Współczesny terroryzm
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-BW-L-Z2WSTE |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesny terroryzm |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE - ZAOCZNE I STOPNIA 2 semestr 1 rok - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Od studentów/ek oczekuje się znajomości historii najnowszej XX i XXI wieku, w tym problematyki przemocy politycznej. Ponadto uczestnik/czka kursu powinien/a wykazać się zainteresowaniem współczesnymi wyzwaniami i problemami dla bezpieczeństwa. Od studenta/ki oczekuje się, że będzie systematycznie przyswajał/a wiedzę z zakresu problematyki terroryzmu. |
Skrócony opis: |
Po ukończeniu kursu student/ka zdobędzie podstawy usystematyzowanej wiedzy z zakresu zjawisk asymetrycznej przemocy politycznej. Student/ka zdobędzie wiedzę o głównych nurtach terroryzmu oraz celach i metodach działań charakterystycznych dla poszczególnych ugrupowań. Ważnym dydaktycznym celem będzie wyposażenie studenta w wiedzę o czynnikach generujących radykalną przemoc polityczną (uwarunkowania polityczne, społeczne, kulturowe i psychologiczne terroryzmu). Student/ka będzie znał/a najczęstsze formy terroryzmu, ze szczególnym wyróżnieniem problematyki zamachów samobójczych. Będzie umiał/a przedstawić, scharakteryzować wybrane aktywne ugrupowania terrorystyczne (program, cele, struktury, środki i metody, działania, skutki) oraz wielowymiarowo dokonać – za pomocą metody scenariuszowej – prognozy oraz analizy zagrożeń. |
Pełny opis: |
Przedmiot jest realizowany w formie konwersatorium z naciskiem na aktywne zaangażowanie studentów w dyskusję na zajęciach nad problematyką związaną z zagrożeniami terrorystycznymi. Zajęcia będą poświęcone problematyce istoty samego zjawiska. W pierwszej kolejności scharakteryzowane zostanie zjawisko terroryzmu postrzegane, jako surogat wojny. Następnie ukazanie zagrożeń terrorystycznych w kontekście politycznym, ekonomicznym, społecznym i psychologicznym. Przedstawienie działalności terrorystycznej, jako racjonalnej i kierunkowej; próby ukazania portretu osobowości terrorysty; kwestia terroryzmu świeckiego a religijnego. Podstawowym celem kursu jest rozbudzenie i rozwój wyobraźni studenta w obrębie nauk o bezpieczeństwie. Składają się na nią wiedza, umiejętności i kompetencje. Student/ka zostanie zaopatrzony/a w wiedzę o istocie zjawiska terroryzmu oraz pojęciach pochodnych związanych z przemocą polityczną (zamachy, rewolucje, wojny domowe, konflikty o niskim natężeniu, konflikt zbrojny, wojna), historii terroryzmu, formach terroryzmu i nurtach terrorystycznych. Student/ka będzie umiał zaprezentować koncepcje politologiczne, socjologiczne, psychologiczne, memetyczne oraz kryminalne źródeł terroryzmu. Po ukończeniu kursu studenci powinni adekwatnie i wieloaspektowo identyfikować aktywne organizacje terrorystyczne na świecie oraz zagrożenia wynikające z ich działalności dla bezpieczeństwa wewnętrznego oraz międzynarodowego oraz „drogę do terroryzmu” (proces stawania się terrorystą). Będzie umiał dokonać analizy zagrożeń ze względu na „atrakcyjność” potencjalnego celu zamachu terrorystycznego (typowanie miejsc i obiektów). Szacowana całkowita liczba godzin, którą student/ka musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla zajęć efektów kształcenia to ok. 120 godzin. Konwersatorium obejmuje 18 godzin, czas potrzebny na przygotowanie do zajęć stanowi 42 godzin (opracowanie i przyswojenie literatury przedmiotu oraz samodzielne studia źródeł), 30 godzin na przygotowanie projektów w grupach dotyczących wybranego regionu z uwzględnieniem aktywnych organizacji terrorystycznych, 30 godzin to niezbędny czas na powtórzenie i przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego. |
Literatura: |
