Nauka języka niemieckiego - komunikacja akademicka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-5SNJNKA |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
Nazwa przedmiotu: | Nauka języka niemieckiego - komunikacja akademicka |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru V w CKNJOiEE UW - studia I stopnia |
Strona przedmiotu: | http://www.cknjoiee.uw.edu.pl/ |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia mają na celu podniesienie kompetencji językowej studentów w zakresie dyskursu akademickiego, ze szczególnym uwzględnieniem pisania prac naukowych, wygłaszania referatów i udziału w dyskusjach naukowych. Zajęcia odbywają się wyłącznie w języku specjalności. Ponadto zajęcia kładą nacisk na rozwijanie autonomii studenta, a także rozwijanie umiejętności obserwacji i oceny procesu nauczania i uczenia się języka obcego. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu podniesienie kompetencji językowej studentów w zakresie dyskursu akademickiego, ze szczególnym uwzględnieniem pisania prac naukowych, wygłaszania referatów i udziału w dyskusjach naukowych. Zajęcia odbywają się wyłącznie w języku specjalności. Ponadto zajęcia kładą nacisk na rozwijanie autonomii studenta, a także rozwijanie umiejętności obserwacji i oceny procesu nauczania i uczenia się języka obcego. |
Pełny opis: |
Student kończąc kurs powinien potrafić brać udział w dyskursie na poziomie akademickim i posiadać kompetencje związane z prowadzeniem takiegoż szeroko pojętego dyskursu w mowie i piśmie. W tym celu kurs stanowi zintegrowane kształcenia wszystkich kompetencji językowych: mówienie, pisanie, czytanie i rozumienie ze słuchu jednocześnie na przestrzeni semestru. Student kończąc kurs powinien rozumieć szeroki zakres trudnych, dłuższych skomplikowanych tekstów, w tym tekstów specjalistycznych, naukowych i literackich, wypowiadać się stosując skomplikowane sformułowania, budować wypowiedzi dotyczące złożonych problemów, streszczać informacje ze źródeł pisanych lub mówionych w sposób spójny, odtwarzając zawarte w nich tezy. Student powinien potrafić brać udział w dyskusji, stawiając tezy i argumentując, formułując precyzyjnie swoje poglądy i wypowiedzi dotyczące skomplikowanych zagadnień, rozwijać w nich poszczególne kwestie i kończyć je odpowiednią konkluzją. Student powinien wypowiadać się w mowie i piśmie w szeroko zbudowanych tekstach, na temat złożonych zagadnień, ujętych w opracowaniach lub artykułach, logicznie prezentując problemy w klarownym wywodzie, tak by ułatwić odbiorcy zrozumienie i zapamiętanie najważniejszych kwestii. Student powinien potrafić zrecenzować prace specjalistyczne i utwory literackie. Student powinien umieć robić notatki z wykładu, a także przygotowywać wystąpienia publiczne, potrafiąc odpowiedzieć na zadane pytania, umiejętnie gospodarując czasem przeznaczonym na wypowiedź. Student powinien potrafić stworzyć pracę naukową, budując ją w odpowiednich proporcjach, potrafiąc cytować, właściwie redagować tekst, budować bibliografię i przypisy. Literatura: |
Literatura: |
Kurs Campus Deutsch Hueber Verlag Kurs Akademie Deutsch Hueber Verlag Wybrane artykuły i opracowanie naukowe i publicystyczne Wybrane teksty literackie Wybrane strony internetowe https://auratikum.de/blog/wissenschaftlich-schreiben-lernen-so-gehts/ https://www.scribbr.de/category/wissenschaftliches-schreiben/ https://www.bachelorprint.de/wissenschaftliches-schreiben/ https://studium.utb.de/wissenschaftlich-schreiben/ https://home.uni-leipzig.de/schreibportal/ https://deutsch-mit-marija.de/wp-content/uploads/2017/01/Akademische-Sprache-normales-Deutsch.pdf |
Efekty uczenia się: |
S_W01 w pogłębionym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, literaturoznawstwo, nauki o kulturze i religii, historia, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym, nauczania dorosłych i w dydaktyce szkoły wyższej S_W17 w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku niemieckim, ich prawidłowości i zakłócenia S_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku niemieckim S_U03 dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych; diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania 1.2.3 S_U07 ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania S_U12 formułować i testować hipotezy w celu dokonania krytycznej analizy własnych działań i wskazania ewentualnych obszarów wymagających zmian w przyszłym działaniu S_U18 porozumiewać się w języku obcym, prowadzić debatę z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku niemieckim S_U19 przygotować zaawansowane prace pisemne w języku niemieckim, właściwe dla studiowanego kierunku studiów, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem zaawansowanych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł S_U20 przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku