Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekonomika i zarządzanie miastem

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-SM-3-4MEP-1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekonomika i zarządzanie miastem
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe, Studia miejsie, stacjonarne - sem. 3
Studia Miejskie, III i IV semestr, Moduł Ekonomiczno-Polityczny
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

ĆWICZENIA:

Zajęcia opierają się na praktycznej analizie zarządzania złożonymi organizmami miejskimi jakimi są obszary metropolitalne. Trudności w koordynacji ogólnometropolitalnej omówione są na przykładzie europejskich doświadczeń w zarządzaniu metropolitalnym. Przywołuje się także doświadczenia polskie oraz dyskusję nad wprowadzeniem ustawy metropolitalnej.

WARSZTATY obejmują 7 bloków tematycznych:

1) Uwarunkowania rozwoju miast.

2) Wizje i strategie rozwoju miast.

3) Modele zarządzania miastem.

4) Władza i problemy demokracji miejskiej.

5) Instrumenty zarządzania miastem.

6) Benchmarking miast.

7) Symulacja budowy miasta oparta o grę strategiczną.

Pełny opis:

ĆWICZENIA:

Ćwiczenia tę rozpoczyna przedstawienie definicji wielkomiejskich struktur osadniczych oraz wyjaśnienie sedna tzw. „problemu metropolitalnego”. Omówione są różne podejścia do zarządzania metropolitalnego, wypracowane od początku XX wieku: tradycyjna szkoła reformy metropolitalnej, podeście nawiązujące do teorii wyboru publicznego i wreszcie rozważania w duchu nowego regionalizmu. Rozwiązania organizacyjne postulowane dla obszarów metropolitalnych przez zwolenników tych podejść ilustrują przykłady z Europy i Ameryki Północnej. Szczególnie szeroko przedstawione są polskie realia: dyskusja nad reformą metropolitalną oraz próby rozwiązań wobec jej braku (m.in. w trójmiejskim, wrocławskim, poznańskim, katowickim i warszawskim obszarze metropolitalnym). Mechanizmy inicjatyw metropolitalnej współpracy i koordynacji analizujemy posiłkując się koncepcją zarządzania wielopoziomowego. Okazuje się, że procesy zidentyfikowane w unijnej grze politycznej pojawiają się także w interakcjach aktorów w obszarach metropolitalnych. Dyskusja i praktyka metropolitalna w Polsce zestawiona jest z zachodnioeuropejską (głównie niemiecką), co prowadzi do określenia specyfiki polskiego kontekstu na tle międzynarodowego dyskursu.

WARSZTATY:

Celem warsztatów jest poznanie, porównanie i samodzielna ocena modeli zarządzania miastem funkcjonujących w praktyce krajowej, europejskiej i ogólnoświatowej. Warsztaty koncentrują się na zarządzaniu miastem jako na wielowymiarowym, złożonym zjawisku, które wymaga wiedzy z różnych dziedzin, m.in. takich jak ekonomia, socjologia, inżynieria, geografia, nauki polityczne oraz zarządzanie. Warsztaty, bazując na podejściu porównawczym, pozwalają na poznanie praktycznych aspektów związanych z uwarunkowaniami rozwoju miast, tworzeniem i identyfikacją wizji rozwoju miasta, możliwymi modelami i instrumentami zarządzania miastem. Elementem umożliwiającym wykorzystanie wszystkich zdobytych podczas zajęć umiejętności jest symulacja zarządzania miastem przy pomocy programu Sim City. Pozwala on na kierowanie rozwojem miasta od jego założenia aż do osiągnięcia statusu milionowej metropolii. Symulacja wymaga umiejętności planowania budżetowego i przestrzennego, a także bezpośredniego zarządzania wieloma obszarami miejskiej gospodarki, takimi jak infrastruktura drogowa, sieć wodociągowa, służby publiczne, sieć szkolna, ochrona zdrowia. Realia programu w dużym stopniu odpowiadają rzeczywistym kompetencjom i zadaniom samorządu terytorialnego w Polsce.

Literatura:

ĆWICZENIA:

- Hausner J. (2008) Zarządzanie publiczne, Warszawa, Scholar.

- Janas K., Jarczewski W. (red.), 2017, Raport o stanie polskich miast. Zarządzanie i współpraca w miejskich obszarach funkcjonalnych, Obserwatorium Polityki Miejskiej Instytutu Rozwoju Miast, Kraków.

- Krukowska J., Lackowska M., 2016, Metropolitalne kolory europeizacji. Instytucjonalizacja współpracy w funkcjonalnych obszarach miejskich w Polsce w świetle nowych instrumentów polityki spójności

UE, Studia Regionalne i Lokalne, 1(63): 82–107

- Kooiman J. (2008), (Współ)rządzenie socjopolityczne, Zarządzanie Publiczne, nr 3(5), s. 135-151.

- Lackowska M. (2009) „Zarządzanie wielopoziomowe – nowe zastosowania koncepcji”, Zarządzanie Publiczne nr 3(9), s. 53-68.

- Lackowska M. (2010) Siedem grzechów metropolitalnych [w:] A. Lutrzykowski, R. Gawłowski (red.) Metropolie. Wyzwanie polskiej polityki miejskiej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń.

- Swianiewicz P. (2011) „Europeizacja w działaniach polskich samorządów terytorialnych – wybrane przykłady”, Zarządzanie Publiczne 1(15), 21-38.

WARSZTATY:

1. Agenda Terytorialna UE profil: https://ec.europa.eu/futurium/en/urban-agenda.

2. Betkiewicz Witold, Jasiewicz-Betkiewicz Agnieszka, Wielkomiejska elita polityczna: skład i kariery zawodowe, Studia Regionalne i Lokalne 3(49)/2012.

3. Harvey David, Bunt Miast. Prawo do miasta i Miejska Rewolucja, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa 2012.

4. Justin McGuirk, Radykalne miasta, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa 2014.

5. Lech Mergler, Kacper Pobłocki, Maciej Wudarski, Anty-Bezradnik przestrzenny: prawo do miasta w działaniu, Biblioteka Res Publiki Nowej, Warszawa 2013.

6. Materiały konferencji Miasto 2016 - http://www.konferencjamiasto.pl/.

7. Misiak Władysław, 2012, Globalizacja Berlina, Pragi i Warszawy, Difin.

8. Nawratek Krzysztof, 2012, Dziury w całym. Wstęp do miejskich rewolucji, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

9. Nowak Maciej J. Decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu - instrument czy wyłącznie bariera rozwoju, Studia Regionalne i Lokalne 2(52)/2013.

10. Pobłocki Kacper, Świątkowska Bogna (red.) (2016) Architektura niezrównoważona Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana, s. 480.

11. Szmytkowska Magdalena Top-down czy bottom-up? Dylematy kształtowania policentrycznych obszarów metropolitalnych na przykładzie Trójmiasta, Studia Regionalne i Lokalne 3(57)/2014.

12. Świątkowska Bogna (red.), My i oni. Przestrzenie wspólne/Projektowanie dla wspólnoty, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa 2014.

13. Grisel Mart & van de Waart Frans (red.) Multilevel Urban Governance or the Art of Working Together. Methods, Instruments and Practices, EUKN, 2010.

Metody i kryteria oceniania:

ĆWICZENIA: test końcowy i aktywność na zajęciach

WARSZATATY: aktywność na zajęciach 50%, projekt miasta w SimCity 50% Do uzyskania zaliczenia konieczne jest minimum 60 pkt.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)