Globalne zmiany środowiska
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 1400-214GZS |
| Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
| Nazwa przedmiotu: | Globalne zmiany środowiska |
| Jednostka: | Wydział Biologii |
| Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, OCHRONA ŚRODOWISKA, II rok, II stopień |
| Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest szczegółowa, interdyscyplinarna analiza globalnych zmian środowiska, ich skutków i możliwości przeciwdziałania im. |
| Pełny opis: |
Przedmiot składa się z dwóch bloków tematycznych. W ramach pierwszego bloku, przeanalizowane zostaną podstawowe, prawdziwe i wyimaginowane antropogeniczne zagrożenia środowiskowe współczesnego świata – ich geneza, historia, wpływ na populację ludzką i możliwe scenariusze na przyszłość (w tym możliwe metody zaradcze). Analizowane problemy to zmiany klimatu, deficyty wody pitnej, skażenia, eutrofizacja i jałowienie, ekstynkcja gatunków (zanik bioróżnorodności), upowszechnienie genetycznej modyfikacji organizmów, ekspansja upraw i hodowli, rabunkowa eksploatacja kopalin, ekspansja alternatywnych źródeł pozyskiwania energii. W ramach drugiego bloku, przeanalizowane zostaną zagrożenia i problemy populacji człowieka, ich ewolucyjne podłoże, perspektywy i potencjalny wpływ na radzenia sobie ludzkości z zagrożeniami środowiskowymi. Analizowane będą modele wzrostu populacji ludzkiej i jej starzenie się, choroby cywilizacyjne, skłonność do replikacji irracjonalnych memów, tendencja do polaryzacji poglądów, modele edukacji, problem samotności i wchodzenia w świat wirtualny, konsekwencje globalnego systemu ekonomicznego i funkcjonujących systemów politycznych. Przedmiot ma charakter wykładu z elementami konwersatorium. |
| Literatura: |
Prezentowana przez prowadzących podczas zajęć. |
| Efekty uczenia się: |
Wiedza: Zna podstawowe zagrożenia globalne, ich genezę, środki zaradcze i możliwe scenariusze na przyszłość Zna podstawowe problemy i perspektywy populacji ludzkiej, w tym perspektywy radzenia sobie z zagrożeniami środowiskowymi. Umiejętności: Potrafi dokonać spójnych interdyscyplinarnych analiz z pogranicza nauk przyrodniczych i społecznych Potrafi prezentować wyniki samodzielnej analizy problemów środowiskowych i społecznych w formie ustnej, pisemnej i multimedialnej. Potrafi przygotować prace pisemne: esej, rozprawkę naukową, recenzję, |
| Metody i kryteria oceniania: |
Oceniane będą: • Ustne prezentacje kulturowych odniesień do wybranych zagrożeń środowiskowych bądź cywilizacyjnych • Esej na temat wybranego zagrożenia Oceną z egzaminu będzie średnia z dwóch ocen. |
| Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Andrzej Mikulski, Barbara Pietrzak | |
| Prowadzący grup: | Andrzej Mikulski, Barbara Pietrzak | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Andrzej Mikulski, Barbara Pietrzak | |
| Prowadzący grup: | Andrzej Mikulski, Barbara Pietrzak | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
