Dydaktyka przedmiotowa II etapu edukacyjnego (język francuski)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-5SDPIIEEFRA |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka przedmiotowa II etapu edukacyjnego (język francuski) |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru V w CKNJOiEE UW - studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Wymagania (lista przedmiotów): | Dydaktyka ogólna 4100-2SDYDOGOLO |
Założenia (lista przedmiotów): | Dydaktyka przedmiotowa przedszkolna i I etapu edukacyjnego (język francuski) 4100-4SDYDFRA |
Założenia (opisowo): | Zajęcia przeznaczone są dla studentów III roku studiów licencjackich. Realizowane są w ramach modułu: przygotowanie dydaktyczne do nauczania kolejnego przedmiotu lub prowadzenia kolejnego rodzaju zajęć: języka francuskiego. Student uczestniczący w konwersatorium powinien posługiwać się językiem francuskim na poziomie B1+/ B2 wg ESOKJ. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Konwersatorium dotyczy wybranych zagadnień z zakresu dydaktyki języka francuskiego jako języka obcego na II etapie edukacyjnym (klasy IV-VIII). Celem zajęć jest zapoznanie przyszłych nauczycieli języka francuskiego ze specyfiką pracy z uczniami w starszym wieku szkolnym w kształtowaniu i rozwijaniu poszczególnych sprawności językowych. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu omawiane są następujące zagadnienia: 1. Miejsce nauki języka obcego na II etapie edukacyjnym. Podstawa programowa kształcenia ogólnego na II etapie edukacyjnym. Cele kształcenia i treści nauczania języka obcego na II etapie edukacyjnym. 2. Specyfika i prawidłowości uczenia się na II etapie edukacyjnym. Zmiany w funkcjonowaniu poznawczym i społecznym w okresie dorastania oraz ich wpływ na styl uczenia się. 3. Lekcja. Formalna struktura lekcji jako jednostki dydaktycznej dla uczniów starszych. Nauczycielskie i uczniowskie rytuały lekcji. Planowanie lekcji. Formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania dla uczniów starszych. 4. Organizacja pracy w klasie, społeczne formy pracy. Indywidualizacja nauczania. Dostosowywanie działań pedagogicznych do potrzeb i możliwości ucznia, w szczególności do możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Praca domowa. 5. Środki dydaktyczne: podręczniki, pakiety edukacyjne i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie. 6. Metody i zasady nauczania. Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące (przypomnienie). Metoda projektów. Dobór metod nauczania dla uczniów starszych. 7. Rozwijanie sprawności receptywnych na lekcjach języka obcego w klasach starszych szkoły podstawowej. 8. Rozwijanie sprawności produktywnych na lekcjach języka obcego w klasach starszych szkoły podstawowej. 9. Rola nauczyciela języka obcego na II etapie edukacyjnym, autorytet nauczyciela. Dostosowywanie sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów. Interakcje ucznia i nauczyciela w toku lekcji. Stymulowanie aktywności poznawczej uczniów, kreowanie sytuacji dydaktycznych, kierowanie pracą uczniów. 10. Kontrola i ocena efektów pracy uczniów. Ocenianie i jego rodzaje. Funkcje oceny. |
Literatura: |
Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer. (2001) Conseil de l’Europe/les Editions Didier https://rm.coe.int/16802fc3a8 CECRL (2022) - Volume complémentaire: https://rm.coe.int/cadre-europeen-commun-de-reference-pour-les-langues-apprendre-enseigne/1680a4e270 EPS: Europejskie portfolio dla studentów- przyszłych nauczycieli języków: https://www.ecml.at/Portals/1/documents/ECML-resources/C3_EPOSTL_PL_web.pdf?ver=2018-03-22-164310-823 Europejskie Portfolio Językowe dla dzieci i młodzieży w wieku 10 - 15 lat: https://www.ore.edu.pl/2015/07/europejskie-portfolio-jezykowe-dla-dzieci-w-wieku-10-15-lat/ Français dans le monde - wybrane numery czasopisma Języki Obce w Szkole - wybrane numery czasopisma Podręczniki do nauczania j. francuskiego w klasach IV-VIII (zatwierdzone do użytku szkolnego): https://podreczniki.men.gov.pl/ -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Courtillon, J. (2003) Elaborer un cours de FLE, Paris, Hachette Cuq J.