Ekologia behawioralna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-226EB |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Ekologia behawioralna |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty DOWOLNEGO WYBORU Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka Przedmioty specjalizacyjne, BIOLOGIA, EKOLOGIA I EWOLUCJA, II stopień |
Strona przedmiotu: | http://www.hydro.biol.uw.edu.pl/pl/ekologia-behawioralna.html |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | biologia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (lista przedmiotów): | Ekologia ogólna 1400-112EKOO |
Założenia (opisowo): | Przedmiot obejmuje zagadnienia z zakresu szeroko rozumianej ekologii behawioralnej zwierząt kręgowych i bezkręgowych i jest realizowany w formie wykładów i ćwiczeń. Ćwiczenia są prowadzone metodą projektową i obejmują dwie części – dwa niezależne semestralne projekty badawcze. |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Zagadnienia omawiane na wykładzie: Sygnalizacja, behawior i inteligencja roślin. Elementy neurobiologii, endokrynologii i genetyki behawioralnej. Debata nature vs nurture. Sposoby percepcji środowiska przez zwierzęta, komunikacja. Ewolucja kooperacji, altruizm. Ruch: poszukiwanie, nawigacja, migracja, dyspersja, homing. Osobnik i decyzje ekonomiczne, optymalizacja zachowań (w tym pokarmowych). Obrona przed drapieżcami. Dobór płciowy. Konflikt płci. Systemy rozrodcze i opieka nad potomstwem: promiskuityzm i jego konsekwencje, monogamia („zdrady małżeńskie”), poligynia (w tym fakultatywna), poliandria. Alternatywne strategie rozrodcze. Zachowania zwierząt w ogrodach zoologicznych i w niewoli. Na ćwiczeniach studenci w zespołach realizują równolegle dwa semestralne projekty badawcze, w oparciu o badania terenowe lub laboratoryjne. |
Pełny opis: |
Opis wykładu I. Przedmiot badań ekologii behawioralnej. Etologia a ekologia behawioralna. Historia badań nad behawiorem. Sygnalizacja, behawior i inteligencja roślin. Zwierzęta jako organizmy modelowe w ekologii behawioralnej. Neurobiologiczne i endokrynologiczne podstawy behawioru. Sposoby percepcji środowiska (m. in. wzrok, słuch, mechanorepcja, chemorecepcja, magnetorecepcja). II. Podstawy genetyki behawioralnej i ewolucja behawioru. III. Interakcja genotyp x środowisko w ewolucji zachowań. Debata nature vs nurture. IV. Zachowania rytmiczne, zegar biologiczny w zachowaniach. V. Komunikacja w relacjach międzyosobniczych i międzygatunkowych. Język dźwięków, repertuar zachowań, sygnalizacja chemiczna. Ewolucja komunikacji. VI. Relacje międzyosobnicze. Ewolucja kooperacji. Altruizm. „Dylemat więźnia”, Strategia „wet za wet”. Społeczności zwierzęce, eusocjacja. VII. Ruch, poszukiwanie, nawigacja, dalekie i bliskie wędrówki, migracja, dyspersja, homing. VIII. Osobnik i decyzje ekonomiczne. Optymalizacja zachowań. Behawior pokarmowy, wybór pokarmu i miejsca żerowania. Obrona przed drapieżcami, kamuflaż, ucieczka, poszukiwanie schronienia, tworzenie agregacji, ławic u ryb. IX. Dobór płciowy i zasada upośledzenia (handicap principle). Hipoteza dobrych genów (good genes) Hamiltona i Zuk. X. Systemy rozrodcze jako wynik kompromisu w konflikcie płci: promiskuityzm i jego konsekwencje (rodziny matczyne, zjawisko wieloojcostwa), monogamia (różne formy jej występowania, rodziny poszerzone, korzyści i koszty wynikające z życia w rodzinie poszerzonej, „zdrady małżeńskie”, poligynia haremy stałe i okresowe, poligynia fakultatywna, poliandria, systemy oparte na koalicjach samic. XI. Alternatywne strategie rozrodcze – różne strategie stosowane w konkurowaniu o partnerów, w zdobywaniu miejsc do gniazdowania (bilans kosztów i zysków, przyczyny współwystępowania różnych strategii), zmiana płci jako strategia alternatywna. XII. Zachowania zwierząt w ogrodach zoologicznych i w niewoli. Dobrostan zwierząt. Granice eksperymentu. Opis ćwiczeń 1. Część prowadzona przez Zakład Hydrobiologii Studenci w 2-3 osobowych zespołach realizują projekty badawcze. Wszystkie projekty skupiają się wokół relacji między organizmem a jego środowiskiem: fizycznym, biotycznym, społecznym. Zależnie od problemu badawczego i przedmiotu badań, projekty mogą być prowadzone w oparciu o obserwacje zwierząt w przestrzeni miejskiej lub o eksperymenty laboratoryjne. Problemy badawcze, postawione hipotezy i zaproponowane metody badawcze dyskutujemy podczas spotkań całej grupy, a projekt kończy się przygotowaniem pracy pisemnej. Przedmiotem badań mogą być np.: a. Zachowania rozrodcze skorupiaków wodnych z populacji miejskich. b. Unikanie drapieżnika przez zwierzęta wodne. c. Zachowania sikor w gradiencie urbanizacji. d. Zdobywanie pokarmu przez koty lub krukowate z populacji warszawskiej. e. Międzyosobnicze różnice w zachowaniach w obrębie populacji (osobowości zwierząt). f. Rozmieszczenie zwierząt wodnych w gradientach warunków środowiskowych. Projekty mogą być realizowane we współpracy z aktywnymi grupami badawczymi. 