Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura i historia USA dla nauczycieli języka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4100-4SKIHUSDNJO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura i historia USA dla nauczycieli języka
Jednostka: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
Grupy: Przedmioty obowiązkowe semestru IV w CKNJOiEE UW - studia I stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Kurs oferuje ogólną wiedzę o historii USA od czasów kolonialnych do dziś - w zakresie stosownym do nauczania języka angielskiego na I i II etapie edukacyjnym. Skupia się kulturotwórczych wydarzeniach, osobach i zjawiskach oraz prezentuje kluczowe zagadnienia kultury dla przybliżenia tożsamości amerykańskiej, stosownie dla I i II etapu edukacyjnego. Analiza historyczna i kulturowa prowadzi do praktycznego zastosowania treści przedmiotowych do nauczania języka angielskiego na I i II etapie edukacyjnym.

Kurs prowadzony po angielsku na poziomie B2+ do C1, rozwija sprawności językowe powyżej poziomu B2 w zakresie komunikacji ustnej, prezentacji, słownictwa, struktur oraz użycia materiałów źródłowych.

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Kurs oferuje ogólną wiedzę o historii i kulturze USA od czasów kolonialnych do dziś. Skupia się kulturotwórczych wydarzeniach, postaciach i zjawiskach oraz prezentuje kluczowe zagadnienia kultury dla przybliżenia tożsamości amerykańskiej. Uwypukla idee i problemy pluralizmu i różnorodności kultury amerykańskiej. Stosowana jest perspektywa porównawcza z procesami w kraju ojczystym, co rozwija międzykulturowe oraz dydaktyczne kompetencje przyszłych nauczycieli oraz buduje persoektywę transatlantycką. Rola Polaków w rozwoju USA oraz wpływ USA na Polskę są istotnymi aspektami kursu. Analiza historyczna i kulturowa prowadzi do praktycznego zastosowania treści przedmiotowych do nauczania języka angielskiego na I i II etapie edukacyjnym.

Pełny opis:

Kurs oferuje ogólną wiedzę o historii i kulturze USA od czasów kolonialnych do dziś. Skupia się kulturotwórczych wydarzeniach, postaciach i zjawiskach oraz prezentuje kluczowe zagadnienia kultury dla przybliżenia tożsamości amerykańskiej. Uwypukla idee i problemy pluralizmu i różnorodności kultury amerykańskiej. Stosowana jest perspektywa porównawcza z procesami w kraju ojczystym, co rozwija międzykulturowe oraz dydaktyczne kompetencje przyszłych nauczycieli oraz buduje persoektywę transatlantycką. Rola Polaków w rozwoju USA oraz wpływ USA na Polskę są istotnymi aspektami kursu. Analiza historyczna i kulturowa prowadzi do praktycznego zastosowania treści przedmiotowych do nauczania języka angielskiego na I i II etapie edukacyjnym.

Treści przedmiotowe obejmują:

1. Indianie i ich rdzenna cywilizacja

2. Kontakt Europy z Ameryką: odkrycia geograficzne i eksploracja Ameryki

3. Era kolonialna - Pocahontas/ Jamestown/ Plymouth/ Thanksgiving

4. Walka o niepodległość

5. Młoda republika

6. Ameryka na drodze ku imperium

7. Przegląd regionów kulturowych USA

8. Instytucje polityczne i życie publiczne

9. Edukacja

10. Religia

11. Wprowadzenie podstawowych pojęć związanych z etnicznością oraz wprowadzenie do immigracji w USA

12. Indianie – ich historia i znaczenie w kulturze; Czarni Amerykanie - ich historia i znaczenie w kulturze USA

13. Amerykanie hiszpańskiego pochodzenia - ich historia i znaczenie w kulturze USA; Amerykanie azjatyckiego pochodzenia - ich historia i znaczenie w kulturze

14. Kobiety w USA

Literatura:

Boyer, Paul S. American History: A Very Short Introduction. Oxford University Press, 2012.

Lemert, Charles, ed. Social Theory: The Multicultural and Classic Readings. 3rd ed. Boulder: Westview Press, 2004.

