Kultura i historia USA dla nauczycieli języka II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-IMKIHUSADNJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura i historia USA dla nauczycieli języka II |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru I w CKNJOiEE UW - studia II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Kurs oferuje pogłębioną wiedzę o kulturze i społeczeństwie USA w czasach współczesnych. Skupia się kulturotwórczych wydarzeniach i zjawiskach oraz prezentuje kluczowe zagadnienia kultury dla przybliżenia rozmaitych aspektów tożsamości amerykańskiej, które mają zastosowanie do nauczania języka angielskiego. Analiza kulturowa prowadzi do praktycznego zastosowania treści przedmiotowych do nauczania języka angielskiego na III etapie edukacyjnym oraz w kształceniu dorosłych. |
Pełny opis: |
Kurs oferuje pogłębioną wiedzę o kulturze i społeczeństwie USA w czasach współczesnych. Skupienie na czasach współczesnych oferuje najefektywniejsze odniesienie do sytuacji i zainteresowań ucznia nastolatka i dorosłego. Skupia się kulturotwórczych wydarzeniach i zjawiskach oraz prezentuje kluczowe zagadnienia kultury dla przybliżenia rozmaitych aspektów tożsamości amerykańskiej, które mają zastosowanie do nauczania języka angielskiego. Kurs składa się z trzech członów tematycznych: 1. kluczowych wydarzeń historycznych i społecznych XX i XXI wieku w USA w perspektywie transatlantyckiej (I i II wojna światowa a sprawa polska; Zimna Wojna, lata sześćdziesiąte, upadek komunizmu, wojna z terroryzmem) 2. kluczowe mechanizmy i instytucje amerykańskie: gospodarka, technologia i polityka, w szczególności wybory prezydenckie. 3. zagadnienia kultury adekwatne dla młodzieżowego i dorosłego ucznia - z kręgu kultury masowej (muzyka, kultura popularna, film), - kultury użytkowej (architektura, miasto, design, moda, ubiór, kuchnia, motoryzacja), - kultury wysokiej (sztuki piękne, muzea i miejsca pamięci). Co ważne, studenci uczestniczący w zajęciach są zaproszeni do rozszerzania i modyfikowania listy tematycznej, wspólnie konstruując treści przedmiotowe. Analiza kulturowa prowadzi do praktycznego zastosowania treści przedmiotowych do nauczania języka angielskiego na III etapie edukacyjnym oraz w kształceniu dorosłych. Studenci otrzymują przegląd reprezentatywnych zjawisk, analizują ich znaczenie, aplikują perspektywę krytyczną. W następnym kroku studenci samodzielnie poszukują informacji i zasobów oraz stosownych materiałów w celu skonstruowania w małych grupach lekcji lub zadań dla uczniów w szkołach ponadpodstawowych i wyższych. Finalnym rezultatem są prezentacje grupowe przygotowanych materiałów dydaktycznych w trakcie zajęć i ich omówienie. |
Literatura: |
Chris Barker, Cultural Studies: Theory and Practice, London: Sage, 2005. Kottak, Conrad P., ed. Researching American Culture: A Guide for Student Anthropologists. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 1998. Wayne Craven, American Art: History and Culture, Boston: McGraw-Hill, 2003. Marek Gołębiowski, Dzieje kultury Stanów Zjednoczonych, Warszawa: PWN, 2004. Zbigniew Lewicki, Historia cywilizacji amerykańskiej. Era konfrontacji 1941-1980, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2017. David Mauk and John Oakland, American Civilization: An Introduction, London: Routledge, 2010. Mark Rawlinson, American Visual Culture, London: Bloomsbury, 2009. https://www.khanacademy.org/ www.pbs.org |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: - K_W01 w pogłębionym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: nauki o kulturze i religii, historia, nauki o polityce i administracji, nauki socjologiczne, nauki o komunikacji społecznej i mediach, właściwych dla nauczania języka angielskiego, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym, nauczania dorosłych i w dydaktyce szkoły wyższej - K_W02 niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: nauki o kulturze i religii, historia, właściwą dla nauczania języków obcych - K_W08 w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych w USA - K_W21 podstawę programową języka angielskiego na trzecim etapie edukacyjnym oraz uwarunkowania kształcenia językowego w szkole wyższej Student potrafi: - K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku polskim i angielskim - K_U02 samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkoły licealnej, branżowej, wyższej oraz w kształceniu dorosłych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym - K_U18 porozumiewać się w języku polskim i obcym, prowadzić debatę z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku polskim i i angielskim Student jest gotów do: - K_K01 uczenia się przez całe życie - K_K06 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role - K_K09 uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form |
