Logika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-BW-L-Z2LOGI |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Logika |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE - ZAOCZNE I STOPNIA 2 semestr 1 rok - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje: nauka właściwego rozumowania należąca do klasycznego trivium dydaktycznego rozwiązywanie problemów z zakresu aplikacji na rynku pracy (np. przygotowanie do rozwiązywania testów w procesie rekrutacyjnym). |
Pełny opis: |
Kurs ten ma na celu podniesienie kultury logicznej studentow na kierunku Bezpieczenstwo Wewnetrzne ze szczegolnym zwroceniem uwagi na relacje logiczne charakterystyczne dla potocznego i naukowego dyskursu, takie jak wynikanie logiczne, rownowaznosc logiczna, wykluczanie sie i dopelnianie zdan, sprzecznosc miedzy zdaniami. Ostatecznym celem kursu jest przygotowanie do poprawnego pod wzgledem logicznym formulowania opinii i prognoz dotyczacych zjawisk, mechanizmow i instytucji bezpieczenstwa wewnetrznego panstwa. Oto szczegolowy plan kursu: 1. Intuicyjne pojecie wynikania logicznego w jezyku naturalnym: Przyklady i kontrprzyklady. Język i metajęzyk. 2. Znak, oznaka, symbol. 2. Charakterystyka spojnikow logicznych: ich odpowiedniki wystepujace w jezyku naturalnym, ich definicje zero-jedynkowe, ich opis jako funkcji prawdziwosciowych, ich wzajemna definiowalnosc i ekstensjonalnosc. 3. Jezyk klasycznego rachunku zdan: syntaktyka. 3a. Slownik jezyka klasycznego rachunku zdan 3b. Pojecie poprawnie zbudwoanej formuly jezyka klasycznego rachunku zdan. 4. Jezyk klasycznego rachunku zdan: semantyka 4a. Pojecie funkcji interpretacji jezyka klasycznego rachunku zdan. 4b. Pojecie formuly spelnialnej. 5. Pojecie tautologii jako formuly prawdziwej przy kazdej interpretacji wystepujacych w niej zmiennych zdaniowych. 5a. Przyklady typowych tautologii klasycznego rachunku zdan. 6. Wynikanie logiczne zdefiniowane w terminach funkcji interpretacji. 6a. Przyklady formulowane w jezyku formalnym i jezyku naturalnym. 7. Rownowaznosc logiczna zdefiniowana w terminach funkcji interpretacji. 7a. Przyklady formulowane w jezyku formalnymi i jezyku naturalnym. 8. Typowe przyklady wynikania logicznego wystepujace w jezyku naturalnym zawierajace blad formalny. 9. Rozszerzenie jezyka klasycznego rachunku zdan do jezyka klasycznego rachunku kwantyfikatorow. 10. Przeklad zdan z wyrazeniami kwantyfikatorowymi wystepujacymi w jezyku naturalnym na jezyk klasycznego rachunku kwantyfikatorow. 11. Podstawowe relacje logiczne zachodzace miedzy kwantyfikatorowymi przekladami klasycznych zdan kategorycznych. 11a. Rownowaznosc logiczna; 11b. Wyklucznie sie zdan; 11c. Dopelnianie sie zdan; 11d. Sprzecznosc; 11e. Wynikanie logiczne. 12. Podsumowanie kursu. 13. Zastosowanie poznanych pojec do analizy dyskursu dotyczacego mechanizmow i zjawisk bezpieczenstwa wewnetrznego. 14. Cwiczenia i dyskusja. |
Literatura: |
1. Oktawian Nawrot: Wprowadzenie do logiki dla prawników. 2. Zygmunt Ziembiński, Logika prakatyczna 3. Andrzej Kisielewicz: Logika i argumentacja. Praktyczny kurs krytycznego myślenia. 4. Andrzej Kisielewicz: Sztuczna inteligencja i logika. 5. Karl R. Popper: Logika odkrycia naukowego. 6. Barbara Stanosz: Wprowadzenie do logiki. Podrecznik dla humanistow. 7. Helena Rasiowa: Wstep do matematyki wspolczesnej. 8. Mieczyslaw Omyla: Zarys logiki. |
Efekty uczenia się: |
