Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesny terroryzm

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2102-BW-L-D2WSTE
Kod Erasmus / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesny terroryzm
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy: BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE - DZIENNE I STOPNIA 2 semestr 1 rok - przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Od studentów/studentek oczekuje się znajomości historii XX i XXI wieku, w tym problematyki przemocy politycznej. Ponadto uczestnik/czka kursu powinien/a wykazać się zainteresowaniem współczesnymi wyzwaniami i problemami dla bezpieczeństwa państw. Od studenta/ki oczekuje się, że będzie systematycznie przyswajał/a wiedzę z zakresu problematyki terroryzmu oraz rzetelnie zapoznawał/a się z materiałem dydaktycznym.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Po ukończeniu kursu student/ka zdobędzie podstawy usystematyzowanej wiedzy z zakresu zjawisk asymetrycznej przemocy politycznej. Student/ka zdobędzie wiedzę o głównych nurtach terroryzmu oraz celach i metodach działań charakterystycznych dla poszczególnych ugrupowań. Ważnym dydaktycznym celem będzie wyposażenie studenta/ki w wiedzę o czynnikach generujących radykalną przemoc polityczną (uwarunkowania polityczne, społeczne, kulturowe i psychologiczne terroryzmu). Student/ka będzie znał najczęstsze formy terroryzmu, ze szczególnym wyróżnieniem problematyki zamachów samobójczych. Będzie umiał przedstawić, scharakteryzować wybrane aktywne ugrupowania terrorystyczne (program, cele, struktury, środki i metody, działania, skutki) oraz wielowymiarowo dokonać – za pomocą metody scenariuszowej – prognozy oraz analizy zagrożeń.

Pełny opis:

Przedmiot jest realizowany w formie konwersatorium z naciskiem na aktywne zaangażowanie studentów/ek w dyskusję na zajęciach nad problematyką związaną z zagrożeniami terrorystycznymi. Zajęcia będą poświęcone problematyce istoty samego zjawiska. W pierwszej kolejności scharakteryzowane zostanie zjawisko terroryzmu i badania nad terroryzmem w ujęciu ortodoksyjnym oraz krytycznym. Następnie ukazanie zagrożeń terrorystycznych w kontekście politycznym, ekonomicznym, społecznym i psychologicznym. Przedstawienie działalności terrorystycznej, jako racjonalnej i kierunkowej; próby ukazania portretu osobowości terrorysty; kwestia terroryzmu świeckiego a religijnego. Podstawowym celem kursu jest rozbudzenie i rozwój wyobraźni studenta w obrębie nauk o bezpieczeństwie. Składają się na nią wiedza, umiejętności i kompetencje. Student/ka zostanie zaopatrzony w wiedzę o istocie zjawiska terroryzmu oraz pojęciach pochodnych związanych z przemocą polityczną (zamachy, rewolucje, wojny domowe, konflikty o niskim natężeniu, konflikt zbrojny, wojna), historii terroryzmu, formach terroryzmu i nurtach terrorystycznych. Student/ka będzie umiał/a zaprezentować koncepcje politologiczne, socjologiczne, psychologiczne, memetyczne oraz kryminalne źródeł terroryzmu. Po ukończeniu kursu studenci/ki powinni/y adekwatnie i wieloaspektowo identyfikować aktywne organizacje terrorystyczne na świecie oraz zagrożenia wynikające z ich działalności dla bezpieczeństwa wewnętrznego oraz międzynarodowego oraz „drogę do terroryzmu” (proces stawania się terrorystą). Będzie umiał/a dokonać analizy zagrożeń ze względu na „atrakcyjność” potencjalnego celu zamachu terrorystycznego (typowanie miejsc i obiektów).

Szacowana całkowita liczba godzin, którą student/ka musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla zajęć efektów kształcenia to ok. 120 godzin. Konwersatorium obejmuje 30 godzin, czas potrzebny na przygotowanie do zajęć stanowi 30 godzin (opracowanie i przyswojenie literatury przedmiotu oraz samodzielne studia źródeł), 30 godzin na przygotowanie projektów w grupach dotyczących wybranego regionu z uwzględnieniem aktywnych organizacji terrorystycznych, 30 godzin to niezbędny czas na powtórzenie i przygotowanie się do zaliczenia końcowego.

Literatura:

Literatura podstawowa

R.Borkowski, Terroryzm ponowoczesny. Studium z antropologii polityki,

Toruń 2006 r.,

G. Chaliand, A. Blin, Historia terroryzmu od starożhytności do Da'isz, Warszawa 2020'

W. Dietl, K.Hirschmann, R. Tophoven, Terroryzm, Warszawa 2009;

A. Gasztold, Badania radykalizacji kobiet do terroryzmu dżihadystycznego, "Przegląd Politologiczny" 2020.

A. Gasztold, Udział kobiet w organizacjach terrorystycznych: hiperkobieta-hiperterrorystka, "E-Politikon" 2019

A. Gasztol, Terroryzm jako główne zagrożenie dla bezpieczeństwa międzynardowowego, w: R. Zięba (red. ), Bezpieczeństwo międzynarodowe w XXI wieku, Warszawa 2018.

