Gramatyka francuska dla nauczycieli
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-3SGFDNO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka francuska dla nauczycieli |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru III w CKNJOiEE UW - studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Gramatyka francuska dla nauczycieli 4100-1SGFDNO |
Założenia (opisowo): | Zajęcia mają na celu kształtowanie świadomości językowej studentów w zakresie znajomości funkcji i form językowych oraz wpływu teorii językoznawczych na nauczanie gramatyki języka obcego. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje kształcenie w zakresie wiedzy o komunikacji i języku, szczególny akcent położony został na gramatykę języka francuskiego dla nauczycieli. Celem kursu, który prezentuje i praktycznie wdraża współczesne podejście do nauczania i uczenia się gramatyki w ramach kształcenia językowego, jest systematyzacja i pogłębienie znajomości gramatyki języka francuskiego poprzez rozwijanie świadomości gramatycznej studentów w oparciu o specjalnie dobrane zbiory zadań/ćwiczeń gramatycznych rozwiązywanych przez studentów. |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje kształcenie w zakresie wiedzy o języku, ze szczególnym uwzględnieniem roli gramatyki języka francuskiego w realizowaniu jego funkcji komunikacyjnej. Cele kursu 1. Funkcje dyskursywne poszczególnych form językowych na poziomie zdania oraz dyskursu w perspektywie glottodydaktycznej, z punktu widzenia nauczania/uczenia się języka obcego. 2. Metody nauczania języka, ze szczególnym uwzględnieniem metody indukcyjnej oraz podejścia zadaniowego. 3. Odniesienie metod nauczania do współczesnych teorii w zakresie akwizycji języka obcego. 4. Rozwijanie świadomości językowej studentów poprzez wykonywanie zadań o charakterze mediacyjnym, z wykorzystaniem różnych form pracy. 5. Wykorzystanie podejścia kontrastywnego w ramach glottodydaktyki zintegrowanej. Zakres tematów: 1. Strona bierna czasowników. 2. Konstrukcje emfatyczne i bezosobowe. 3. Czas plus-que-parfait vs passé composé i imparfait. 4. Tryb subjonctif. 5. Tryb conditionnel présent i conditionnel passé. 6. Zdania współrzędnie złożone bezspójnikowe i spójnikowe. Zdania wtrącone. 7. Zdania podrzędne dopełnieniowe. 8. Zdania podrzędne okolicznikowe czasu. 9. Zdania bezokolicznikowe (l’infinitif présent i passé). 10. Zdania podrzędne okolicznikowe przyczyny. 11. Gérondif et adjectif verbale. 12. Zdania podrzędne okolicznikowe celu. 13. Zdania podrzędne okolicznikowe przyzwolenia. 14. Zdania podrzędne okolicznikowe warunku. 15. Mowa zależna i niezależna. |
Literatura: |
Grammaires 1. Delatour, Y., et alli. 2004, Nouvelle grammaire du français. Cours de civilisation française de la Sorbonne, Paris: Hachette 2. De Salins, G., 1996, Grammaire pour l’enseignement/apprentissage du FLE, Paris: Didier/Hatier 3. Poisson-Quinton S. Et all. 2002. Grammaire expliquée du français. Paris. Clé International. 4. Di Giura, M. et all. 2015. Grammaire contrastive for English speakers. A1/A2. Clé International. 5. Przestaszewski L., Rudawska J., Gramatyka francuska dla każdego, 2005 Exercices 1. Akyüz A., et alli, 2006, Les 500 exercices de grammaire, Paris : Hachette FLE Niveaux : A1, A2, B1 2. Akyüz A., et alli, 2019, Exercices de grammaire. En contexte. Paris : Hachette FLE Niveaux : A1, A2, B1 3. Glaud L., Lannier M., Loiseau Y. 2015. Grammaire essentielle du français A1/A2. Paris. Didier. 4. Glaud L., Loiseau Y., Merlet E. 2015. Grammaire essentielle du français B1. Paris. Didier. