CLIL w nauczaniu WOS
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-3SCLILO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | CLIL w nauczaniu WOS |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru III w CKNJOiEE UW - studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z metodą nauczania CLIL (Zintegrowanym Kształceniem Przedmiotowo-Językowym). Na kursie uczniowie zapoznają się z podstawowymi właściwościami metody CLIL i uzasadnieniem używania tego podejścia, szczególnie w nauczaniu WOS. W trakcie kursu studenci zapoznają się z praktycznymi aspektami nauczania metodą CLIL. Planują i przeprowadzają demonstracje i prezentacje zajęć z wykorzystaniem metody CLIL, całych lekcji i większych jednostek. Tworzą również materiały CLIL dla uczniów. |
Pełny opis: |
ZAKRES TEMATÓW: • zapoznanie uczestników z podstawami metody CLIL • przedstawienie przykładów modeli CLIL z innych krajów europejskich • zapoznanie uczestników z możliwościami nauczania i uczenia się ukierunkowanego na CLIL w polskim systemie edukacji (WOS) • rozwinięcie umiejętności studentów w zakresie planowania i wdrożenia jednostek opartych na metodzie CLIL • rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia uczestników poprzez prowadzenie ich w wyborze i przygotowaniu programu nauczania i materiałów dydaktycznych zorientowanych na CLIL • uświadomienie studentom znaczenia zintegrowanego programu nauczania CLIL dla dalszego rozwoju uczniów w kształceniu przedmiotowym CLIL • zapoznanie uczestników z kompetencjami, które ma nabyć nauczyciel CLIL TEMATY OMAWIANE W SEMESTRZE ZIMOWYM: - podstawowe cechy CLIL - zastosowanie CLIL w nauczaniu WOS - polski program nauczania i możliwości nauczania z wykorzystaniem CLIL (WOS) - kompetencje nauczycieli CLIL - planowanie jednostek CLIL - rozwój umiejętności pozajęzykowych na lekcjach języka - materiały CLIL - dostępne źródła i tworzenie własnych szablonów - prezentacje projektów CLIL TEMATY OMAWIANE W SEMESTRZE LETNIM: - planowanie lekcji CLIL; - scaffolding w planowaniu lekcji; - scaffolding w planowaniu zadań; - konsolidacja wiedzy i zróżnicowanie nauczania na lekcji CLIL; - informacja zwrotna i ocena prac CLIL; - prezentacje projektów CLIL. |
Literatura: |
Coyle, D., P. Hood & D. Marsh (2010) Content and Language Integrated Learning. Mehisto, Marsh and Frigols. Uncovering CLIL. 2007. Bilingual programme Evaluation. 2010. British Council Podstawa programowa WOS dla szkoły podstawowej Marsh, D., Langé, G. (eds.) (1999) Implementing Content and Language Integrated Learning, A TIE-CLIL Foundation Course Reader, TIE-CLIL Project, Jyväskylä, Finland. Criteria for producing CLIL learning materials - Peeter Mehisto Towards quality-CLIL: successful planning and teaching strategies. Oliver Mayer CLIL Teacher competences 2001.Kazianka et al. European Commission (2006) Content and Language Integrated Learning (CLIL) at School in Europe. Eurydice: Brussels |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: S_W03 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych. Absolwent potrafi: S_U05 obserwować i oceniać przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania; S_U13 przygotować prace pisemne w języku polskim i języku obcym, właściwe dla studiowanego kierunku studiów, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł; S_U13 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem wiedzy o społeczeństwie w języku polskim i angielskim korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i angielskim) i nowoczesnych technologii (TIK); S_U19 wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych, opcjonalnie z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie; S_U20 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Warunkiem