B. Hoffman, Oblicza terroryzmu, Warszawa 2001;

J.Horgan, Psychologia terroryzmu, PWN, Warszawa 2008;

K. Kubiak, Przemoc na oceanach. Współczesne piractwo i terroryzm morski, Warszawa 2009.

K. Liedel (red.), Terroryzm: anatomia zjawiska, Warszawa 2006;

P. Mazurkiewicz, Przemoc w polityce, Kraków 2008;

A.Wejkszner, Ewolucja terroryzmu motywowanego ideologią religijną na przykładzie Salafickiego Ruchu Globalnego Dżihadu, Poznań 2010;

A. Wejkszner, Państwo Islamskie: narodziny nowego kalifatu, Warszawa 2016.

S. Wojciechowski, P. Osiewicz, Zrozumieć współczesny terroryzm: wybrane

aspekty fenomenu, Warszawa 2017

Zięba A., Gen terroryzmu, w: Bliski Wschód coraz bliżej, red. J.Danecki, S.Sulowski, Warszawa 2011, s. 322-327.

A. Zięba, Problem udziału kobiet w organizacjach terrorystycznych, [w:] P.de

la Fuente, W.Gizicki, C. Taracha (red.), Terroryzm wczoraj i dziś: wybrane

problemy, Lublin 2015, s. 49-65.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

EK.1. Rozróżnia i charakteryzuje formy terroryzmu (KW_05)

EK.2. Sprawnie posługuje się terminologią związaną z poszczególnymi nurtami terrorystycznymi i umie przyporządkować organizacje terrorystyczne do poszczególnych nurtów (KW_05)

EK.3.Potrafi zdefiniować, opisać i rozpoznać zagrożenie terrorystyczne (KW_07)

EK.4. Potrafi wskazać uwarunkowania i katalizatory terroryzmu na poziomie jednostki (KW_03), grupy i aktywności państw (KW_04, KW_05)

EK. 5. Potrafi wskazać organizacje międzynarodowe zajmujące się problematyką zwalczania określonych form terroryzmu (KW_08)

UMIEJĘTNOŚCI

EK. 5. Potrafi zastosować właściwe metody weryfikacji posiadanej wiedzy (analiza i krytyka piśmiennictwa i materiałów audiowizualnych) (K_U01, K_UO3)

EK. 6. Potrafi umiejętnie określić specyfikę poszczególnych nurtów i organizacji terrorystycznych (K_U06)

EK. 7. Dostrzega niebezpieczeństwo i skomplikowaną naturę terroryzmu (K_U01)

EK. 8. Potrafi zebrać materiał do pogłębiania wiedzy (podręczniki, prasa specjalistyczna, wywiad z poszczególnymi instytucjami zaangażowanymi w badania nad bezpieczeństwem, materiały audiowizualne) (K_U03)

KOMPETENCJE

EK. 9. Ocenia znaczenie i skalę zagrożeń terrorystycznych dla bezpieczeństwa międzynarodowego (K_K01)

EK. 10. Jest zdolny do zastosowania metod scenariuszowych i analizy zagrożeń do typowania zdarzeń o charakterze terrorystycznym (K_K05)

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa jest wypadkową obserwacji i ewaluacji intensywności i jakości aktywności studenta/ki podczas zajęć konwersatoryjnych, prac grupowych oraz wyników zaliczenia końcowego (kolokwium pisemnego). Ocena to suma punktów uzyskanych przez studenta w ciągu pracy na konwersatorium (max. 60 punktów: 10 pkt aktywności, 20 pkt prace grupowe, kolokwium 30 pkt.).

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 92 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Gasztold
Prowadzący grup: Aleksandra Gasztold
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Po ukończeniu kursu student zdobędzie podstawy usystematyzowanej wiedzy z zakresu zjawisk asymetrycznej przemocy politycznej. Student zdobędzie wiedzę o głównych nurtach terroryzmu oraz celach i metodach działań charakterystycznych dla poszczególnych ugrupowań. Ważnym dydaktycznym celem będzie wyposażenie studenta w wiedzę o czynnikach generujących radykalną przemoc polityczną (uwarunkowania polityczne, społeczne, kulturowe i psychologiczne terroryzmu). Student będzie znał najczęstsze formy terroryzmu, ze szczególnym wyróżnieniem problematyki zamachów samobójczych. Będzie umiał przedstawić, scharakteryzować wybrane aktywne ugrupowania terrorystyczne (program, cele, struktury, środki i metody, działania, skutki) oraz wielowymiarowo dokonać – za pomocą metody scenariuszowej – prognozy oraz analizy zagrożeń.

