Ekologia terenowa M
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-114EKOT-M |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Ekologia terenowa M |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru dla studentów MSOŚ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
45 godz. ćwiczeń (6 dni) w dowolnie wybranym z trzech niżej wymienionych Zakładów. Zajęcia w całości prowadzone są w terenie 1. Zakład Ekologii. Zajęcia odbywają się w Urwitałcie (Mazury). Studenci otrzymują do wykonania określone zadania badawcze (tzw. projekty). Projekty dotyczą zagadnień z zakresu ekologii populacji i zgrupowań wielogatunkowych. Obiektem badań są ptaki, ssaki, płazy i wybrane bezkręgowce. 2. Zakład Hydrobiologii. Zajęcia odbywają nad jez. Roś (Mazury). Tematyka ćwiczeń obejmuje rozmaite aspekty ekologii organizmów wodnych, w tym wpływ czynników środowiskowych na zagęszczenie, strukturę i rozmieszczenie makrofitów, bezkręgowców, planktonu oraz ryb w jeziorze. 3. Zakład Ekologii Roślin i Ochrony Środowiska. Zajęcia odbywają się na terenie Puszczy Białowieskiej i poświęcone są analizie bogactwa gatunkowego, struktury i dynamiki zbiorowisk leśnych pierwotnego pochodzenia, ich związków z siedliskiem i miejsca w krajobrazie. |
Pełny opis: |
45 godz. ćwiczeń (6 dni) w jednym, dowolnie wybranym Zakładzie. 1. Zakład Ekologii. Zajęcia odbywają się w Stacji Terenowej Instytutu Zoologii UW im. Prof. Kazimierza Dobrowolskiego w Urwitałcie k. Mikołajek (Mazury). Studenci podzieleni na zespoły (od 2 do 6 osób), otrzymują do wykonania określone zadania badawcze (tzw. projekty). Projekty dotyczą zagadnień z zakresu ekologii populacji i zgrupowań wielogatunkowych. Obiektem badań są ptaki, ssaki, płazy i wybrane bezkręgowce. Tematyka ćwiczeń obejmuje między innymi następujące zagadnienia: organizacja przestrzenna i socjalna populacji, aktywność dobowa wybranych gatunków, wpływ czynników środowiska na kształtowanie się zgrupowań wielogatunkowych, niektóre aspekty oddziaływań międzygatunkowych. Studenci samodzielnie opracowują wybrane zagadnienia (tj. gromadzą materiał w terenie, dokonują jego analizy i opracowują wyniki), a następnie prezentują opracowania w czasie sesji plakatowej. Prezentacja wyników i kolokwium pisemne stanowią podstawę zaliczenia zajęć. 2. Zakład Hydrobiologii. Zajęcia odbywają się na Mazurach w Stacji Hydrobiologicznej Wydziału Biologii UW w Pilchach nad jeziorem Roś (www.hydro.biol.uw.edu.pl/pilchy). Tematyka ćwiczeń obejmuje rozmaite aspekty ekologii organizmów wodnych, w tym wpływ abiotycznych i biotycznych (zasobów, konsumentów lub konkurentów) czynników środowiskowych na strukturę i rozmieszczenie makrofitów, bezkręgowców, fito- i zooplanktonu oraz ryb w zbiornikach słodkowodnych. Studenci opracowują wybrane zagadnienia w kilkuosobowych grupach (tj. gromadzą materiał w terenie, dokonują jego analizy), a następnie prezentują wyniki w czasie kończącego zajęcia seminarium. Prezentacja lub sprawdzian wiadomości stanowi podstawę zaliczenia zajęć. Więcej informacji o zajęciach można znaleźć na stronie: http://www.hydro.biol.uw.edu.pl/pl/ekologia-terenowa.html 3. Zakład Ekologii Roślin i Ochrony Środowiska. Zajęcia odbywają się w Puszczy Białowieskiej, a bazę stanowi Białowieska Stacja Geobotaniczna Instytutu Botaniki UW w Białowieży. Tematyka ćwiczeń obejmuje zagadnienia z zakresu ekologii naturalnych, zrównoważonych zbiorowisk leśnych, a w szczególności wpływ czynników środowiska (jak zasobność i wilgotność gleby, rzeźba terenu) na skład gatunkowy i strukturę głównych typów lasu; rozkład przestrzenny gatunków w fitocenozie w aspekcie oddziaływań międzygatunkowych i modyfikacji warunków świetlnych przez drzewostan; strategie odnowienia drzew lasotwórczych; sekwencje przestrzenne zbiorowisk leśnych w naturalnym krajobrazie. Studenci w zespołach 2-3 osobowych samodzielnie zbierają dane w terenie, a następnie na podstawie zebranych materiałów opracowują wybrany temat i prezentują wyniki na końcowym seminarium w formie plakatu. Zaliczenie zajęć następuje na podstawie przedstawionej prezentacji i dodatkowego sprawdzianu wiadomości. |
Literatura: |
Krebs Ch. J. Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN. 1997, 2001 Mackenzie A. i in. Krótkie wykłady – ekologia. PWN 2000, 2003 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - Rozumie zjawiska i procesy przyrodnicze zachodzące na poziomie osobnika, populacji i ekosystemu - Zna podstawowe techniki i narzędzia stosowane w eksperymentach i badaniach terenowych z zakresu biologii i ochrony środowiska UMIEJĘTNOŚCI - Wykorzystuje podstawowe metody i techniki stosowane w pracy terenowej w środowisku przyrodniczym - Umie analizować otrzymane wyniki i dyskutować je w oparciu o dostępną literaturę KOMPETENCJE SPOŁECZNE - Odczuwa potrzebę stałego dokształcania się i aktualizowania wiedzy dotyczącej nauk matematyczno-przyrodniczych - Wykazuje umiejętność pracy w zespole i jest otwarty na nowe idee |
Metody i kryteria oceniania: |
Projekt, sprawdzian pisemny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.