G. Chaliand, A. Blin, Historia terroryzmu od starożhytności do Da'isz, Warszawa 2020'; W. Dietl, K.Hirschmann, R. Tophoven, Terroryzm, Warszawa 2009; A. Gasztold, Terroryzm jako główne zagrożenie dla bezpieczeństwa międzynarodowego, w: Bezpieczeństwo międzynarodowe w XXI wieku pod red. R. Zięby, Warszawa 2018, s. 35-54. B. Hoffman, Oblicza terroryzmu, Warszawa 2001; J.Horgan, Psychologia terroryzmu, PWN, Warszawa 2008; K. Kubiak, Przemoc na oceanach. Współczesne piractwo i terroryzm morski, Warszawa 2009. J. Tomasiewicz, Strategia oporu niekierowanego w wojnie asymetrycznej, „Przegląd Geopolityczny" 2009, nr 1, s. 161-190. E. Posłuszna, Ekstremizm w obronie praw zwierząt – źródła inspiracji [w:]K. Liedel (red.), Terroryzm: anatomia zjawiska, Warszawa 2006, s. 146 – 165. A. Wejkszner, Państwo Islamski: narodziny nowego kalifatu, Warszawa 2016 S. Wojciechowski, P. Osiewicz, Zrozumieć współczesny terroryzm: wybrane aspekty fenomenu, Warszawa 2017 Zięba A., Mem dżihadu: Al-Qa'ida - wróg numer jeden, dwa, trzy..., [w:] S. Sulowski, F. Ilkowski (red.) Wybrane idee, partie i organizacje polityczne Bliskiego Wschodu, Warszawa 2014, s. 181-201. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA EK.1. Rozróżnia i charakteryzuje formy terroryzmu (KW_05) EK.2. Sprawnie posługuje się terminologią związaną z poszczególnymi nurtami terrorystycznymi i umie przyporządkować organizacje terrorystyczne do poszczególnych nurtów (KW_05) EK.3.Potrafi zdefiniować, opisać i rozpoznać zagrożenie terrorystyczne (KW_07) EK.4. Potrafi wskazać uwarunkowania i katalizatory terroryzmu na poziomie jednostki (KW_03), grupy i aktywności państw (KW_04, KW_05) EK. 5. Potrafi wskazać organizacje międzynarodowe zajmujące się problematyką zwalczania określonych form terroryzmu (KW_08) UMIEJĘTNOŚCI EK. 5. Potrafi zastosować właściwe metody weryfikacji posiadanej wiedzy (analiza i krytyka piśmiennictwa i materiałów audiowizualnych) (K_U01, K_UO3) EK. 6. Potrafi umiejętnie określić specyfikę poszczególnych nurtów i organizacji terrorystycznych (K_U06) EK. 7. Dostrzega niebezpieczeństwo i skomplikowaną naturę terroryzmu (K_U01) EK. 8. Potrafi zebrać materiał do pogłębiania wiedzy (podręczniki, prasa specjalistyczna, wywiad z poszczególnymi instytucjami zaangażowanymi w badania nad bezpieczeństwem, materiały audiowizualne) (K_U03) KOMPETENCJE EK. 9. Ocenia znaczenie i skalę zagrożeń terrorystycznych dla bezpieczeństwa międzynarodowego (K_K01) EK. 10. Jest zdolny do zastosowania metod scenariuszowych i analizy zagrożeń do typowania zdarzeń o charakterze terrorystycznym (K_K05) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa jest wypadkową obserwacji i ewaluacji intensywności i jakości aktywności studenta podczas zajęć konwersatoryjnych, prac grupowych oraz wyników egzaminu końcowego . Oceną końcową z przedmiotu to suma punktów uzyskanych przez studenta/kę w ciągu pracy na konwersatorium. Na ocenę składa się: aktywność na zajęciach, realizacja projektu grupowego oraz kolokwium. Metody i kryteria oceniania: • Bieżąca ocena aktywności 10 % oceny końcowej • Uzyskanie zaliczenia z kolokwium (30%) • Przygotowanie projektu grupowego (20 %) Zaliczenie na ocenę dostateczną 51%-60% Zaliczenia na ocenę dostateczną plus 61%-70% Zaliczenie na ocenę dobrą 71-80% Zaliczenie na ocenę dobrą plus 81-90% ocena bardzo dobra 91-100 % |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Gasztold | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Gasztold | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Po ukończeniu kursu student/ka zdobędzie podstawy usystematyzowanej wiedzy z zakresu zjawisk asymetrycznej przemocy politycznej. Student/ka zdobędzie wiedzę o głównych nurtach terroryzmu oraz celach i metodach działań charakterystycznych dla poszczególnych ugrupowań. Ważnym dydaktycznym celem będzie wyposażenie studenta w wiedzę o czynnikach generujących radykalną przemoc polityczną (uwarunkowania polityczne, społeczne, kulturowe i psychologiczne terroryzmu). Student/ka będzie znał/a najczęstsze formy terroryzmu, ze szczególnym wyróżnieniem problematyki zamachów samobójczych. Będzie umiał/a przedstawić, scharakteryzować wybrane aktywne ugrupowania terrorystyczne (program, cele, struktury, środki i metody, działania, skutki) oraz wielowymiarowo dokonać – za pomocą metody scenariuszowej – prognozy oraz analizy zagrożeń. