Biochemia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-113BCH |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.6
|
Nazwa przedmiotu: | Biochemia |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, BIOLOGIA, I rok, I stopień Przedmioty obowiązkowe, BIOTECHNOLOGIA, I rok, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Chemia organiczna 1200-112CHOR |
Założenia (opisowo): | Dla osiągnięcia właściwych efektów nauczania niezbędna jest wiedza z dziedziny nauk ścisłych (biologia, chemia, fizyka i matematyka) na poziomie wynikającym z ukończenia liceum. W szczególności pomocna będzie wiedza w zakresie różnych działów chemii, w tym umiejętność posługiwania się wzorami chemicznymi. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Studentom zostanie przekazana podstawowa wiedza w zakresie współczesnej biochemii oraz pokazane znaczenie biochemii dla innych działów nauk biologicznych: biotechnologii, medycyny, ekologii, rolnictwa, etc. Zadanie to będzie realizowane poprzez omówienie składu chemicznego i podstawowych procesów metabolicznych zachodzących w żywych komórkach ze szczególnym uwzględnieniem energetyki, regulacji i integracji metabolizmu komórkowego. Studenci zostaną także zapoznani z podstawowymi metodami eksperymentalnymi stosowanymi w biochemii: m.in. metodami ekstrakcji biologicznie ważnych substancji z materiału biologicznego, kolorymetrią i spektrofotometrią, elektroforezą, różnymi technikami chromatograficznymi oraz metodami badania właściwości enzymów. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie: 1. Przedstawienie podstaw termodynamiki reakcji biochemicznych oraz opisanie mechanizmów pobierania z otoczenia przez organizmy auto- i heterotroficzne energii niezbędnej dla podtrzymywania procesów życiowych. 2. Pokazanie zależności i mechanizmów sprzężenia procesów anabolicznych związanych z biosyntezą niezbędnych do funkcjonowania komórek związków, których synteza wymaga nakładów energetycznych, z procesami katabolicznymi dostarczającymi niezbędnej energii. 3. Omówienie funkcji tzw. związków wysokoenergetycznych i mechanizmów procesów, które ich dostarczają u hetero- i autotrofów czyli fosforylacji substratowej, fosforylacji oksydacyjnej i fotofosforylacji. 4. Omówienie podstawowowego metabolizmu komórek poprzez opis najważniejszych procesów katabolicznych, takich jak glikoliza, cykl Krebsa, szlak pentozofosforanowy, beta-oksydacja kwasów tłuszczowych oraz podstawowych reakcji uczestniczących w katabolizmie aminokwasów (transaminacja i oksydacyjna deaminacja), a także najważniejszych procesów anabolicznych związanych z biosyntezą cukrowców (glukoneogeneza oraz powstawanie oligo- i polisacharydów), powstawaniem niektórych substancji lipidowych (kwasów tłuszczowych, triacylogliceroli, glicerofosfolipidów i prenylolipidów) oraz biosyntezą ważniejszych związków azotowych, tj. aminokwasów i nukleotydów. 5. Pokazanie powiązań zachodzących pomiędzy poszczególnymi szlakami i cyklami metabolicznymi przebiegającymi w komórkach. 6. Przedstawienie aktualnego stanu wiedzy odnośnie przechowywania, powielania i ekspresji materiału genetycznego poprzez omówienie mechanizmów biochemicznych procesów replikacji DNA, powstawania mRNA (proces transkrypcji) i biosyntezy białek (procesy translacji i tzw. „dojrzewania białek). 7. Przedstawienie zasad regulacji procesów anabolicznych i katabolicznych w komórkach poprzez opis podstawowych mechanizmów modulujących szybkość biosyntezy i degradacji białek enzymatycznych u pro- i eukariontów, a także opisanie mechanizmów modulujących sprawność katalityczną enzymów regulatorowych na zasadzie kowalencyjnych modyfikacji i zjawiska allosterii. 