Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium doktoranta - nauki o komunikacji społecznej i mediach

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-SZD-SDOK-KSIM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium doktoranta - nauki o komunikacji społecznej i mediach
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Skrócony opis:

Forma zajęć: seminarium

Stosowane metody dydaktyczne:

• prezentacje studenckie i analiza przykładów

• dyskusje metodologiczne

• warsztaty z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych

• praca nad fragmentami tekstów

• konsultacje indywidualne

• refleksja grupowa i krytyczna analiza

Pełny opis:

Po zakończeniu kursu student:

• prezentuje materiał empiryczny z własnych lub planowanych badań,

• rozumie zalety i ograniczenia wybranych metod gromadzenia danych,

• identyfikuje w literaturze sposoby prezentowania danego typu materiału empirycznego,

• zna podstawowe narzędzia cyfrowe wspomagające analizę danych (np. MAXQDA , Atlas.ti),

• przygotowuje poprawny pod względem metodologicznym fragment pracy naukowej,

• rozpoznaje i analizuje wyzwania związane z formułowaniem celu, hipotez i metod badań.

Zakres tematyczny zajęć

1. Prezentacja materiału empirycznego

o Fragmenty zebranego lub planowanego materiału empirycznego.

o Dyskusja nad jego zakresem i potencjałem analitycznym.

2. Gromadzenie danych empirycznych i refleksja metodologiczna

o Omówienie stosowanych metod (wywiady, analiza treści, ankiety itp.).

o Krytyczna analiza zalet i ograniczeń wybranych metod.

3. Analiza przykładów z literatury

o Identyfikacja i omówienie sposobów prezentowania danych empirycznych w publikacjach naukowych.

o Dyskusja nad stylem i strukturą fragmentów wyników badań.

4. Narzędzia wspomagające analizę i prezentację danych

o Przegląd wybranych narzędzi (np.MAXQDA, Atlas.ti).

o Praca warsztatowa z fragmentami tekstów naukowych opartymi na danych.

5. Problemy badawcze i konstrukcja metodologiczna

o Dyskusja nad napotkanymi przez studentów trudnościami.

o Omówienie i konsultacje dotyczące: celu i przedmiotu badań, hipotez, metod, technik i narzędzi badawczych.

Literatura:

• Connaway, L. S., & Radford, M. L. (2016). Research methods in library and information science (6th ed.). Libraries Unlimited.

• Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (5th ed.). SAGE Publications.

• Emerson, R. M., Fretz, R. I., & Shaw, L. L. (1995). Writing ethnographic fieldnotes. University of Chicago Press.

• Given, L. M., Case, D. O., & Willson, R. (2023). Looking for information: A survey of research on information seeking, needs, and behavior (5th ed.). Emerald Publishing.

• Hartel, J. (2020). Writing-up ethnographic research as a thematic narrative: The excerpt-commentary-unit. Library & Information Science Research, 42(3), Article 101037. https://doi.org/10.1016/j.lisr.2020.101037

• Tashakkori, A., Johnson, R. B., & Teddlie, C. (2020). Foundations of mixed methods research: Integrating quantitative and qualitative approaches in the social and behavioral sciences (2nd ed.). SAGE Publications.

Efekty uczenia się:

WG_1 - w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny naukowej lub artystycznej

WG_2 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, w których odbywa się kształcenie

WG_3 - metodologię badań naukowych

Umiejętności: Potrafi:

UW_1 - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosowań; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych

UW_2 - dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy

UK_1 - komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym

UK_3 - Inicjować debatę

UK_4 - Uczestniczyć w dyskursie naukowym

Kompetencje społeczne: Jest gotów do:

KK_1 - Krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny naukowej

KK_2 - Krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny

KK_3 - Uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych

KO_1 - Wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców

KR_1 - Podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych w tym: prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny, respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej

Metody i kryteria oceniania:

Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: dopuszczalna jest jedna niebecność

Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): Aktywność podczas zajęć. • Obligatoryjne przedstawienie minimum jednej prezentacji omawiającej postępy pracy naukowej (wg wskazanych założeń)

Metody weryfikacji efektów uczenia się: zadania wykonywane w czasie zajęć

Kryteria oceniania

• Aktywność i zaangażowanie w zajęciach (40%)

Udział w prezentacjach i dyskusjach, współpraca w pracy warsztatowej.

• Zadania wykonywane podczas zajęć (40%)

Praktyczne ćwiczenia i analiza tekstów, identyfikacja przykładów z literatury.

• Przygotowanie fragmentu tekstu naukowego (20%)

Fragment pracy prezentujący dane empiryczne i ich omówienie z wykorzystaniem wzorców literaturowych i refleksji metodologicznej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium doktoranckie, 15 godzin, 6 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Mierzecka
Prowadzący grup: Anna Mierzecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium doktoranckie - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)