Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4100-1SPSYCHOGOLO
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia ogólna
Jednostka: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
Grupy: Przedmioty obowiązkowe semestru I w CKNJOiEE UW - studia I stopnia
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Kurs psychologia ogólna obejmuje podstawowe zagadnienia psychologii. Szczególny nacisk zostanie położony na podstawowe funkcje psychologii jako nauki o człowieku, główne koncepcje psychologii, podstawowe zagadnienia metodologii badań społecznych w zakresie pozyskiwania danych i ich interpretacji, podstawowe zagadnienia z zakresu psychologii społecznej.

Uzyskana w trakcie kursu wiedza umożliwi studentowi sprawne posługiwanie się aparatem pojęciowym psychologii, co umożliwi trafne rozumienie i opisywanie zjawisk psychologicznych istotnych dla pracy nauczyciela.

Pełny opis:

Obszary tematyczne realizowane na kursie: podstawowe funkcje psychologii, główne koncepcje człowieka (psychodynamiczna, behawiorystyczna i poznawcza), struktura i funkcje układu nerwowego człowieka, koncepcje temperamentu i jego funkcja regulacyjna, psychologia różnic indywidualnych, agresja - procesy i mechanizmy, psychologia społeczna: grupy, postawy i wpływ społeczny, proces komunikacji interpersonalnej, zasady i bariery w komunikowaniu się ludzi; asertywność, inteligencja: koncepcje i funkcjonalność, koncepcje emocji, inteligencja emocjonalna. Zagadnienia te pozwalają na realizację szczegółowych efektów uczenia się (wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych) ze standardu kształcenia nauczycieli - numery efektów ze standardu podane są w nawiasach kwadratowych.

W zakresie wiedzy – absolwent zna i rozumie:

- podstawowe koncepcje psychologiczne wyjaśniające funkcjonowanie, działanie i zachowania człowieka (zajęcia: koncepcje człowieka w psychologii), a także metodologiczne zasady zbierania danych i analizy obserwowanych zachowań w grupie [B.1.W1.]

- biologiczne mechanizmy będące podstawą regulacji emocjonalnej, poznawczej i zachowań człowieka (zajęcia: układ nerwowy - struktura i funkcjonalność) [B.1.W1.]

- mechanizmy psychologiczne odpowiedzialne za proces myślenia, uczenia się (warunkowanie), procesy emocjonalne i motywacyjne (zajęcia: inteligencja i pamięć) [B.1.W1.]

- pojęcia i procesy wyjaśniające różnice indywidualne, w szczególności w zakresie koncepcji wyjaśniających strukturę i przejawy temperamentu (zajęcia: psychologia różnic indywidualnych i temperament) [B.1.W1.]

- pojęcia i koncepcje wyjaśniające zjawisko agresji; mechanizmy psychologiczne, funkcje ewolucyjne, źródła agresji (zajęcia: agresja) [B.1.W3.]

- psychologiczne i biologiczne mechanizmy wyjaśniające źródła, rozwój, funkcje i strukturę emocji (zajęcia: inteligencja emocjonalna) [B.1.W3.]

- przebieg i znaczenie procesu komunikacji interpersonalnej na przykładzie umiejętności, jaką jest asertywność (zajęcia: asertywność) [B.1.W3.]

- proces uczenia w kontekście zróżnicowanych stylów i preferencji nabywania wiedzy przez uczniów [B.1.W1.]

W zakresie umiejętności – absolwent potrafi:

- obserwować zachowania jednostkowe i społeczne wraz z rozumieniem ich dynamiki i konsekwencji [B.1.U2.]

- komunikować się w konstruktywny i wspierający dla ucznia sposób z umiejętnością unikania agresji i zachowań konfliktowych [B.1.U3., B.1.U4.]

- rozpoznawać bariery w procesie uczenia się i sprawności intelektualnej uczniów, a także zróżnicowane style i preferencje stylu uczenia się uczniów [B.1.U5.]

W zakresie kompetencji społecznych – absolwent jest gotów do:

- rozumienia i wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń w procesie pedagogicznym, a w szczególności do sprawnej komunikacji indywidualnej i grupowej ze zróżnicowanymi grupami uczestników tego procesu, a także szerzej w funkcjonowaniu społecznym [B.1.K2.]

- autorefleksji odnoszącej się do rozumienia własnych emocji, motywów i zachowań w kontekście indywidualnym i społecznym [B.1.K1.]

Literatura:

Goleman, D. (2023). Inteligencja Emocjonalna. Poznań: Media Rodzina.

Grollman, S. (4th ed. 1978). The human body: its structure & physiology. New York: Macmillan.

Strelau, J., Doliński, D. (red.). (2015). Psychologia akademicka tom 1, podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Zimbardo, Ph.G., Gerrig, R.J. (2022). Psychology & Life. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Zimbardo, Ph.G., Johnson, R.L., McCann, V. (2017). Psychologia. Kluczowe koncepcje, tomy 1 -5. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Efekty uczenia się:

Wiedza - absolwent zna i rozumie:

K_W01; w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: psychologia, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym

K_W02; niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: psychologia

K_W04; w znacznym stopniu proces rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym i kulturowym oraz różne uwarunkowania tego procesu

K_W17; najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy psychologiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania

Umiejętności - absolwent potrafi:

K_U02; samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych ew. z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie na drugim etapie edukacyjnym

K_U06; wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań

K_U07; posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej

K_U20; pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych

K_U24; zachowywać się dojrzale, odpowiedzialnie i profesjonalnie oraz panować nad swoimi emocjami

Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do:

K_K02; refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia

K_K06; odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania

K_K09; podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych

K_K08; uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form

Metody i kryteria oceniania:

Wykład – obecność na wykładzie (dopuszczalne są 2 nieobecności)

Egzamin pisemny – ocenie podlega:

- wiedza w zakresie poruszanych zagadnień (odtworzenie)

- zrozumienie dynamiki omawianych mechanizmów i procesów (refleksja)

- możliwe zastosowania do opisu i wyjaśnienia zachowania lub sytuacji (refleksja)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Egzamin, 0 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Sokołowski
Prowadzący grup: Piotr Sokołowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Egzamin - Egzamin
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Egzamin, 0 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Sokołowski
Prowadzący grup: Piotr Sokołowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Egzamin - Egzamin
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)