8. Przedyskutowanie współczesnych poglądów odnośnie podstawowych funkcji błon biologicznych poprzez omówienie molekularnych mechanizmów biernego i aktywnego transportu materii przez błony oraz mechanizmów przewodzenia sygnałów fizycznych (światło) i chemicznych (hormony) z otoczenia do wnętrza komórki. Ćwiczenia mają na celu: - zapoznanie się studentów z możliwie najszerszym spektrum metod wywodzących się z laboratorium biochemicznego a obecnie stosowanych w niemal każdym laboratorium biologicznym. W trakcie zajęć studenci zapoznają się stopniowo z coraz bardziej skomplikowanymi technikami biochemicznymi, poczynając od nauki prostego pipetowania poprzez oznaczanie związków biologicznych metodami kolorymetrycznymi, metodami enzymatycznymi i różnego rodzaju metodami chromatograficznymi a także uczą się izolować i charakteryzować struktury komórkowe, białka i kwasy nukleinowe oraz badać właściwości enzymów. Większość zadań w trakcie pracowni studenci wykonują samodzielnie lub w małych zespołach. Ćwiczenie demonstracyjne dotyczy jedynie wykorzystania zaawansowanych technicznie instrumentów badawczych takich jak wysokoefektywny chromatograf cieczowy, chromatograf gazowo-cieczowy czy detektor masowy. Studenci uczą się także zasad bezpiecznej pracy w laboratorium typu biochemicznego oraz pracy w zespole. W trakcie ćwiczeń studenci zdobywają umiejętność opisu i interpretacji wyników przeprowadzanych eksperymentów oraz ich krytycznej analizy. |
Literatura: |
1.J.M. Berg, J.L. Tymoczko, L. Stryer „Biochemia”, PWN, Warszawa 2009 (wyd. IV) 2. B.D. Hames, N.M. Hooper „Krótkie wykłady – biochemia”, PWN, Warszawa 2007 (wyd. II) |
Efekty uczenia się: |
Biochemia – Biologia PO UKOŃCZENIU KURSU STUDENT WIEDZA Rozumie znaczenie eksperymentu jako podstawy naukowego poznania zjawisk przyrodniczych, wykazuje znajomość podstawowych narzędzi badawczych i technik laboratoryjnych oraz potrafi opisać znaczenie pracy doświadczalnej i analiz molekularnych w badaniach biologicznych. (K_W02, K_W14) Ma wiedzę dotyczącą budowy i właściwości podstawowych typów makrocząsteczek biologicznych i ich elementów składowych. (K_W03) Zna podstawowe kategorie pojęciowe terminologii biochemicznej i biologii molekularnej, ma wiedzę dotyczącą rozwoju metod badawczych i najważniejszych odkryć naukowych w dziedzinie biochemii. (K_W12) Ma wiedzę o zasadach bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zasadach ergonomii, zapewniających bezpieczną pracę w laboratorium, rozumie podstawowe zasady bezpiecznego eksperymentu biologicznego i umie postępować w stanach zagrożenia. (K_W17, K_K05) UMIEJĘTNOŚCI Umie stosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze biochemii i biologii molekularnej oraz wyjaśnić zasady ich działania. (K_U01) Umie interpretować otrzymane wyniki doświadczeń, dyskutować je i poprawnie wnioskować w oparciu o dostępną literaturę. (K_U03) Potrafi zaprojektować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna proste doświadczenie z zastosowaniem poznanych metod biochemicznych i zaproponować metody przeprowadzenia wskazanych oznaczeń. (K_U05) Potrafi poprawnie udokumentować eksperyment biochemiczny oraz przedstawić otrzymane wyniki doświadczeń w formie pracy pisemnej. (K_U07) KOMPETENCJE SPOŁECZNE Rozumie procesy biochemiczne i poszerza zainteresowania dotyczące tej dziedziny nauk przyrodniczych. (K_K01) Wie na czym polega rzetelność w prowadzeniu badań w dziedzinie biochemii, rozumie podstawowe zasady etyki badawczej i zawodowej. (K_K03) Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o nowych osiągnięciach w dziedzinie biochemii, odczuwa potrzebę dokształcania się i aktualizowania wiedzy w tej dziedzinie. (K_K04) Wykazuje umiejętność efektywnej pracy w zespole, szanuje pracę własną i