2. Część prowadzona przez Zakład Ekologii Studenci w zespołach 4-osobowych wykonują projekty badawcze. Celem projektów jest określenie budżetu czasowego osobników różnych gatunków, żyjących w niewoli w ogrodach zoologicznych i porównanie go (przy wykorzystaniu danych literaturowych) z budżetem osobników żyjących na wolności. Obiektem badań są osobniki żyjące w grupach, stanowiących ekspozycje w Miejskim Ogrodzie Zoologicznym w Warszawie (głównie ssaki naczelne i ptaki). Studenci prowadzą około 30-godzinne obserwacje każdego z badanych osobników, w szczególności zwracając uwagę na takie zachowania jak: jedzenie, odpoczynek zabawa, zainteresowanie obiektem (zabawką, zwiedzającymi), czynności mające znaczenie w integracji grupy (np. iskanie), zachowania niepożądane (agresja w stosunku do innych osobników, wyrywanie włosów, koprofagia). Otrzymane wyniki i ich interpretacja są przedstawiane w postaci opracowania pisemnego oraz prezentacji na wspólnym dla wszystkich studentów seminarium. Prezentacje stanowią podstawę do dyskusji na tematy dotyczące podobieństw i różnic w zachowaniach zwierząt żyjących na wolności i w niewoli (szczególnie tych związanych z relacjami pomiędzy osobnikami). Przykładowe tematy realizowanych projektów: Budżet czasowy i relacje socjalne pomiędzy 2 samcami goryli stanowiącymi ekspozycję w Miejskim ogrodzie Zoologicznym w Warszawie. Porównanie budżetu czasowego goryli podczas przebywania na wybiegu wewnętrznym i zewnętrznym. Częstość zachowań niepożądanych (szczególnie koprofagii) i przyczyny ich występowania w grupie szympansów stanowiącymi ekspozycję w Miejskim Ogrodzie Zoologicznym w Warszawie. Budżet czasowy osobników wprowadzonych do istniejącej grupy szympansów, ze szczególnym uwzględnieniem ich relacji z poszczególnymi członkami grupy. |
Literatura: |
Mackenzie A. i in. Krótkie wykłady - Ekologia. PWN 2000, 2003 Krebs J.R, Davies N.B. Wprowadzenie do ekologii behawioralnej. PWN 2001 Krebs J.CH. Ekologia - Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN 2011 Literatura uzupełniająca: Alcock J. Animal behaviour: an evolutionary approach. Sinauer Associates, Inc. 2001 Danchin E. i in. (ed.) Behavioural ecology. Oxford University Press 2008, 2012 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończenie kursu student: Zna w stopniu pogłębionym wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne z zakresu ekologii i ewolucjonizmu. Stosuje i upowszechnia zasadę interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w oparciu o dane empiryczne wynikające z prowadzonych prac badawczych i rozwojowych. Zna zasady planowania badań w oparciu o osiągnięcia dyscypliny naukowej przedstawione w literaturze naukowej. Potrafi formułować i rozwiązywać problemy naukowe poprzez przeprowadzenie eksperymentów, właściwy dobór źródeł i zaawansowanych metod badawczych oraz ich krytyczną ewaluację w świetle posiadanej i zdobywanej na bieżąco wiedzy z zakresu ekologii i ewolucjonizmu. Potrafi kierować pracą swoją oraz zespołu naukowego prowadzącego badania z zakresu ekologii i ewolucjonizmu. Jest gotowy do krytycznej oceny treści naukowych i popularnonaukowych. Jest gotowy do prowadzenia działań popularyzujących naukę. Efekty kształcenia dla programu studiów obowiązującego od roku akademickiego 2018/2019: Absolwent zna w stopniu pogłębionym wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne z zakresu ekologii i ewolucjonizmu. Absolwent stosuje i upowszechnia zasadę interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w oparciu o dane empiryczne wynikające z prowadzonych prac badawczych i rozwojowych. Absolwent zna zasady planowania badań oraz procesów wykorzystujących ekosystemy, biocenozy i inne systemy ekologiczne, w oparciu o osiągnięcia dyscypliny naukowej przedstawione w literaturze naukowej. Absolwent potrafi formułować i rozwiązywać problemy naukowe poprzez przeprowadzenie eksperymentów, właściwy dobór źródeł i zaawansowanych metod badawczych oraz ich krytyczną ewaluację w świetle posiadanej i zdobywanej na bieżąco wiedzy z zakresu ekologii i ewolucjonizmu. Absolwent potrafi kierować pracą swoją oraz zespołu naukowego prowadzącego badania z zakresu ekologii i ewolucjonizmu. Absolwent jest gotowy do krytycznej oceny treści naukowych i popularnonaukowych. Absolwent jest gotowy do prowadzenia działań popularyzujących naukę i propagujących komercjalizację wyników badań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: Część 1. Ocena na podstawie: realizacji kolejnych etapów projektu 20%, udziału we wspólnych dyskusjach 20%, przedstawionego pisemnego projektu badań 20%, pisemnego sprawozdania z przeprowadzonych badań 20% oraz recenzji pracy 20%. Część 2. Ocena na podstawie przygotowanych i wygłoszonych seminariów (prezentacje): - wstępnego o biologii gatunku, którego dotyczyć będzie realizowany przez studenta projekt - końcowego, prezentującego wyniki realizowanego projektu. Ocena ostateczna jest średnią ocen otrzymanych z obu części. Wykład: egzamin pisemny. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Gortat, Barbara Pietrzak | |
Prowadzący grup: | Anna Bednarska, Tomasz Gortat, Paweł Koperski, Andrzej Mikulski, Barbara Pietrzak, Joanna Pijanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.