-P., Gruca I. (2002) Cours de didactique du français langue étrangère, PUG, Grenoble. Karpińska-Szaj K. (2013) Nauczanie j. obcych uczniów z niepełnosprawnościami w szkołach ogólnodostępnych, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań. Komorowska H. (2005) Metodyka nauczania języków obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa. Pamuła M., Europejskie portfolio językowe- opis i ocena umiejętności komunikacyjnych i językowych ucznia (2002) (w) Komorowska H., Ewaluacja w nauce języka obcego, Wyd. UwB, Białystok. Perry R. (2000) Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem, WSIP Warszawa. Wilczyńska W. (2005) Introduction à la didactique du FLE, Wydawnictwo FLAIR, Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie S_W01 - w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków na drugim etapie edukacyjnym S_W02 - niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwą dla nauczania języków obcych S_W03 - metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych S_W04 proces rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym i kulturowym oraz różnorodne uwarunkowania tego procesu S_W08 - różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej S_W09 - metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej S_W19 - podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka francuskiego, na II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem Umiejętności: student potrafi S_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych S_U05 - obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania S_U07 - posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej S_U12 porozumiewać się w języku polskim i francuskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku polskim i francuskim S_U19 - wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języka francuskiego S_U20 - pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych S_U23 - animować prace nad rozwojem uczestników procesów dydaktycznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych S_U24 - zachowywać się dojrzale, odpowiedzialnie i profesjonalnie oraz panować nad swoimi emocjami Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: S_K05 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role S_K09 podejmowania działań dydaktycznych w środowisku szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych S_K10 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą pozytywnego zaliczenia konwersatorium jest obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze). Obecność na zajęciach jest obowiązkowa ( Regulamin Studiów UW, III. Prawa i obowiązki studenta artykuł 19, punkt 2). Ocenie podlegają: a) przygotowanie do zajęć, aktywny udział w zajęciach (uczestnictwo w dyskusji, symulacjach fragmentów lekcji), b) pozytywne zaliczanie bieżących kontroli ustnych i pisemnych i pozytywny wynik zaliczenia końcowego - zalicza 60%, c) przeczytanie wskazanych przez wykładowcę artykułów z czasopisma pt. "Języki obce w szkole". oraz omówienie jednego z nich np. w formie prezentacji podczas zajęć. d)poprawność językowa. Zalicza 60% możliwej liczby punktów: 60%-68%- ocena dostateczna 69%-76% - dostateczny plus 77%-85%- dobry 86%-92%- dobry plus 93%-100%-bardzo dobry Oprócz uzyskania zaliczenia na oceną, student zdaje również egzamin. Nakład pracy studenta: 2 ECTS – przyznawane jak poniżej: - godziny kontaktowe, obecność na zajęciach, przygotowanie do zajęć / aktywny udział w zajęciach, symulacja fragmentów lekcji, zaliczenie wskazanych lektur = 1 ECTS - zdany egzamin = 1 ECTS |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (II etap edukacyjny) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Egzamin
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Piotrowska-Skrzypek | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Piotrowska-Skrzypek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Egzamin - Egzamin Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Dydaktyka ogólna 4100-2SDYDOGOLO |
|
Założenia (lista przedmiotów): | Dydaktyka przedmiotowa przedszkolna i I etapu edukacyjnego (język francuski) 4100-4SDYDFRA |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Patrz: sylabus główny tj. Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Pełny opis: |
Patrz: sylabus główny tj. Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Literatura: |
Patrz: sylabus główny tj. Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Egzamin
