Metodyka nauczania geometrii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-135MGE |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.013
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania geometrii |
Jednostka: | Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki |
Grupy: |
Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne Przedmioty fakultatywne dla studiów 1 stopnia na matematyce Przedmioty fakultatywne dla studiów 2 stopnia na matematyce Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie szerokiego zestawu metod nauczania geometrii w szkole podstawowej i średniej. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie szerokiego zestawu metod nauczania geometrii w szkole podstawowej i średniej. Omówione będą następujące tematy: - Konstrukcje geometryczne. - Przekształcenia płaszczyzny. - Mierzenie figur. - Własności trójkątów. - Czworokąty i okręgi. - Twierdzenie Talesa i jego konsekwencje. - Potęga punktu względem okręgu i jej zastosowania. - Położenie prostych i płaszczyzn w przestrzeni. Kąty w przestrzeni. - Wielościany. |
Literatura: |
Literatura zostanie podana na pierwszych zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
(Za nazwą efektu podano kod odpowiedniego wymagania ze standardu kształcenia nauczycieli) W zakresie wiedzy absolwent zna: podstawę programową z matematyki w zakresie geometrii szkolnej, cele kształcenia i treści nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych (D.1/E.1.W2.); metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w zakresie geometrii szkolnej – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym (D.1/E.1.W6.); potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się matematyki i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy (D.1/E.1.W15.); W zakresie umiejętności absolwent potrafi: identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi (D.1/E.1.U1.); identyfikować powiązania treści z zakresu geometrii z innymi treściami nauczania (D.1/E.1.U3.); dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów (D.1/E.1.U4.); kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy (D.1/E.1.U5.); rozpoznać typowe dla geometrii szkolnej błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym (D.1/E.1.U10.); W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym (D.1/E.1.K2.); zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych (D.1/E.1.K3.); promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej (D.1/E.1.K4.); rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia (D.1/E.1.K7.); stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę (D.1/E.1.K9.). |
Metody i kryteria oceniania: |
0. ćwiczenia mają charakter warsztatowy, obecność na nich jest obowiązkowa; 1. warunkiem zaliczenia przedmiotu jest poprawne zredagowanie treści oraz rozwiązań odpowiedniej liczby zadań; 2. warunkiem zaliczenia egzaminu jest rozwiązanie w warunkach kontrolowanej samodzielności odpowiedniej liczby zadań wybranych głównie spośród zadań dostarczonych przez wykładowcę na ćwiczenia; 3. zakres egzaminu ustnego obejmuje m.in. wykazanie się umiejętnością sporządzania rysunków ilustrujących zadania dotyczące brył. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Jaszuńska | |
Prowadzący grup: | Joanna Jaszuńska, Marta Szumańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Jaszuńska | |
Prowadzący grup: | Joanna Jaszuńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.