Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesny terroryzm

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2102-BW-L-Z2WSTE
Kod Erasmus / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Współczesny terroryzm
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy: BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE - ZAOCZNE I STOPNIA 2 semestr 1 rok - przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Od studentów/ek oczekuje się znajomości historii najnowszej XX i XXI wieku, w tym problematyki przemocy politycznej. Ponadto uczestnik/czka kursu powinien/a wykazać się zainteresowaniem współczesnymi wyzwaniami i problemami dla bezpieczeństwa. Od studenta/ki oczekuje się, że będzie systematycznie przyswajał/a wiedzę z zakresu problematyki terroryzmu.

Skrócony opis:

Po ukończeniu kursu student/ka zdobędzie podstawy usystematyzowanej wiedzy z zakresu zjawisk asymetrycznej przemocy politycznej. Student/ka zdobędzie wiedzę o głównych nurtach terroryzmu oraz celach i metodach działań charakterystycznych dla poszczególnych ugrupowań. Ważnym dydaktycznym celem będzie wyposażenie studenta w wiedzę o czynnikach generujących radykalną przemoc polityczną (uwarunkowania polityczne, społeczne, kulturowe i psychologiczne terroryzmu). Student/ka będzie znał/a najczęstsze formy terroryzmu, ze szczególnym wyróżnieniem problematyki zamachów samobójczych. Będzie umiał/a przedstawić, scharakteryzować wybrane aktywne ugrupowania terrorystyczne (program, cele, struktury, środki i metody, działania, skutki) oraz wielowymiarowo dokonać – za pomocą metody scenariuszowej – prognozy oraz analizy zagrożeń.

Pełny opis:

Przedmiot jest realizowany w formie konwersatorium z naciskiem na aktywne zaangażowanie studentów w dyskusję na zajęciach nad problematyką związaną z zagrożeniami terrorystycznymi. Zajęcia będą poświęcone problematyce istoty samego zjawiska. W pierwszej kolejności scharakteryzowane zostanie zjawisko terroryzmu postrzegane, jako surogat wojny. Następnie ukazanie zagrożeń terrorystycznych w kontekście politycznym, ekonomicznym, społecznym i psychologicznym. Przedstawienie działalności terrorystycznej, jako racjonalnej i kierunkowej; próby ukazania portretu osobowości terrorysty; kwestia terroryzmu świeckiego a religijnego. Podstawowym celem kursu jest rozbudzenie i rozwój wyobraźni studenta w obrębie nauk o bezpieczeństwie. Składają się na nią wiedza, umiejętności i kompetencje. Student/ka zostanie zaopatrzony/a w wiedzę o istocie zjawiska terroryzmu oraz pojęciach pochodnych związanych z przemocą polityczną (zamachy, rewolucje, wojny domowe, konflikty o niskim natężeniu, konflikt zbrojny, wojna), historii terroryzmu, formach terroryzmu i nurtach terrorystycznych. Student/ka będzie umiał zaprezentować koncepcje politologiczne, socjologiczne, psychologiczne, memetyczne oraz kryminalne źródeł terroryzmu. Po ukończeniu kursu studenci powinni adekwatnie i wieloaspektowo identyfikować aktywne organizacje terrorystyczne na świecie oraz zagrożenia wynikające z ich działalności dla bezpieczeństwa wewnętrznego oraz międzynarodowego oraz „drogę do terroryzmu” (proces stawania się terrorystą). Będzie umiał dokonać analizy zagrożeń ze względu na „atrakcyjność” potencjalnego celu zamachu terrorystycznego (typowanie miejsc i obiektów).

Szacowana całkowita liczba godzin, którą student/ka musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla zajęć efektów kształcenia to ok. 120 godzin. Konwersatorium obejmuje 18 godzin, czas potrzebny na przygotowanie do zajęć stanowi 42 godzin (opracowanie i przyswojenie literatury przedmiotu oraz samodzielne studia źródeł), 30 godzin na przygotowanie projektów w grupach dotyczących wybranego regionu z uwzględnieniem aktywnych organizacji terrorystycznych, 30 godzin to niezbędny czas na powtórzenie i przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego.

Literatura:

G. Chaliand, A. Blin, Historia terroryzmu od starożhytności do Da'isz, Warszawa 2020';

W. Dietl, K.Hirschmann, R. Tophoven, Terroryzm, Warszawa 2009;

A. Gasztold, Terroryzm jako główne zagrożenie dla bezpieczeństwa

międzynarodowego, w: Bezpieczeństwo międzynarodowe w XXI wieku pod

red. R. Zięby, Warszawa 2018, s. 35-54.

B. Hoffman, Oblicza terroryzmu, Warszawa 2001;

J.Horgan, Psychologia terroryzmu, PWN, Warszawa 2008;

K. Kubiak, Przemoc na oceanach. Współczesne piractwo i terroryzm morski,

Warszawa 2009.

