Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nauka języka niemieckiego - komunikacja akademicka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4100-5SNJNKA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nauka języka niemieckiego - komunikacja akademicka
Jednostka: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
Grupy: Przedmioty obowiązkowe semestru V w CKNJOiEE UW - studia I stopnia
Strona przedmiotu: http://www.cknjoiee.uw.edu.pl/
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu rozwijanie umiejętności studentów w zakresie czterech sprawności językowych na poziomie B1 zgodnie z ESOKJ: rozumienia ze słuchu, czytania ze zrozumieniem, mówienia i pisania. Wszystkie sprawności są ćwiczone w sposób zintegrowany, z naciskiem na komunikację akademicką i praktyczne zastosowanie gramatyki. Kurs zakłada wdrażanie studentów do autonomicznego posługiwania się językiem niemieckim na poziomie B1+.

Pełny opis:

Rozumienie ze słuchu

odbiór materiałów audio towarzyszących podręcznikowi Kontext B1+ Express oraz materiałów autentycznych (wywiady, reportaże, audycje radiowe, podcasty),

rozpoznawanie kontekstu sytuacyjnego, głównych myśli tekstu i intencji nadawcy,

selekcjonowanie informacji istotnych z dłuższych nagrań (3–5 minut).

Czytanie ze zrozumieniem

praca z tekstami autentycznymi (artykuły prasowe, fragmenty literatury, ogłoszenia, raporty),

rozwijanie umiejętności czytania globalnego, selektywnego i intensywnego,

analiza artykulatorów logicznych i struktury tekstu,

rozwijanie kompetencji leksykalnej i gramatycznej w czytaniu.

Mówienie

formułowanie pytań i precyzyjnych odpowiedzi w dyskusji,

prezentacja ustna tekstu lub tematu wraz z komentarzem,

argumentowanie swojego punktu widzenia w kontekście akademickim i społecznym.

Pisanie

ćwiczenie różnych typów tekstów: notatka, CV, list formalny i nieformalny, streszczenie, recenzja, rozprawka,

stosowanie odpowiednich struktur składniowych i środków spójności,

redagowanie dłuższych tekstów argumentacyjnych i akademickich.

Literatura:

Podręcznik wiodący:

Kontext B1+ Express, Klett Verlag.

Materiały uzupełniające:

Buscha A., Szita S., Spektrum Deutsch B1+, Schubert Verlag.

Braun B., DaF Kompakt neu B1: Kurs- und Übungsbuch, Klett, 2017.

Autentyczne materiały: prasa niemieckojęzyczna, nagrania radiowe, podcasty, ćwiczenia przygotowane przez prowadzącego.

Dostępne słowniki niemiecko-niemieckie.

Efekty uczenia się:

Umiejętności:

S_U11 – student potrafi argumentować merytorycznie w języku niemieckim na poziomie B1 ESOKJ.

Przykład: DE: Einerseits ist es praktisch, andererseits ist es teuer.

S_U13 – student przygotowuje prace pisemne (esej, recenzja, raport) z wykorzystaniem podstawowych źródeł.

S_U14 – student prezentuje ustnie główne tezy przeczytanego tekstu i formułuje komentarz.

S_U15 – student wypowiada się spójnie i precyzyjnie w mowie i piśmie na tematy akademickie.

S_U16 – student przedstawia własne pomysły i sugestie, popierając je argumentacją.

S_U17 – student posługuje się językiem niemieckim na poziomie B1+, uwzględniając specyfikę języka akademickiego.

Wiedza:

S_W10 – zna metody diagnozowania potrzeb edukacyjnych i oceny jakości nauczania.

S_W16 – zna procesy komunikacji interpersonalnej i społecznej w języku niemieckim.

S_W18 – zna elementarne zasady i normy etyczne w pracy nauczyciela języka.

Kompetencje społeczne:

S_K01 – uczenia się przez całe życie,

S_K02 – refleksji nad własnymi kompetencjami i rozwojem,

S_K05 – współpracy w grupie, przyjmując różne role,

S_K06 – określania priorytetów w realizacji zadań,

S_K10 – profesjonalnego zachowania, refleksji nad etyką i przestrzegania zasad zawodu nauczyciela.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia:

obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze),

terminowe wykonywanie zadań pisemnych i ustnych,

aktywny udział w zajęciach,

zaliczenie testów semestralnych i wypowiedzi ustnej.