Pełny opis:

Przedmiot jest realizowany w formie konwersatorium z naciskiem na aktywne zaangażowanie studentów w dyskusję na zajęciach nad problematyką związaną z zagrożeniami terrorystycznymi. Zajęcia będą poświęcone problematyce istoty samego zjawiska. W pierwszej kolejności scharakteryzowane zostanie zjawisko terroryzmu postrzegane, jako surogat wojny. Następnie ukazanie zagrożeń terrorystycznych w kontekście politycznym, ekonomicznym, społecznym i psychologicznym. Przedstawienie działalności terrorystycznej, jako racjonalnej i kierunkowej; próby ukazania portretu osobowości terrorysty; kwestia terroryzmu świeckiego a religijnego. Podstawowym celem kursu jest rozbudzenie i rozwój wyobraźni studenta w obrębie nauk o bezpieczeństwie. Składają się na nią wiedza, umiejętności i kompetencje. Student zostanie zaopatrzony w wiedzę o istocie zjawiska terroryzmu oraz pojęciach pochodnych związanych z przemocą polityczną (zamachy, rewolucje, wojny domowe, konflikty o niskim natężeniu, konflikt zbrojny, wojna), historii terroryzmu, formach terroryzmu i nurtach terrorystycznych. Student będzie umiał zaprezentować koncepcje politologiczne, socjologiczne, psychologiczne, memetyczne oraz kryminalne źródeł terroryzmu. Po ukończeniu kursu studenci powinni adekwatnie i wieloaspektowo identyfikować aktywne organizacje terrorystyczne na świecie oraz zagrożenia wynikające z ich działalności dla bezpieczeństwa wewnętrznego oraz międzynarodowego oraz „drogę do terroryzmu” (proces stawania się terrorystą). Będzie umiał dokonać analizy zagrożeń ze względu na „atrakcyjność” potencjalnego celu zamachu terrorystycznego (typowanie miejsc i obiektów).

Szacowana całkowita liczba godzin, którą student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla zajęć efektów kształcenia to ok. 120 godzin. Konwersatorium obejmuje 30 godzin, czas potrzebny na przygotowanie do zajęć stanowi 30 godzin (opracowanie i przyswojenie literatury przedmiotu oraz samodzielne studia źródeł), 30 godzin na przygotowanie projektów w grupach dotyczących wybranego regionu z uwzględnieniem aktywnych organizacji terrorystycznych, 30 godzin to niezbędny czas na powtórzenie i przygotowanie się do zaliczenia końcowego.

Literatura:

Literatura podstawowa

R.Borkowski, Terroryzm ponowoczesny. Studium z antropologii polityki,

Toruń 2006 r.,

G. Chaliand, A. Blin, Historia terroryzmu od starożhytności do Da'isz, Warszawa 2020';

W. Dietl, K.Hirschmann, R. Tophoven, Terroryzm, Warszawa 2009;

A. Gasztold, Badania radykalizacji kobiet do terroryzmu dżihadystycznego, "Przegląd Politologiczny" 2020.

A. Gasztold, Udział kobiet w organizacjach terrorystycznych: hiperkobieta-hiperterrorystka, "E-Politikon" 2019

A. Gasztol, Terroryzm jako główne zagrożenie dla bezpieczeństwa międzynardowowego, w: R. Zięba (red. ), Bezpieczeństwo międzynarodowe w XXI wieku, Warszawa 2018.

B. Hoffman, Oblicza terroryzmu, Warszawa 2001;

J.Horgan, Psychologia terroryzmu, PWN, Warszawa 2008;

K. Kubiak, Przemoc na oceanach. Współczesne piractwo i terroryzm morski, Warszawa 2009.

K. Liedel (red.), Terroryzm: anatomia zjawiska, Warszawa 2006;

P. Mazurkiewicz, Przemoc w polityce, Kraków 2008;

A.Wejkszner, Ewolucja terroryzmu motywowanego ideologią religijną na przykładzie Salafickiego Ruchu Globalnego Dżihadu, Poznań 2010;

A. Wejkszner, Państwo Islamskie: narodziny nowego kalifatu, Warszawa 2016.

S. Wojciechowski, P. Osiewicz, Zrozumieć współczesny terroryzm: wybrane

aspekty fenomenu, Warszawa 2017

Zięba A., Gen terroryzmu, w: Bliski Wschód coraz bliżej, red. J.Danecki, S.Sulowski, Warszawa 2011, s. 322-327.

A. Zięba, Problem udziału kobiet w organizacjach terrorystycznych, [w:] P.de

la Fuente, W.Gizicki, C. Taracha (red.), Terroryzm wczoraj i dziś: wybrane

problemy, Lublin 2015, s. 49-65.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)