Nauka języka niemieckiego - komunikacja akademicka
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 4100-5SNJNKA |
| Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
| Nazwa przedmiotu: | Nauka języka niemieckiego - komunikacja akademicka |
| Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
| Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru V w CKNJOiEE UW - studia I stopnia |
| Strona przedmiotu: | http://www.cknjoiee.uw.edu.pl/ |
| Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
| Język prowadzenia: | niemiecki |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
| Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu rozwijanie umiejętności studentów w zakresie czterech sprawności językowych na poziomie B1 zgodnie z ESOKJ: rozumienia ze słuchu, czytania ze zrozumieniem, mówienia i pisania. Wszystkie sprawności są ćwiczone w sposób zintegrowany, z naciskiem na komunikację akademicką i praktyczne zastosowanie gramatyki. Kurs zakłada wdrażanie studentów do autonomicznego posługiwania się językiem niemieckim na poziomie B1+. |
| Pełny opis: |
Rozumienie ze słuchu odbiór materiałów audio towarzyszących podręcznikowi Kontext B1+ Express oraz materiałów autentycznych (wywiady, reportaże, audycje radiowe, podcasty), rozpoznawanie kontekstu sytuacyjnego, głównych myśli tekstu i intencji nadawcy, selekcjonowanie informacji istotnych z dłuższych nagrań (3–5 minut). Czytanie ze zrozumieniem praca z tekstami autentycznymi (artykuły prasowe, fragmenty literatury, ogłoszenia, raporty), rozwijanie umiejętności czytania globalnego, selektywnego i intensywnego, analiza artykulatorów logicznych i struktury tekstu, rozwijanie kompetencji leksykalnej i gramatycznej w czytaniu. Mówienie formułowanie pytań i precyzyjnych odpowiedzi w dyskusji, prezentacja ustna tekstu lub tematu wraz z komentarzem, argumentowanie swojego punktu widzenia w kontekście akademickim i społecznym. Pisanie ćwiczenie różnych typów tekstów: notatka, CV, list formalny i nieformalny, streszczenie, recenzja, rozprawka, stosowanie odpowiednich struktur składniowych i środków spójności, redagowanie dłuższych tekstów argumentacyjnych i akademickich. |
| Literatura: |
Podręcznik wiodący: Kontext B1+ Express, Klett Verlag. Materiały uzupełniające: Buscha A., Szita S., Spektrum Deutsch B1+, Schubert Verlag. Braun B., DaF Kompakt neu B1: Kurs- und Übungsbuch, Klett, 2017. Autentyczne materiały: prasa niemieckojęzyczna, nagrania radiowe, podcasty, ćwiczenia przygotowane przez prowadzącego. Dostępne słowniki niemiecko-niemieckie. |
| Efekty uczenia się: |
Umiejętności: S_U11 – student potrafi argumentować merytorycznie w języku niemieckim na poziomie B1 ESOKJ. Przykład: DE: Einerseits ist es praktisch, andererseits ist es teuer. S_U13 – student przygotowuje prace pisemne (esej, recenzja, raport) z wykorzystaniem podstawowych źródeł. S_U14 – student prezentuje ustnie główne tezy przeczytanego tekstu i formułuje komentarz. S_U15 – student wypowiada się spójnie i precyzyjnie w mowie i piśmie na tematy akademickie. S_U16 – student przedstawia własne pomysły i sugestie, popierając je argumentacją. S_U17 – student posługuje się językiem niemieckim na poziomie B1+, uwzględniając specyfikę języka akademickiego. Wiedza: S_W10 – zna metody diagnozowania potrzeb edukacyjnych i oceny jakości nauczania. S_W16 – zna procesy komunikacji interpersonalnej i społecznej w języku niemieckim. S_W18 – zna elementarne zasady i normy etyczne w pracy nauczyciela języka. Kompetencje społeczne: S_K01 – uczenia się przez całe życie, S_K02 – refleksji nad własnymi kompetencjami i rozwojem, S_K05 – współpracy w grupie, przyjmując różne role, S_K06 – określania priorytetów w realizacji zadań, S_K10 – profesjonalnego zachowania, refleksji nad etyką i przestrzegania zasad zawodu nauczyciela. |
| Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze), terminowe wykonywanie zadań pisemnych i ustnych, aktywny udział w zajęciach, zaliczenie testów semestralnych i wypowiedzi ustnej. Metody oceniania: wypowiedź ustna (prezentacja lub komentarz do tekstu), testy semestralne (gramatyka, słownictwo, słuchanie, czytanie, pisanie), Skala ocen: 60–68% – dostateczny 69–76% – dostateczny plus 77–84% – dobry 85–92% – dobry plus 93–100% – bardzo dobry Na zakończenie semestru odbywa się test semestralny obejmujący cztery sprawności językowe (rozumienie ze słuchu, czytanie, pisanie, słownictwo) oraz materiał przerabiany na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Małgorzata Konopacka, Katarzyna Nowakowska | |
| Prowadzący grup: | Małgorzata Konopacka, Christian Wendler | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
| Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
| Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu podniesienie kompetencji językowej studentów w zakresie dyskursu akademickiego, ze szczególnym uwzględnieniem pisania prac naukowych, wygłaszania referatów i udziału w dyskusjach naukowych. Zajęcia odbywają się wyłącznie w języku specjalności. Ponadto zajęcia kładą nacisk na rozwijanie autonomii studenta, a także rozwijanie umiejętności obserwacji i oceny procesu nauczania i uczenia się języka obcego. |
|
| Pełny opis: |
Student kończąc kurs powinien potrafić brać udział w dyskursie na poziomie akademickim i posiadać kompetencje związane z prowadzeniem takiegoż szeroko pojętego dyskursu w mowie i piśmie. W tym celu kurs stanowi zintegrowane kształcenia wszystkich kompetencji językowych: mówienie, pisanie, czytanie i rozumienie ze słuchu jednocześnie na przestrzeni semestru. Student kończąc kurs powinien rozumieć szeroki zakres trudnych, dłuższych skomplikowanych tekstów, w tym tekstów specjalistycznych, naukowych i literackich, wypowiadać się stosując skomplikowane sformułowania, budować wypowiedzi dotyczące złożonych problemów, streszczać informacje ze źródeł pisanych lub mówionych w sposób spójny, odtwarzając zawarte w nich tezy. Student powinien potrafić brać udział w dyskusji, stawiając tezy i argumentując, formułując precyzyjnie swoje poglądy i wypowiedzi dotyczące skomplikowanych zagadnień, rozwijać w nich poszczególne kwestie i kończyć je odpowiednią konkluzją. Student powinien wypowiadać się w mowie i piśmie w szeroko zbudowanych tekstach, na temat złożonych zagadnień, ujętych w opracowaniach lub artykułach, logicznie prezentując problemy w klarownym wywodzie, tak by ułatwić odbiorcy zrozumienie i zapamiętanie najważniejszych kwestii. Student powinien potrafić zrecenzować prace specjalistyczne i utwory literackie. Student powinien umieć robić notatki z wykładu, a także przygotowywać wystąpienia publiczne, potrafiąc odpowiedzieć na zadane pytania, umiejętnie gospodarując czasem przeznaczonym na wypowiedź. Student powinien potrafić stworzyć pracę naukową, budując ją w odpowiednich proporcjach, potrafiąc cytować, właściwie redagować tekst, budować bibliografię i przypisy. |
|
| Literatura: |
Kurs Campus Deutsch Hueber Verlag Kurs Akademie Deutsch Hueber Verlag Wybrane artykuły i opracowanie naukowe i publicystyczne Wybrane teksty literackie Wybrane strony internetowe https://auratikum.de/blog/wissenschaftlich-schreiben-lernen-so-gehts/ https://www.scribbr.de/category/wissenschaftliches-schreiben/ https://www.bachelorprint.de/wissenschaftliches-schreiben/ https://studium.utb.de/wissenschaftlich-schreiben/ https://home.uni-leipzig.de/schreibportal/ https://deutsch-mit-marija.de/wp-content/uploads/2017/01/Akademische-Sprache-normales-Deutsch.pdf |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Małgorzata Konopacka | |
| Prowadzący grup: | Agnieszka Sochal | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