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie: S_W01 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, procesy, zjawiska z zakresu gramatyki języka francuskiego, właściwe dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu, na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym S_W02 niezbędną terminologię z zakresu gramatyki języka francuskiego, właściwą dla nauczania języków obcych S_W16 w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku polskim i francuskim, ich prawidłowości i zakłócenia Umiejętności: absolwent potrafi: S_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i francuskim S-U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych S_U03 diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania S_U09 dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające zmian w przyszłym działaniu S_U19 wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych, opcjonalnie z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: S_K01 uczenia się przez całe życie S_K02 refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia zajęć jest: a) obecność na zajęciach. Student ma prawo do 2 nieobecności nieusprawiedliwionych. b) aktywny udział w zajęciach. c) praca własna studenta (prace domowe). d) testy cząstkowe z określonych partii materiału (60% min.). e) test zaliczeniowy z całości materiału (min. 60%). Jednodniowe zwolnienia lekarskie nie będą uznawane jako usprawiedliwienie nieobecności na zaliczeniach. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Deckert, Eric Vauthier | |
Prowadzący grup: | Eric Vauthier | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Gramatyka francuska dla nauczycieli 4100-1SGFDNO |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje kształcenie w zakresie wiedzy o komunikacji i języku, szczególny akcent położony został na gramatykę języka francuskiego dla nauczycieli. Celem kursu, który prezentuje i praktycznie wdraża współczesne podejście do nauczania i uczenia się gramatyki w ramach kształcenia językowego, jest systematyzacja i pogłębienie znajomości gramatyki języka francuskiego poprzez rozwijanie świadomości gramatycznej studentów w oparciu o specjalnie dobrane zbiory zadań/ćwiczeń gramatycznych rozwiązywanych przez studentów. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje kształcenie w zakresie wiedzy o języku, ze szczególnym uwzględnieniem roli gramatyki języka francuskiego w realizowaniu jego funkcji komunikacyjnej. Cele kursu 1. Funkcje dyskursywne poszczególnych form językowych na poziomie zdania oraz dyskursu w perspektywie glottodydaktycznej, z punktu widzenia nauczania/uczenia się języka obcego. 2. Metody nauczania języka, ze szczególnym uwzględnieniem metody indukcyjnej oraz podejścia zadaniowego. 3. Odniesienie metod nauczania do współczesnych teorii w zakresie akwizycji języka obcego. 4. Rozwijanie świadomości językowej studentów poprzez wykonywanie zadań o charakterze mediacyjnym, z wykorzystaniem różnych form pracy. 5. Wykorzystanie podejścia kontrastywnego w ramach glottodydaktyki zintegrowanej. Zakres tematów: 1. Strona bierna czasowników. 2. Konstrukcje emfatyczne i bezosobowe. 3. Czas plus-que-parfait vs passé composé i imparfait. 4. Tryb subjonctif. 5. Tryb conditionnel présent i conditionnel passé. 6. Zdania współrzędnie złożone bezspójnikowe i spójnikowe. Zdania wtrącone. 7. Zdania podrzędne dopełnieniowe. 8. Zdania podrzędne okolicznikowe czasu. 9. Zdania bezokolicznikowe (l’infinitif présent i passé). 10. Zdania podrzędne okolicznikowe przyczyny. 11. Gérondif et adjectif verbale. 12. Zdania podrzędne okolicznikowe celu. 13. Zdania podrzędne okolicznikowe przyzwolenia. 14. Zdania podrzędne okolicznikowe warunku. 15. Mowa zależna i niezależna. |
|
Literatura: |