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot jest realizowany w formie konwersatorium z naciskiem na aktywne zaangażowanie studentów w dyskusję na zajęciach nad problematyką związaną z zagrożeniami terrorystycznymi. Zajęcia będą poświęcone problematyce istoty samego zjawiska. W pierwszej kolejności scharakteryzowane zostanie zjawisko terroryzmu postrzegane, jako surogat wojny. Następnie ukazanie zagrożeń terrorystycznych w kontekście politycznym, ekonomicznym, społecznym i psychologicznym. Przedstawienie działalności terrorystycznej, jako racjonalnej i kierunkowej; próby ukazania portretu osobowości terrorysty; kwestia terroryzmu świeckiego a religijnego. Podstawowym celem kursu jest rozbudzenie i rozwój wyobraźni studenta w obrębie nauk o bezpieczeństwie. Składają się na nią wiedza, umiejętności i kompetencje. Student/ka zostanie zaopatrzony/a w wiedzę o istocie zjawiska terroryzmu oraz pojęciach pochodnych związanych z przemocą polityczną (zamachy, rewolucje, wojny domowe, konflikty o niskim natężeniu, konflikt zbrojny, wojna), historii terroryzmu, formach terroryzmu i nurtach terrorystycznych. Student/ka będzie umiał zaprezentować koncepcje politologiczne, socjologiczne, psychologiczne, memetyczne oraz kryminalne źródeł terroryzmu. Po ukończeniu kursu studenci powinni adekwatnie i wieloaspektowo identyfikować aktywne organizacje terrorystyczne na świecie oraz zagrożenia wynikające z ich działalności dla bezpieczeństwa wewnętrznego oraz międzynarodowego oraz „drogę do terroryzmu” (proces stawania się terrorystą). Będzie umiał dokonać analizy zagrożeń ze względu na „atrakcyjność” potencjalnego celu zamachu terrorystycznego (typowanie miejsc i obiektów). Szacowana całkowita liczba godzin, którą student/ka musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla zajęć efektów kształcenia to ok. 120 godzin. Konwersatorium obejmuje 18 godzin, czas potrzebny na przygotowanie do zajęć stanowi 42 godzin (opracowanie i przyswojenie literatury przedmiotu oraz samodzielne studia źródeł), 30 godzin na przygotowanie projektów w grupach dotyczących wybranego regionu z uwzględnieniem aktywnych organizacji terrorystycznych, 30 godzin to niezbędny czas na powtórzenie i przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego. |
|
Literatura: |
M.Adamczuk, Rola dzieci w strategii działania islamskich organizacji terrorystycznych, „Bezpieczeństwo Narodowe" nr 21, 2012, s. 103-121. G. Chaliand, A. Blin, Historia terroryzmu od starożhytności do Da'isz, Warszawa 2020'; W. Dietl, K.Hirschmann, R. Tophoven, Terroryzm, Warszawa 2009; A. Gasztold, Terroryzm jako główne zagrożenie dla bezpieczeństwa międzynarodowego, w: Bezpieczeństwo międzynarodowe w XXI wieku pod red. R. Zięby, Warszawa 2018, s. 35-54. B. Hoffman, Oblicza terroryzmu, Warszawa 2001; J.Horgan, Psychologia terroryzmu, PWN, Warszawa 2008; K. Kubiak, Przemoc na oceanach. Współczesne piractwo i terroryzm morski, Warszawa 2009. J. Tomasiewicz, Strategia oporu niekierowanego w wojnie asymetrycznej, „Przegląd Geopolityczny" 2009, nr 1, s. 161-190. E. Posłuszna, Ekstremizm w obronie praw zwierząt – źródła inspiracji [w:]K. Liedel (red.), Terroryzm: anatomia zjawiska, Warszawa 2006, s. 146 – 165. A. Wejkszner, Państwo Islamski: narodziny nowego kalifatu, Warszawa 2016 S. Wojciechowski, P. Osiewicz, Zrozumieć współczesny terroryzm: wybrane aspekty fenomenu, Warszawa 2017 Zięba A., Mem dżihadu: Al-Qa'ida - wróg numer jeden, dwa, trzy..., [w:] S. Sulowski, F. Ilkowski (red.) Wybrane idee, partie i organizacje polityczne Bliskiego Wschodu, Warszawa 2014, s. 181-201. Zięba A., Problem udziału kobiet w organizacjach terrorystycznych, [w:] P.de la Fuente, W. Gizcki, C. Taracha (red.), Terroryzm wczoraj i dziś: wybrane problemy, Lublin 2015, s. 49-65. Raporty „EUROPOL Te-Sat 2019“ EU-Terrorism Situation and Trend Report https://www.europol.europa.eu/tesat-report Global Terrorism Index Report 2018, http://visionofhumanity.org/reports/WIEDZA |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.