Wykład o Unii Europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-5SWOUE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykład o Unii Europejskiej |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru V w CKNJOiEE UW - studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem wykładu o Unii Europejskiej jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu historii integracji europejskiej, polityki społecznej i kulturowej Europy oraz wybranych problemów współczesnej Europy, istotne jest również wypracowanie umiejętności identyfikowania i analizowania przez studentów współczesnych problemów kulturowych, społecznych i politycznych występujących w krajach Unii Europejskiej. |
Pełny opis: |
W ramach wykładu zostaną omówione kluczowe zagadnienia dotyczące genezy i struktury integracji państw europejskich. Przedstawione zostaną podstawowe procesy kształtujące politykę wspólnotową oraz zadania i funkcjonowanie instytucji Unii Europejskiej. Szczególną uwagę poświęcimy traktatom europejskim oraz ich wpływowi na życie obywateli wspólnoty. Omówiona zostanie także rola Polski w Unii Europejskiej, w kontekście zarówno historycznym, jak i współczesnym. Wykład poruszy również kwestie konwencji o prawach człowieka oraz tożsamości kulturowej i społecznej w zjednoczonej Europie. Analizowany będzie wpływ polityki na edukację. Omówione zostaną również relacje między Unią Europejską a resztą Europy. Na zakończenie przedstawione zostaną współczesne wyzwania stojące przed Unią Europejską, które kształtują przyszłość całego kontynentu. |
Literatura: |
- Barburska,O.,Milczarek,D. Historia integracji europejskiej w zarysie, Warszawa 2013. - Barcz,J. Unia Europejska na rozstajach: Traktat z Lizbony: dynamika i główne kierunki reformy ustrojowej, EuroPrawo, 2010. - Blair,A.The European Union since 1945, Harlow 2010. - Borkowski,P.J. Polityka Sąsiedztwa Unii Europejskiej, Warszawa 2009, ROZDZIAŁY 4 i 9.3. - Doliwa-Klepacka,A., Doliwa-Klepacki,Z.M. Struktura organizacyjna (instytucjonalna) Unii Europejskiej, Białystok 2009. - Gilbert,M. European Integration. A Concise History, Lanham 2012. - Góralczyk,B., Zajączkowski,K., J. Zajączkowski,J. European Union and Asia, Latin America and Sub-Saharan Africa – Different Regions, Particular Policies (autor części dotyczącej regionu Ameryki Łacińskiej oraz Afryki Subsaharyjskiej) w: Milczarek,D., Adamczyk,A., Zajączkowski, K.(red.), Introduction to European Studies. A New Approach to Uniting Europe, Warsaw 2013, s. 581-626. - Haliżak,E., Parzymies,S. (red.), Unia Europejska. Nowy typ wspólnoty międzynarodowej, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Fundacja Studiów Międzynarodowych, Warszawa 2002. - Hix,S. & Høyland,B. The Political System of the European Union (3rd ed.), Basingstoke, Palgrave Macmillan, 2011. - Judt,T. Powojnie. Historia Europy od roku 1945, Poznań 2008. - Landuyt,A. European integration between history and new challenges, Bologna 2014. - Łastawski,K. Historia integracji europejskiej, Warszawa 2011. - Maliszewska-Nienartowicz,J. System instytucjonalny i prawny Unii Europejskiej, TNOiK, Toruń 2010 - Nugent, N., The Government and Politics of the European Union, seventh edition, Houndmills, Palgrave Macmillan, 2010. - Parzymies,S. (red.), Dyplomacja czy siła? UE w stosunkach międzynarodowych, Warszawa 2009, - Peterson, J., M. Shackleton, J.(eds.), The Institutions of the European Union, third edition, Oxford, Oxford University Press, 2012. - Rewizorski,M., Przybylska-Maszner,B. System instytucjonalny Unii Europejskiej po Traktacie z Lizbony. Aspekty polityczne i prawne, Warszawa 2012. - Rynarzewski,T., Nawrot,K., Zajączkowski,K.,Cieślik,E. Potencjał gospodarczy i możliwości rozwojowe Afryki. Polska perspektywa, PWE, Warszawa 2017. - Zając,J.(red.), Unia Europejska w regionie śródziemnomorskim: między polityką wspólną a interesami państw członkowskich,Warszawa 2014. - Zajączkowski, K. Ameryka Łacińska w polityce Unii Europejskiej, (w:) M.F. Gawrycki (red.), Ameryka Łacińska we współczesnym świecie, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2006. - Zajączkowski,K. Międzynarodowy potencjał gospodarczy Unii Europejskiej w dobie wyzwań globalnych w: B. Góralczyk (red.), Unia Europejska jako aktor na scenie globalnej. Razem czy osobno?,Warszawa 2014. