Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Parki narodowe w XXI wieku – przeżytek czy nowe wyzwania (na przykładzie Tatrzańskiego Parku Narodowego)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1300-WPNPNW-OG
Kod Erasmus / ISCED: 07.301 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Parki narodowe w XXI wieku – przeżytek czy nowe wyzwania (na przykładzie Tatrzańskiego Parku Narodowego)
Jednostka: Wydział Geologii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie ścisłe
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Geologii
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Zajęcia prowadzone w oparciu o metodę studium przypadku (case study). W trakcie zajęć, w oparciu o problematykę związaną z działalnością Tatrzańskiego Parku narodowego uczestnicy zapoznają się z współczesnymi problemami ochrony przyrody nieożywionej, w warunkach globalnych i lokalnych zmian środowiska przyrodniczego, narastającą antropopresją oraz ewolucją podejścia do badań środowiska naturalnego i jego ochrony.

Pełny opis:

Przegląd literatury przedmiotowej – polskiej i zagranicznej dotyczącej historii powstania i działania Tatrzańskiego Parku Narodowego, historii geologicznej i przyrodniczej masywu tatrzańskiego, a także rozwoju myśli ekologicznej i ochrony przyrody ożywionej i nieożywionej w formie wielkoobszarowych parków o charakterze regionalnym (krajowym/narodowym). Historia kształtowania się idei ochrony masywu tatrzańskiego, historia regulacji prawnych związanych z jej realizacją. Zadania i cele tej formy ochrony przyrody, zwłaszcza w kontekście ochrony przyrody nieożywionej. Implementacja wyników badań przyrodniczych – z wielu dziedzin nauki – w ustawowe zasady organizacji i działania parków narodowych (na przykładzie TPN). Wpływ globalnych zmian antropogenicznych na ideę ochrony przyrody. Konflikty „prawne” oraz socjologiczno-społeczne związane z rozwojem cywilizacyjnym na przykładzie działań i problemów w zarządzaniu Tatrzańskim Parkiem Narodowym. Problemy związane z wykorzystaniem zasobów naturalnych znajdujących się w obszarach prawnie chronionych (na przykładzie TPN). Problemy związane z przekroczeniem „pojemności turystycznej” obszarów prawnie chronionych. Kształtowanie świadomości ekologicznej we wszystkich aspektach kontaktu człowieka z obszarami chronionymi.

Efekty uczenia się:

K_W01 - dostrzega wielorakie związki między elementami składowymi środowiska i rozumie procesy zachodzące w środowisku na różnych poziomach organizacji przyrody,

K_W02 - zna problemy i metody badawcze z wybranych nauk z dziedzin nauk przyrodniczych, ścisłych, rolniczych,

K_W03 - zna proste i zaawansowane instrumentalne metody analityczne stosowane w badaniach skał, minerałów i substancji pochodzenia organicznego, chemizmu i dynamiki wód i innych elementów środowiska przyrodniczego, ma wiedzę w zakresie wpływu człowieka na przebieg procesów przyrodniczych

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne (opracowanie typu esej). Dopuszczalna liczba nieobecności na zajęciach: trzy. Zaliczenie poprawkowe: egzamin ustny.

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)