Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (I etap edukacyjny)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-4SPRAKDYD |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0100) Education
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (I etap edukacyjny) |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru IV w CKNJOiEE UW - studia I stopnia |
Strona przedmiotu: | https://sites.google.com/uw.edu.pl/ukknjapraktyki/strona-g%C5%82%C3%B3wna |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (I etap edukacyjny) 4100-4SPRAKDYD |
Założenia (lista przedmiotów): | Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (I etap edukacyjny) 4100-4SPRAKDYD |
Założenia (opisowo): | Cele praktyk Gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki szczegółowej (metodyki nauczania języka angielskiego w tym wczesnego nauczania języka angielskiego) z rzeczywistością pedagogiczną w działalności praktycznej. |
Tryb prowadzenia: | w terenie |
Skrócony opis: |
Cele praktyk Gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki szczegółowej (metodyki nauczania języka angielskiego w tym wczesnego nauczania języka angielskiego) z rzeczywistością pedagogiczną w działalności praktycznej: 1.Zapoznanie się ze specyfiką pracy nauczyciela w szkole podstawowej na pierwszym etapie edukacyjnym (w zakresie pedagogicznym oraz metodycznym - nauczania języka angielskiego. 2.Nabycie umiejętności planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć 3.Nabycie umiejętności analizy pracy nauczyciela i uczniów podczas wspólnego omawiania praktyk przez opiekunów praktyk i studentów podczas zajęć z metodyki nauczania języka angielskiego; 4.Nabycie umiejętności analizowania własnej pracy dydaktycznej i wychowawczej oraz jej efektów, a także pracy uczniów. |
Pełny opis: |
Szczegółowe cele praktyk 1. Zapoznanie się ze specyfiką pracy nauczyciela w szkole podstawowej (w zakresie pedagogicznym oraz metodycznym - nauczania języka angielskiego. 2. Nabycie umiejętności planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć 3. Nabycie umiejętności analizy pracy nauczyciela i uczniów podczas wspólnego omawiania praktyk przez opiekunów praktyk i studentów podczas zajęć z metodyki nauczania języka angielskiego; 4. Nabycie umiejętności analizowania własnej pracy dydaktycznej i wychowawczej oraz jej efektów, a także pracy uczniów. 5. Zapoznanie się z zachowaniem i funkcjonowaniem emocjonalnym, intelektualnym, społecznym dzieci i młodzieży. 6. Nabycie umiejętności diagnozowania pedagogicznego, planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej uwzględniającej różnice indywidualne uczniów. 7. Uświadomienie sobie problemów pojawiających się w kształceniu i wychowaniu dzieci i młodzieży i (biopsychicznych, społecznych, ekonomicznych). 8. Zapoznanie się z zakresem obowiązków nauczyciela w szkole podstawowej (wychowawczych, dydaktycznych, organizacyjnych). 9. Obserwacja a następnie samodzielne prowadzenie lekcji języka angielskiego z dziećmi w szkole podstawowej 10. Analiza lekcji pod kątem zagadnień leksykalnych, gramatycznych i fonetycznych osadzonych w metodyce wczesnego nauczania języka angielskiego (klasy przedszkolne i 1-3) . 11. Analiza stylów nauczania, systemu motywowania uczniów podczas lekcji języka angielskiego 12. Planowanie sekwencji lekcji języka angielskiego we wczesnej edukacji językowej 13. Wykorzystanie metod aktywizujących podczas lekcji |
Literatura: |
Nie dotyczy |
Efekty uczenia się: |
K_W11 (P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki) w podstawowym stopniu prawne i ekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z nauczaniem, w szczególności z nauczaniem języków obcych lub wiedzy o społeczeństwie K_W19 podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka angielskiego i opcjonalnie języka francuskiego lub niemieckiego, ew. wiedzy o społeczeństwie w przedszkolu oraz na I i II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem K_U02 (S1A U02, S1A, U01, S1A, U06, H1A_U04) potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i dydaktyki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań K_U05 obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych ew. przedmiotu wiedza o społeczeństwie oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania K_U07 posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej K_U08 posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych K_U10 pracować z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadających ograniczoną znajomość języka polskiego K_U11 (S1A_U06) potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie K_U19 wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych, opcjonalnie z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie K_U20 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych K_U23 animować prace nad rozwojem uczestników procesów dydaktycznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych K_U24 zachowywać się dojrzale, odpowiedzialnie i profesjonalnie oraz panować nad swoimi emocjami K_K04 prowadzenia komunikacji interpersonalnej i interkulturowej z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym K_K05 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role K_K06 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania K_K07 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela K_K09 