Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (I etap edukacyjny, język francuski)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4100-4SPRAKDYDFRA
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (I etap edukacyjny, język francuski)
Jednostka: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
Grupy: Przedmioty obowiązkowe semestru IV w CKNJOiEE UW - studia I stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: francuski
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
obowiązkowe
uprawnienia pedagogiczne

Założenia (opisowo):

Praktyki przeznaczone są dla studentów II roku specjalności francuskiej CKNJO i EE. 30 godzin praktyk.


Po ukończeniu kursu studenci posiadają wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu pracy nauczyciela na poziomie szkoły podstawowej w kontekście nauczania języka obcego Studenci znają charakterystykę procesu uczenia się dzieci na I etapie edukacyjnym, potrafią przygotować i prowadzić zajęcia z języka francuskiego. Studenci znają specyfikę pracy w szkole podstawowej i obowiązki nauczyciela.

Skrócony opis:

Celem praktyki jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności do wykonywania zawodu nauczyciela. Absolwenci studiów poprzez realizację praktyk zawodowych w szkole podstawowej są przygotowani zarówno w zakresie nauczania przedmiotu (prowadzenia zajęć), jak i realizowania zadań wychowawczych i opiekuńczych . W trakcie praktyk studentowi zapewnia się następujące formy aktywności: obserwowanie zajęć, asystowanie nauczycielowi prowadzącemu zajęcia, samodzielne prowadzenie zajęć, planowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez siebie i innych (nauczycieli, studentów).

30 godzin praktyk obowiązkowych pozwala uzyskać 2,5 pkt ECTS:

1,5 ECTS - godziny kontaktowe

1 ECTS - terminowe oddanie prawidłowo wypełnionej dokumentacji (zgodnie z Regulaminem Praktyk Pedagogicznych dla studentów II roku UOKNJF UW)

Pełny opis:

Do najważniejszych zadań studentów-praktykantów w czasie praktyk należy:

1. Poznawanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w tym sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji, przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy.

2. Prowadzenie lekcji języka francuskiego.

3. Uczestnictwo w charakterze obserwatorów w zajęciach języka francuskiego prowadzonych przez nauczyciela-opiekuna praktyk i przez innych praktykantów realizujących równolegle swoje praktyki. Liczba obserwowanych i prowadzonych lekcji: 30 godzin.

Dzięki rzetelnej i refleksyjnej realizacji tych zadań studenci-praktykanci zdobędą:

1. Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły

2. Umiejętność prowadzenia lekcji języka francuskiego

3. Wiedzę o uczniach i ich środowisku

4. Umiejętność współpracy z innymi osobami ważnymi w życiu dziecka

5. Umiejętność omawiania własnych lub obserwowanych zajęć

6. Informacje o samokształceniu

7. Wiedzę o sobie

Szczegółowe zadania – obowiązki praktykanta

1. Zapoznanie się ze statutem szkoły

2. Poznanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania

3. Rozmowa z wychowawcą klasy na temat oceniania uczniów

4. Zapoznanie się z przepisami dotyczącymi zasad bezpieczeństwa nauki, pracy w szkole i poza nią podczas zajęć z uczniami

5. Poznanie regulaminu uczniowskiego oraz programu wychowawczego szkoły i danej klasy

6. Poznanie sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji (dziennik lekcyjny klasy)

7. Rozpoznanie zwyczajów i tradycji szkoły

8.Obserwacja zajęć prowadzonych przez nauczyciela opiekuna praktyk i innych stażystów

9. Analizowanie obserwowanych zajęć

10. Dokonywanie analizy prowadzonych przez siebie lekcji z nauczycielem-opiekunem praktyk

12. Poznanie swoich słabych i silnych stron, ocena wiedzy i umiejętności

Literatura:

1. Studenci korzystają z literatury prezentowanej na zajęciach z dydaktyki w UOKNJF UW.

2. Na praktykach wykorzystywane są podręczniki przeznaczone do nauki języka francuskiego na danym etapie edukacyjnym wybrane przez mentorów.

