Ekologiczna urbanistyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-5-N-EKU-W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekologiczna urbanistyka |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru, dzienne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) - sem. letni Przedmioty opcjonalne WGSR Przedmioty WGSR ogólne opcjonalne, studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | gospodarka przestrzenna |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są: 1) zapoznaniu studentów z zasadami ekologicznej urbanistyki; 2) próbie wdrożenia zasad ekologicznej urbanistyki w istniejącej tkance miejskiej na poziomie: przestrzennym i społeczno- ekologicznym. |
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone są w formie warsztatów z elementami konwersatorium. Pierwsze półgodziny przeznaczone jest na zagadnienia teoretyczne w zakresie takich tematów jak: - Czym jest, jakie są zasady implementacji rozwiązań w zakresie ekologicznej urbanistyki, w istniejącej tkance miejskiej. - Metabolizm miasta, sieciowanie rozwiązań NBS w istniejącej tkance miejskiej. - Osiedla substandardowe – czego możemy się od nich nauczyć w czasach architektury kryzysu. - Wykorzystaj to co masz, adaptacja przestrzeni postindustrialnych. - Znaczenie urbanistyki oddolnej, miejski aktywizm. - Budowanie zrównoważonych, sprawiedliwej społeczności miejskich. - Znaczenie nauki obywatelskiej w implementacji zasad ekologicznej urbanistyki. Następnie wykonywane będzie krótkie ćwiczenie warsztatowe, przy zastosowaniu wiedzy uzyskanej na początku zajęć. W ten sposób zostanie przeprowadzonych 9 pierwszych zajęć. Kolejne pięć zajęć będzie poświęconych tworzeniu modelu zmiany danej przestrzeni według zasad ekologicznej urbanistyki, poprzez użycie techniki design thinking: Model będzie tworzony według pięciu kroków: 1) Empatycznego podejścia do społeczności mieszkającej w danej przestrzeni miejskiej. 2) Definiowania problemów danej przestrzeni oraz mieszkających w niej społeczności. 3) Szukanie rozwiązań adekwatnych do zdefiniowanych wcześniej problemów. 4) Tworzenie prototypów rozwiązań. 5) Testowanie wymyślonego przez grupę prototypu. Celem zajęć jest uwrażliwienie studenta na planowanie miasta przy uwzględnieniu działań prośrodowiskowych oraz społecznych. |
Literatura: |
Cugurullo F., 2021, Frankenstein Urbanism: Eco, Smart and Autonomous Cities, Artificial Intelligence and the End of the City, Routledge Hajer M., Pelzer P., Van den Hurk M., Ten Dam Ch., Buitelaar E., 2020, Neighbourhoods for the future: a plea for a social and ecological urbanism, trancityXvaliz Mostafavi M., Doherty G., 2010, Ecological Urbanism, Lars Müller Publishers |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: K_W01, K_W03/ K_U01, K_U04 / K_K03 Student zna i rozumie: - współczesne doktryny, teorie i poglądy dotyczące samorządu terytorialnego, zarządzania strategicznego, ładu przestrzennego, projektowania urbanistycznego i planowania przestrzennego oraz ich ewolucji, a także podaje przykłady istotnych dla danej dyscypliny naukowej badań (K_W01) -podstawowe procesy zachodzące w przestrzeni miasta i regionu miejskiego (ujęcie historyczno-urbanistyczne); wie, jakie generują one potrzeby w zakresie praktyki planistycznej, zarządzania i procesów politycznych, a także rozumie ich wpływ na koszty społeczne oraz ekonomiczne funkcjonowania przestrzeni (K_W03) Student potrafi: - wykorzystać podstawową wiedzę do prognozowania, planowania, obserwacji i analiz zjawisk przestrzennych, a następnie wyjaśniać ich przyczyny oraz wzajemne powiązania (K_U01) - rozważyć argumenty podmiotów i grup o zróżnicowanych oczekiwaniach wobec przestrzeni i zaproponować najkorzystniejsze z punktu widzenia interesu ogólnospołecznego rozwiązanie w skali lokalnej, regionalnej lub ponadregionalnej (K_U04) Student jest gotów: - do podjęcia odpowiedzialności związanej z realizacją zadań planistycznych lub zarządczych (K_K03) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena dokonywana jest na podstawie: obecności studenta na zajęciach, jego zaangażowania na nich oraz pracy końcowej – modelu implementacji. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dudzińska-Jarmolińska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dudzińska-Jarmolińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dudzińska-Jarmolińska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.