Praktyki psychologiczno-pedagogiczne (I i II etap edukacyjny)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-2SPRPEDPSYCHO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyki psychologiczno-pedagogiczne (I i II etap edukacyjny) |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru II w CKNJOiEE UW - studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w terenie |
Skrócony opis: |
Celem praktyk psychologiczno-pedagogicznych (I i II etap edukacyjny) jest nabycie przez studenta doświadczeń i umiejętności oraz pogłębienie refleksji w obszarze sytuacji i relacji wychowawczych, pod kierunkiem doświadczonego praktyka – mentora, a w szczególności zapoznanie się ze specyfiką pracy nauczyciela w szkole podstawowej, ewentualnie w przedszkolu. Praktyki psychologiczno-pedagogiczne umożliwiają studentowi przeniesienie zagadnień teoretycznych, przedstawianych na zajęciach z zakresu psychologii i pedagogiki, do praktyki szkolnej. Student ma możliwość obserwowania oraz ćwiczenia metod pracy wychowawczej z dziećmi, wykorzystywania nabytej wiedzy do oceny sytuacji i rozwiązywania problemów. Ma również za zadanie współdziałać w zespole nauczycielskim, zgodnie z zasadami etyki zawodu. |
Pełny opis: |
W ramach praktyk student poznaje środowisko i zadania charakterystyczne dla szkoły podstawowej, ewentualnie przedszkola. Zapoznaje się z organizacją, planem pracy, statutem, programem wychowawczo-profilaktycznym, programem realizacji doradztwa zawodowego oraz zasadami zapewniania bezpieczeństwa uczniom w placówce i poza nią. Istotą tej części praktyk jest analiza zjawisk psychologiczno-pedagogicznych, zachodzących w relacjach między uczniem a nauczycielem, a także w grupach dzieci w przedziale wiekowym 6-14 lat. Na podstawie obserwacji lekcji wychowawczych student wyciąga wnioski na temat interakcji wychowawcy z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania tego typu zajęć. Student uczestniczy także w lekcjach przedmiotowych, a następnie poddaje refleksji zaobserwowane sposoby integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych. Praktykant obserwuje też pozalekcyjne działania opiekuńczo-wychowawcze nauczycieli, jak również, w miarę możliwości, pracę rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas. Pod nadzorem mentora-opiekuna praktykant planuje i przeprowadza własne zajęcia wychowawcze, adekwatne do bieżących potrzeb i etapu rozwojowego uczniów. Sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk, stają się przedmiotem refleksji i autorefleksji studenta. Praktykant wykazuje się przy tym gotowością do współdziałania z opiekunem praktyk oraz innymi nauczycielami. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - absolwent zna i rozumie: K_W04 opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych, szkołach wyższych i placówkach związanych z nauczaniem języków obcych lub wiedzy o społeczeństwie K_W05 w znacznym stopniu proces rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym, społecznym i kulturowym K_W07 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące K_W12 prawne i ekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z nauczaniem, w szczególności z nauczaniem języków obcych lub wiedzy o społeczeństwie, podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości K_W13 w niezbędnym zakresie zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach związanych z edukacją, zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej oraz odpowiedzialności prawnej nauczyciela w tym zakresie K_W15 w uporządkowany sposób miejsce pedagogiki i psychologii w systemie nauk oraz ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi Umiejętności - absolwent potrafi: K_U06 w niezbędnym zakresie stosować przepisy prawa odnoszące się do instytucji związanych z edukacją, nauczaniem języków obcych K_U08 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu krytycznego analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań K_U09 posługiwać się zaawansowanymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do: K_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu K_K09 uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie punktowej podlegają zamieszczone przez studenta na platformie Kampus: 1. dokumenty potwierdzające odbycie praktyk w wymaganej liczbie godzin i wywiązanie się z powierzonych zadań, w tym dziennik praktyk oraz opinia mentora 2. wypełnione arkusze obserwacji zajęć wychowawczych i przedmiotowych oraz konspekt własnej lekcji wychowawczej, wraz z analizą przeprowadzonych zajęć Kryteria brane pod uwagę przy przyznawaniu punktów to: zgodność z wytycznymi, zawartość merytoryczna, wnikliwość analizy, staranność wykonania i terminowość. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Praktyki pedagogiczne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kolera | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kolera | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyki pedagogiczne - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.