Kultura i historia USA dla nauczycieli języka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-4SKIHUSDNJO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura i historia USA dla nauczycieli języka |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru IV w CKNJOiEE UW - studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Kurs oferuje ogólną wiedzę o historii USA od czasów kolonialnych do dziś - w zakresie stosownym do nauczania języka angielskiego na I i II etapie edukacyjnym. Skupia się kulturotwórczych wydarzeniach, osobach i zjawiskach oraz prezentuje kluczowe zagadnienia kultury dla przybliżenia tożsamości amerykańskiej, stosownie dla I i II etapu edukacyjnego. Analiza historyczna i kulturowa prowadzi do praktycznego zastosowania treści przedmiotowych do nauczania języka angielskiego na I i II etapie edukacyjnym. Kurs prowadzony po angielsku na poziomie B2+ do C1, rozwija sprawności językowe powyżej poziomu B2 w zakresie komunikacji ustnej, prezentacji, słownictwa, struktur oraz użycia materiałów źródłowych. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Kurs oferuje ogólną wiedzę o historii i kulturze USA od czasów kolonialnych do dziś. Skupia się kulturotwórczych wydarzeniach, postaciach i zjawiskach oraz prezentuje kluczowe zagadnienia kultury dla przybliżenia tożsamości amerykańskiej. Uwypukla idee i problemy pluralizmu i różnorodności kultury amerykańskiej. Stosowana jest perspektywa porównawcza z procesami w kraju ojczystym, co rozwija międzykulturowe oraz dydaktyczne kompetencje przyszłych nauczycieli oraz buduje persoektywę transatlantycką. Rola Polaków w rozwoju USA oraz wpływ USA na Polskę są istotnymi aspektami kursu. Analiza historyczna i kulturowa prowadzi do praktycznego zastosowania treści przedmiotowych do nauczania języka angielskiego na I i II etapie edukacyjnym. |
Pełny opis: |
Kurs oferuje ogólną wiedzę o historii i kulturze USA od czasów kolonialnych do dziś. Skupia się kulturotwórczych wydarzeniach, postaciach i zjawiskach oraz prezentuje kluczowe zagadnienia kultury dla przybliżenia tożsamości amerykańskiej. Uwypukla idee i problemy pluralizmu i różnorodności kultury amerykańskiej. Stosowana jest perspektywa porównawcza z procesami w kraju ojczystym, co rozwija międzykulturowe oraz dydaktyczne kompetencje przyszłych nauczycieli oraz buduje persoektywę transatlantycką. Rola Polaków w rozwoju USA oraz wpływ USA na Polskę są istotnymi aspektami kursu. Analiza historyczna i kulturowa prowadzi do praktycznego zastosowania treści przedmiotowych do nauczania języka angielskiego na I i II etapie edukacyjnym. Treści przedmiotowe obejmują: 1. Indianie i ich rdzenna cywilizacja 2. Kontakt Europy z Ameryką: odkrycia geograficzne i eksploracja Ameryki 3. Era kolonialna - Pocahontas/ Jamestown/ Plymouth/ Thanksgiving 4. Walka o niepodległość 5. Młoda republika 6. Ameryka na drodze ku imperium 7. Przegląd regionów kulturowych USA 8. Instytucje polityczne i życie publiczne 9. Edukacja 10. Religia 11. Wprowadzenie podstawowych pojęć związanych z etnicznością oraz wprowadzenie do immigracji w USA 12. Indianie – ich historia i znaczenie w kulturze; Czarni Amerykanie - ich historia i znaczenie w kulturze USA 13. Amerykanie hiszpańskiego pochodzenia - ich historia i znaczenie w kulturze USA; Amerykanie azjatyckiego pochodzenia - ich historia i znaczenie w kulturze 14. Kobiety w USA |
Literatura: |
