Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Społeczeństwo obywatelskie w państwie demokratycznym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4100-IMSOWPD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Społeczeństwo obywatelskie w państwie demokratycznym
Jednostka: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
Grupy: Przedmioty obowiązkowe semestru I w CKNJOiEE UW - studia II stopnia
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu przekazanie wiedzy dotyczącej uczestnictwa obywateli w życiu państwa. Treści przedmiotu obejmują: problematykę kultury politycznej społeczeństwa, aktywności obywatelskiej, organizacji pozarządowych – ich tworzenia, zasad i zakresu działania, budowania relacji partnerskich między państwem a społeczeństwem. Studenci otrzymują wiedzę zarówno o charakterze teoretycznym (przegląd światowych i polskich koncepcji społeczeństwa obywatelskiego), jak i praktycznym (praktyka funkcjonowania różnego rodzaju organizacji społeczno-politycznych).

Pełny opis:

Zajęcia organizacyjne: przedstawienie koncepcji przedmiotu, warunków zaliczenia, omówienie metod prowadzenia zajęć

Wybrane koncepcje społeczeństwa obywatelskiego - aspekt teoretyczny

Koncepcja demokracji partycypacyjnej jako politycznego kontekstu społeczeństwa obywatelskiego.

Społeczeństwo obywatelskie jako aktor w procesach politycznych państwa demokratycznego.

Przywództwo lokalne w kontekście kształtowania demokracji partycypacyjnej.

Obywatel jako podmiot społeczeństwa obywatelskiego w państwie demokratycznym.

Znaczenie i formy kapitału społecznego w funkcjonowaniu demokracji

Społeczeństwo obywatelskie jako uczestnik procesu komunikowania politycznego

Wpływ kryzysu demokracji liberalnej na funkcjonowanie społeczeństwa obywatelskiego

Deficyt demokracji w Unii Europejskiej a społeczeństwo obywatelskie

Charakterystyka zachowań wyborczych, struktura i partycypacja wyborców w państwie demokratycznym

Struktura politycznych możliwości w kontekście protestów politycznych

Znaczenie pluralizmu w państwie demokratycznym

„Global Civic Work” - analiza międzynarodowych inicjatyw na rzecz praw człowieka

Literatura:

Literatura podstawowa:

A. Antoszewski, Współczesne teorie demokracji, Wydawnictwo sejmowe, Warszawa 2016.

W. Bokajło, K. Dziubka, Społeczeństwo obywatelskie, Wrocław 2001.

Th. Dietz, N. Dolsak, E. Ostrom, P. Stern, The Drama of the Commons, in: Drama of the Commons, (red.) Elinor Ostrom, Washington, DC: National Academy Press 2002.

K. Dziubka, Społeczeństwo obywatelskie. Wybrane aspekty ewolucji społeczeństwa, Wrocław 1997.

J. Gastil, P. Levine (eds.), The Deliberative Democracy Handbook. Strategies for Effective Civic Engagement in the 21st Century, San Francisco 2005.

A.Kościański, W. Misztal, Społeczeństwo obywatelskie: między ideą a praktyką, Warszawa 2008.

E. Ostrom, Covenants, Collective Action, and Common-Pool Resources, w: The Constitution of Good Societies, (red.) Karol Edward Soltan and Stephen L. Elkin, University Park: Pennsylvania State University Press 1996.

R. Putman, Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych., Warszawa 2008.

K. Sołtan, P. Levine (eds.) „Civic Studies”, Waszyngton 2014.

Literatura uzupełniająca:

A. Antoszewski, Demokracja nieliberalna jako projekt polityczny, Zmierzch demokracji

liberalnej, red. K.A.Wojtaszczyk, P. Stawarz J. Wiśniewska-Grzelak, Warszawa 2018.

Peter J. Boettke et al., “Polycentricity, Self-governance, and the Art & Science of Association," in The Review of Austrian Economics, Volume 28, Issue 3, 2014.