innych, wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt. (K_K07) Biochemia – Biotechnologia PO UKOŃCZENIU KURSU STUDENT WIEDZA Rozumie znaczenie eksperymentu jako podstawy naukowego poznania zjawisk przyrodniczych, wykazuje znajomość podstawowych narzędzi badawczych i technik laboratoryjnych oraz potrafi opisać znaczenie pracy doświadczalnej i analiz molekularnych w badaniach biologicznych. (K_W04) Ma wiedzę dotyczącą budowy i właściwości podstawowych typów makrocząsteczek biologicznych i ich elementów składowych. (K_W02) Zna podstawowe kategorie pojęciowe terminologii biochemicznej i biologii molekularnej, ma wiedzę dotyczącą rozwoju metod badawczych i najważniejszych odkryć naukowych w dziedzinie biochemii. (K_W02) Ma wiedzę o zasadach bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zasadach ergonomii, zapewniających bezpieczną pracę w laboratorium, rozumie podstawowe zasady bezpiecznego eksperymentu biologicznego i umie postępować w stanach zagrożenia. (K_W09) UMMIEJĘTNOŚCI Umie stosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze biochemii i biologii molekularnej oraz wyjaśnić zasady ich działania. (K_U01) Umie interpretować otrzymane wyniki doświadczeń, dyskutować je i poprawnie wnioskować w oparciu o dostępną literaturę. (K_U06) Potrafi zaprojektować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna proste doświadczenie z zastosowaniem poznanych metod biochemicznych i zaproponować metody przeprowadzenia wskazanych oznaczeń. (K_U04, K_U05) Potrafi poprawnie udokumentować eksperyment biochemiczny oraz przedstawić otrzymane wyniki doświadczeń w formie pracy pisemnej. (K_U07) KOMPETENCJE SPOŁECZNE Rozumie procesy biochemiczne i poszerza zainteresowania dotyczące tej dziedziny nauk przyrodniczych. (K_K01) Wie na czym polega rzetelność w prowadzeniu badań w dziedzinie biochemii, rozumie podstawowe zasady etyki badawczej i zawodowej. (K_K05) Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o nowych osiągnięciach w dziedzinie biochemii, odczuwa potrzebę dokształcania się i aktualizowania wiedzy w tej dziedzinie. (K_K06) Wykazuje umiejętność efektywnej pracy w zespole, szanuje pracę własną i innych, wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt. (K_K03, K_K04) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia zaliczane są na podstawie obecności (wynagana obecność na min 85% zajęć), pisemnych protokołów powstałych na podstawie przebiegu doświadczenia oraz pisemnego kolokwium zaliczeniowego. (Aby zaliczyć kolokwium trzeba uzyskać co najmniej 60% punktów możliwych do zdobycia) Egzamin końcowy, do którego student jest dopuszczany na podstawie uprzedniego zaliczenia ćwiczeń, prowadzony jest w formie pisemnej. Egzamin trwający 120 minut zawiera ok. 30 otwartych pytań wymagających m.in. uzupełnienia podanych schematów i wykresów, uzupełnienia twierdzeń nt. metabolizmu, rozpoznania podanych wzorów. Do zaliczenia na ocenę dostateczną konieczne jest uzyskanie 50 pkt na 100 pkt. możliwych do zdobycia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Fronk, Robert Jarzyna | |
Prowadzący grup: | Marek Długosz, Jakub Drożak, Jan Fronk, Agnieszka Girstun, Takao Ishikawa, Adam Jagielski, Robert Jarzyna, Monika Kamińska, Anna Kiersztan, Piotr Kozłowski, Michał Markowski, Radosław Mazur, Agnieszka Mroczek, Iga Samól, Joanna Trzcińska-Danielewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Jarzyna, Piotr Kozłowski | |
Prowadzący grup: | Marek Długosz, Jakub Drożak, Jan Fronk, Agnieszka Girstun, Takao Ishikawa, Adam Jagielski, Robert Jarzyna, Monika Kamińska, Anna Kiersztan, Piotr Kozłowski, Michał Markowski, Radosław Mazur, Agnieszka Mroczek, Iga Samól, Joanna Trzcińska-Danielewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.