Komunikowanie polityczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-M-Z3-KPOL |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikowanie polityczne |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Nauki Polityczne -ZAOCZNE II STOPNIA - 3 semestr 2 rok - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Realizacja przedmiotu wymaga znajomości zagadnień z socjologii i psychologii polityki oraz współczesnych systemów politycznych. Wymagana jest również znajomość bieżących zagadnień politycznych, aktywności medialnej głównych aktorów politycznych (indywidualnych i instytucjonalnych). |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Istota komunikowania politycznego Modele komunikacji politycznej a system polityczny Paradygmaty w nauce o komunikowaniu. Mediatyzacja polityki i jej różnorodne konsekwencje . |
Pełny opis: |
Zakres tematyczny zajęć obejmuje następujące grupy zagadnień: 1. Polityka i komunikowanie – kwestie definicyjne, wzajemne relacje. J. Fras, Komunikacja polityczna, Wrocław 2005, s. 26-36. S. Michalczyk, Komunikowanie polityczne, Katowice 2005, s. 16-37. E. Marciniak, Komunikowanie polityczne w ujęciach interpretacyjnych, [w:] E. Marciniak (red.), Studia Politologiczne vol. 25, Warszawa 2012, s. 13-30. 2. Komunikowanie polityczne i marketing polityczny - wzajemnie relacje. Perswazyjność komunikowania. B. Dobek-Ostrowska, Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, Wrocław 2001, rozdz. V, s. 82-92. B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 1999, s. 11-17 E. Marciniak, Komunikowanie polityczne…, s. 13-30. 3. Klasyczne teorie komunikowania. Modele procesu komunikowania. Paradygmaty w naukach o komunikowaniu. Komunikowanie polityczne jako przedmiot refleksji naukowej.. Dobek-Ostrowska, R. Wiszniowski, Teoria komunikowania publicznego i politycznego, Wrocław 2007, s.105-112. S. Michalczyk, Komunikowanie…, s. 37-62. 4. Aktorzy i instytucje komunikowania politycznego. Pojęcie aktorów politycznych, ich funkcje i struktura. Kontekst wyborów i kampanii wyborczej. B. Dobek-Ostrowska, R. Wiszniowski, Teoria komunikowania…, s. 167-191. S. Michalczyk, Komunikowanie…, s. 63-80. J. Fras, Komunikacja polityczna, s. 51-59. 5. Hipoteza różnicy wiedzy. Publiczność „uprzywilejowana”, publiczność „upośledzona”. Zamknięta a otwarta luka wiedzy. Struktura publiczności medialnej. Zjawisko wrogich mediów. S. Michalczyk, Komunikowanie…, s. 103-109. K. Skarżyńska, Człowiek a polityka, s. 310-314. 6. Hipoteza użytkowania i korzyści. B. Dobek-Ostrowska, Nauka o komunikowaniu…, s. 56-72. P. Winterhoff-Spurk, Psychologia…, s. 116-118. 7-8. Wpływ mediów na społeczeństwo. Pojęcie i formy wpływu społecznego. Wpływ mediów na przekonania, postawy i zachowania polityczne. Media jako źródło społecznego dowodu słuszności. K. Skarżyńska, Człowiek a polityka, Warszawa 2005, s. 306-310, s. 314-334. 9. Rzeczywistość medialna a rzeczywistość społeczna. Rekonstrukcja informacji do mediów. Zjawisko "ponurego świata" K. Skarżyńska, Człowiek a polityka, Warszawa 2005, s. 306-310, s. 314-334. S. Michalczyk, Komunikowanie…, s. 134-155 10. Debata publiczna. Język współczesnych wypowiedzi politycznych. Polityczna kultura komunikacyjna. 12. Kształtowanie opinii publicznej. Funkcje opinii publicznej. Sondaże w komunikowaniu politycznym. Sondaże wyborcze. S. Michalczyk, Komunikacja…, s. 155-166. R. Staniszewski, Opinia publiczna - teoretyczny sens i zakres pojęcia, [w:] E. Marciniak (red.), Studia Politologiczne vol. 25, Warszawa 2012, s. 108-124. J. Ziółkowski, Opinia publiczna jako obiekt zainteresowania propagandy politycznej, [w:] E. Marciniak (red.), Studia Politologiczne vol. 25, s. 125-140. T. Godlewski, Sondaże polityczne jako forma komunikowania polityka z wyborcą, [w:] E. Marciniak (red.), Studia Politologiczne vol. 25, s. 226-241. Wyborcze komunikaty badań społecznych (CBOS itp.) 13. Zarządzanie wizerunkiem medialnym - case study 14- 15. Tabloidyzacja przestrzeni komunikowania politycznego. D. Piontek, Komunikowanie polityczne i kultura popularna, Poznań 2011 |
Literatura: |
