Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (j. francuski) - szkoła wyższa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4100-IVPKKDFRASW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (j. francuski) - szkoła wyższa
Jednostka: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
Grupy: Przedmioty obowiązkowe semestru IV w CKNJOiEE UW - studia II stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: francuski
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
obowiązkowe
uprawnienia pedagogiczne

Wymagania (lista przedmiotów):

Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (III etap edukacyjny, język francuski) 4100-IIMPKKDFRA

Założenia (lista przedmiotów):

Dydaktyka przedmiotowa - szkoła wyższa (język francuski) 4100-IVDPFRASW
Literatura francusko-języczna dla nauczycieli języka II (język francuski) 4100-IVLITFRA
Nauka języka francuskiego - komunikacja akademicka 4 4100-IVMNJFKA

Założenia (opisowo):

Po ukończeniu kursu studenci posiadają wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu pracy nauczyciela na poziomie szkoły wyższej w

kontekście nauczania języka francuskiego oraz nauczania przedmiotów w języku francuskim w pracy z osobami dorosłymi. Studenci potrafią przygotować i prowadzić zajęcia z języka francuskiego na poziomie uniwersyteckim. Studenci potrafią stosować aktywne metody nauczania oraz różne sposoby oceniania i weryfikacji wiedzy w szkole wyższej (także z wykorzystaniem nowoczesnych technologii edukacyjnych). Studenci znają specyfikę pracy w szkole wyższej i obowiązki nauczyciela akademickiego.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne na poziomie szkoły wyższej uzupełniają zajęcia z dydaktyki przedmiotowej – szkoła wyższa.

Pełny opis:

Praktyki przeznaczone są dla studentów V roku CKNJOiEE. Praktyki odbywają się na zajęciach w Centrum, na zajęciach prowadzonych w języku francuskim.

Liczba obserwowanych i prowadzonych lekcji: 30 godzin.

Do najważniejszych zadań studentów-praktykantów w czasie praktyk należy:

1.Prowadzenie zajęć języka francuskiego pod kierunkiem nauczyciela-opiekuna praktyk - 5 godzin

2. Uczestnictwo w charakterze obserwatorów w zajęciach języka francuskiego prowadzonych przez nauczyciela-opiekuna praktyk i innych praktykantów. - 25 godzin

Dzięki rzetelnej i refleksyjnej realizacji tych zadań studenci-praktykanci zdobędą:

1. Umiejętność prowadzenia zajęć w języku francuskim, ich dokumentowania na platformie e-learningowej.

2. Umiejętność omawiania własnych lub obserwowanych zajęć

podczas wspólnego omawiania praktyk z wykładowcą/mentorem.

3. Informacje o samokształceniu

4. Wiedzę o sobie

5. Zapoznanie się ze specyfiką pracy i zakresem obowiązków dydaktycznych wykładowcy akademickiego.

Literatura:

Studenci zobowiązani są przeczytać/zapoznać się z materiałami dydaktycznymi umieszczonymi na platformie Kampus lub dostarczonymi na

zajęcia przez wykładowcę. Są to artykuły, rozdziały, opracowania i materiały elektroniczne (np. prezentacje, filmy video).

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie

S_W02 niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, pedagogika, właściwą dla nauczania języka francuskiego

S_W04 opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych, szkołach wyższych i placówkach związanych z nauczaniem języków obcych

S_W07 w sposób uporządkowany środowisko szkoły wyższej, jego specyfikę i procesy w nim zachodzące

S_W08 w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych

S_W09 różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej, edukację włączającą, a także sposoby realizacji zasady inkluzji

S_W10 opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej

S_W11 w pogłębionym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz oparte na badaniach edukacyjnych metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych

S_W21 uwarunkowania kształcenia językowego w szkole wyższej

Umiejętności: absolwent potrafi

S_U02 samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języka francuskiego w warunkach szkoły wyższej

S_U03 dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych; diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania

S_U06 w niezbędnym zakresie stosować przepisy prawa odnoszące się do instytucji związanych z edukacją, w szczególności z nauczaniem języków obcych

S_U07 ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języka francuskiego oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania

S_U08 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu krytycznego analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań

S_U10 pracować z młodzieżą i dorosłymi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadających ograniczoną znajomość języka polskiego

S_U11 posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych

S_U13 wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi

S_U14 planować tok i program kształcenia językowego dostosowanego do pełnego spektrum odbiorców w otoczeniu społecznym, różnych obszarów dziedzin życia gospodarczego, naukowego i społecznego

S_U16 formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami wdrożeniowymi

S_U24 wykorzystując pogłębione umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języka francuskiego w szkole wyższej

