Technologia informacyjno-komunikacyjna (TIK)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-1STIKO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Technologia informacyjno-komunikacyjna (TIK) |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru I w CKNJOiEE UW - studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Oczekuje się, że student / ka posiada wiedzę, umiejętności na poziomie średniozaawansowanym w zakresie technologii informacyjnej i komunikacyjnej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs TIK poświęcone są rozwijaniu kompetencji cyfrowych studentów i wykorzystywaniu ich innowacyjnych form, metody i narzędzi w samokształceniu, a zwłaszcza akwizycji języka obcego. Szczególny nacisk kładziony jest również na świadome i efektywne korzystanie z mediów elektronicznych oraz aktywne uczestnictwo w życiu społeczeństwa informacyjnego. |
Pełny opis: |
Kurs powstał z myślą o przyszłych nauczycielach języków obcych, którzy chcieliby z sukcesem wykorzystać innowacyjne formy, metody i narzędzia w samokształceniu, a zwłaszcza akwizycji języka obcego. Termin kompetencje cyfrowe w znaczeniu rozumienia i wykorzystywania informacji cyfrowych zdefiniował po raz pierwszy w 1997 roku Paul Gilster w okresie intensywnych dyskusji poświęconych alfabetyzmowi wizualnemu oraz umiejętnościom korzystania z technologii, komputera i informacji. W 2006 roku został spopularyzowany przez Komisję Europejską jako jedna z tzw. 8 kompetencji kluczowych. We współczesnym - wielomodalnym - kontekście kompetencje cyfrowe (informatyczne, informacyjne, komunikacyjne) odnoszą się do umiejętności, które umożliwiają świadome i efektywne korzystanie z mediów elektronicznych oraz aktywne uczestnictwo w życiu społeczeństwa informacyjnego. Program zajęć skupia się zarówno na elementach kognitywnych, jak i praktycznych umiejętnościach związanych z rozwijaniem kompetencji cyfrowych, a także umożliwia rozumienie kontekstu społecznego zmienionego przez technologię, dostarcza inspiracji do postrzegania świata poprzez pryzmat technologii oraz pobudza twórcze myślenie i współpracę. W szczególności obejmuje następujące zagadnienia: 1. platformy cyfrowe dedykowane e-learningowi (LMS) i zdalnej pracy zespołowej (remote work software), np. Moodle, Google Workspace, Zoom, Trello 2. krytyczne odbieranie i tworzenie przekazów wielomodalnych (werbalnych i niewerbalnych: esejów, prezentacji ogólnych, wizualizacji big data, infografik, wideoklipów, podcastów, gier) na poziomie akademickim oraz jako materiał dydaktyczny 3. gromadzenie, przetwarzanie, zarządzanie, współdzielenie oraz krytyczna ocena informacji 4. rozpoznawanie stanu prawnoautorskiego treści i świadome korzystanie z otwartych licencji 5. formalne i nieformalne uczenie się w środowisku wirtualnym 6. korzystanie z narzędzi i metod badawczych, które opierają się na technologiach informacyjnych 7. korzystanie z otwartych zasobów edukacyjnych i masowych kursów on-line 8. sztuczna inteligencja w uczeniu się i nauczaniu |
Literatura: |
Bartlett, J. and Umiński, K., 2019. Ludzie Przeciw Technologii. Katowice: Post Factum - Wydawnictwo Sonia Draga. Fischer, M., W trybach chaosu. Jak media społecznościowe przeprogramowały nasze umysły i nasz świat, Wydawnictwo: Szczeliny, 2024 Ford, M. and Łuniewska, K., 2017. Świt Robotów. Warszawa: CDP. Jows.pl. Języki Obce W Szkole. [online] Available at: <http://jows.pl/> [Accessed 29 May 2024]. Orliński, W., 2013. Internet. Czas Się Bać. Warszawa: Agora SA. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie: K_W02 niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, literaturoznawstwo, nauki o kulturze i religii, historia, właściwą dla nauczania języków obcych ew. terminologię z zakresu dyscyplin naukowych: nauki o polityce i administracji, nauki socjologiczne, nauki o komunikacji społecznej i mediach, nauki prawne, właściwą dla nauczania przedmiotu wiedza o społeczeństwie P6S_WG Zakres i głębia K_W21 narzędzia i techniki pracy wspomaganej cyfrowo, zdalnej lub wymiany wirtualnej P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki Umiejętności: absolwent potrafi: K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim P6S_UW Wykorzystanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania K_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych ew. z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie na drugim etapie edukacyjnym P6S_UW Wykorzystanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania K_U22 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych, opcjonalnie nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (TIK) w języku polskim i obcym P6S_UU Uczenie się / planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: K_K01 uczenia się przez całe życie P6S_KK Oceny / krytyczne podejście K_K02 refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia P6S_KK Oceny / krytyczne podejście |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób weryfikacji efektów uczenia się może ulec zmianie przed rozpoczęciem kursu w związku z możliwością wykorzystania przez uczestników narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję np. Chat GPT do tworzenia prac