Boyer, Paul S. American History: A Very Short Introduction. Oxford University Press, 2012. Lemert, Charles, ed. Social Theory: The Multicultural and Classic Readings. 3rd ed. Boulder: Westview Press, 2004. O'Callaghan, Bryn. An Illustrated History of the USA. Longman. Mauk, David, and John Oakland. American Civilization: An Introduction. 5th ed. London: Routledge, 2009. Rozbicki, Michał J., and Krzysztof Michałek, eds. A Selection of Sources on the History and Culture of the United States of America: From Colonization to 1945. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 1994. Takaki, Ronald. A Different Mirror: A History of Multicultural America. Boston: Back Bay Books, 1993. Tindall, George B., and David E. Shi. America: A Narrative History. 2 vols. New York: W.W. Norton, 1996. US History in Brief. https://photos.state.gov/libraries/amgov/30145/publications-english/learner_english.pdf Khan Academy. pl.khanacademy.org PBS. www.pbs.org US History. www.ushistory.org www.history.com |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: - w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych nauki o kulturze i religii, historia, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu, na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym (K_W01) - niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: nauki o kulturze i religii, historia, właściwą dla nauczania języków obcych (K_W02) - różne rodzaje struktur społecznych i instytucji życia społecznego oraz zachodzące między nimi relacje, ze szczególnym uwzględnieniem krajów języka nauczanego (K_W05) - podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka angielskiego i opcjonalnie języka francuskiego lub niemieckiego, ew. wiedzy o społeczeństwie w przedszkolu oraz na I i II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem (K_W19) Absolwent potrafi: - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim (K_U01) - przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku obcym, na tematy dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł (K_U14) - posługiwać się językiem angielskim na poziomie C1 ESOKJ, z uwzględnieniem specyfiki języka akademickiego i języka komunikacji szkolnej⃰, lub językiem angielskim na poziomie C1 i językiem obcym lektoratowym na poziomie B1 ESOKJ (K_U17) -pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych (K_U20) Absolwent jest gotów do: - odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy (K_K03) - współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K05) - uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form (K_K08) |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową z zajęć składa się ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność), ocena za poniższe zadania, oraz kontrola obecności (dozwolone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione): Student otrzymuje ocenę na koniec zajęć, na którą składają się następujące elementy: - ocena z prezentacji grupowej - 30 pkt. (wysoka jakość merytoryczna i techniczna, oryginalnie wykonane materiały – 30 pkt.; dobra jakość – 25 pkt.; jakość poprawna, nieliczne błędy – 20 pkt.; zła jakość i liczne błędy – 0 pkt.) (KW_01,02,05,019; KU_01,02,14,17,20; K_K03,05, 08) - ocena z testu końcowego z podstawowych treści przedmiotowych - 30 pkt. (do 30 pkt. - ocena 5.0; do 25 pkt. - ocena 4.5; do 20 pkt. - ocena 4.0; od 15 pkt. - ocena 3.0, poniżej 15 pkt. - ocena 2.0) (K_W01,02,05, K_U01) - aktywne zaangażowanie w kurs w sali dydaktycznej (20 pkt.) i na platformie (20 pkt. za 4 zadania obowiązkowe po max. 5 pkt.). Student jest zobowiązany wykonać w trakcie trwania zajęć wszystkie zadania umieszczone na platformie. (KW_01, 02, 05; K_U01,17; K_K03, 08) Brak prezentacji, wymaganej frekwencji, zaliczenia testu, otrzymanie mniej niż 10 pkt. za zadania z platformy i zgromadzenie poniżej 60 punktów za cały kurs uniemożliwia uzyskanie zaliczenia. Student otrzymuje za cały kurs max. 100 punktów (do 100 - ocena 5.0; do 90 pkt. - ocena 4.5; do 80 pkt. - ocena 4.0; do 70 pkt. - ocena 3.5; od 60 pkt. - ocena 3.0, poniżej 60 pkt. - ocena 2.0). |
Praktyki zawodowe: |
Zadania praktyczne wykonane w trakcie kursu mogą być zastosowane w trakcie pratyk dydaktycznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Romaniuk | |
Prowadzący grup: | Danuta Romaniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.