Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Jak stworzyć dobry wykres do pracy dyplomowej. Zastosowanie biblioteki Matplotlib w Pythonie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-ZMP-OG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Jak stworzyć dobry wykres do pracy dyplomowej. Zastosowanie biblioteki Matplotlib w Pythonie
Jednostka: Wydział Fizyki
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie doskonalące kompetencje cyfrowe przydatne w nauce i na rynku pracy
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie ścisłe
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

W zajęciach uczestniczyć mogą wyłącznie:


- studenci drugiego lub trzeciego roku studiów licencjackich,


- pierwszego lub drugiego roku studiów magisterskich,


- czwartego lub piątego roku studiów jednolitych magisterskich.




Zajęcia dofinansowane zostały ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Odmowa ich wypełnienia oznacza rezygnację z zajęć.




Warunkiem udziału w zajęciach jest zatem:


- wypełnienie najpóźniej na początku pierwszych zajęć deklaracji oraz oświadczenia uczestnika projektu finansowanego w ramach Programu ZIP


- wypełnienie pre-testu służącego ocenie przyrostu kompetencji (bilans kompetencji).




- Warunkiem akceptacji grupy na etap początku zajęć jest min. 10 studentów, którzy wypełnią powyższą deklarację i pre-test.




- Warunkiem finalnej akceptacji grupy jest wypełnienie wszystkich w/w wymagań przez co najmniej 10 studentów.

Skrócony opis:

W zajęciach uczestniczyć mogą wyłącznie:

- studenci drugiego lub trzeciego roku studiów licencjackich,

- pierwszego lub drugiego roku studiów magisterskich,

- czwartego lub piątego roku studiów jednolitych magisterskich.

Zajęcia przygotowują do świadomego i poprawnego stosowania najczęściej wykorzystywanych w praktyce (nie tylko naukowej) metod i sposobów tworzenia wykresów. Na zajęciach zostaną zaprezentowane najczęściej używane typy wykresów, sposoby ich modyfikacji oraz dostosowywania na potrzeby prac dyplomowych. Celem tego przedmiotu jest przekazanie narzędzia umożliwiającego tworzenie wykresów na potrzeby plac dyplomowych i nie tylko.

Zajęcia dofinansowane zostały ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Odmowa ich wypełnienia oznacza rezygnację z zajęć.

Pełny opis:

Zajęcia umożliwiają uzyskanie kompetencji informatycznych oraz analitycznych. Szczególny nacisk kładziony jest na :

umiejętność poprawnego skonstruowania wykresu dla danego typu danych;

umiejętność dostosowania wyglądu wykresu na potrzeby pracy dyplomowej lub specyfikacji;

świadome posługiwanie się biblioteką Matplotlib;

poznanie różnicy między różnymi typami wykresów (plot/scatter/bar/hist);

umiejętność wykorzystania LaTeXa(includegraphics) na potrzeby stworzenia wykresów.

Wprowadzenie do języka Python w Google Coollaboratory;

Wprowadzenie do Matplotlib, instalacja/importowanie biblioteki, przykłady zastosowania;

Tworzenie wykresów typu “plot” ;

Tworzenie wykresów typu “scatter”;

Tworzenie wykresów typu “hist/bar”;

Tworzenie subplotów;

Tworzenie wykresów typu “contour/contourf” oraz 3D plot;

Czytanie danych z pliku na potrzeby rysowania wykresów. Zapisywanie wykresów do formatów stratnych/bezstratnych.

Słupki błędów oraz opisy osi, tytuły wykresów, legendy z wykorzystaniem LateXa;

Dostosowanie wykresów na potrzeby plac dyplomowych. Dobór czcionki oraz layout wykresu. Wstawianie wykresu do LateXa(includegraphics)/dokumentu tekstowego;

Literatura:

Skrypt do Pythona np. https://brain.fuw.edu.pl/edu/index.php/%22Programowanie_z_Pythonem3%22

“Python. Zacznij programować!” Miles, R. (2018). Wyd. Helion

https://matplotlib.org/

Efekty uczenia się:

Zrozumienie podstawowych różnic pomiędzy różnymi typami wykresów. Umiejętność prawidłowego zobrazowania danych przy pomocy wykresów. Zaznajomienie się z ogólnodostępną biblioteką Matplotlib oraz językiem Python. Zdobycie informacji na temat dobrych praktych tworzenia wykresów oraz pisania kodu w Pythonie. Zaznajomienie się z includegraphics w LaTeX.

Metody i kryteria oceniania:

prace domowe - 50 % oceny, test końcowy - 50 % oceny, do zaliczenia przedmiotu niezbędne jest uzyskanie 50 % z obu części.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)