Społeczeństwo obywatelskie w państwie demokratycznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-IMSOWPD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Społeczeństwo obywatelskie w państwie demokratycznym |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru I w CKNJOiEE UW - studia II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu przekazanie wiedzy dotyczącej uczestnictwa obywateli w życiu państwa. Treści przedmiotu obejmują: problematykę kultury politycznej społeczeństwa, aktywności obywatelskiej, organizacji pozarządowych – ich tworzenia, zasad i zakresu działania, budowania relacji partnerskich między państwem a społeczeństwem. Studenci otrzymują wiedzę zarówno o charakterze teoretycznym (przegląd światowych i polskich koncepcji społeczeństwa obywatelskiego), jak i praktycznym (praktyka funkcjonowania różnego rodzaju organizacji społeczno-politycznych). |
Pełny opis: |
Zajęcia organizacyjne: przedstawienie koncepcji przedmiotu, warunków zaliczenia, omówienie metod prowadzenia zajęć Wybrane koncepcje społeczeństwa obywatelskiego - aspekt teoretyczny Koncepcja demokracji partycypacyjnej jako politycznego kontekstu społeczeństwa obywatelskiego. Społeczeństwo obywatelskie jako aktor w procesach politycznych państwa demokratycznego. Przywództwo lokalne w kontekście kształtowania demokracji partycypacyjnej. Obywatel jako podmiot społeczeństwa obywatelskiego w państwie demokratycznym. Znaczenie i formy kapitału społecznego w funkcjonowaniu demokracji Społeczeństwo obywatelskie jako uczestnik procesu komunikowania politycznego Wpływ kryzysu demokracji liberalnej na funkcjonowanie społeczeństwa obywatelskiego Deficyt demokracji w Unii Europejskiej a społeczeństwo obywatelskie Charakterystyka zachowań wyborczych, struktura i partycypacja wyborców w państwie demokratycznym Struktura politycznych możliwości w kontekście protestów politycznych Znaczenie pluralizmu w państwie demokratycznym „Global Civic Work” - analiza międzynarodowych inicjatyw na rzecz praw człowieka |
Literatura: |
Literatura podstawowa: A. Antoszewski, Współczesne teorie demokracji, Wydawnictwo sejmowe, Warszawa 2016. W. Bokajło, K. Dziubka, Społeczeństwo obywatelskie, Wrocław 2001. Th. Dietz, N. Dolsak, E. Ostrom, P. Stern, The Drama of the Commons, in: Drama of the Commons, (red.) Elinor Ostrom, Washington, DC: National Academy Press 2002. K. Dziubka, Społeczeństwo obywatelskie. Wybrane aspekty ewolucji społeczeństwa, Wrocław 1997. J. Gastil, P. Levine (eds.), The Deliberative Democracy Handbook. Strategies for Effective Civic Engagement in the 21st Century, San Francisco 2005. A.Kościański, W. Misztal, Społeczeństwo obywatelskie: między ideą a praktyką, Warszawa 2008. E. Ostrom, Covenants, Collective Action, and Common-Pool Resources, w: The Constitution of Good Societies, (red.) Karol Edward Soltan and Stephen L. Elkin, University Park: Pennsylvania State University Press 1996. R. Putman, Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych., Warszawa 2008. K. Sołtan, P. Levine (eds.) „Civic Studies”, Waszyngton 2014. Literatura uzupełniająca: A. Antoszewski, Demokracja nieliberalna jako projekt polityczny, Zmierzch demokracji liberalnej, red. K.A.Wojtaszczyk, P. Stawarz J. Wiśniewska-Grzelak, Warszawa 2018. Peter J. Boettke et al., “Polycentricity, Self-governance, and the Art & Science of Association," in The Review of Austrian Economics, Volume 28, Issue 3, 2014. A. Clapham, Human Rights Obligations of Non-State Actors, Oxford University Press, 2006. R. Dahrendorf, After 1989: morals, revolution, and civil society, Oxford (15. From Europe to EUrope: A Story of Hope, Trial and Error.), 1997. V. Havel, Przemówienie na Uniwersytecie Wrocławskim, 21.12.1992. G. Marshall, "Why David Sometimes Wins: Strategic Capacity in Social Movements," in Rethinking Social Movements: Structure, Meaning, and Emotion, ed. Jeff Goodwin and James M. Jasper, Lanham, MD: Rowman and Littlefield. J. Speth, The Bridge at the Edge of the World, Yale University Press, 2008. J.H.H Weiler. On the political and legal DNA of the Union and the Current European Crisis, 2001 J. Westheimer, J. Kahne, Educating the “Good” Citizen: Political Choices and Pedagogical Goals, Conference paper, Conference of the American Political Science Association, 2002. K. Wojtaszczyk, Czy w Unii Europejskiej istnieje demokratyczny deficyt?, w: Deficyt demokracji w Unii Europejskiej, red. K.A. Wojtaszczyk, J. Szymańska, Warszawa 2012. F. Zakaria, The Rise of Illiberal Democracy, Foreign Affairs 1997. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student zna i rozumie: wybrane fakty, teorie, koncepcję związane z funkcjonowaniem społeczeństwa obywatelskiego w państwie demokratycznym; niezbędną terminologię z zakresu nauk o polityce i administracji; istotę zaangażowania obywatelskiego w procesy polityczne (K_W01; K_W02; K_W04; K_W05; K_W15). W zakresie umiejętności student potrafi: analizować informacje na temat funkcjonowania społeczeństwa obywatelskiego w państwie demokratycznym z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku polskim i angielskim; posługiwać się zaawansowanymi teoriami w celu analizowania motywów działania aktorów społecznych i politycznych (K_U01, K_U09, K_U14) W zakresie kompetencji student jest gotów: do aktywnego uczestniczenia w życiu publicznym, także w zespołach realizujących cele społeczne, polityczne i obywatelskie; współdziałania i pracy w grupie; prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu (K_K03, K_K06, K_K08). |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja wiedzy i umiejętności studenta odbywa się przede wszystkim w wyniku przeprowadzonego egzaminu pisemnego w formie testu. W zależności od formuły przedmiotu stosowane są także inne dodatkowe sposoby oceniania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Tobiasz | |