Metody i kryteria oceniania: |
Student otrzymuje ocenę na koniec zajęć, na którą składają się następujące elementy: - ocena z prezentacji (zadanie domowe) - 50% (wysoka jakość merytoryczna i techniczna, oryginalnie wykonane materiały – 5.0; dobra jakość i sporadyczne błędy – 4.0; jakość poprawna, nieliczne błędy – 3.0; zła jakość i liczne błędy – 2.0) -aktywne zaangażowanie w kurs i obecność (50%) w wersji synchronicznej. Student jest zobowiązany wykonać w trakcie trwania zajęć wszystkie zadania umieszczone na platformie Kampus2. Brak prezentacji, wymaganej frekwencji (2 nieobecności na zajęciach synchronicznych/stacjonarnych) lub zadań wykonanych na platformie uniemożliwia uzyskanie zaliczenia. |
Praktyki zawodowe: |
Praktyczne zadania do potencjalnego zastosowania na praktykach dydaktycznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Romaniuk | |
Prowadzący grup: | Danuta Romaniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Romaniuk | |
Prowadzący grup: | Jacek Romaniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Kurs oferuje pogłębioną wiedzę o kulturze i społeczeństwie USA w czasach współczesnych. Skupia się kulturotwórczych wydarzeniach i zjawiskach oraz prezentuje kluczowe zagadnienia kultury dla przybliżenia rozmaitych aspektów tożsamości amerykańskiej, które mają zastosowanie do nauczania języka angielskiego. Analiza kulturowa prowadzi do praktycznego zastosowania treści przedmiotowych do nauczania języka angielskiego na III etapie edukacyjnym oraz w kształceniu dorosłych. |
|
Pełny opis: |
Kurs oferuje pogłębioną wiedzę o kulturze i społeczeństwie USA w czasach współczesnych. Skupienie na czasach współczesnych oferuje najefektywniejsze odniesienie do sytuacji i zainteresowań ucznia nastolatka i dorosłego. Skupia się kulturotwórczych wydarzeniach i zjawiskach oraz prezentuje kluczowe zagadnienia kultury dla przybliżenia rozmaitych aspektów tożsamości amerykańskiej, które mają zastosowanie do nauczania języka angielskiego. Kurs składa się z trzech członów tematycznych: 1. kluczowych wydarzeń historycznych i społecznych XX i XXI wieku w USA w perspektywie transatlantyckiej (I i II wojna światowa a sprawa polska; Zimna Wojna, lata sześćdziesiąte, upadek komunizmu, wojna z terroryzmem) 2. kluczowe mechanizmy i instytucje amerykańskie: gospodarka, technologia i polityka, w szczególności wybory prezydenckie. 3. zagadnienia kultury adekwatne dla młodzieżowego i dorosłego ucznia - z kręgu kultury masowej (muzyka, kultura popularna, film), - kultury użytkowej (architektura, miasto, design, moda, ubiór, kuchnia, motoryzacja), - kultury wysokiej (sztuki piękne, muzea i miejsca pamięci). Co ważne, studenci uczestniczący w zajęciach są zaproszeni do rozszerzania i modyfikowania listy tematycznej, wspólnie konstruując treści przedmiotowe. Analiza kulturowa prowadzi do praktycznego zastosowania treści przedmiotowych do nauczania języka angielskiego na III etapie edukacyjnym oraz w kształceniu dorosłych. Studenci otrzymują przegląd reprezentatywnych zjawisk, analizują ich znaczenie, aplikują perspektywę krytyczną. W następnym kroku studenci samodzielnie poszukują informacji i zasobów oraz stosownych materiałów w celu skonstruowania w małych grupach lekcji lub zadań dla uczniów w szkołach ponadpodstawowych i wyższych. Finalnym rezultatem są prezentacje grupowe przygotowanych materiałów dydaktycznych w trakcie zajęć i ich omówienie. |
|
Literatura: |
Chris Barker, Cultural Studies: Theory and Practice, London: Sage, 2005. Kottak, Conrad P., ed. Researching American Culture: A Guide for Student Anthropologists. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 1998. Wayne Craven, American Art: History and Culture, Boston: McGraw-Hill, 2003. Marek Gołębiowski, Dzieje kultury Stanów Zjednoczonych, Warszawa: PWN, 2004. Zbigniew Lewicki, Historia cywilizacji amerykańskiej. Era konfrontacji 1941-1980, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2017. David Mauk and John Oakland, American Civilization: An Introduction, London: Routledge, 2010. Mark Rawlinson, American Visual Culture, London: Bloomsbury, 2009. https://www.khanacademy.org/ www.pbs.org |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.