Psychologia kształcenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-IMPSYCHK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia kształcenia |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru I w CKNJOiEE UW - studia II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przedstawienie zagadnień z obszaru psychologii kształcenia i edukacji obejmujących wybrane aspekty procesu nabywania wiedzy z perspektywy nadawcy i odbiorcy treści i przebiegu procesu kształcenia. Omówione zostaną główne nurty myślenia psychologicznego opisujące podstawy procesu wychowawczego, edukacyjnego i kształcenia, integrując wiedzę z takich obszarów koncepcyjnych, jak: stosowana psychologia wychowawcza, psychologia uczenia i uczenia się, psychologia społeczna – ze szczególnym uwzględnieniem tematyki wpływu społecznego. Tematyka kursu uwzględnia również praktyczne narzędzia psychologiczne, jakimi może dysponować nauczyciel nie-psycholog, wykorzystując je do pracy ukierunkowanej na kształcenie nie tylko wiedzy swoich uczniów ale także postaw swoich wychowanków. |
Pełny opis: |
Celem kursu jest omówienie wybranych zagadnień z zakresu psychologii wychowania i nauczania oraz wskazanie na znaczenie edukacji dla rozwoju psychicznego jednostki. Uczestnicy kursu zapoznają się z podstawowymi teoriami i ich praktycznym zastosowaniem w obszarach psychologii uczenia i kształcenia, w kontekście przebiegu procesu kształcenia jako procesu społecznego, obejmującego wywieranie wpływu społecznego, kształtowanie postaw, komunikację interpersonalną, kierowanie grupą społeczną, motywowanie, etc. Cały proces kształcenia przedstawiony będzie w kontekście podstawowych nurtów myślenia, na podstawie których kształtują się zróżnicowane koncepcje dziecka, co w efekcie prowadzi do zróżnicowanych koncepcji edukacji. Proces wychowania ukazany zostanie z punktu widzenia takich teorii psychologicznych, jak psychologia poznawczo rozwojowa, psychologia humanistyczna, psychologia uczenia i psychologia wychowawcza. Pod dyskusję poddane zostaną kwestie efektywności całego procesu kształcenia z uwzględnieniem potencjalnych błędów i trudności wychowawczych. Tematyka poszczególnych wykładów obejmuje: 1.Wprowadzenie do tematyki procesu kształcenia, organizacja zajęć. 2. Przedmiot i zadania psychologii kształcenia i wychowania 3. Cel edukacyjne i rozwojowe w procesie kształcenia 4. Podmiotowość vs przedmiotowość ucznia w procesie edukacyjnym, rola dialogu w procesie kształcenia 5. Proces kształcenia w kontekście psychologii poznawczej i rozwojowej 6. Rozwój poznawczy człowieka wg J.Piaget’a vis a vis cele edukacyjne 7. Proces kształcenia w kontekście psychologii humanistycznej; założenia i zastosowania teorii 8. Teoria uczenia się jako wyznacznik metod i sposobów kształcenia 9. Style uczenia się; ich wykorzystanie w procesie kształcenia 10. Ocena wyników kształcenia i pracy uczniów; cele motywacyjne, poznawcze i rozwojowe 11. Problemowe obszary edukacji: postawy, błędy wychowawcze, strukturalne i relacji 12. Etyka procesu kształcenia; dyskryminacja i różnicowanie społeczne, przemoc 13. Coaching i mentoring jako uzupełnienie tradycyjnych form edukacji 14. Praca z grupą i praca z jednostką w procesie kształcenia; możliwości i metody działania 15. Podsumowanie; główne odpowiedzialności nauczyciela w procesie kształtowania swoich wychowanków |
Literatura: |
Mietzel G. (2002) Psychologia kształcenia, r. 1 ,GWP, Gdańsk Gurycka A. (1989) Podmiotowość – Postulat dla wychowania, w: Kofta (red.) Wychowanie jako przedmiot działań, WUW Gałkowski S. (2003), Rozwój i odpowiedzialność. Antropologiczne podstawy koncepcji wychowania moralnego, Wyd. KUL, Lublin, r.VI. Łobocki M. (1994), Wychowanie w świetle psychologii humanistycznej, w : Łobocki M. (red.), Psychologia humanistyczna a wychowanie, WUCM Gołębniak B.D. (2003), Egzaminy i ocenianie szkolne, w: Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Pedagogika. PWN: Warszawa Katra G., Sokołowska E. (2010), Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o: Warszawa Czasopisma: Journal of Educational Psychology Educational Psychology Review School Psychology Review |
Efekty uczenia się: |
K_W11: Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu psychologii kształcenia. Zna teorie i modele opisujące i wyjaśniające przebieg procesu edukacyjnego. Zna przebieg i rozumie dynamikę procesu uczenia się i rozwoju. Uzyskuje świadomość zakłóceń proces kształcenia i rozwoju w wymiarze indywidualnym i społecznym. K_U11: Sprawnie posługuje się terminologią z zakresu szeroko rozumianej psychologii edukacyjnej. Potrafi odnieść wiedzę z tego zakresu do wyjaśniania zachowań dziecka w procesie. Potrafi wskazać podstawowe etapy rozwoju zdolności uczenia i kształtowania postaw w procesie. Dysponuje wiedzą i podstawowymi umiejętnościami oceny postępów rozwojowych wiedzy i umiejętności. edukacyjnym. K_K11: Potrafi sprawnie komunikować się z dziećmi w różnych okresach rozwojowych, pomijając ryzyko stereotypizacji i uprzedzeń. Przeciwstawia się dyskryminacji osób ze względu na wszelkie zróżnicowania. Jest gotowy/a zaangażować swoją wiedzę i umiejętności w celu rozpoznania zagrożeń dla rozwoju i w celu działania na jego korzyść, zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i społecznym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność w trakcie zajęć, obecność na wykładzie, prace pisemne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Sokołowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Sokołowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Sokołowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Sokołowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.