Parki narodowe w XXI wieku – przeżytek czy nowe wyzwania (na przykładzie Tatrzańskiego Parku Narodowego)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-WPNPNW-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.301
|
Nazwa przedmiotu: | Parki narodowe w XXI wieku – przeżytek czy nowe wyzwania (na przykładzie Tatrzańskiego Parku Narodowego) |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie ścisłe Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Geologii |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Zajęcia prowadzone w oparciu o metodę studium przypadku (case study). W trakcie zajęć, w oparciu o problematykę związaną z działalnością Tatrzańskiego Parku narodowego uczestnicy zapoznają się z współczesnymi problemami ochrony przyrody nieożywionej, w warunkach globalnych i lokalnych zmian środowiska przyrodniczego, narastającą antropopresją oraz ewolucją podejścia do badań środowiska naturalnego i jego ochrony. |
Pełny opis: |
Przegląd literatury przedmiotowej – polskiej i zagranicznej dotyczącej historii powstania i działania Tatrzańskiego Parku Narodowego, historii geologicznej i przyrodniczej masywu tatrzańskiego, a także rozwoju myśli ekologicznej i ochrony przyrody ożywionej i nieożywionej w formie wielkoobszarowych parków o charakterze regionalnym (krajowym/narodowym). Historia kształtowania się idei ochrony masywu tatrzańskiego, historia regulacji prawnych związanych z jej realizacją. Zadania i cele tej formy ochrony przyrody, zwłaszcza w kontekście ochrony przyrody nieożywionej. Implementacja wyników badań przyrodniczych – z wielu dziedzin nauki – w ustawowe zasady organizacji i działania parków narodowych (na przykładzie TPN). Wpływ globalnych zmian antropogenicznych na ideę ochrony przyrody. Konflikty „prawne” oraz socjologiczno-społeczne związane z rozwojem cywilizacyjnym na przykładzie działań i problemów w zarządzaniu Tatrzańskim Parkiem Narodowym. Problemy związane z wykorzystaniem zasobów naturalnych znajdujących się w obszarach prawnie chronionych (na przykładzie TPN). Problemy związane z przekroczeniem „pojemności turystycznej” obszarów prawnie chronionych. Kształtowanie świadomości ekologicznej we wszystkich aspektach kontaktu człowieka z obszarami chronionymi. |
Efekty uczenia się: |
K_W01 - dostrzega wielorakie związki między elementami składowymi środowiska i rozumie procesy zachodzące w środowisku na różnych poziomach organizacji przyrody, K_W02 - zna problemy i metody badawcze z wybranych nauk z dziedzin nauk przyrodniczych, ścisłych, rolniczych, K_W03 - zna proste i zaawansowane instrumentalne metody analityczne stosowane w badaniach skał, minerałów i substancji pochodzenia organicznego, chemizmu i dynamiki wód i innych elementów środowiska przyrodniczego, ma wiedzę w zakresie wpływu człowieka na przebieg procesów przyrodniczych |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne (opracowanie typu esej). Dopuszczalna liczba nieobecności na zajęciach: trzy. Zaliczenie poprawkowe: egzamin ustny. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.