J. Tomasiewicz, Strategia oporu niekierowanego w wojnie asymetrycznej,

„Przegląd Geopolityczny" 2009, nr 1, s. 161-190.

E. Posłuszna, Ekstremizm w obronie praw zwierząt – źródła inspiracji [w:]K.

Liedel (red.), Terroryzm: anatomia zjawiska, Warszawa 2006, s. 146 – 165.

A. Wejkszner, Państwo Islamski: narodziny nowego kalifatu, Warszawa 2016

S. Wojciechowski, P. Osiewicz, Zrozumieć współczesny terroryzm: wybrane

aspekty fenomenu, Warszawa 2017

Zięba A., Mem dżihadu: Al-Qa'ida - wróg numer jeden, dwa, trzy..., [w:] S.

Sulowski, F. Ilkowski (red.) Wybrane idee, partie i organizacje

polityczne Bliskiego Wschodu, Warszawa 2014, s. 181-201.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

EK.1. Rozróżnia i charakteryzuje formy terroryzmu (KW_05)

EK.2. Sprawnie posługuje się terminologią związaną z poszczególnymi nurtami terrorystycznymi i umie przyporządkować organizacje terrorystyczne do poszczególnych nurtów (KW_05)

EK.3.Potrafi zdefiniować, opisać i rozpoznać zagrożenie terrorystyczne (KW_07)

EK.4. Potrafi wskazać uwarunkowania i katalizatory terroryzmu na poziomie jednostki (KW_03), grupy i aktywności państw (KW_04, KW_05)

EK. 5. Potrafi wskazać organizacje międzynarodowe zajmujące się problematyką zwalczania określonych form terroryzmu (KW_08)

UMIEJĘTNOŚCI

EK. 5. Potrafi zastosować właściwe metody weryfikacji posiadanej wiedzy (analiza i krytyka piśmiennictwa i materiałów audiowizualnych) (K_U01, K_UO3)

EK. 6. Potrafi umiejętnie określić specyfikę poszczególnych nurtów i organizacji terrorystycznych (K_U06)

EK. 7. Dostrzega niebezpieczeństwo i skomplikowaną naturę terroryzmu (K_U01)

EK. 8. Potrafi zebrać materiał do pogłębiania wiedzy (podręczniki, prasa specjalistyczna, wywiad z poszczególnymi instytucjami zaangażowanymi w badania nad bezpieczeństwem, materiały audiowizualne) (K_U03)

KOMPETENCJE

EK. 9. Ocenia znaczenie i skalę zagrożeń terrorystycznych dla bezpieczeństwa międzynarodowego (K_K01)

EK. 10. Jest zdolny do zastosowania metod scenariuszowych i analizy zagrożeń do typowania zdarzeń o charakterze terrorystycznym (K_K05)

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa jest wypadkową obserwacji i ewaluacji intensywności i jakości aktywności studenta podczas zajęć konwersatoryjnych, prac grupowych oraz wyników egzaminu końcowego . Oceną końcową z przedmiotu to suma punktów uzyskanych przez studenta/kę w ciągu pracy na konwersatorium. Na ocenę składa się: aktywność na zajęciach, realizacja projektu grupowego oraz kolokwium.

Metody i kryteria oceniania:

• Bieżąca ocena aktywności 10 % oceny końcowej

• Uzyskanie zaliczenia z kolokwium (30%)

• Przygotowanie projektu grupowego (20 %)

Zaliczenie na ocenę dostateczną 51%-60%

Zaliczenia na ocenę dostateczną plus 61%-70%

Zaliczenie na ocenę dobrą 71-80%

Zaliczenie na ocenę dobrą plus 81-90%

ocena bardzo dobra 91-100 %

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Gasztold
Prowadzący grup: Aleksandra Gasztold
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Po ukończeniu kursu student/ka zdobędzie podstawy usystematyzowanej wiedzy z zakresu zjawisk asymetrycznej przemocy politycznej. Student/ka zdobędzie wiedzę o głównych nurtach terroryzmu oraz celach i metodach działań charakterystycznych dla poszczególnych ugrupowań. Ważnym dydaktycznym celem będzie wyposażenie studenta w wiedzę o czynnikach generujących radykalną przemoc polityczną (uwarunkowania polityczne, społeczne, kulturowe i psychologiczne terroryzmu). Student/ka będzie znał/a najczęstsze formy terroryzmu, ze szczególnym wyróżnieniem problematyki zamachów samobójczych. Będzie umiał/a przedstawić, scharakteryzować wybrane aktywne ugrupowania terrorystyczne (program, cele, struktury, środki i metody, działania, skutki) oraz wielowymiarowo dokonać – za pomocą metody scenariuszowej – prognozy oraz analizy zagrożeń.