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Chojnacka, Małgorzata Piotrowska-Skrzypek | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Chojnacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Egzamin - Egzamin Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Dydaktyka ogólna 4100-2SDYDOGOLO |
|
Założenia (lista przedmiotów): | Dydaktyka przedmiotowa przedszkolna i I etapu edukacyjnego (język francuski) 4100-4SDYDFRA |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Konwersatorium dotyczy wybranych zagadnień z zakresu dydaktyki języka francuskiego jako języka obcego na II etapie edukacyjnym (klasy IV-VIII). Celem zajęć jest zapoznanie przyszłych nauczycieli języka francuskiego ze specyfiką pracy z uczniami w starszym wieku szkolnym w kształtowaniu i rozwijaniu poszczególnych sprawności językowych. |
|
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu omawiane są następujące zagadnienia: 1. Miejsce nauki języka obcego na II etapie edukacyjnym. Podstawa programowa kształcenia ogólnego na II etapie edukacyjnym. Cele kształcenia i treści nauczania języka obcego na II etapie edukacyjnym. 2. Specyfika i prawidłowości uczenia się na II etapie edukacyjnym. Zmiany w funkcjonowaniu poznawczym i społecznym w okresie dorastania oraz ich wpływ na styl uczenia się. 3. Lekcja. Formalna struktura lekcji jako jednostki dydaktycznej dla uczniów starszych. Nauczycielskie i uczniowskie rytuały lekcji. Planowanie lekcji. Formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania dla uczniów starszych. 4. Organizacja pracy w klasie, społeczne formy pracy. Indywidualizacja nauczania. Dostosowywanie działań pedagogicznych do potrzeb i możliwości ucznia, w szczególności do możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Praca domowa. 5. Środki dydaktyczne: podręczniki, pakiety edukacyjne i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie. 6. Metody i zasady nauczania. Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące (przypomnienie). Metoda projektów. Dobór metod nauczania dla uczniów starszych. 7. Rozwijanie sprawności receptywnych na lekcjach języka obcego w klasach starszych szkoły podstawowej. 8. Rozwijanie sprawności produktywnych na lekcjach języka obcego w klasach starszych szkoły podstawowej. 9. Rola nauczyciela języka obcego na II etapie edukacyjnym, autorytet nauczyciela. Dostosowywanie sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów. Interakcje ucznia i nauczyciela w toku lekcji. Stymulowanie aktywności poznawczej uczniów, kreowanie sytuacji dydaktycznych, kierowanie pracą uczniów. 10. Kontrola i ocena efektów pracy uczniów. Ocenianie i jego rodzaje. Funkcje oceny. |
|
Literatura: |
Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer. (2001) Conseil de l’Europe/les Editions Didier https://rm.coe.int/16802fc3a8 CECRL (2022) - Volume complémentaire: https://rm.coe.int/cadre-europeen-commun-de-reference-pour-les-langues-apprendre-enseigne/1680a4e270 EPS: Europejskie portfolio dla studentów- przyszłych nauczycieli języków: https://www.ecml.at/Portals/1/documents/ECML-resources/C3_EPOSTL_PL_web.pdf?ver=2018-03-22-164310-823 Europejskie Portfolio Językowe dla dzieci i młodzieży w wieku 10 - 15 lat: https://www.ore.edu.pl/2015/07/europejskie-portfolio-jezykowe-dla-dzieci-w-wieku-10-15-lat/ Français dans le monde - wybrane numery czasopisma Języki Obce w Szkole - wybrane numery czasopisma Podręczniki do nauczania j. francuskiego w klasach IV-VIII (zatwierdzone do użytku szkolnego): https://podreczniki.men.gov.pl/ -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Courtillon, J. (2003) Elaborer un cours de FLE, Paris, Hachette Cuq J.-P., Gruca I. (2002) Cours de didactique du français langue étrangère, PUG, Grenoble. Karpińska-Szaj K. (2013) Nauczanie j. obcych uczniów z niepełnosprawnościami w szkołach ogólnodostępnych, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań. Komorowska H. (2005) Metodyka nauczania języków obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa. Pamuła M., Europejskie portfolio językowe- opis i ocena umiejętności komunikacyjnych i językowych ucznia (2002) (w) Komorowska H., Ewaluacja w nauce języka obcego, Wyd. UwB, Białystok. Perry R. (2000) Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem, WSIP Warszawa. Wilczyńska W. (2005) Introduction à la didactique du FLE, Wydawnictwo FLAIR, Kraków. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.