Kultura języka i komunikacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-IVKJiK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura języka i komunikacji |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru IV w CKNJOiEE UW - studia II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest opanowanie wiedzy z zakresu kultury języka oraz kultury komunikacji, co pozwoli na wykształcenie umiejętności poprawnego posługiwania się językiem, regułami etykiety językowej oraz uświadomienie konieczności przestrzegania zasad etyki i norm kulturowych w zachowaniach komunikacyjnych. Student poznaje też publikacje z zakresu poprawności językowej i różne formy poradnictwa językowego; doskonali praktyczne umiejętności posługiwania się językiem zgodnie z normą wzorcową i indywidualny poziom kompetencji językowej i komunikacyjnej. Pogłębione zostaną następujące zagadnienia: podstawowe pojęcia kultury języka i kultury komunikacji (etyki wypowiedzi i etykiety językowej, pragmatycznych zasad komunikacji), norma językowa: wariancja normy, kodyfikacja normy językowej, kryteria oceny normatywnej, typologia błędów językowych, usterki językowe, wydawnictwa poprawnościowe, poradnictwo językowe, norma ortograficzna, interpunkcyjna, fonetyczna, poprawność w zakresie fleksji, składni, łączliwości leksykalnej i frazeologicznej, norma stylistyczna, zasady i norm etyczne języka, estetyka wypowiedzi, etykieta językowa – polski model grzeczności, wulgaryzacja języka a etyka komunikacji, kulturowa wartość języka, rozwijanie umiejętności poprawnego i sprawnego posługiwania się językiem, odpowiednie do typu sytuacji komunikacyjnej, umiejętność krytycznej analizy tekstów dziennikarskich pod kątem ich poprawności językowej i komunikacyjnej |
Literatura: |
1. Jerzy Mikułowski Pomorski, Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2012, wyd. II uzupełnione 2. Jerzy Bralczyk, Mój język prywatny,Wydawnictwo Iskry, 2015 3. Barge J. Kevin, Morreale Shewryn P, Spitzberg Brian H.Komunikacja między ludźmi, Wydanie II-: Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN 2021 4. Jacek Wasilewski, Adam Skibiński, Prowadzeni słowami. Retoryka motywacji w komunikacji publicznej. Difin, sp. z o.o. Warszawa, 2008 5. Jacek Wasilewski, Bezecnik gramatyki polskiej, Wyd.Bosz Szymanik i wspólnicy, Olszanica, 2021 6. Stanisław Grabias, Język w zachowaniach społecznych.Podstawy socjolingwistyki i logopedii Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej, Lublin, 2019 7. Jadacka Hanna, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005 8. Andrzej Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne. Wydawnictwo Naukowe PWN ,Wydanie: 2, 2018 9. Daniel Everett, Język narzędzie kultury, Tytuł oryginalny: Language - the Cultural Tool, Copernicus Center Press, Kraków, 2021 11. Małgorzata Kita, Iwona Loewe, Język w internecie.Antologia Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego,Katowice, 2016 12. https://www.heuristic.pl/blog/internet/Jezyk-internetowy-i-zagrozenia-z-nim-zwiazane;185.html |
Efekty uczenia się: |
K_U17 Student potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne i argumentować merytorycznie w języku polskim, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski. K_U18 Student posiada wiedzę jak porozumiewać się, prowadzić debatę z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych. K_U20 Student potrafi przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie. K_U22 Uczestnik zajęć umie prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów. K_K05 Student posiada umiejętności prowadzenia komunikacji interpersonalnej i interkulturowej z zastosowaniem mediacji. K_K12 Student posiada umiejętność porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej; rozwiązywania konfliktów poprzez dialog i tworzenie dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Kryteria oceniania: 1. Obecność na zajęciach: na ocenę 5- min 80 % obecności, na ocenę 4: min 70% obecności , na ocenę 3: min 50 % obecności. 2. Aktywność w zajęciach: udział w dyskusjach, udział w ćwiczeniach , praca w parach i grupach, wykonywanie zadanych prac domowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Malinowska | |
Prowadzący grup: | Monika Malinowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.