zaliczeniowych. Zmiany zostaną podane do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach semestru zimowego 2024/25 Preferowana metody dydaktyczne to: uczenie się poprzez działanie, realizacja projektów, nauczanie problemowe oraz tzw. odwrócona klasa. Kurs ma charakter stacjonarny z obudową internetową. Co oznacza, że prowadzony jest stacjonarnie - w laboratorium komputerowym - z wykorzystaniem wirtualnego środowiska uczenia się, zawierającego m.in. materiały do pracy własnej (instrukcje, videotutoriale, prezentacje, artykuły naukowe) na dedykowanej platformie do zdalnego nauczania (Moodle lub alternatywa). Warunkiem uzyskania zaliczenia jest zdobycie ponad 60% punktów za projekty terminowo umieszczane na platformie oraz za projekty wykonywane podczas zajęć stacjonarnych. Kryteria oceny końcowej: Poniżej 60 - 2,0 60-68 - 3,0 69-78 - 3,5 79-88 - 4,0 89-96 – 4,5 Powyżej 97 – 5,0 ocenie podlegają: -przygotowanie projektów i zadań (oryginalność, jakość, koncepcja, zgodność z założeniami) - 50% -aktywny udział w zajęciach, w tym referat ilustrowany prezentacją na wybrany temat - 50% Dopuszczona jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność w semestrze. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
ŚR CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Al-Khatib | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Al-Khatib | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone są prowadzone w sali nr 23. Dostęp do systemu zarządzania nauczaniem (LMS) Kampus studenci otrzymają w pierwszym dniu zajęć. Link do dyżurów wirtualnych udostępniony będzie na stronie kursu na platformie Kampus. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
ŚR CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Al-Khatib | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Al-Khatib | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Kurs TIK poświęcone są rozwijaniu kompetencji cyfrowych studentów i wykorzystywaniu ich innowacyjnych form, metody i narzędzi w samokształceniu, a zwłaszcza akwizycji języka obcego. Szczególny nacisk kładziony jest również na świadome i efektywne korzystanie z mediów elektronicznych oraz aktywne uczestnictwo w życiu społeczeństwa informacyjnego. |
|
Pełny opis: |
Kurs powstał z myślą o przyszłych nauczycielach języków obcych, którzy chcieliby z sukcesem wykorzystać innowacyjne formy, metody i narzędzia w samokształceniu, a zwłaszcza akwizycji języka obcego. Termin kompetencje cyfrowe w znaczeniu rozumienia i wykorzystywania informacji cyfrowych zdefiniował po raz pierwszy w 1997 roku Paul Gilster w okresie intensywnych dyskusji poświęconych alfabetyzmowi wizualnemu oraz umiejętnościom korzystania z technologii, komputera i informacji. W 2006 roku został spopularyzowany przez Komisję Europejską jako jedna z tzw. 8 kompetencji kluczowych. We współczesnym - wielomodalnym - kontekście kompetencje cyfrowe (informatyczne, informacyjne, komunikacyjne) odnoszą się do umiejętności, które umożliwiają świadome i efektywne korzystanie z mediów elektronicznych oraz aktywne uczestnictwo w życiu społeczeństwa informacyjnego. Program zajęć skupia się zarówno na elementach kognitywnych, jak i praktycznych umiejętnościach związanych z rozwijaniem kompetencji cyfrowych, a także umożliwia rozumienie kontekstu społecznego zmienionego przez technologię, dostarcza inspiracji do postrzegania świata poprzez pryzmat technologii oraz pobudza twórcze myślenie i współpracę. W szczególności obejmuje następujące zagadnienia: 1. platformy cyfrowe dedykowane e-learningowi (LMS) i zdalnej pracy zespołowej (remote work software), np. Moodle, Google Workspace, Zoom, Trello 2. krytyczne odbieranie i tworzenie przekazów wielomodalnych (werbalnych i niewerbalnych: esejów, prezentacji ogólnych, wizualizacji big data, infografik, wideoklipów, podcastów, gier) na poziomie akademickim oraz jako materiał dydaktyczny 3. gromadzenie, przetwarzanie, zarządzanie, współdzielenie oraz krytyczna ocena informacji 4. rozpoznawanie stanu prawnoautorskiego treści i świadome korzystanie z otwartych licencji 5. formalne i nieformalne uczenie się w środowisku wirtualnym 6. korzystanie z narzędzi i metod badawczych, które opierają się na technologiach informacyjnych 7. korzystanie z otwartych zasobów edukacyjnych i masowych kursów on-line 8. sztuczna inteligencja w uczeniu się i nauczaniu |
|
Literatura: |
Bartlett, J. and Umiński, K., 2019. Ludzie Przeciw Technologii. Katowice: Post Factum - Wydawnictwo Sonia Draga. Fischer, M., W trybach chaosu. Jak media społecznościowe przeprogramowały nasze umysły i nasz świat, Wydawnictwo: Szczeliny, 2024 Ford, M. and Łuniewska, K., 2017. Świt Robotów. Warszawa: CDP. Jows.pl. Języki Obce W Szkole. [online] Available at: <http://jows.pl/> [Accessed 29 May 2024]. Orliński, W., 2013. Internet. Czas Się Bać. Warszawa: Agora SA. |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone są prowadzone w sali nr 23. Dostęp do systemu zarządzania nauczaniem (LMS) Kampus studenci otrzymają w pierwszym dniu zajęć. Link do dyżurów wirtualnych udostępniony będzie na stronie kursu na platformie Kampus. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.