koniecznym do uzyskania zaliczenia jest obecność i aktywne uczestniczenie w zajęciach. Dopuszcza się jedną nieobecność w semestrze. Na ocenę końcową składają się: 1. jednostka CLIL (zadanie w portfolio) + refleksja na temat jej wdrożenia 2. zadania i testy wykonywane w trakcie zajęć stacjonarnych 3. zadania wykonane w ramach zajęć asynchronicznych na platformie Kampus Obowiązująca skala ocen: 90-100% → 5 85-89% → 4,5 75-84% → 4 70-74% → 3,5 60-69% → 3 59%-31% → 2 30%-0% → NK Minimum do uzyskania oceny: 60% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Junkieles | |
Prowadzący grup: | Joanna Fituła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z metodą nauczania CLIL (Zintegrowanym Kształceniem Przedmiotowo-Językowym). Na tym kursie uczniowie zapoznają się z podstawowymi właściwościami metody CLIL i uzasadnieniem używania tego podejścia, szczególnie w nauczaniu WOS. W trakcie kursu studenci zapoznają się z praktycznymi aspektami nauczania metodą CLIL. Planują i przeprowadzają demonstracje i prezentacje zajęć z wykorzystaniem metody CLIL, całych lekcji i większych jednostek. Tworzą również materiały CLIL dla uczniów. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematyczny: • zapoznanie uczestników z podstawami metody CLIL • przedstawienie przykładów modeli CLIL z innych krajów europejskich • zapoznanie uczestników możliwościami nauczania i uczenia się ukierunkowanego na CLIL w polskim systemie edukacji (WOS) • rozwinięcie umiejętności studentów w zakresie planowania i wdrożenia jednostek opartych na metodzie CLIL • rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia uczestników poprzez prowadzenie ich w wyborze i przygotowaniu programu nauczania i materiałów dydaktycznych zorientowanych na CLIL • uświadomienie studentom znaczenia zintegrowanego programu nauczania CLIL dla dalszego rozwoju uczniów w kształceniu przedmiotowym CLIL • zapoznanie uczestników z kompetencjami, które ma nabyć nauczyciel CLIL Tematy Podstawowe cechy CLIL; zastosowanie CLIL w nauczaniu WOS Europejskie programy nauczania zorientowane na CLIL Polski program nauczania i możliwości nauczania z wykorzystaniem CLIL (WOS) Planowanie jednostek CLIL Kompetencje nauczycieli CLIL Rozwój umiejętności pozajęzykowych na lekcjach języka Materiały CLIL - dostępne źródła i tworzenie własnych szablonów Prezentacje projektów CLIL |
|
Literatura: |
Coyle, D., P. Hood & D. Marsh (2010) Content and Language Integrated Learning. Ioannou-Georgiou, S., Pavlou P. (eds.) (2011) Guidelines for CLIL Implementation in Primary and Pre-primary Education. Mehisto, Marsh and Frigols. Uncovering CLIL. 2007. Podstawa programowa WOS dla szkoły podstawowej Marsh, D., Langé, G. (eds.) (1999) Implementing Content and Language Integrated Learning, A TIE-CLIL Foundation Course Reader, TIE-CLIL Project, Jyväskylä, Finland. Criteria for producing CLIL learning material Peeter Mehisto Towards quality-CLIL: successful planning and teaching strategies. Oliver Mayer CLIL Teacher competences 2001.Kazianka et al. European Commission (2006) Content and Language Integrated Learning (CLIL) at School in Europe. Eurydice: Brussels |
|
Uwagi: |
Przedmiot w cyklu 2022Z realizowany jest w formie: 14h w formie zajęć stacjonarnych prowadzonych w terminach i godzinach podanych w planie zajęć oraz 16h zajęć asynchronicznych na platformie "Kampus" - CKC UW, prowadzonych w terminach określonych przez osobę prowadzącą zajęcia na platformie. Materiały kursowe opracowane przez osobę prowadzącą zajęcia będą dostępne na platformie "Kampus". Komunikacja pomiędzy studentami i osobą prowadzącą zajęcia odbywa się przez narzędzia oferowane przez platformę "Kampus" oraz email. Osoba prowadząca zajęcia dostępna jest też dla studentów w czasie dyżuru - dzień i godzina dyżuru będzie dostępna na platformie Kampus. Obecność studentów na zajęciach stacjonarnych jest rejestrowana przez osobę prowadzącą zajęcia. Obecność i aktywność studentów na zajęciach asynchronicznych jest rejestrowana na platformie "Kampus". Weryfikacja efektów uczenia się realizowanych podczas zajęć asynchronicznych: - sprawdzanie prac wykonanych przez studentów i udzielanie im informacji zwrotnej oraz ocena zadań. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Fituła | |
