Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (j. francuski) - szkoła wyższa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-IVPKKDFRASW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (j. francuski) - szkoła wyższa |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru IV w CKNJOiEE UW - studia II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Wymagania (lista przedmiotów): | Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (III etap edukacyjny, język francuski) 4100-IIMPKKDFRA |
Założenia (lista przedmiotów): | Dydaktyka przedmiotowa - szkoła wyższa (język francuski) 4100-IVDPFRASW |
Założenia (opisowo): | Po ukończeniu kursu studenci posiadają wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu pracy nauczyciela na poziomie szkoły wyższej w kontekście nauczania języka francuskiego oraz nauczania przedmiotów w języku francuskim w pracy z osobami dorosłymi. Studenci potrafią przygotować i prowadzić zajęcia z języka francuskiego na poziomie uniwersyteckim. Studenci potrafią stosować aktywne metody nauczania oraz różne sposoby oceniania i weryfikacji wiedzy w szkole wyższej (także z wykorzystaniem nowoczesnych technologii edukacyjnych). Studenci znają specyfikę pracy w szkole wyższej i obowiązki nauczyciela akademickiego. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne na poziomie szkoły wyższej uzupełniają zajęcia z dydaktyki przedmiotowej – szkoła wyższa. |
Pełny opis: |
Praktyki przeznaczone są dla studentów V roku CKNJOiEE. Praktyki odbywają się na zajęciach w Centrum, na zajęciach prowadzonych w języku francuskim. Liczba obserwowanych i prowadzonych lekcji: 30 godzin. Do najważniejszych zadań studentów-praktykantów w czasie praktyk należy: 1.Prowadzenie zajęć języka francuskiego pod kierunkiem nauczyciela-opiekuna praktyk - 5 godzin 2. Uczestnictwo w charakterze obserwatorów w zajęciach języka francuskiego prowadzonych przez nauczyciela-opiekuna praktyk i innych praktykantów. - 25 godzin Dzięki rzetelnej i refleksyjnej realizacji tych zadań studenci-praktykanci zdobędą: 1. Umiejętność prowadzenia zajęć w języku francuskim, ich dokumentowania na platformie e-learningowej. 2. Umiejętność omawiania własnych lub obserwowanych zajęć podczas wspólnego omawiania praktyk z wykładowcą/mentorem. 3. Informacje o samokształceniu 4. Wiedzę o sobie 5. Zapoznanie się ze specyfiką pracy i zakresem obowiązków dydaktycznych wykładowcy akademickiego. |
Literatura: |
Studenci zobowiązani są przeczytać/zapoznać się z materiałami dydaktycznymi umieszczonymi na platformie Kampus lub dostarczonymi na zajęcia przez wykładowcę. Są to artykuły, rozdziały, opracowania i materiały elektroniczne (np. prezentacje, filmy video). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie S_W02 niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, pedagogika, właściwą dla nauczania języka francuskiego S_W04 opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych, szkołach wyższych i placówkach związanych z nauczaniem języków obcych S_W07 w sposób uporządkowany środowisko szkoły wyższej, jego specyfikę i procesy w nim zachodzące S_W08 w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych S_W09 różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej, edukację włączającą, a także sposoby realizacji zasady inkluzji S_W10 opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej S_W11 w pogłębionym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz oparte na badaniach edukacyjnych metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych S_W21 uwarunkowania kształcenia językowego w szkole wyższej Umiejętności: absolwent potrafi S_U02 samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języka francuskiego w warunkach szkoły wyższej S_U03 dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych; diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania S_U06 w niezbędnym zakresie stosować przepisy prawa odnoszące się do instytucji związanych z edukacją, w szczególności z nauczaniem języków obcych S_U07 ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języka francuskiego oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania S_U08 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu krytycznego analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań S_U10 pracować z młodzieżą i dorosłymi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadających ograniczoną znajomość języka polskiego S_U11 posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych S_U13 wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi S_U14 planować tok i program kształcenia językowego dostosowanego do pełnego spektrum odbiorców w otoczeniu społecznym, różnych obszarów dziedzin życia