A. Clapham, Human Rights Obligations of Non-State Actors, Oxford University Press, 2006.

R. Dahrendorf, After 1989: morals, revolution, and civil society, Oxford (15. From Europe to EUrope: A Story of Hope, Trial and Error.), 1997.

V. Havel, Przemówienie na Uniwersytecie Wrocławskim, 21.12.1992.

G. Marshall, "Why David Sometimes Wins: Strategic Capacity in Social Movements," in

Rethinking Social Movements: Structure, Meaning, and Emotion, ed. Jeff Goodwin and James M. Jasper, Lanham, MD: Rowman and Littlefield.

J. Speth, The Bridge at the Edge of the World, Yale University Press, 2008.

J.H.H Weiler. On the political and legal DNA of the Union and the Current European Crisis, 2001

J. Westheimer, J. Kahne, Educating the “Good” Citizen: Political Choices and Pedagogical

Goals, Conference paper, Conference of the American Political Science Association, 2002.

K. Wojtaszczyk, Czy w Unii Europejskiej istnieje demokratyczny deficyt?, w: Deficyt

demokracji w Unii Europejskiej, red. K.A. Wojtaszczyk, J. Szymańska, Warszawa 2012.

F. Zakaria, The Rise of Illiberal Democracy, Foreign Affairs 1997.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student zna i rozumie:

wybrane fakty, teorie, koncepcję związane z funkcjonowaniem społeczeństwa obywatelskiego w państwie demokratycznym; niezbędną terminologię z zakresu nauk o polityce i administracji; istotę zaangażowania obywatelskiego w procesy polityczne (K_W01; K_W02; K_W04; K_W05; K_W15).

W zakresie umiejętności student potrafi:

analizować informacje na temat funkcjonowania społeczeństwa obywatelskiego w państwie demokratycznym z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku polskim i angielskim; posługiwać się zaawansowanymi teoriami w celu analizowania motywów działania aktorów społecznych i politycznych (K_U01, K_U09, K_U14)

W zakresie kompetencji student jest gotów:

do aktywnego uczestniczenia w życiu publicznym, także w zespołach realizujących cele społeczne, polityczne i obywatelskie; współdziałania i pracy w grupie; prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu (K_K03, K_K06, K_K08).

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacja wiedzy i umiejętności studenta odbywa się przede wszystkim w wyniku przeprowadzonego egzaminu pisemnego w formie testu.

W zależności od formuły przedmiotu stosowane są także inne dodatkowe sposoby oceniania.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Tobiasz
Prowadzący grup: Marcin Tobiasz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu przekazanie wiedzy dotyczącej uczestnictwa obywateli w życiu państwa. Treści przedmiotu obejmują: problematykę kultury politycznej społeczeństwa, aktywności obywatelskiej, organizacji pozarządowych – ich tworzenia, zasad i zakresu działania, budowania relacji partnerskich między państwem a społeczeństwem. Studenci otrzymują wiedzę zarówno o charakterze teoretycznym (przegląd światowych i polskich koncepcji społeczeństwa obywatelskiego), jak i praktycznym (praktyka funkcjonowania różnego rodzaju organizacji społeczno-politycznych).

Pełny opis:

Zajęcia organizacyjne: przedstawienie koncepcji przedmiotu, warunków zaliczenia, omówienie metod prowadzenia zajęć

Wybrane koncepcje społeczeństwa obywatelskiego - aspekt teoretyczny

Koncepcja demokracji partycypacyjnej jako politycznego kontekstu społeczeństwa obywatelskiego.

Społeczeństwo obywatelskie jako aktor w procesach politycznych państwa demokratycznego.

Obywatel jako podmiot społeczeństwa obywatelskiego w państwie demokratycznym.