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych K_K10 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny przedmiotu Praktyki Pedagogiczne Rozwijające Kompetencje Dydaktyczne w UKKNJA UW 5 (bdb) - starannie wypełniony dziennik praktyk z opisem obserwowanych lekcji zgodnie z podanym wzorem - bardzo dobra opinia nauczyciela mentora wpisana do dziennika praktyk oraz na karcie oceny nauczyciela mentora - rzetelnie opracowane konspekty lekcji złożone w Portfolio wraz z materiałami wizualnymi/ innymi pomocami dydaktycznymi przygotowanymi i wykonanymi przez studenta, potwierdzające bardzo dobrą znajomość metodyki nauczania języka angielskiego i umiejętność jej zastosowania w praktyce - złożenie wszystkich dokumentów potwierdzających odbycie praktyk (z pieczęciami szkoły i podpisami dyrektora oraz nauczyciela mentora) w pierwszym terminie, z wyjątkiem studentów wyjeżdżających na wymianę Erasmus+ lub szczególnych wypadków losowych, np. pobyt w szpitalu 4 (db) - drobne uchybienia w dzienniku praktyk, niepełny opis niektórych obserwowanych lekcji - dobra opinia nauczyciela mentora wpisana do dziennika praktyk oraz na karcie oceny nauczyciela mentora (zdecydowana większość ocen B) - drobne uchybienia formalne w konspektach lekcji złożonych w Portfolio, materiały wizualne/ inne pomoce dydaktyczne przygotowane przez studenta, potwierdzające dobrą znajomość metodyki nauczania języka angielskiego i umiejętność jej zastosowania w praktyce -złożenie wszystkich dokumentów potwierdzających odbycie praktyk (z pieczęciami szkoły i podpisami dyrektora oraz nauczyciela mentora ) w pierwszym terminie ( z wyjątkiem studentów wyjeżdżających na wymianę Erasmus+ lub szczególnych wypadków losowych, np. pobyt w szpitalu) 3 (dst) - niestarannie wypełniony dziennik praktyk, brak opisów lekcji, dużo skreśleń, chaotyczne i niezrozumiałe zapisy, brak pieczęci szkoły i podpisu dyrektora lub mentora - dostateczna opinia nauczyciela mentora wpisana do dziennika praktyk oraz na karcie oceny nauczyciela mentora (większość ocen C) - uchybienia formalne w konspektach lekcji złożonych w Portfolio, niestaranne, nieodpowiednie materiały wizualne ( np. zbyt małe, niewyraźne zdjęcia, ‘flashcards / brak pomocy dydaktycznych. Przedstawione materiały świadczą o słabej znajomości metodyki nauczania języka angielskiego i braku umiejętność jej zastosowania w praktyce - złożenie pełnej dokumentacji w terminie poprawkowym lub po terminie ustalonym w regulaminie praktyk bez żadnego formalnego powodu Brak zaliczenia - jeśli opisane powyżej kryteria nie są spełnione |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki pedagogiczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Walewska | |
Prowadzący grup: | Anna Walewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyki pedagogiczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w terenie |
|
Skrócony opis: |
Cele praktyk Gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki szczegółowej (metodyki nauczania języka angielskiego w tym wczesnego nauczania języka angielskiego) z rzeczywistością pedagogiczną w działalności praktycznej: 1.Zapoznanie się ze specyfiką pracy nauczyciela w szkole podstawowej na pierwszym etapie edukacyjnym (w zakresie pedagogicznym oraz metodycznym - nauczania języka angielskiego. 2.Nabycie umiejętności planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć 3.Nabycie umiejętności analizy pracy nauczyciela i uczniów podczas wspólnego omawiania praktyk przez opiekunów praktyk i studentów podczas zajęć z metodyki nauczania języka angielskiego; 4.Nabycie umiejętności analizowania własnej pracy dydaktycznej i wychowawczej oraz jej efektów, a także pracy uczniów. |
|
Pełny opis: |
Szczegółowe cele praktyk 1. Zapoznanie się ze specyfiką pracy nauczyciela w szkole podstawowej (w zakresie pedagogicznym oraz metodycznym - nauczania języka angielskiego. 2. Nabycie umiejętności planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć 3. Nabycie umiejętności analizy pracy nauczyciela i uczniów podczas wspólnego omawiania praktyk przez opiekunów praktyk i studentów podczas zajęć z metodyki nauczania języka angielskiego; 4. Nabycie umiejętności analizowania własnej pracy dydaktycznej i wychowawczej oraz jej efektów, a także pracy uczniów. 5. Zapoznanie się z zachowaniem i funkcjonowaniem emocjonalnym, intelektualnym, społecznym dzieci i młodzieży. 6. Nabycie umiejętności diagnozowania pedagogicznego, planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej uwzględniającej różnice indywidualne uczniów. 7. Uświadomienie sobie problemów pojawiających się w kształceniu i wychowaniu dzieci i młodzieży i (biopsychicznych, społecznych, ekonomicznych). 8. Zapoznanie się z zakresem obowiązków nauczyciela w szkole podstawowej (wychowawczych, dydaktycznych, organizacyjnych). 9. Obserwacja a następnie samodzielne prowadzenie lekcji języka angielskiego z dziećmi w szkole podstawowej 10. Analiza lekcji pod kątem zagadnień leksykalnych, gramatycznych i fonetycznych osadzonych w metodyce wczesnego nauczania języka angielskiego (klasy przedszkolne i 1-3) . 11. Analiza stylów nauczania, systemu motywowania uczniów podczas lekcji języka angielskiego 12. Planowanie sekwencji lekcji języka angielskiego we wczesnej edukacji językowej 13. Wykorzystanie metod aktywizujących podczas lekcji |
|
Literatura: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.