gospodarczego, naukowego i społecznego S_U16 formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami wdrożeniowymi S_U24 wykorzystując pogłębione umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języka francuskiego w szkole wyższej S_U25 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych, umie kierować pracą zespołu S_U27 samodzielnie, przez całe życie, zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języka francuskiego, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (TIK) w języku francuskim S_U28 animować prace nad rozwojem uczestników procesów dydaktycznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do S_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu S_K05 prowadzenia komunikacji interpersonalnej i interkulturowej z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym S_K06 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role S_K07 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania S_K08 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela S_K10 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku szkolnym, pozaszkolnym i akademickim będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych S _K12 porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej; rozwiązywania konfliktów poprzez dialog i tworzenie dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią S_K13 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela, jak również rozwijania jego dorobku i podtrzymywania etosu zawodu nauczyciela |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania – student zobowiązany jest do zrealizowania 30 godzin praktyk. Ocenie podlega: a) systematyczne wywiązywanie się z zadań (przygotowywanie konspektów lekcji i innych materiałów, w tym materiałów na platformie Kampus oraz oddanie w terminie kompletnej dokumentacji z praktyk) - 50% oceny na koniec semestru b) pozytywna ocena praktyk wydana przez nauczyciela-opiekuna - 50% oceny końcowej Kryteria oceny zadań (mogą różnić się w zależności od charakteru zadania): - terminowość wykonania zadania, - zgodność z instrukcją i planem, - kompletność, - klarowność i logika, - wnikliwość i jakość argumentacji, - organizacja treści i zgodność z tematem, - poprawność raportu i wniosków, - poprawność językowa, - umiejętność zarządzania klasą. 30 godzin praktyk obowiązkowych pozwala uzyskać 2 pkt ECTS: 1 ECTS- godziny kontaktowe 1 ECTS- terminowe oddanie prawidłowo wypełnionej dokumentacji (zgodnie z Instrukcją dla studentów realizujących praktyki pedagogiczne na V roku UOKNJF UW) Zalicza 60% możliwej liczby punktów. 60%-68%- ocena dostateczna 69%-76%- dostateczny plus 77%-84%- dobry 85%-92%- dobry plus 93%-100%- bardzo dobry |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki realizowane są w UOKNJF UW. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki pedagogiczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Chojnacka | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Chojnacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyki pedagogiczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (III etap edukacyjny, język francuski) 4100-IIMPKKDFRA |
|
Założenia (lista przedmiotów): | Dydaktyka przedmiotowa - szkoła wyższa (język francuski) 4100-IVDPFRASW |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne na poziomie szkoły wyższej uzupełniają zajęcia z dydaktyki przedmiotowej – szkoła wyższa. |
|
Pełny opis: |
Praktyki przeznaczone są dla studentów V roku CKNJOiEE. Praktyki odbywają się na zajęciach w Centrum, na zajęciach prowadzonych w języku francuskim. Liczba obserwowanych i prowadzonych lekcji: 30 godzin. Do najważniejszych zadań studentów-praktykantów w czasie praktyk należy: 1.Prowadzenie zajęć języka francuskiego pod kierunkiem nauczyciela-opiekuna praktyk - 5 godzin 2. Uczestnictwo w charakterze obserwatorów w zajęciach języka francuskiego prowadzonych przez nauczyciela-opiekuna praktyk i innych praktykantów. - 25 godzin Dzięki rzetelnej i refleksyjnej realizacji tych zadań studenci-praktykanci zdobędą: 1. Umiejętność prowadzenia zajęć w języku francuskim, ich dokumentowania na platformie e-learningowej. 2. Umiejętność omawiania własnych lub obserwowanych zajęć podczas wspólnego omawiania praktyk z wykładowcą/mentorem. 3. Informacje o samokształceniu 4. Wiedzę o sobie 5. Zapoznanie się ze specyfiką pracy i zakresem obowiązków dydaktycznych wykładowcy akademickiego. |
|
Literatura: |
Studenci zobowiązani są przeczytać/zapoznać się z materiałami dydaktycznymi umieszczonymi na platformie lub dostarczonymi na zajęcia przez wykładowcę. Są to artykuły, rozdziały, opracowania i materiały elektroniczne (np. prezentacje, filmy video). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.