Etyka zawodowa funkcjonariuszy służb państwowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-BW-L-D6ETYK |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka zawodowa funkcjonariuszy służb państwowych |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE - DZIENNE I STOPNIA 6 semestr 3 rok - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot poświęcony jest etyce zawodowej funkcjonariuszy służb państwowych. Przedmiot obejmuje podstawowe zagadnienia z zakresu roli etyki w instytucjach bezpieczeństwa i porządku publicznego, wartości i standardów etycznych funkcjonariuszy służb mundurowych oraz prezentuje dysfunkcje występujące w służbach. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Rozpoznawanie podstawowych wartości etycznych; rozpoznawanie relacji etycznych zachodzących w instytucjach bezpieczeństwa i porządku publicznego; rozumienie roli kodeksów etycznych w funkcjonowaniu instytucji bezpieczeństwa i porządku publicznego; analizowanie przyczyn i skutków dysfunkcji w instytucjach instytucji bezpieczeństwa i porządku publicznego i ich wpływ na funkcjonowanie społeczeństwa obywatelskiego; |
Pełny opis: |
Część I – ZAGADNIENIA TEORETYCZNE I OGÓLNE 1) zagadnienia teoretyczne a) moralność a etyka b) etos i etyka c) korelacja prawa, moralności i etyki 2) pragmatyka zawodowa i etyka a) Istota, geneza i funkcje etyki zawodowej b) Wartości i standardy etyczne zawodu – ujęcie metodologiczne Część II – Elementy etyki stosowanej w poszczególnych instytucjach bezpieczeństwa i porządku publicznego 1)Etyka funkcjonariuszy policji, CBA, ABW, straży pożarnej, administracji celno-skarbowej, służby więziennej, Straży Marszałkowskiej, SOP, straży granicznej 2)Patologie - geneza i skutki dysfunkcji w instytucjach bezpieczeństwa i porządku publicznego. |
Literatura: |
J.Itrich-Drabarek, Etyka funkcjonariuszy służb państwowych, Diffin 2019, wyd. II Encyklopedia bezpieczeństwa wewnętrznego, red. A.Misiuk, J.Itrich-Drbarek, M.Dobrowolska-Opała, Warszawa 2021 |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się - wiedza -K_W02 - Student ma podstawową wiedzę o ekonomicznych, prawnych, etycznych i inne uwarunkowaniach działalności zawodowej w sektorze związanym z zapewnieniem i ochroną bezpieczeństwa. - K_W04 - Student ma podstawową wiedzę o głównych ideach etycznych stanowiących podstawę myślenia o miejscu etyki i moralności w świecie publicznym i życiu zawodowym oraz różnych aspektach obecności zagadnień i refleksji moralnej w życiu społecznym, politycznym, gospodarczym i zawodowym. Efekty uczenia się - umiejętności K_U01 - Student potrafi prawidłowo interpretować problemy moralne i etyczne, jakie zachodzą w codziennej działalności funkcjonariusza publicznego pod kątem wskazywania dobra i zła, słuszności i niesłuszności oraz potrafi wskazywać rozwiązania moralnych dylematów w działalności instytucji i państwa. K_U02 - Student potrafi formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy z zakresu dylematów etycznych poprzez dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych w obszarze działalności podmiotów związanych z zapewnieniem i ochroną bezpieczeństwa. K_U09 - Student posiada umiejętność rozumienia i krytycznego analizowania najważniejszych dylematów moralnych życia publicznego oraz zawodowego w skali europejskiej i krajowej oraz tego, jak sposoby rozwiązywania tych dylematów ukształtowane zostały przez poszczególne idee filozoficzne . Efekty uczenia się - kompetencje społeczne - K_K01 - Student dostrzega i identyfikuje problemy moralne i dylematy etyczne, w szczególności te, które wiążą się z aktywnością zawodową funkcjonariuszy publicznych; poszukuje optymalnych rozwiązań zgodnych z prawem, zasadami etyki zawodowej i powszechnie rozumianą moralnością - K_K0Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia . - K_K02 - Student zajmuje krytyczne stanowisko względem problemów, koncepcji i teorii etycznych i moralnych dotyczących sfery działania funkcjonariusza publicznego. K_K04 - Student dostrzega i identyfikuje problemy moralne i dylematy etyczne, w szczególności te, które wiążą się z aktywnością zawodową funkcjonariuszy publicznych; poszukuje optymalnych rozwiązań zgodnych z prawem, zasadami etyki zawodowej i powszechnie rozumianą moralnością. |
Metody i kryteria oceniania: |
obecności, dyskusja test pisemny wielokrotnego wyboru |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Itrich-Drabarek | |
Prowadzący grup: | Jolanta Itrich-Drabarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Rozpoznawanie podstawowych wartości etycznych; rozpoznawanie relacji etycznych zachodzących w instytucjach bezpieczeństwa i porządku publicznego; rozumienie roli kodeksów etycznych w funkcjonowaniu instytucji bezpieczeństwa i porządku publicznego; analizowanie przyczyn i skutków dysfunkcji w instytucjach instytucji bezpieczeństwa i porządku publicznego i ich wpływ na funkcjonowanie społeczeństwa obywatelskiego; |
|
Pełny opis: |
Część I – ZAGADNIENIA TEORETYCZNE I OGÓLNE 1) zagadnienia teoretyczne a) moralność a etyka b) etos i etyka c) korelacja prawa, moralności i etyki 2) pragmatyka zawodowa i etyka a) Istota, geneza i funkcje etyki zawodowej b) Wartości i standardy etyczne zawodu – ujęcie metodologiczne Część II – Elementy etyki stosowanej w poszczególnych instytucjach bezpieczeństwa i porządku publicznego 1)Etyka funkcjonariuszy policji, CBA, ABW, straży pożarnej, administracji celno-skarbowej, służby więziennej, Straży Marszałkowskiej, SOP, straży granicznej 2)Patologie - geneza i skutki dysfunkcji w instytucjach bezpieczeństwa i porządku publicznego. |
|
Literatura: |
J.Itrich-Drabarek, Etyka funkcjonariuszy służb państwowych, Diffin 2019, wyd. II Encyklopedia bezpieczeństwa wewnętrznego, red. A.Misiuk, J.Itrich-Drbarek, M.Dobrowolska-Opała, Warszawa 2021 |
|
Uwagi: |
Przedmiot kończy się testem sprawdzającym wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne. Test uznawany jest za zaliczony, jeżeli student otrzyma 75% - dst 75-80% - dst plus 80-85% - dobry 90-95% dobry plus 95% bardzo dobry |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.