3. Materiały wykorzystywane przez mentorów i studentów do prowadzenia lekcji języka francuskiego zgodnie z programem danej klasy.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu zajęć student:

WIEDZA

Student zna i rozumie:

-metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych (K_W03)

- w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące (K_W06)

- strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych i wychowawczych (K_W07)

- metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej (K_W09)

- podstawę programową języka francuskiego dla I etapu edukacyjnego (K_W19)

UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi:

- obserwować i oceniać przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania (K_U05)

- wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania, interpretowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań (K_U06)

- posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej (K_U07)

- posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych (K_U08)

- pracować z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadającymi ograniczoną znajomość języka polskiego (K_U10)

- wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języka francuskiego (K_U19)

- pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych (K_U20)

- Zachowywać się dojrzale, odpowiedzialnie i profesjonalnie oraz panować nad swoimi emocjami (K_U24)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student jest gotów do:

- współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K05)

- dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela (K_K10)

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania – student zobowiązany jest do zrealizowania 30 godzin praktyk. Nieobecności spowodowane chorobą, powinny być nadrobione do końca semestru.

a) systematyczne wywiązywanie się z zadań (przygotowywanie konspektów lekcji i innych materiałów oraz oddanie w terminie kompletnej dokumentacji z praktyk) - 30% oceny na koniec semestru

b) pozytywna ocena praktyk wydana przez wychowawcę ze szkoły podstawowej - 20% oceny końcowej

c) pozytywna ocena opiekuna praktyk z UOKNJF UW- 30% oceny końcowej

d) pozytywna ocena praktyk wydana przez mentora ze szkoły podstawowej - 20% oceny końcowej

30 godzin praktyk obowiązkowych pozwala uzyskać 2,5 pkt ECTS:

1,5 ECTS- godziny kontaktowe

1 ECTS- terminowe oddanie prawidłowo wypełnionej dokumentacji (zgodnie z Instrukcją dla studentów realizujących praktyki pedagogiczne na II roku UOKNJF UW)

Zalicza 60% możliwej liczby punktów.

60%-68%- ocena dostateczna

69%-76%- dostateczny plus

77%-84%- dobry

85%-92%- dobry plus

93%-100%- bardzo dobry

Praktyki zawodowe:

Praktyki pedagogiczne odbywają się w szkołach, z którymi współpracuje UOKNJF.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyki pedagogiczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Chojnacka
Prowadzący grup: Janina Zielińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyki pedagogiczne - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
obowiązkowe
uprawnienia pedagogiczne

Skrócony opis:

Celem praktyki jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności do wykonywania zawodu nauczyciela. Absolwenci studiów poprzez realizację praktyk zawodowych w szkole podstawowej są przygotowani zarówno w zakresie nauczania przedmiotu (prowadzenia zajęć), jak i realizowania zadań wychowawczych i opiekuńczych . W trakcie praktyk studentowi zapewnia się następujące formy aktywności: obserwowanie zajęć, asystowanie nauczycielowi prowadzącemu zajęcia, samodzielne prowadzenie zajęć, planowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez siebie i innych (nauczycieli, studentów).

30 godzin praktyk obowiązkowych pozwala uzyskać 2,5 pkt ECTS:

1,5 ECTS - godziny kontaktowe

1 ECTS - terminowe oddanie prawidłowo wypełnionej dokumentacji (zgodnie z Regulaminem Praktyk Pedagogicznych dla studentów II roku UOKNJF UW)

Pełny opis:

a/ Praktyki odbywają się w SP nr 146 i w szkołach współpracujących z CKNJOiEE.

b/ W SP 146 studenci pracują w grupach.

c/ Każda grupa prowadzi swoją lekcję języka francuskiego w czwartki.

d/ Każdy grupa prowadzi lekcje w swojej klasie przez 5 tygodni.

e/ Studenci z jednej grupy prowadzą swoją lekcję na zmianę z pozostałymi stażystami z grupy

f/ Prowadzący przygotowuje lekcję wspólnie i wszyscy są odpowiedzialni za jej realizację w danym dniu.

g/ Gdy stażysta prowadzi swoją lekcję, pozostali studenci asystują przy tej lekcji: pomagają sprawdzić pracę domową, utrzymać dyscyplinę w klasie, pomagają przy pracy w podgrupach itp.

h/ Każdy student prowadzi 5 fragmentów lekcji i asystuje w 5 lekcjach w swojej klasie.

i/ Poza prowadzeniem lekcji własnych i asystowaniem, student jest zobowiązany obserwować 15 lekcji mentorów w szkołach podstawowych współpracujących z CKNJOiEE. Obserwacje odbywają się w grupach trzy lub czteroosobowych.

j/ Dodatkowo student zobowiązany jest uczestniczyć w omawianiu lekcji prowadzonych w SP 146 z metodykiem- opiekunem praktyk z CKNJOiEE UW i przygotowywać dokumentację do lekcji, co stanowi 5 godzin praktyk.

Literatura:

1. Studenci korzystają z literatury prezentowanej na zajęciach z dydaktyki w CKNJOiEE UW.

2. Na praktykach wykorzystywane są podręczniki przeznaczone do nauki języka francuskiego na danym etapie edukacyjnym.

Materiały wykorzystywane przez mentorów i studentów do prowadzenia lekcji języka francuskiego zgodnie z programem danej klasy.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)