Gospodarowanie na obszarach zimnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-GOS-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.0
|
Nazwa przedmiotu: | Gospodarowanie na obszarach zimnych |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie ścisłe Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Geografii |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Dla studentów posiadających wiedzę z zakresu geografii na poziomie maturalnym |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Na wykładzie zostaną poruszone następujące zagadnienia: wieloletnia zmarzlina (rodzaje i powstawanie lodu gruntowego), procesy termokrasowe; rozwiązania inżynieryjne dotyczące budowy domów, dróg, kolei, pasów startowych i rurociągów na wieloletniej zmarzlinie; ekspansja przemysłu na obszary okołobiegunowe - szanse i zagrożenia; funkcjonowanie lodowców, zagrożenia glacjologiczne: szarże, obrywy lodowe, gwałtowne wypływy wód; zlodzenie Oceanu Arktycznego; współczesne bazy polarne i ambitne programy badawcze; rdzenni mieszkańcy Arktyki, różnorodność etniczna, organizacje polityczne, a walka o prawa do ziemi; zanieczyszczenie Arktyki. |
Pełny opis: |
Na wykładzie omówione zostaną następujące zagadnienia: 1) zasięg występowania wieloletniej zmarzliny, jej rodzaje, struktura i reżim termiczny, procesy termokrasowe; 3h 2) problemy inżynieryjnych wynikających z procesów mrozowych w gruncie i metody ich rozwiązywania; 4h 3) przykłady zagospodarowania obszarów objętych wieloletnią zmarzliną (wybrane inwestycje); 1h 4) podstawy funkcjonowania lodowców i zagrożenia dla człowieka wynikających z sąsiedztwa lodowców: szarże lodowców, lawiny lodowe, jökulhlaupy; 6h 5) przykłady zagospodarowania obszarów wysokogórskich; 2h 6) zagadnienia dotyczące zlodzenia Oceanu Arktycznego (zmiany zasięgu i grubości lodu oraz przyrodnicze i polityczno-ekonomiczne skutki tego procesu); 4h 7) przykłady współczesnych baz polarnych i projektów badawczych; 4h 8) rdzenni mieszkańcy Arktyki, grupy etniczne, polityczne organizacje, walka o prawa do ziemi; 2h 9) zanieczyszczenie Arktyki 4h |
Literatura: |
Washburn, A.L. 1973. Periglacial processes and environments. Arnold. Londyn. Benn, D.I., Evans, D.J.A. 1998. Glaciers and Glaciation. Arnold, London. Terence, A., Rogers, G., Rowley, G. 1978. The Circumpolar North. London, Great Britain: Methuen & Co Ltd. Geografia Powszechna, t. 1-5. Arktyka, Ameryka, Australia i Oceania, Ocean Światowy Red. tomu Alfred Jahn. 1967 Polar Press Clips, National Science Foundation http://www.arctic.noaa.gov/detect/index.shtml http://maps.grida.no/arctic http://www.arcticpeoples.org http://www.aina.ucalgary.ca/cpc |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student WIEDZA zna zasięg występowania wieloletniej zmarzliny, jej rodzaje, strukturę i reżim termiczny oraz wie na czym polegają procesy termokrasowe zna przykłady zagospodarowania obszarów objętych wieloletnią zmarzliną wie o problemach inżynieryjnych wynikających z procesów mrozowych w gruncie i zna różne metody ich rozwiązania zna podstawy funkcjonowania lodowców wie o zagrożeniach dla człowieka wynikających z sąsiedztwa lodowców zna przykłady zagospodarowania obszarów wysokogórskich zna zagadnienia dotyczące zlodzenia Oceanu Arktycznego (zmiany zasięgu i grubości lodu oraz przyrodnicze i polityczno-ekonomiczne skutki tego procesu) zna przykłady współczesnych baz polarnych i projektów badawczych posiadł podstawową wiedzę z zakresu historii kolonizacji obszarów arktycznych oraz etnografii tych obszarów posiadł podstawową wiedzą z zakresu zanieczyszczenia obszarów okołobiegunowych UMIEJĘTNOŚCI umie wskazać regiony występowania wieloletniej zmarzliny oraz oszacować jej charakter i miąższość potrafi przewidywać reakcję wieloletniej zmarzliny na ocieplenia klimatu potrafi przewidywać zagrożeń dla infrastruktury wynikających z procesów mrozowych w gruncie i wskazać stosowane metody zapobiegania katastrofom budowlanym umie przewidywać zagrożenia wynikające z sąsiedztwa lodowców górskich potrafi znaleźć źródła informacji o obszarach okołobiegunowych POSTAWY Rozpoznaje na czym polega specyfika gospodarowania na obszarach zimnych (okołobiegunowych i wysokogórskich) Ocenia znaczenie ocieplenia klimatu dla środowiska |
Metody i kryteria oceniania: |
Końcowe zaliczenie pisemne w formie eseju dotyczącego wybranych przez studenta zagadnień poruszanych na wykładzie. Ocena za esej stanowi 50% oceny końcowej, kontrola obecności drugie 50% oceny. Nieusprawiedliwiona nieobecność na 8 wykładach skutkuje niezaliczeniem przedmiotu. Ocena b.db. przyznawana jest w przypadku wysokiej frekwencji (nie więcej niż 2 nieusprawiedliwione nieobecności) oraz eseju, który znacząco rozszerza tematykę poruszaną na wykładach. Jest możliwość zaliczenia w sesji poprawkowej na tych samych zasadach. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 70 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Dąbski | |
Prowadzący grup: | Maciej Dąbski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
|
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 70 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Dąbski | |
Prowadzący grup: | Maciej Dąbski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
|
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.