Znaczenie i formy kapitału społecznego w funkcjonowaniu demokracji

Społeczeństwo obywatelskie jako uczestnik procesu komunikowania politycznego

Wpływ kryzysu demokracji liberalnej na funkcjonowanie społeczeństwa obywatelskiego

Demokracja deliberatywna - charakterystyka modelu, główne instytucje: sondaż deliberatywny, panel obywatelski, budżet partycypacyjny, komórki planujące, sądy obywatelskie

Deficyt demokracji w Unii Europejskiej a społeczeństwo obywatelskie

Charakterystyka zachowań wyborczych, struktura i partycypacja wyborców w państwie demokratycznym

Struktura politycznych możliwości w kontekście protestów politycznych

Znaczenie pluralizmu w państwie demokratycznym

Literatura:

Literatura podstawowa:

Ani książę, ani kupiec: obywatel. Idea społeczeństwa obywatelskiego myśli współczesnej, wybór tekstów i wstęp J. Szacki, Kraków 1997.

A. Antoszewski, Współczesne teorie demokracji, Wydawnictwo sejmowe, Warszawa 2016.

W. Bokajło, K. Dziubka, Społeczeństwo obywatelskie, Wrocław 2001.

Th. Dietz, N. Dolsak, E. Ostrom, P. Stern, The Drama of the Commons, in: Drama of the Commons, (red.) Elinor Ostrom, Washington, DC: National Academy Press 2002.

K. Dziubka, Społeczeństwo obywatelskie. Wybrane aspekty ewolucji społeczeństwa, Wrocław 1997.

J. Gastil, P. Levine (eds.), The Deliberative Democracy Handbook. Strategies for Effective Civic Engagement in the 21st Century, San Francisco 2005.

D. Held, Modele demokracji, Kraków 2010.

A. Kościański, W. Misztal, Społeczeństwo obywatelskie: między ideą a praktyką, Warszawa 2008.

R. Markowski, Demokracja i demokratyczne innowacje. Z teorią w praktykę, http://www.instytutobywatelski.pl/wp-content/uploads/2015/02/demokracja_calosc_www.pdf.

E. Ostrom, Covenants, Collective Action, and Common-Pool Resources, w: The Constitution of Good Societies, (red.) Karol Edward Soltan and Stephen L. Elkin, University Park: Pennsylvania State University Press 1996.

D. Pietrzyk-Reeves, Idea społeczeństwa obywatelskiego. Współczesna debata i jej źródła, Toruń 2012.

R. Putman, Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych., Warszawa 2008.

K. Sołtan, P. Levine (eds.) „Civic Studies”, Waszyngton 2014.

Literatura uzupełniająca:

A. Antoszewski, Demokracja nieliberalna jako projekt polityczny, Zmierzch demokracji liberalnej, red. K.A.Wojtaszczyk, P. Stawarz J. Wiśniewska-Grzelak, Warszawa 2018.

Peter J. Boettke et al., “Polycentricity, Self-governance, and the Art & Science of Association," in The Review of Austrian Economics, Volume 28, Issue 3, 2014.

A. Clapham, Human Rights Obligations of Non-State Actors, Oxford University Press, 2006.

R. Dahrendorf, After 1989: morals, revolution, and civil society, Oxford (15. From Europe to EUrope: A Story of Hope, Trial and Error.), 1997.

V. Havel, Przemówienie na Uniwersytecie Wrocławskim, 21.12.1992.

G. Marshall, "Why David Sometimes Wins: Strategic Capacity in Social Movements," in

Rethinking Social Movements: Structure, Meaning, and Emotion, ed. Jeff Goodwin and James M. Jasper, Lanham, MD: Rowman and Littlefield.

J. Westheimer, J. Kahne, Educating the “Good” Citizen: Political Choices and Pedagogical Goals, Conference paper, Conference of the American Political Science Association, 2002.

K. Wojtaszczyk, Czy w Unii Europejskiej istnieje demokratyczny deficyt?, w: Deficyt demokracji w Unii Europejskiej, red. K.A. Wojtaszczyk, J. Szymańska, Warszawa 2012.

F. Zakaria, The Rise of Illiberal Democracy, Foreign Affairs 1997.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)