Metodyka nauczania rachunku prawdopodobieństwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-135MRP |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.013
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania rachunku prawdopodobieństwa |
Jednostka: | Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki |
Grupy: |
Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne Przedmioty fakultatywne dla studiów 1 stopnia na matematyce Przedmioty fakultatywne dla studiów 2 stopnia na matematyce Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Na zajęciach przewiduje się omówienie metodyki nauczania a) statystyki opisowej (1 wykład), b) elementarnej kombinatoryki (4 wykłady), c) elementarnego rachunku prawdopodobieństwa (10 wykładów)oraz kształtowanie intuicji probabilistycznych (zadania z ciekawymi wynikami numerycznymi i paradoksy w teorii prawdopodobieństwa). |
Pełny opis: |
Metodyka prezentacji aksjomatów teorii prawdopodobieństwa i własności prawdopodobieństwa. (2 wykłady) Schemat klasyczny. Elementy ''szkolnej'' kombinatoryki. Reguła dodawania i reguła mnożenia. Metodyka wprowadzania pojeć ''szkolnej'' kombinatoryki. Zadania z ciekawymi wynikami numerycznymi. Paradoksy w teorii prawdopodobieństwa. (6--7 wykładów) Drzewa stochastyczne jako metoda ilustracji pojęcia prawdopodobieństwa warunkowego. Twierdzenie o prawdopodobieństwie całkowitym, twierdzenie Bayesa i ich ilustracja za pomocą drzewa stochastycznego. (1--2 wykłady) Metodyka wprowadzania pojęcia niezależności zdarzeń. (1 wykład) Schemat Bernoulliego. (1 wykład) Metodyka wprowadzania pojęć związanych ze zmienną losową na przykładach gier losowych. Zastosowanie twierdzenia o wartości oczekiwanej sumy zmiennych losowych. (2 wykłady) Metody analizy pewnych doświadczeń losowych za pomocą grafów stochastycznych. (1 wykład) |
Literatura: |
Literatura będzie podawana w trakcie zajęć. |
Efekty uczenia się: |
(Za nazwą efektu podano kod odpowiedniego wymagania ze standardu kształcenia nauczycieli) W zakresie wiedzy absolwent zna: podstawę programową z matematyki w zakresie kombinatoryki i rachunku prawdopodobieństwa, cele kształcenia i treści nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych (D.1/E.1.W2.); metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w zakresie kombinatoryki i rachunku prawdopodobieństwa– rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym (D.1/E.1.W6.); potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się matematyki i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy (D.1/E.1.W15.); W zakresie umiejętności absolwent potrafi: identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi (D.1/E.1.U1.); identyfikować powiązania treści z zakresu kombinatoryki i rachunku prawdopodobieństwa z innymi treściami nauczania (D.1/E.1.U3.); dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów (D.1/E.1.U4.); kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy (D.1/E.1.U5.); rozpoznać typowe dla rachunku prawdopodobieństwa błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym (D.1/E.1.U10.); W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym (D.1/E.1.K2.); zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych (D.1/E.1.K3.); promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej (D.1/E.1.K4.); rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia (D.1/E.1.K7.); stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę (D.1/E.1.K9.). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa wystawiana na podstawie punktów za ćwiczenia, punktów z kolokwium oraz egzaminu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Osękowski | |
Prowadzący grup: | Adam Osękowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Osękowski | |
Prowadzący grup: | Adam Osękowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.