Grammaires 1. Delatour, Y., et alli. 2004, Nouvelle grammaire du français. Cours de civilisation française de la Sorbonne, Paris: Hachette 2. De Salins, G., 1996, Grammaire pour l’enseignement/apprentissage du FLE, Paris: Didier/Hatier 3. Poisson-Quinton S. Et all. 2002. Grammaire expliquée du français. Paris. Clé International. 4. Di Giura, M. et all. 2015. Grammaire contrastive for English speakers. A1/A2. Clé International. 5. Przestaszewski L., Rudawska J., Gramatyka francuska dla każdego, 2005 Exercices 1. Akyüz A., et alli, 2006, Les 500 exercices de grammaire, Paris : Hachette FLE Niveaux : A1, A2, B1 2. Akyüz A., et alli, 2019, Exercices de grammaire. En contexte. Paris : Hachette FLE Niveaux : A1, A2, B1 3. Glaud L., Lannier M., Loiseau Y. 2015. Grammaire essentielle du français A1/A2. Paris. Didier. 4. Glaud L., Loiseau Y., Merlet E. 2015. Grammaire essentielle du français B1. Paris. Didier. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Eric Vauthier | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Gramatyka francuska dla nauczycieli 4100-1SGFDNO |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje kształcenie w zakresie wiedzy o komunikacji i języku, szczególny akcent położony został na gramatykę języka francuskiego dla nauczycieli. Celem kursu, który prezentuje i praktycznie wdraża współczesne podejście do nauczania i uczenia się gramatyki w ramach kształcenia językowego, jest systematyzacja i pogłębienie znajomości gramatyki języka francuskiego poprzez rozwijanie świadomości gramatycznej studentów w oparciu o specjalnie dobrane zbiory zadań/ćwiczeń gramatycznych rozwiązywanych przez studentów. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje kształcenie w zakresie wiedzy o języku, ze szczególnym uwzględnieniem roli gramatyki języka francuskiego w realizowaniu jego funkcji komunikacyjnej. Cele kursu 1. Funkcje dyskursywne poszczególnych form językowych na poziomie zdania oraz dyskursu w perspektywie glottodydaktycznej, z punktu widzenia nauczania/uczenia się języka obcego. 2. Metody nauczania języka, ze szczególnym uwzględnieniem metody indukcyjnej oraz podejścia zadaniowego. 3. Odniesienie metod nauczania do współczesnych teorii w zakresie akwizycji języka obcego. 4. Rozwijanie świadomości językowej studentów poprzez wykonywanie zadań o charakterze mediacyjnym, z wykorzystaniem różnych form pracy. 5. Wykorzystanie podejścia kontrastywnego w ramach glottodydaktyki zintegrowanej. Zakres tematów: 1. Strona bierna czasowników. 2. Konstrukcje emfatyczne i bezosobowe. 3. Czas plus-que-parfait vs passé composé i imparfait. 4. Tryb subjonctif. 5. Tryb conditionnel présent i conditionnel passé. 6. Zdania współrzędnie złożone bezspójnikowe i spójnikowe. Zdania wtrącone. 7. Zdania podrzędne dopełnieniowe. 8. Zdania podrzędne okolicznikowe czasu. 9. Zdania bezokolicznikowe (l’infinitif présent i passé). 10. Zdania podrzędne okolicznikowe przyczyny. 11. Gérondif et adjectif verbale. 12. Zdania podrzędne okolicznikowe celu. 13. Zdania podrzędne okolicznikowe przyzwolenia. 14. Zdania podrzędne okolicznikowe warunku. 15. Mowa zależna i niezależna. |
|
Literatura: |
Grammaires 1. Delatour, Y., et alli. 2004, Nouvelle grammaire du français. Cours de civilisation française de la Sorbonne, Paris: Hachette 2. De Salins, G., 1996, Grammaire pour l’enseignement/apprentissage du FLE, Paris: Didier/Hatier 3. Poisson-Quinton S. Et all. 2002. Grammaire expliquée du français. Paris. Clé International. 4. Di Giura, M. et all. 2015. Grammaire contrastive for English speakers. A1/A2. Clé International. 5. Przestaszewski L., Rudawska J., Gramatyka francuska dla każdego, 2005 Exercices 1. Akyüz A., et alli, 2006, Les 500 exercices de grammaire, Paris : Hachette FLE Niveaux : A1, A2, B1 2. Akyüz A., et alli, 2019, Exercices de grammaire. En contexte. Paris : Hachette FLE Niveaux : A1, A2, B1 3. Glaud L., Lannier M., Loiseau Y. 2015. Grammaire essentielle du français A1/A2. Paris. Didier. 4. Glaud L., Loiseau Y., Merlet E. 2015. Grammaire essentielle du français B1. Paris. Didier. |
|
Uwagi: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.