Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka nauczania informatyki I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-135MI1
Kod Erasmus / ISCED: 11.013 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0540) Matematyka i statystyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka nauczania informatyki I
Jednostka: Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki
Grupy: Przedmioty fakultatywne dla studiów 1 stopnia na matematyce
Przedmioty fakultatywne dla studiów 2 stopnia na matematyce
Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Wymagania (lista przedmiotów):

Wstęp do informatyki (potok I) 1000-111bWI1a
Wstęp do informatyki II (potok I) 1000-112bWI2a

Założenia (lista przedmiotów):

Matematyka dyskretna 1000-134MAD

Założenia (opisowo):

Posiadanie podstawowych umiejętności programistycznych oraz umiejętność konstruktywnego rozwiązywania problemów matematyki dyskretnej.

Skrócony opis:

Lekcje informatyki w szkołach różnych typów i poziomów powinny dostarczać uczniom zarówno wiedzy ogólnej o informatyce i teorii informacji, a także uczyć programowania. "Metodyka nauczania informatyki I" przedstawia sposoby budowania i prowadzenia lekcji informatyki poświęconych nauce programowania oraz nauce teoretycznej informatyki. Będziemy mówić o metodach uczenia programowania, o konstrukcjach modeli pomocniczych w nauczaniu i pułapkach czyhających na lekcjach.

Pełny opis:

Lekcje informatyki w szkołach różnych typów i poziomów powinny dostarczać uczniom zarówno wiedzy ogólnej o informatyce i teorii informacji, a także uczyć programowania. "Metodyka nauczania informatyki I" jest poświęcony sposobom budowania i prowadzenia lekcji informatyki poświęconych nauce programowania oraz nauce teoretycznej informatyki. Będziemy mówić o metodach uczenia programowania, o konstrukcjach modeli pomocniczych w nauczaniu i pułapkach czyhających na lekcjach.

Uczestnicy zajęć powinni znać podstawy informatyki. Ponadto powinni umieć programować na elementarnym poziomie. Częścią zajęć będzie kurs programowania na potrzeby szkolnych lekcji.

Literatura:

1. Andrzej Walat (2007), Zarys dydaktyki informatyki, Warszawa: OEIiZK.

2. Seymour Papert (1996), Burze mózgów. Dzieci i komputery, Warszawa: PWN.

3. Eric S. Roberts (1986), Thinking Recursively, New York: John Wiley & Sons.

Efekty uczenia się:

Student

1. Zna założenia i zapisy podstawy programowej kształcenia ogólnego z informatyki na każdym poziomie nauczania.

2. Zna i rozumie zasady myślenia algorytmicznego.

3. Umie stawiać i rozwiązywać szkolne problemy algorytmiczne i prezentować rozwiązania w sposób zrozumiały dla uczniów na każdym poziomie nauczania.

4. Potrafi zaprojektować (ułożyć scenariusz i konspekt) poprawną lekcję informatyki z wykorzystaniem konstruktywistycznych metod nauczania oraz technologii informatycznych, w szczególności środowisk programistycznych.

5. Umie skonstruować zestawy zadań sprawdzających umiejętności wymienione w podstawie programowej na każdym poziomie nauczania.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywność na zajęciach. W szczególności:

- przygotowanie i zrealizowanie na ćwiczeniach zajęć szkolnych na zadany temat, na każdym poziomie nauczania (klasy 1-3, klasy 4- 8, szkoła średnia - poziom rozszerzony)

- zrealizowanie edukacyjnego projektu programistycznego na laboratorium

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)