Prowadzący grup: | Marcin Tobiasz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu przekazanie wiedzy dotyczącej uczestnictwa obywateli w życiu państwa. Treści przedmiotu obejmują: problematykę kultury politycznej społeczeństwa, aktywności obywatelskiej, organizacji pozarządowych – ich tworzenia, zasad i zakresu działania, budowania relacji partnerskich między państwem a społeczeństwem. Studenci otrzymują wiedzę zarówno o charakterze teoretycznym (przegląd światowych i polskich koncepcji społeczeństwa obywatelskiego), jak i praktycznym (praktyka funkcjonowania różnego rodzaju organizacji społeczno-politycznych). |
|
Pełny opis: |
Zajęcia organizacyjne: przedstawienie koncepcji przedmiotu, warunków zaliczenia, omówienie metod prowadzenia zajęć Wybrane koncepcje społeczeństwa obywatelskiego - aspekt teoretyczny Koncepcja demokracji partycypacyjnej jako politycznego kontekstu społeczeństwa obywatelskiego. Społeczeństwo obywatelskie jako aktor w procesach politycznych państwa demokratycznego. Obywatel jako podmiot społeczeństwa obywatelskiego w państwie demokratycznym. Znaczenie i formy kapitału społecznego w funkcjonowaniu demokracji Społeczeństwo obywatelskie jako uczestnik procesu komunikowania politycznego Wpływ kryzysu demokracji liberalnej na funkcjonowanie społeczeństwa obywatelskiego Demokracja deliberatywna - charakterystyka modelu, główne instytucje: sondaż deliberatywny, panel obywatelski, budżet partycypacyjny, komórki planujące, sądy obywatelskie Deficyt demokracji w Unii Europejskiej a społeczeństwo obywatelskie Charakterystyka zachowań wyborczych, struktura i partycypacja wyborców w państwie demokratycznym Struktura politycznych możliwości w kontekście protestów politycznych Znaczenie pluralizmu w państwie demokratycznym |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ani książę, ani kupiec: obywatel. Idea społeczeństwa obywatelskiego myśli współczesnej, wybór tekstów i wstęp J. Szacki, Kraków 1997. A. Antoszewski, Współczesne teorie demokracji, Wydawnictwo sejmowe, Warszawa 2016. W. Bokajło, K. Dziubka, Społeczeństwo obywatelskie, Wrocław 2001. Th. Dietz, N. Dolsak, E. Ostrom, P. Stern, The Drama of the Commons, in: Drama of the Commons, (red.) Elinor Ostrom, Washington, DC: National Academy Press 2002. K. Dziubka, Społeczeństwo obywatelskie. Wybrane aspekty ewolucji społeczeństwa, Wrocław 1997. J. Gastil, P. Levine (eds.), The Deliberative Democracy Handbook. Strategies for Effective Civic Engagement in the 21st Century, San Francisco 2005. D. Held, Modele demokracji, Kraków 2010. A. Kościański, W. Misztal, Społeczeństwo obywatelskie: między ideą a praktyką, Warszawa 2008. R. Markowski, Demokracja i demokratyczne innowacje. Z teorią w praktykę, http://www.instytutobywatelski.pl/wp-content/uploads/2015/02/demokracja_calosc_www.pdf. E. Ostrom, Covenants, Collective Action, and Common-Pool Resources, w: The Constitution of Good Societies, (red.) Karol Edward Soltan and Stephen L. Elkin, University Park: Pennsylvania State University Press 1996. D. Pietrzyk-Reeves, Idea społeczeństwa obywatelskiego. Współczesna debata i jej źródła, Toruń 2012. R. Putman, Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych., Warszawa 2008. K. Sołtan, P. Levine (eds.) „Civic Studies”, Waszyngton 2014. Literatura uzupełniająca: A. Antoszewski, Demokracja nieliberalna jako projekt polityczny, Zmierzch demokracji liberalnej, red. K.A.Wojtaszczyk, P. Stawarz J. Wiśniewska-Grzelak, Warszawa 2018. Peter J. Boettke et al., “Polycentricity, Self-governance, and the Art & Science of Association," in The Review of Austrian Economics, Volume 28, Issue 3, 2014. A. Clapham, Human Rights Obligations of Non-State Actors, Oxford University Press, 2006. R. Dahrendorf, After 1989: morals, revolution, and civil society, Oxford (15. From Europe to EUrope: A Story of Hope, Trial and Error.), 1997. V. Havel, Przemówienie na Uniwersytecie Wrocławskim, 21.12.1992. G. Marshall, "Why David Sometimes Wins: Strategic Capacity in Social Movements," in Rethinking Social Movements: Structure, Meaning, and Emotion, ed. Jeff Goodwin and James M. Jasper, Lanham, MD: Rowman and Littlefield. J. Westheimer, J. Kahne, Educating the “Good” Citizen: Political Choices and Pedagogical Goals, Conference paper, Conference of the American Political Science Association, 2002. K. Wojtaszczyk, Czy w Unii Europejskiej istnieje demokratyczny deficyt?, w: Deficyt demokracji w Unii Europejskiej, red. K.A. Wojtaszczyk, J. Szymańska, Warszawa 2012. F. Zakaria, The Rise of Illiberal Democracy, Foreign Affairs 1997. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.