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie K_W01 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo i historia, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych oraz z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: nauki o polityce i administracji i nauk socjologicznych właściwych dla przedmiotu wiedza o społeczeństwie, zorientowanych na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu, na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym; K_W02 niezbędną terminologię z zakresu dziedziny nauki i dyscypliny naukowej: językoznawstwo, historia, właściwych dla nauczania języków obcych oraz terminologię z zakresu dyscyplin naukowych: nauki o polityce i administracji, nauki socjologiczne właściwych dla nauczania przedmiotu wiedza o społeczeństwie, zorientowanych na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu, na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym; K_W05 różne rodzaje struktur społecznych i instytucji życia społecznego oraz zachodzące między nimi relacje, ze szczególnym uwzględnieniem krajów języka nauczanego; K_W19 podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka angielskiego i opcjonalnie języka francuskiego lub niemieckiego, ew. wiedzy o społeczeństwie w przedszkolu oraz na I i II etapie edukacyjnym. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Umiejętności: absolwent potrafi K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim; K_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych ew. z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie na drugim etapie edukacyjnym; K_U20 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do K_K03 odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy; K_K05 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena zaliczeniowa będzie wystawiona na podstawie: 1. aktywnego udziału we wszystkich zajęciach synchronicznych (student wykazuje zainteresowanie przedmiotem, odnosi się krytycznie do przedstawianych treści, odpowiada na pytania odnośnie omawianej tematyki stosując niezbędną terminologię i operując faktami): 50% oceny; 2. przygotowania projektu interdyscyplinarnego w ramach zajęć asynchronicznych: 50% oceny. W ramach zajęć asynchronicznych studenci wykonują projekty grupowe dotyczące zastosowania praktycznego w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu lub na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym w warunkach szkolnych lub/i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych, z zastosowaniem niezbędnej terminologii z zakresu: historii integracji europejskiej, polityki społecznej i kulturowej Europy oraz wybranych problemów współczesnej Europy w odniesieniu do bieżących problemów kulturowych, społecznych i politycznych występujących w krajach Unii Europejskiej ze szczególnym uwzględnieniem krajów języka nauczanego. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach synchronicznych. Semestr zimowy kończy się zaliczeniem na ocenę uzyskanym z wyżej wymienionych dwóch aspektów (patrz punkty 1 i 2) przy minimum 60% otrzymanych z każdego z nich. Obowiązująca skala ocen: 60-70% 3.0 dostateczny 71-76% 3,5 dostateczny plus 77 -86% 4,o dobry 87-92% 4.5 dobry plus 93-98% 5.0 bardzo dobry 99%-100% 5! celujący Ocenę celującą (5!) otrzymuje student, który spełnia na 100%, zgodnie z powyższą skalą, wymagania wynikające z realizowanego programu, ale także dzieli się wiedzą i umiejętnościami wykraczającymi poza program oraz wykazuje zainteresowanie ciągłym poszerzaniem posiadanych kompetencji poprzez udokumentowany i obserwowalny nakład pracy. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Piotrowska-Skrzypek, Kamil Zajączkowski | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Piotrowska-Skrzypek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Piotrowska-Skrzypek, Kamil Zajączkowski | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Piotrowska-Skrzypek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu o Unii Europejskiej jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu historii integracji europejskiej, polityki społecznej i kulturowej Europy oraz wybranych problemów współczesnej Europy, istotne jest również wypracowanie umiejętności identyfikowania i analizowania przez studentów współczesnych problemów kulturowych, społecznych i politycznych występujących w krajach Unii Europejskiej. |