O'Callaghan, Bryn. An Illustrated History of the USA. Longman.

Mauk, David, and John Oakland. American Civilization: An Introduction. 5th ed. London: Routledge, 2009.

Rozbicki, Michał J., and Krzysztof Michałek, eds. A Selection of Sources on the History and Culture of the United States of America: From Colonization to 1945. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 1994.

Takaki, Ronald. A Different Mirror: A History of Multicultural America. Boston: Back Bay Books, 1993.

Tindall, George B., and David E. Shi. America: A Narrative History. 2 vols. New York: W.W. Norton, 1996.

US History in Brief. https://photos.state.gov/libraries/amgov/30145/publications-english/learner_english.pdf

Khan Academy. pl.khanacademy.org

PBS. www.pbs.org

US History. www.ushistory.org

www.history.com

Efekty uczenia się:

Absolwent zna i rozumie:

- w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych nauki o kulturze i religii, historia, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu, na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym (K_W01)

- niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: nauki o kulturze i religii, historia, właściwą dla nauczania języków obcych (K_W02)

- różne rodzaje struktur społecznych i instytucji życia społecznego oraz zachodzące między nimi relacje, ze szczególnym uwzględnieniem krajów języka nauczanego (K_W05)

- podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka angielskiego i opcjonalnie języka francuskiego lub niemieckiego, ew. wiedzy o społeczeństwie w przedszkolu oraz na I i II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem (K_W19)

Absolwent potrafi:

- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim (K_U01)

- przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku obcym, na tematy dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł (K_U14)

- posługiwać się językiem angielskim na poziomie C1 ESOKJ, z uwzględnieniem specyfiki języka akademickiego i języka komunikacji szkolnej⃰, lub językiem angielskim na poziomie C1 i językiem obcym lektoratowym na poziomie B1 ESOKJ (K_U17)

-pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych (K_U20)

Absolwent jest gotów do:

- odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy (K_K03)

- współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K05)

- uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form (K_K08)

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową z zajęć składa się ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność), ocena za poniższe zadania, oraz kontrola obecności (dozwolone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione):

Student otrzymuje ocenę na koniec zajęć, na którą składają się następujące elementy:

- ocena z prezentacji grupowej - 30 pkt. (wysoka jakość merytoryczna i techniczna, oryginalnie wykonane materiały – 30 pkt.; dobra jakość – 25 pkt.; jakość poprawna, nieliczne błędy – 20 pkt.; zła jakość i liczne błędy – 0 pkt.) (KW_01,02,05,019; KU_01,02,14,17,20; K_K03,05, 08)

- ocena z testu końcowego z podstawowych treści przedmiotowych - 30 pkt. (do 30 pkt. - ocena 5.0; do 25 pkt. - ocena 4.5; do 20 pkt. - ocena 4.0; od 15 pkt. - ocena 3.0, poniżej 15 pkt. - ocena 2.0) (K_W01,02,05, K_U01)

- aktywne zaangażowanie w kurs w sali dydaktycznej (20 pkt.) i na platformie (20 pkt. za 4 zadania obowiązkowe po max. 5 pkt.). Student jest zobowiązany wykonać w trakcie trwania zajęć wszystkie zadania umieszczone na platformie. (KW_01, 02, 05; K_U01,17; K_K03, 08)

Brak prezentacji, wymaganej frekwencji, zaliczenia testu, otrzymanie mniej niż 10 pkt. za zadania z platformy i zgromadzenie poniżej 60 punktów za cały kurs uniemożliwia uzyskanie zaliczenia.

Student otrzymuje za cały kurs max. 100 punktów (do 100 - ocena 5.0; do 90 pkt. - ocena 4.5; do 80 pkt. - ocena 4.0; do 70 pkt. - ocena 3.5; od 60 pkt. - ocena 3.0, poniżej 60 pkt. - ocena 2.0).

Praktyki zawodowe:

Zadania praktyczne wykonane w trakcie kursu mogą być zastosowane w trakcie pratyk dydaktycznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Romaniuk
Prowadzący grup: Danuta Romaniuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)