niemieckim, na temat zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem zaawansowanych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł S_U21 w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się ustnie i pisemnie w języku niemieckim na tematy dotyczące wybranych zagadnień z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów S_U22 prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie w języku niemieckim popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów S_U23 posługiwać się językiem niemieckim na poziomie C1+ESOKJ, z uwzględnieniem specyfiki języka akademickiego S_U25 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych, umie kierować pracą zespołu S_U27 samodzielnie, przez całe życie, zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (TIK) w języku niemieckim S_K01 uczenia się przez całe życie S_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu S_K06 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role S_K07 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia na recepcję i produkcję dłuższych skomplikowanych tekstów, w tym tekstów specjalistycznych, naukowych i literackich. Udział w dyskusjach (stawianie tez i argumentowanie), recenzowanie prac specjalistycznych i utworów literackich, wystąpienia publiczne, ćwiczenia retoryczne, przygotowanie do pisania pracy magisterskiej (cytowanie, redagowanie, tworzenie bibliografii i przypisów). Student zalicza przedmiot wykazując się odpowiednią liczbą obecności, aktywnością na zajęciach, zaliczeniem poszczególnych kompetencji w proporcjach: Mówienie 25% Pisanie 25% Czytanie 25 % Rozumienie ze słuchu 25% Do zaliczenia poszczególnych kompetencji zostaną dobrane odpowiednie zadania – prace pisemne, wystąpienia publiczne, referowanie w ramach rozumienia ze słuchu, streszczanie, udział w dyskusji etc. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Konopacka, Katarzyna Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Konopacka, Christian Wendler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu podniesienie kompetencji językowej studentów w zakresie dyskursu akademickiego, ze szczególnym uwzględnieniem pisania prac naukowych, wygłaszania referatów i udziału w dyskusjach naukowych. Zajęcia odbywają się wyłącznie w języku specjalności. Ponadto zajęcia kładą nacisk na rozwijanie autonomii studenta, a także rozwijanie umiejętności obserwacji i oceny procesu nauczania i uczenia się języka obcego. |
|
Pełny opis: |
Student kończąc kurs powinien potrafić brać udział w dyskursie na poziomie akademickim i posiadać kompetencje związane z prowadzeniem takiegoż szeroko pojętego dyskursu w mowie i piśmie. W tym celu kurs stanowi zintegrowane kształcenia wszystkich kompetencji językowych: mówienie, pisanie, czytanie i rozumienie ze słuchu jednocześnie na przestrzeni semestru. Student kończąc kurs powinien rozumieć szeroki zakres trudnych, dłuższych skomplikowanych tekstów, w tym tekstów specjalistycznych, naukowych i literackich, wypowiadać się stosując skomplikowane sformułowania, budować wypowiedzi dotyczące złożonych problemów, streszczać informacje ze źródeł pisanych lub mówionych w sposób spójny, odtwarzając zawarte w nich tezy. Student powinien potrafić brać udział w dyskusji, stawiając tezy i argumentując, formułując precyzyjnie swoje poglądy i wypowiedzi dotyczące skomplikowanych zagadnień, rozwijać w nich poszczególne kwestie i kończyć je odpowiednią konkluzją. Student powinien wypowiadać się w mowie i piśmie w szeroko zbudowanych tekstach, na temat złożonych zagadnień, ujętych w opracowaniach lub artykułach, logicznie prezentując problemy w klarownym wywodzie, tak by ułatwić odbiorcy zrozumienie i zapamiętanie najważniejszych kwestii. Student powinien potrafić zrecenzować prace specjalistyczne i utwory literackie. Student powinien umieć robić notatki z wykładu, a także przygotowywać wystąpienia publiczne, potrafiąc odpowiedzieć na zadane pytania, umiejętnie gospodarując czasem przeznaczonym na wypowiedź. Student powinien potrafić stworzyć pracę naukową, budując ją w odpowiednich proporcjach, potrafiąc cytować, właściwie redagować tekst, budować bibliografię i przypisy. |
|
Literatura: |
Kurs Campus Deutsch Hueber Verlag Kurs Akademie Deutsch Hueber Verlag Wybrane artykuły i opracowanie naukowe i publicystyczne Wybrane teksty literackie Wybrane strony internetowe https://auratikum.de/blog/wissenschaftlich-schreiben-lernen-so-gehts/ https://www.scribbr.de/category/wissenschaftliches-schreiben/ https://www.bachelorprint.de/wissenschaftliches-schreiben/ https://studium.utb.de/wissenschaftlich-schreiben/ https://home.uni-leipzig.de/schreibportal/ https://deutsch-mit-marija.de/wp-content/uploads/2017/01/Akademische-Sprache-normales-Deutsch.pdf |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.