Pełny opis:

Przedmiot jest realizowany w formie konwersatorium z naciskiem na aktywne zaangażowanie studentów w dyskusję na zajęciach nad problematyką związaną z zagrożeniami terrorystycznymi. Zajęcia będą poświęcone problematyce istoty samego zjawiska. W pierwszej kolejności scharakteryzowane zostanie zjawisko terroryzmu postrzegane, jako surogat wojny. Następnie ukazanie zagrożeń terrorystycznych w kontekście politycznym, ekonomicznym, społecznym i psychologicznym. Przedstawienie działalności terrorystycznej, jako racjonalnej i kierunkowej; próby ukazania portretu osobowości terrorysty; kwestia terroryzmu świeckiego a religijnego. Podstawowym celem kursu jest rozbudzenie i rozwój wyobraźni studenta w obrębie nauk o bezpieczeństwie. Składają się na nią wiedza, umiejętności i kompetencje. Student/ka zostanie zaopatrzony/a w wiedzę o istocie zjawiska terroryzmu oraz pojęciach pochodnych związanych z przemocą polityczną (zamachy, rewolucje, wojny domowe, konflikty o niskim natężeniu, konflikt zbrojny, wojna), historii terroryzmu, formach terroryzmu i nurtach terrorystycznych. Student/ka będzie umiał zaprezentować koncepcje politologiczne, socjologiczne, psychologiczne, memetyczne oraz kryminalne źródeł terroryzmu. Po ukończeniu kursu studenci powinni adekwatnie i wieloaspektowo identyfikować aktywne organizacje terrorystyczne na świecie oraz zagrożenia wynikające z ich działalności dla bezpieczeństwa wewnętrznego oraz międzynarodowego oraz „drogę do terroryzmu” (proces stawania się terrorystą). Będzie umiał dokonać analizy zagrożeń ze względu na „atrakcyjność” potencjalnego celu zamachu terrorystycznego (typowanie miejsc i obiektów).

Szacowana całkowita liczba godzin, którą student/ka musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla zajęć efektów kształcenia to ok. 120 godzin. Konwersatorium obejmuje 18 godzin, czas potrzebny na przygotowanie do zajęć stanowi 42 godzin (opracowanie i przyswojenie literatury przedmiotu oraz samodzielne studia źródeł), 30 godzin na przygotowanie projektów w grupach dotyczących wybranego regionu z uwzględnieniem aktywnych organizacji terrorystycznych, 30 godzin to niezbędny czas na powtórzenie i przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego.

Literatura:

M.Adamczuk, Rola dzieci w strategii działania islamskich organizacji

terrorystycznych, „Bezpieczeństwo Narodowe" nr 21, 2012, s. 103-121.

G. Chaliand, A. Blin, Historia terroryzmu od starożhytności do Da'isz, Warszawa 2020';

W. Dietl, K.Hirschmann, R. Tophoven, Terroryzm, Warszawa 2009;

A. Gasztold, Terroryzm jako główne zagrożenie dla bezpieczeństwa

międzynarodowego, w: Bezpieczeństwo międzynarodowe w XXI wieku pod

red. R. Zięby, Warszawa 2018, s. 35-54.

B. Hoffman, Oblicza terroryzmu, Warszawa 2001;

J.Horgan, Psychologia terroryzmu, PWN, Warszawa 2008;

K. Kubiak, Przemoc na oceanach. Współczesne piractwo i terroryzm morski,

Warszawa 2009.

J. Tomasiewicz, Strategia oporu niekierowanego w wojnie asymetrycznej,

„Przegląd Geopolityczny" 2009, nr 1, s. 161-190.

E. Posłuszna, Ekstremizm w obronie praw zwierząt – źródła inspiracji [w:]K.

Liedel (red.), Terroryzm: anatomia zjawiska, Warszawa 2006, s. 146 – 165.

A. Wejkszner, Państwo Islamski: narodziny nowego kalifatu, Warszawa 2016

S. Wojciechowski, P. Osiewicz, Zrozumieć współczesny terroryzm: wybrane

aspekty fenomenu, Warszawa 2017

Zięba A., Mem dżihadu: Al-Qa'ida - wróg numer jeden, dwa, trzy..., [w:] S.

Sulowski, F. Ilkowski (red.) Wybrane idee, partie i organizacje

polityczne Bliskiego Wschodu, Warszawa 2014, s. 181-201.

Zięba A., Problem udziału kobiet w organizacjach terrorystycznych, [w:] P.de la Fuente, W. Gizcki, C. Taracha (red.), Terroryzm wczoraj i dziś: wybrane problemy, Lublin 2015, s. 49-65.

Raporty

„EUROPOL Te-Sat 2019“ EU-Terrorism Situation and Trend Report https://www.europol.europa.eu/tesat-report

Global Terrorism Index Report 2018, http://visionofhumanity.org/reports/WIEDZA

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)