Metody oceniania:

wypowiedź ustna (prezentacja lub komentarz do tekstu),

testy semestralne (gramatyka, słownictwo, słuchanie, czytanie, pisanie),

Skala ocen:

60–68% – dostateczny

69–76% – dostateczny plus

77–84% – dobry

85–92% – dobry plus

93–100% – bardzo dobry

Na zakończenie semestru odbywa się test semestralny obejmujący cztery sprawności językowe (rozumienie ze słuchu, czytanie, pisanie, słownictwo) oraz materiał przerabiany na zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Konopacka, Katarzyna Nowakowska
Prowadzący grup: Małgorzata Konopacka, Christian Wendler
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu podniesienie kompetencji językowej studentów w zakresie dyskursu akademickiego, ze szczególnym uwzględnieniem pisania prac naukowych, wygłaszania referatów i udziału w dyskusjach naukowych. Zajęcia odbywają się wyłącznie w języku specjalności. Ponadto zajęcia kładą nacisk na rozwijanie autonomii studenta, a także rozwijanie umiejętności obserwacji i oceny procesu nauczania i uczenia się języka obcego.

Pełny opis:

Student kończąc kurs powinien potrafić brać udział w dyskursie na poziomie akademickim i posiadać kompetencje związane z prowadzeniem takiegoż szeroko pojętego dyskursu w mowie i piśmie.

W tym celu kurs stanowi zintegrowane kształcenia wszystkich kompetencji językowych: mówienie, pisanie, czytanie i rozumienie ze słuchu jednocześnie na przestrzeni semestru.

Student kończąc kurs powinien rozumieć szeroki zakres trudnych, dłuższych skomplikowanych tekstów, w tym tekstów specjalistycznych, naukowych i literackich, wypowiadać się stosując skomplikowane sformułowania, budować wypowiedzi dotyczące złożonych problemów, streszczać informacje ze źródeł pisanych lub mówionych w sposób spójny, odtwarzając zawarte w nich tezy.

Student powinien potrafić brać udział w dyskusji, stawiając tezy i argumentując, formułując precyzyjnie swoje poglądy i wypowiedzi dotyczące skomplikowanych zagadnień, rozwijać w nich poszczególne kwestie i kończyć je odpowiednią konkluzją.

Student powinien wypowiadać się w mowie i piśmie w szeroko zbudowanych tekstach, na temat złożonych zagadnień, ujętych w opracowaniach lub artykułach, logicznie prezentując problemy w klarownym wywodzie, tak by ułatwić odbiorcy zrozumienie i zapamiętanie najważniejszych kwestii. Student powinien potrafić zrecenzować prace specjalistyczne i utwory literackie.

Student powinien umieć robić notatki z wykładu, a także przygotowywać wystąpienia publiczne, potrafiąc odpowiedzieć na zadane pytania, umiejętnie gospodarując czasem przeznaczonym na wypowiedź.

Student powinien potrafić stworzyć pracę naukową, budując ją w odpowiednich proporcjach, potrafiąc cytować, właściwie redagować tekst, budować bibliografię i przypisy.

Literatura:

Kurs Campus Deutsch Hueber Verlag

Kurs Akademie Deutsch Hueber Verlag

Wybrane artykuły i opracowanie naukowe i publicystyczne

Wybrane teksty literackie

Wybrane strony internetowe

https://auratikum.de/blog/wissenschaftlich-schreiben-lernen-so-gehts/

https://www.scribbr.de/category/wissenschaftliches-schreiben/

https://www.bachelorprint.de/wissenschaftliches-schreiben/

https://studium.utb.de/wissenschaftlich-schreiben/

https://home.uni-leipzig.de/schreibportal/

https://deutsch-mit-marija.de/wp-content/uploads/2017/01/Akademische-Sprache-normales-Deutsch.pdf

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Konopacka
Prowadzący grup: Agnieszka Sochal
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: (+48) 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)