraszanie, proszenie o pomoc, podziękowania). • Reagowanie krótkimi wypowiedziami na opinie innych („Tak, zgadzam się”, „Nie, nie lubię tego”). • Opowiadanie o codziennych czynnościach (np. plan dnia, hobby, zainteresowania). • Udzielanie podstawowych informacji czasowych (godziny, dni tygodnia, pory dnia, daty). 2. Testy semestralne (3x) (60% oceny końcowej; obejmują gramatykę, słownictwo, słuchanie, czytanie, pisanie; ESOKJ A1; (S2_U04, K_U11, K_U12). • Zadania domowe – odnotowywane i sprawdzane ustnie na początku każdych zajęć; komplet zadań podnosi ocenę o 10% przy ocenie końcowej (S2_U04, K_U12, K_K01). 3. Kryteria oceniania i ich waga punktowa • Wypowiedź ustna (20 pkt): treść – 3 pkt; poprawność gramatyczna – 5 pkt; bogactwo słownictwa – 5 pkt; poprawność fonetyczna – 4 pkt; struktura i spójność – 3 pkt. Zaliczenie od 12 pkt (60%). Waga: 30% oceny końcowej. • Wypowiedź pisemna w testach (20 pkt): treść – 3 pkt; poprawność gramatyczna – 8 pkt; bogactwo słownictwa – 6 pkt; struktura i spójność – 3 pkt. Zaliczenie od 60% punktów w teście. • Testy (łącznie): trzy testy, w tym trzeci całościowy; zaliczenie od 60% punktów za całość testu. Waga: 60% oceny końcowej. • Zadania domowe: komplet zadań = +10% do oceny końcowej. Skala ocen (z progiem zaliczenia) 60%–68% – dostateczny 69%–76% – dostateczny plus 77%–84% – dobry 85%–92% – dobry plus 93%–100% – bardzo dobry 4 ECTS 1 ECTS = 25 godzin lekcyjnych Praca w ramach zajęć obejmuje • 75 godzin lekcyjnych w klasie - ćwiczenia • 25 godzin pracy własnej studenta Formy pracy własnej studenta obejmują: • przygotowanie do zajęć i utrwalanie materiału (ok. 15 godzin), • przygotowanie krótkich wypowiedzi ustnych i pisemnych (ok. 4 godziny), • przygotowanie do testów cząstkowych i egzaminu końcowego (ok. 6 godzin). Łącznie: 25 godzin. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT CW
CW
|
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Barbara Kukuryka-Kwiecińska | |
| Prowadzący grup: | Małgorzata Chojnacka, Barbara Kukuryka-Kwiecińska, Małgorzata Piotrowska-Skrzypek | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
| Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
| Skrócony opis: |
Przygotowanie do nauczania drugiego przedmiotu – języka francuskiego. Przedmiot obowiązkowy dla I roku studiów. Przedmiot realizowany jest w formie ćwiczeń. Docelowa znajomość języka francuskiego na poziomie A1/A2 |
|
| Pełny opis: |
Cele zajęć w zakresie rozumienia ze słuchu: 1.rozwijanie zdolności percepcji słuchowej studentów w odniesieniu do różnych typów materiałów audio zawartych w podręczniku oraz o charakterze autentycznym, wykorzystanie materiałów towarzyszących metodom FLE 2.ćwiczenie umiejętności słuchania selektywnego krótkich materiałów, ukierunkowane na wybór najważniejszych informacji (robienie notatek, wiązanie ze sobą istotnych informacji w celu ich przedstawienia w formie uporządkowanej wypowiedzi ustnej) 3.ćwiczenie umiejętności rozwijania poruszanych w nagraniu treści 4.ćwiczenie zdolności rozpoznawania form języka potocznego oraz odróżnianie form używanych w języku mówionym i pisanym. Cele zajęć w zakresie czytania ze zrozumieniem : 1.rozwijanie zdolności czytania ze zrozumieniem, przy wykorzystaniu różnych typów tekstów zawartych w podręczniku oraz innych źródłach. 2.zapoznanie studentów ze strategiami czytania, niezbędnymi w rozwijaniu umiejętności rozumienia tekstów oryginalnych oraz ćwiczenie umiejętności dostosowania formy czytania do celu lektury 3.rozwijanie u studentów kompetencji warunkujących czytanie ze zrozumieniem, a mianowicie kompetencji: gramatycznej, leksykalnej i pragmatycznej ; ćwiczenie umiejętności wyławiania najważniejszych informacji z tekstu i organizowania ich w formie planu. Cele zajęć w zakresie rozwijania sprawności mówienia: 1.rozwijanie umiejętności studentów w zakresie: - formułowania pytań i precyzyjnych odpowiedzi - prowadzenia rozmowy ( też telefonicznej) na tematy dotyczące życia codziennego - przedstawiania własnego