|
Pełny opis: |
W ramach wykładu zostaną omówione kluczowe zagadnienia dotyczące genezy i struktury integracji państw europejskich. Przedstawione zostaną podstawowe procesy kształtujące politykę wspólnotową oraz zadania i funkcjonowanie instytucji Unii Europejskiej. Szczególną uwagę poświęcimy traktatom europejskim oraz ich wpływowi na życie obywateli wspólnoty. Omówiona zostanie także rola Polski w Unii Europejskiej, w kontekście zarówno historycznym, jak i współczesnym. Wykład poruszy również kwestie konwencji o prawach człowieka oraz tożsamości kulturowej i społecznej w zjednoczonej Europie. Omówione zostaną również relacje między państwami w Unii Europejskiej i ich wkład w integrację. Na zakończenie przedstawione zostaną współczesne wyzwania stojące przed Unią Europejską, które kształtują przyszłość całego kontynentu. |
|
Literatura: |
- Barburska,O.,Milczarek,D. Historia integracji europejskiej w zarysie, Warszawa 2013. - Barcz,J. Unia Europejska na rozstajach: Traktat z Lizbony: dynamika i główne kierunki reformy ustrojowej, EuroPrawo, 2010. - Blair,A.The European Union since 1945, Harlow 2010. - Borkowski,P.J. Polityka Sąsiedztwa Unii Europejskiej, Warszawa 2009, ROZDZIAŁY 4 i 9.3. - Doliwa-Klepacka,A., Doliwa-Klepacki,Z.M. Struktura organizacyjna (instytucjonalna) Unii Europejskiej, Białystok 2009. - Gilbert,M. European Integration. A Concise History, Lanham 2012. - Góralczyk,B., Zajączkowski,K., J. Zajączkowski,J. European Union and Asia, Latin America and Sub-Saharan Africa – Different Regions, Particular Policies (autor części dotyczącej regionu Ameryki Łacińskiej oraz Afryki Subsaharyjskiej) w: Milczarek,D., Adamczyk,A., Zajączkowski, K.(red.), Introduction to European Studies. A New Approach to Uniting Europe, Warsaw 2013, s. 581-626. - Haliżak,E., Parzymies,S. (red.), Unia Europejska. Nowy typ wspólnoty międzynarodowej, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Fundacja Studiów Międzynarodowych, Warszawa 2002. - Hix,S. & Høyland,B. The Political System of the European Union (3rd ed.), Basingstoke, Palgrave Macmillan, 2011. - Judt,T. Powojnie. Historia Europy od roku 1945, Poznań 2008. - Landuyt,A. European integration between history and new challenges, Bologna 2014. - Łastawski,K. Historia integracji europejskiej, Warszawa 2011. - Maliszewska-Nienartowicz,J. System instytucjonalny i prawny Unii Europejskiej, TNOiK, Toruń 2010 - Nugent, N., The Government and Politics of the European Union, seventh edition, Houndmills, Palgrave Macmillan, 2010. - Parzymies,S. (red.), Dyplomacja czy siła? UE w stosunkach międzynarodowych, Warszawa 2009, - Peterson, J., M. Shackleton, J.(eds.), The Institutions of the European Union, third edition, Oxford, Oxford University Press, 2012. - Rewizorski,M., Przybylska-Maszner,B. System instytucjonalny Unii Europejskiej po Traktacie z Lizbony. Aspekty polityczne i prawne, Warszawa 2012. - Rynarzewski,T., Nawrot,K., Zajączkowski,K.,Cieślik,E. Potencjał gospodarczy i możliwości rozwojowe Afryki. Polska perspektywa, PWE, Warszawa 2017. - Zając,J.(red.), Unia Europejska w regionie śródziemnomorskim: między polityką wspólną a interesami państw członkowskich,Warszawa 2014. - Zajączkowski, K. Ameryka Łacińska w polityce Unii Europejskiej, (w:) M.F. Gawrycki (red.), Ameryka Łacińska we współczesnym świecie, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2006. - Zajączkowski,K. Międzynarodowy potencjał gospodarczy Unii Europejskiej w dobie wyzwań globalnych w: B. Góralczyk (red.), Unia Europejska jako aktor na scenie globalnej. Razem czy osobno?,Warszawa 2014. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.