Wiedza o akwizycji i nauce języków obcych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-6SWOAINJO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Wiedza o akwizycji i nauce języków obcych |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru VI w CKNJOiEE UW - studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka angielskiego na poziomie B2 (ESOKJ). |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest wyposażenie studentów w pogłębioną wiedzę z zakresu wiedzy o akwizycji i przyswajania języków. Studenci zapoznają się z głównymi nurtami i teoriami z zakresu przyswajania języka ojczystego i języków obcych. Analizują czynniki kształtujące proces uczenia się języka tj. wiek, kontekst, różnice indywidualne i poznają ich wzajemne zależności i interakcje. |
Pełny opis: |
Podczas wykładu uczestnicy zdobywają wiedzę z zakresu najważniejszych elementów procesu przyswajania języka ojczystego i obcego, które obejmują: dźwięki i cechy fonetyczne języka, słownictwo, morfologię, gramatykę, składnię, znaczenie i aspekty pragmatyczne. Studenci doświadczają pogłębionej refleksji nad różnorodnością procesów uczenia się języka ze szczególnym naciskiem na różnice pomiędzy przyswajaniem J1 i J2. Omówione są czynniki kształtujące te procesy tj. wiek ucznia, środowisko językowe i procesy poznawcze jak również poziom biegłości językowej, umiejętności językowe, motywacja, afekt i inne różnice indywidualne oraz społeczne wymiary uczenia się. Przedstawione są również najnowsze teorie i modele przyswajania języka. Uczestnicy zapoznają się z podstawową terminologią typową dla dziedziny. |
Literatura: |
Doughty, C. J., and Long, M. H. (eds) (2003) Handbook of second language acquisition. Malden, MA: Blackwell. Ellis, R. (1985) Understanding second language acquisition . New York: Oxford University Press. Ellis, R. (2008) The study of second language acquisition (2nd edition). Oxford: Oxford University Press. Ellis, R., and Barkhuizen, G. (2005) Analyzing learner language . New York: Oxford University Press. Gass, S. M., and Selinker, L. (eds) (1993) Language transfer in language learning (revisededition). Amsterdam: John Benjamins. Gass, S. M., and Selinker, L. (2001) Second language acquisition: an introductory course (2nd edition). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Larsen-Freeman, D., and Long, M. H. (1991) An introduction to second language acquisitionresearch . New York: Longman. Lightbown, P. M., and Spada, N. (2006) How languages are learned (3rd edition). New York: Oxford University Press. Long, M. H. (2006) Problems in SLA . Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Mitchell, R., and Myles, F. (2004) Second language learning theories (2nd edition). NewYork: Arnold. Ortega, L. 2009/2013. Understanding Second Language Acquisition. 2nd edition: New York: Routledge. VanPatten, B., and Williams, J. (eds) (2007) Theories in second language acquisition: an introduction . Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. |
Efekty uczenia się: |
S_W02 niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, literaturoznawstwo, pedagogika, psychologia, nauki o kulturze i religii, historia, właściwą dla nauczania języków obcych, S_W04 opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych, szkołach wyższych i placówkach związanych z nauczaniem języków obcych w znacznym stopniu proces rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym, społecznym i kulturowym, S_W11 w pogłębionym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz oparte na badaniach edukacyjnych metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych, S_W18 najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy psychologiczne oraz pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania. S_U08 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu krytycznego analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, S_U09 posługiwać się zaawansowanymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej, S_U20 przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim, na temat zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem zaawansowanych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł, S_U21 w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się ustnie i pisemnie w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim na tematy dotyczące wybranych zagadnień nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów, S_U22 prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów. S_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, S_K12 porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej; rozwiązywania konfliktów poprzez dialog i tworzenie dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią, S_K13 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela, jak również rozwijania jego dorobku i podtrzymywania etosu zawodu nauczyciela. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student uzyskuje zaliczenie na podstawie: 1) obecności na zajęciach - limit nieobecności nieusprawiedliwionych wynosi 1, 2) przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach prowadzonych synchronicznie i asynchronicznie, 3) terminowego i zgodnego z instrukcją wykonywania pisemnych i ustnych zadań na zajęciach i na platformie CKC UW, zgodnie z planem danego semestru. 4) zaliczenie testu końcowego Osoby aktywnie i regularnie uczestniczące w wykładach stacjonarnych mogą być zwolnione zwolnione z testu końcowego. Skala ocen: 90-100% - 5 85-89% - 4,5 75-84% - 4 70-74% - 3,5 60-69% - 3 0-59% - 2 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Guz | |
Prowadzący grup: | Ewa Guz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest wyposażenie studentów w pogłębioną wiedzę z zakresu wiedzy o przyswajaniu języków. Studenci zapoznają się z głównymi nurtami i teoriami z zakresu przyswajania języka ojczystego i języków obcych. Analizują czynniki kształtujące proces uczenia się języka tj. wiek, kontekst, różnice indywidualne i poznają ich wzajemne zależności i interakcje. |
|
Pełny opis: |
Podczas wykładu uczestnicy zdobywają wiedzę z zakresu najważniejszych elementów procesu przyswajania języka ojczystego i obcego, które obejmują: dźwięki i cechy fonetyczne języka, słownictwo, morfologię, gramatykę, składnię, znaczenie i aspekty pragmatyczne. Studenci doświadczają pogłębionej refleksji nad różnorodnością procesów uczenia się języka ze szczególnym naciskiem na różnice pomiędzy przyswajaniem J1 i J2. Omówione są czynniki kształtujące te procesy tj. wiek ucznia, środowisko językowe i procesy poznawcze jak również poziom biegłości językowej, umiejętności językowe, motywacja, afekt i inne różnice indywidualne oraz społeczne wymiary uczenia się. Przedstawione są również najnowsze teorie i modele przyswajania języka. Uczestnicy zapoznają się z podstawową terminologią typową dla dziedziny. |
|
Literatura: |
Doughty, C. J., and Long, M. H. (eds) (2003) Handbook of second language acquisition. Malden, MA: Blackwell. Ellis, R. (1985) Understanding second language acquisition . New York: Oxford University Press. Ellis, R. (2008) The study of second language acquisition (2nd edition). Oxford: Oxford University Press. Ellis, R., and Barkhuizen, G. (2005) Analyzing learner language . New York: Oxford University Press. Gass, S. M., and Selinker, L. (eds) (1993) Language transfer in language learning (revisededition). Amsterdam: John Benjamins. Gass, S. M., and Selinker, L. (2001) Second language acquisition: an introductory course (2nd edition). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Larsen-Freeman, D., and Long, M. H. (1991) An introduction to second language acquisitionresearch . New York: Longman. Lightbown, P. M., and Spada, N. (2006) How languages are learned (3rd edition). New York: Oxford University Press. Long, M. H. (2006) Problems in SLA . Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Mitchell, R., and Myles, F. (2004) Second language learning theories (2nd edition). NewYork: Arnold. Ortega, L. 2009/2013. Understanding Second Language Acquisition. 2nd edition: New York: Routledge. VanPatten, B., and Williams, J. (eds) (2007) Theories in second language acquisition: an introduction . Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. |
|
Uwagi: |
W semestrze letnim 2022/2023 zajęcia prowadzone są w trybie mieszanym ("blended learning"): - 14 godzin zajęć w trybie stacjonarnym (w sali wykładowej zgodnie z planem zajęć), - 16 godzin zajęć w trybie zdalnym asynchronicznym za pomocą platformy 'Kampus'. Limit nieobecności nieusprawiedliwionych wynosi 1. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.