Rekultywacja terenów zdegradowanych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-226RTZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Rekultywacja terenów zdegradowanych |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty DOWOLNEGO WYBORU Przedmioty KIERUNKOWE, BIOTECHNOLOGIA, I stopień Przedmioty KIERUNKOWE, OCHRONA ŚRODOWISKA, I stopień Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Degradacja i dewastacja środowiska glebowego. Główne formy i przykłady degradacji gleb związanej z działalnością człowieka. Pojęcia odnoszące się do rekultywacji zdegradowanych terenów i ochrony gleb stosowane w wybranych przepisach prawnych w Polsce. Rekultywacja – cele, założenia, fazy i kierunki zagospodarowania terenów zdegradowanych. Biologiczna faza rekultywacji - właściwy dobór gatunków roślin, zagrożenia związane z gatunkami ekspansywnymi i inwazyjnymi. Wykorzystanie naturalnej sukcesji w przywracaniu wartości przyrodniczej terenom zdegradowanym. Rola zieleni na terenach zurbanizowanych m.in. przykłady retencji wody opadowej z wykorzystaniem roślin, znaczenie roślin w remediacji. Wielkoskalowa degradacja gleb na skutek pożarów i metody rekultywacji. Problemy degradacji i rekultywacji gleb na wybranych przykładach |
Pełny opis: |
Opis wykładu: Degradacja i dewastacja środowiska glebowego; skala zjawiska. Formy degradacji - erozja, degradacja geomechaniczna, hydrologiczna, chemiczna (m.in. zanieczyszczenie gleb metalami ciężkimi, zasolenie). Odpady przemysłu energetycznego i problem ich zagospodarowania. Degradacja gleb pod wpływem pożarów. Wybrane aspekty prawne odnoszące się do rekultywacji terenów zdegradowanych i ochrony gleb w Polsce; rozwinięcie pojęć rekultywacji, remediacji, rewitalizacji, renaturyzacji, kompensacji przyrodniczej. Sposoby i uwarunkowania procesu rekultywacji – cele, założenia, fazy rekultywacji. Możliwe kierunki zagospodarowania zdegradowanych terenów. Wykorzystanie w rekultywacji biologicznej różnych gatunków roślin, ich biologia i ekologia; właściwy dobór roślin, ryzyko ekspansji i inwazji. Rola naturalnej sukcesji w odtworzeniu bioróżnorodności zdegradowanych terenów. Potrzeba ochrony obszarów cennych pod względem przyrodniczym. Rola zieleni na terenach zurbanizowanych m.in. przykłady retencji wody opadowej z wykorzystaniem roślin, fitoremediacja. Opis ćwiczeń: Zajęcia prowadzone są w sali i w terenie. W części kameralnej omawiane są przykłady degradacji wybranych obszarów i sposoby ich rekultywacji lub rewitalizacji. Prowadzone jest doświadczenie z uprawą roślin na zdegradowanym podłożu. Omawiane jest znaczenie roślin w remediacji podłoża na przykładzie fitofiltracji. Poznawanych jest szereg gatunków roślin o zastosowaniu w rekultywacji, w tym mogących stanowić zagrożenie dla rodzimej flory. W części terenowej prezentowanych jest kilka obiektów na terenie Warszawy, na których zakończono lub prowadzi się nadal prace rekultywacyjne (m.in. składowisko odpadów komunalnych Radiowo, składowisko popiołów przy EC Siekierki). |
Literatura: |
Literatura - Karczewska A. Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław 2008 - Wierzbicka M. Ekotoksykologia. Rośliny, gleby, metale, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015 - Turek, A., Maciejewska A. 2019. Rewitalizacja terenów poprzemysłowych. Wydawnictwo PWN, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: - Zna podstawowe procesy degradacji gleby i sposoby przeciwdziałania im - Potrafi określić oddziaływanie na środowisko różnych gałęzi przemysłu - Potrafi powiązać rodzaj zanieczyszczenia z rodzajem prowadzonej działalności gospodarczej - Dostrzega różnicę między tradycyjną rekultywacją a renaturyzacją terenów zdegradowanych - Rozpoznaje gatunki roślin stosowane w rekultywacji, w tym potencjalnie inwazyjne i ekspansywne - Potrafi wymienić problemy środowiskowe składowisk odpadów komunalnych, hałd poprzemysłowych, terenów zasolonych, zdegradowanych przez erozję oraz podać sposoby ich rekultywacji - Rozumie znaczenie podstawowych pojęć związanych z rekultywacją zdegradowanych terenów w wybranych polskich przepisach o ochronie środowiska - Potrafi określić kierunek rekultywacji na podstawie uwarunkowań środowiskowych - Zna przebieg kolejnych faz rekultywacji i potrafi ocenić przebieg tego procesu - Rozróżnia wpływ technicznych i biologicznych metod rekultywacji na środowisko |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: pisemny egzamin Ćwiczenia: obecność na ćwiczeniach (możliwe dwie nieobecności), przygotowanie prezentacji, raportów i ustne kolokwium |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Panufnik-Mędrzycka | |
Prowadzący grup: | Ingeborga Jarzyna, Dorota Panufnik-Mędrzycka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Uwagi: |
Sala wykładów i ćwiczeń zostanie podana tuż przed rozpoczęciem semestru. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Panufnik-Mędrzycka | |
Prowadzący grup: | Ingeborga Jarzyna, Dorota Panufnik-Mędrzycka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Uwagi: |
Sala wykładów i ćwiczeń zostanie podana tuż przed rozpoczęciem semestru. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.