S_U25 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych, umie kierować pracą zespołu

S_U27 samodzielnie, przez całe życie, zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języka francuskiego, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (TIK) w języku francuskim

S_U28 animować prace nad rozwojem uczestników procesów dydaktycznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

S_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu

S_K05 prowadzenia komunikacji interpersonalnej i interkulturowej z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym

S_K06 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role

S_K07 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania

S_K08 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela

S_K10 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku szkolnym, pozaszkolnym i akademickim będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych

S _K12 porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej; rozwiązywania konfliktów poprzez dialog i tworzenie dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią

S_K13 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela, jak również rozwijania jego dorobku i podtrzymywania etosu zawodu nauczyciela

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania – student zobowiązany jest do zrealizowania 30 godzin praktyk. Ocenie podlega:

a) systematyczne wywiązywanie się z zadań (przygotowywanie konspektów lekcji i innych materiałów, w tym materiałów na platformie Kampus oraz oddanie w terminie kompletnej dokumentacji z praktyk) - 50% oceny na koniec semestru

b) pozytywna ocena praktyk wydana przez nauczyciela-opiekuna - 50% oceny końcowej

Kryteria oceny zadań (mogą różnić się w zależności od charakteru zadania):

- terminowość wykonania zadania,

- zgodność z instrukcją i planem,

- kompletność,

- klarowność i logika,

- wnikliwość i jakość argumentacji,

- organizacja treści i zgodność z tematem,

- poprawność raportu i wniosków,

- poprawność językowa,

- umiejętność zarządzania klasą.

30 godzin praktyk obowiązkowych pozwala uzyskać 2 pkt ECTS:

1 ECTS- godziny kontaktowe

1 ECTS- terminowe oddanie prawidłowo wypełnionej dokumentacji (zgodnie z Instrukcją dla studentów realizujących praktyki pedagogiczne na V roku UOKNJF UW)

Zalicza 60% możliwej liczby punktów.

60%-68%- ocena dostateczna

69%-76%- dostateczny plus

77%-84%- dobry

85%-92%- dobry plus

93%-100%- bardzo dobry

Praktyki zawodowe:

Praktyki realizowane są w UOKNJF UW.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyki pedagogiczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Chojnacka
Prowadzący grup: Małgorzata Chojnacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyki pedagogiczne - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
obowiązkowe
uprawnienia pedagogiczne

Wymagania (lista przedmiotów):

Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (III etap edukacyjny, język francuski) 4100-IIMPKKDFRA

Założenia (lista przedmiotów):

Dydaktyka przedmiotowa - szkoła wyższa (język francuski) 4100-IVDPFRASW
Literatura francusko-języczna dla nauczycieli języka II (język francuski) 4100-IVLITFRA
Nauka języka francuskiego - komunikacja akademicka 4 4100-IVMNJFKA

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne na poziomie szkoły wyższej uzupełniają zajęcia z dydaktyki przedmiotowej – szkoła wyższa.

Pełny opis:

Praktyki przeznaczone są dla studentów V roku CKNJOiEE. Praktyki odbywają się na zajęciach w Centrum, na zajęciach prowadzonych w języku francuskim.

Liczba obserwowanych i prowadzonych lekcji: 30 godzin.

Do najważniejszych zadań studentów-praktykantów w czasie praktyk należy:

1.Prowadzenie zajęć języka francuskiego pod kierunkiem nauczyciela-opiekuna praktyk - 5 godzin

2. Uczestnictwo w charakterze obserwatorów w zajęciach języka francuskiego prowadzonych przez nauczyciela-opiekuna praktyk i innych praktykantów. - 25 godzin

Dzięki rzetelnej i refleksyjnej realizacji tych zadań studenci-praktykanci zdobędą:

1. Umiejętność prowadzenia zajęć w języku francuskim, ich dokumentowania na platformie e-learningowej.

2. Umiejętność omawiania własnych lub obserwowanych zajęć

podczas wspólnego omawiania praktyk z wykładowcą/mentorem.

3. Informacje o samokształceniu

4. Wiedzę o sobie

5. Zapoznanie się ze specyfiką pracy i zakresem obowiązków dydaktycznych wykładowcy akademickiego.

Literatura:

Studenci zobowiązani są przeczytać/zapoznać się z materiałami dydaktycznymi umieszczonymi na platformie lub dostarczonymi na

zajęcia przez wykładowcę. Są to artykuły, rozdziały, opracowania i materiały elektroniczne (np. prezentacje, filmy video).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: (+48) 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)