Funkcjonowanie dolin i renaturyzacja rzek
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-FDR-GK-W |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Funkcjonowanie dolin i renaturyzacja rzek |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru, dzienne studia II stopnia (Geoekologia i geomorfologia) - sem. letni Przedmioty do wyboru, dzienne studia II stopnia (Geoekologia i kształtowanie krajobrazu) - sem. 4 Przedmioty WGSR ogólne opcjonalne, studia II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza z zakresu geomorfologii, hydrologii i klimatologii |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas wykłady przedstawione będą: naturalne procesy kształtujące doliny oraz koryta rzek górskich i nizinnych; Omówione zostanie: znaczenie i funkcjonowanie równin zalewowych i dostawy materiału do koryta; cele i działania w renaturyzacji rzek oraz podstawy projektowania w renaturyzacji technicznej koryt małych cieków. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie przedstawić i wyjaśnić, jak współczesne naturalne procesy rzeczne (ich dynamika, czas trwania) znajdują zastosowanie w racjonalnym gospodarowaniu środowiskiem przyrodniczym. Zajęcia są wprowadzeniem do zagadnień renaturyzacji i rewitalizacji. Omówione zostaną cele renaturyzacji, naturalność rzeki, przyczyny utraty naturalności, aspekty prawne przywracania naturalności rzek i dolin, przedsięwzięcia techniczne w procesie renaturyzacji, przykłady działań renaturyzacyjnych, schemat działania przy podjęciu inicjatywy renaturyzacji, stan przedsięwzięć z zakresu renaturyzacji rzek w Polsce. Rodzaje umocnień i budowli biotechnicznych (faszyna, darnina, kołki i pale, kiszki, walce, płotki faszynowe, brzegosłony, maty wiklinowe) i hydrotechnicznych. Hydrauliczne i geomorfologiczne skutki renaturyzacji rzek. Przedsięwzięcia renaturyzacyjne – przykłady projektów i zrealizowanych inwestycji w kraju i na świecie. 1 ECTS – godziny w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym, tj. udział w zajęciach, 1 ECTS - wkład własny studenta, np.: zapoznanie z literaturą, przygotowanie pracy pisemnej lub prezentacji /referatu, przygotowanie do zaliczenia/zaliczenie. |
Literatura: |
Żelazo J., Popek Z. Podstawy renaturyzacji rzek. Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2002. Begemann W., Schiechtl H. M. Inżynieria ekologiczna w budownictwie wodnym i ziemnym. Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1999. Bojarski A. i in . Zasady dobrej praktyki w utrzymaniu rzek i potoków górskich. Ministerstwo Środowiska. Departament Zasobów Wodnych, Warszawa 2005. Jędryka E. Proekologiczne budowle wodne. Poradnik. Wydawnictwo IMUZ 2006. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kierunkowe: K_W02, K_W04, K_W06, K_W11, K_W12, K_W14; K_K06, K_K08 Wiedza: Student ma wiedzę w zakresie funkcjonowania systemów dolin rzecznych oraz metod ich renaturyzacji. Umiejętności: Student umie rozpoznać skalę i przejawy degradacji systemów dolin rzecznych. Student potrafi ocenić uwarunkowania przyrodnicze doliny rzecznej i wykorzystać do renaturyzacji doliny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę: Wykonanie projektu lub prezentacja przykładu rentauryzacji doliny rzecznej lub rzeki. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Giriat | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Giriat | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.