zdania na tematy poruszane przez omawiane teksty i nagrania z podręcznika oraz inne - przedstawiania krótkiej wypowiedzi na podstawie tematyki poruszanej w tekście lub w nagraniu - zabierania głosu w dyskusji (obrona własnego zdania, precyzowanie myśli, przeciwstawienie się opinii przeciwnej); 2. ćwiczenie zdolności spójnej wypowiedzi ustnej na wybrany temat w języku obcym przy jednoczesnej kontroli poprawności językowej oraz fonetycznej na poziomie odpowiednio do poziomu znajomości języka. Cele zajęć w zakresie rozwijania sprawności pisania: 1. zapoznanie studentów z odpowiednimi wzorcami, których analiza struktury pozwoli im opanować pisanie krótkich listów, krótkich opisów, opowiadań, tekstu prezentującego własny punkt widzenia na podany temat i o określonej strukturze 2. wdrażanie studentów do ćwiczeń polegających na poprawianiu błędów językowych, rozwijanie i pogłębianie wiedzy studentów w zakresie poprawności gramatycznej i stylistycznej poprzez ćwiczenia transformacyjne. |
|
| Literatura: |
1. Piotrowska-Skrzypek M., Deckert M., Gajos M., Biele D. „C’est partii ! 1”, Draco, 2019 2. Artykuły z prasy francuskojęzycznej, nagrania autentyczne radiowe i telewizyjne i ćwiczenia opracowane przez prowadzących zajęcia. 3. Dostępne słowniki francusko-francuskie.5. Materiały z innych metod do nauki języka francuskiego na poziomie A2. 4. Ćwiczenia gramatyczne i leksykalne na poziomie A1/A2. |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CZ PT CW
CW
CW
|
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 90 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Barbara Kukuryka-Kwiecińska | |
| Prowadzący grup: | Małgorzata Chojnacka, Barbara Kukuryka-Kwiecińska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
| Założenia (lista przedmiotów): | Fonetyka języka francuskiego 4100-1SFJF |
|
| Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
| Skrócony opis: |
Przygotowanie do nauczania drugiego przedmiotu – języka francuskiego. Przedmiot obowiązkowy dla I roku studiów. Przedmiot realizowany jest w formie ćwiczeń - 90 godzin. Docelowa znajomość języka francuskiego na poziomie A1. |
|
| Pełny opis: |
W pierwszym semestrze zajęcia maja na celu opanowanie podstaw języka francuskiego w zakresie poziomu A1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego na poziomie A1. Studentki i studenci rozpoczynający naukę od poziomu zerowego rozwijają zintegrowane sprawności językowe- rozumienie tekstów słuchanych i pisanych, mówienie, pisanie oraz interakcję - z uwzględnieniem podstawowej poprawności gramatycznej, leksykalnej i fonetycznej. Zajęcia koncentrują się na komunikacji w codziennych, edukacyjnych i społecznych sytuacjach życia studenckiego, a także wprowadzają elementy kompetencji międzykulturowej. W toku zajęć studentki i studenci rozwijają umiejętności niezbędne do rozumienia prostych wypowiedzi ustnych i pisemnych na tematy znane i dotyczące życia codziennego (np. przedstawianie się, przedstawianie kogoś, rozkład dnia, zakupy), formułowanie krótkich, zrozumiałych wypowiedzi ustnych i pisemnych (e-mail, notatka, opis, wypowiedź ustna o sobie, zadawanie prostych pytań, opis miejsca zamieszkania, przedstawianie własnego zdania na tematy poruszane przez omawiane teksty i nagrania), uczestniczenie w prostych dialogach i reagowania w prostych sytuacjach komunikacyjnych oraz korzystania z podstawowych strategii uczenia się języka oraz rozwoju samodzielności językowej. |
|
| Literatura: |
1. Himber C., Hugot C., Waendendries M. " Mon alter ego A1", Hachette FLE 2023. 2.Piotrowska-Skrzypek M., Deckert M., Gajos M., Biele D. „C’est partii ! 1”, Draco, 2019 3.Artykuły z prasy francuskojęzycznej, nagrania autentyczne radiowe i telewizyjne i ćwiczenia opracowane przez prowadzących zajęcia. 4.Dostępne słowniki francusko-francuskie. 5. Ćwiczenia gramatyczne i leksykalne na poziomie A1. 6. Materiały z innych metod do nauki języka francuskiego na poziomie A1. |
|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