K_W03 : Absolwent zna i rozumie zasady logiki, rozróżnia przykłady formułowane w języku formalnym i języku naturalnym K_U01 : Absolwent potrafi wykorzystać spójniki logiczne i ich odpowiedniki w języku naturalnym, dostrzega wykluczenia, dopełnienia i sprzeczności w zdaniach K_U03 : Absolwent potrafi w sposób logiczny i przy wykorzystaniu zasad logiki przetwarzać, hierarchizować i prezentować informacje w zakresie bezpieczeństwa. K_K03 : Absolwent jest gotów do zachowywania się w sposób profesjonalny i etyczny w działalności zawodowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
TEST Ponadto punktowanie pozytywnej aktywnosci na zajeciach. Na ocene koncowa skladaja sie punkty uzyskane w czasie zajec i punkty uzyskane na pisemnym tescie, ktore przekladaja sie na ocena wedlug jednolitego algorytmu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Młyńczyk | |
Prowadzący grup: | Łukasz Młyńczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje nauke wlasciwego rozumowania nalezaca do klasycznego trivium dydaktycznego; rozwiazywanie problemow z zakresu aplikacji na rynku pracy (np. przygotowanie do rozwiazywania testow w procesie rekrutacyjnym). |
|
Pełny opis: |
Kurs ten ma na celu podniesienie kultury logicznej studentow na kierunku Bezpieczenstwo Wewnetrzne ze szczegolnym zwroceniem uwagi na relacje logiczne charakterystyczne dla potocznego i naukowego dyskursu, takie jak wynikanie logiczne, rownowaznosc logiczna, wykluczanie sie i dopelnianie zdan, sprzecznosc miedzy zdaniami. Ostatecznym celem kursu jest przygotowanie do poprawnego pod wzgledem logicznym formulowania opinii i prognoz dotyczacych zjawisk, mechanizmow i instytucji bezpieczenstwa wewnetrznego panstwa. Oto szczegolowy plan kursu: 1. Intuicyjne pojecie wynikania logicznego w jezyku naturalnym: Przyklady i kontrprzyklady. 2. Charakterystyka spojnikow logicznych: ich odpowiedniki wystepujace w jezyku naturalnym, ich definicje zero-jedynkowe, ich opis jako funkcji prawdziwosciowych, ich wzajemna definiowalnosc i ekstensjonalnosc. 3. Jezyk klasycznego rachunku zdan: syntaktyka. 3a. Slownik jezyka klasycznego rachunku zdan 3b. Pojecie poprawnie zbudwoanej formuly jezyka klasycznego rachunku zdan. 4. Jezyk klasycznego rachunku zdan: semantyka 4a. Pojecie funkcji interpretacji jezyka klasycznego rachunku zdan. 4b. Pojecie formuly spelnialnej. 5. Pojecie tautologii jako formuly prawdziwej przy kazdej interpretacji wystepujacych w niej zmiennych zdaniowych. 5a. Przyklady typowych tautologii klasycznego rachunku zdan. 6. Wynikanie logiczne zdefiniowane w terminach funkcji interpretacji. 6a. Przyklady formulowane w jezyku formalnym i jezyku naturalnym. 7. Rownowaznosc logiczna zdefiniowana w terminach funkcji interpretacji. 7a. Przyklady formulowane w jezyku formalnymi i jezyku naturalnym. 8. Typowe przyklady wynikania logicznego wystepujace w jezyku naturalnym zawierajace blad formalny. 9. Rozszerzenie jezyka klasycznego rachunku zdan do jezyka klasycznego rachunku kwantyfikatorow. 10. Przeklad zdan z wyrazeniami kwantyfikatorowymi wystepujacymi w jezyku naturalnym na jezyk klasycznego rachunku kwantyfikatorow. 11. Podstawowe relacje logiczne zachodzace miedzy kwantyfikatorowymi przekladami klasycznych zdan kategorycznych. 11a. Rownowaznosc logiczna; 11b. Wyklucznie sie zdan; 11c. Dopelnianie sie zdan; 11d. Sprzecznosc; 11e. Wynikanie logiczne. 12. Podsumowanie kursu. 13. Zastosowanie poznanych pojec do analizy dyskursu dotyczacego mechanizmow i zjawisk bezpieczenstwa wewnetrznego. 14. Cwiczenia i dyskusja. |
|
Literatura: |
1. Barbara Stanosz: Wprowadzenie do logiki. Podrecznik dla humanistow. 2. Helena Rasiowa: Wstep do matematyki wspolczesnej. 3. Mieczyslaw Omyla: Zarys logiki. 4. Link do kursu na platformie Kampus zawierajacy wyklady omawiajace pojecia wprowadzone podczas kursu wraz z cwiczeniami |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.