Prowadzący grup: | Joanna Fituła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z metodą nauczania CLIL (Zintegrowanym Kształceniem Przedmiotowo-Językowym). Na tym kursie uczniowie zapoznają się z podstawowymi właściwościami metody CLIL i uzasadnieniem używania tego podejścia, szczególnie w nauczaniu WOS. W trakcie kursu studenci zapoznają się z praktycznymi aspektami nauczania metodą CLIL. Planują i przeprowadzają demonstracje i prezentacje zajęć z wykorzystaniem metody CLIL, całych lekcji i większych jednostek. Tworzą również materiały CLIL dla uczniów. |
|
Pełny opis: |
ZAKRES TEMATÓW: • zapoznanie uczestników z podstawami metody CLIL • przedstawienie przykładów modeli CLIL z innych krajów europejskich • zapoznanie uczestników z możliwościami nauczania i uczenia się ukierunkowanego na CLIL w polskim systemie edukacji (WOS) • rozwinięcie umiejętności studentów w zakresie planowania i wdrożenia jednostek opartych na metodzie CLIL • rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia uczestników poprzez prowadzenie ich w wyborze i przygotowaniu programu nauczania i materiałów dydaktycznych zorientowanych na CLIL • uświadomienie studentom znaczenia zintegrowanego programu nauczania CLIL dla dalszego rozwoju uczniów w kształceniu przedmiotowym CLIL • zapoznanie uczestników z kompetencjami, które ma nabyć nauczyciel CLIL TEMATY OMAWIANE W SEMESTRZE ZIMOWYM 2023/24: - podstawowe cechy CLIL - zastosowanie CLIL w nauczaniu WOS - polski program nauczania i możliwości nauczania z wykorzystaniem CLIL (WOS) - kompetencje nauczycieli CLIL - planowanie jednostek CLIL - rozwój umiejętności pozajęzykowych na lekcjach języka - materiały CLIL - dostępne źródła i tworzenie własnych szablonów - prezentacje projektów CLIL |
|
Literatura: |
Coyle, D., P. Hood & D. Marsh (2010) Content and Language Integrated Learning. Ioannou-Georgiou, S., Pavlou P. (eds.) (2011) Guidelines for CLIL Implementation in Primary and Pre-primary Education. Mehisto, Marsh and Frigols. Uncovering CLIL. 2007. Podstawa programowa WOS dla szkoły podstawowej Marsh, D., Langé, G. (eds.) (1999) Implementing Content and Language Integrated Learning, A TIE-CLIL Foundation Course Reader, TIE-CLIL Project, Jyväskylä, Finland. Criteria for producing CLIL learning material Peeter Mehisto Towards quality-CLIL: successful planning and teaching strategies. Oliver Mayer CLIL Teacher competences 2001.Kazianka et al. European Commission (2006) Content and Language Integrated Learning (CLIL) at School in Europe. Eurydice: Brussels |
|
Uwagi: |
Kurs obejmuje 30 godzin dydaktycznych w semestrze i jest prowadzony w trybie mieszanym: - 14 godzin: stacjonarnie, w terminach wskazanych w planie zajęć na semestr zimowy 2023/24, dostępnym na stronie CKNJOiEE UW; - 16 godzin: w trybie asynchronicznym, na platformie Kampus. Materiały kursowe opracowane przez osobę prowadzącą zajęcia będą dostępne na platformie "Kampus". Obecność studentów na zajęciach stacjonarnych jest rejestrowana przez osobę prowadzącą zajęcia. Obecność i aktywność studentów na zajęciach jest rejestrowana na platformie "Kampus". Dopuszcza się jedną nieobecność w semestrze. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.