Literatura przedmiotu: : S. Michalczyk, Komunikowanie polityczne, Katowice 2005, B.Dobek-Ostrowska, Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa 2007, Porozumienie czy konflikt? Warszawa 2009 B.Dobek-Ostrowska, R. Wiszniowski, Teoria komunikowania politycznego i publicznego, Wrocław, 2002, T.Goban Klas, Media i komunikowanie masowe, Warszawa 1999; J. Fras, Komunikacja polityczna, Wrocław 2005 A. Mattelart, M. Mattelart, Teorie komunikacji, Warszawa – Kraków 2001, M.Trysińska, Jak politycy komunikują się ze swoimi wyborcami, Warszawa 2004, R.E. Denton, G.C. Woodward, Jak zdefiniować komunikacje polityczną, w: J. Szczupaczyński (red.) Władza i społeczeństwo, t.2 Warszawa 1998, G.C. Woodward, Korupcja dyskursu politycznego: jej cztery odmiany, w: J. Szczupaczyński, Władza i społeczeństwo, t.2, E. Griffin, Podstawy komunikacji Wytyczanie terytorium (siedem tradycji w dziedzinie teorii komunikacji, Warszawa, 2004, W.W. Wilmont, Transakcyjna natura spostrzegania ososby, w: J. Stewart (red.) Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. PWN, Warszawa 2000, K. Skarżyńska, Człowiek i polityka, rozdz. 9. Media: czy i jak wpływają na przekonania, postawy i zachowania polityczne, Gdańsk , 2006 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student: K_W03 - zna uwarunkowania życia społecznego tkwiące w procesach komunikacyjnych K_W09 - zna podstawowe pojęcia nauk o komunikowaniu, oraz teorie i mechanizmy komunikowania politycznego oraz metodologię badań w zakresie komunikowania politycznego na tle metodologii badań społecznych K_U04 - umie posługiwać się zasadami etyki zawodowej w działaniach komunikacyjnych K_U06 - prezentuje samodzielne interpretacje zjawisk i procesów komunikacyjnych adekwatnie do przyjętych przesłanek teoretycznych K_U07 - tworzy samodzielne opracowania, będące wynikiem prowadzonych eksploracji mediów i polityki K_K01 - ma kompetencje do wykorzystywania zdobytej wiedzy i umiejętności do weryfikowania zastanych twierdzeń K_K03- jest gotowy do komunikowania różnorodnych interesów grup społecznych K_K04 - jest przygotowany do rozstrzygania dylematów etycznych będących wynikiem zróżnicowanych narracji politycznych, krytycznie i wielostronnie ocenia zjawiska społeczne przedstawiane w mediach K_K05 - jest gotowy do kreatywnego myślenia i działania w zakresie konstruowania potencjalnych strategii komunikacyjnych i marketingowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest przedstawienie wyników analizy zawartości mediów w ramach realizowanego projektu grupowego. W projekcie uwzględnia się perspektywę badawczą wybraną przez studenta. Ponadto, warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność na zajęciach, przygotowanie do zajęć i aktywność w dyskusji. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Marciniak | |
Prowadzący grup: | Ewa Marciniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Istota komunikowania politycznego i marketingu politycznego Modele zachowań wyborczych. Planowanie kampanii wyborczych. Nowe media i polityka. Różne formy budowania wizerunku publicznego. Zarządzanie wizerunkiem publicznym. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematyczny zajęć obejmuje następujące grupy zagadnień: 1. Polityka i komunikowanie – kwestie definicyjne, wzajemne relacje. J. Fras, Komunikacja polityczna, Wrocław 2005, s. 26-36. S. Michalczyk, Komunikowanie polityczne, Katowice 2005, s. 16-37. E. Marciniak, Komunikowanie polityczne w ujęciach interpretacyjnych, [w:] E. Marciniak (red.), Studia Politologiczne vol. 25, Warszawa 2012, s. 13-30. 2. Komunikowanie polityczne i marketing polityczny - wzajemnie relacje. Perswazyjność komunikowania. B. Dobek-Ostrowska, Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, Wrocław 2001, rozdz. V, s. 82-92. B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 1999, s. 11-17 E. Marciniak, Komunikowanie polityczne…, s. 13-30. 3. Klasyczne teorie komunikowania. Modele procesu komunikowania. Paradygmaty w naukach o komunikowaniu. Komunikowanie polityczne jako przedmiot refleksji naukowej.. Dobek-Ostrowska, R. Wiszniowski, Teoria komunikowania publicznego i politycznego, Wrocław 2007, s.105-112. S. Michalczyk, Komunikowanie…, s. 37-62. 4. Aktorzy i instytucje komunikowania politycznego. Pojęcie aktorów politycznych, ich funkcje i struktura. Kontekst wyborów i kampanii wyborczej. B. Dobek-Ostrowska, R. Wiszniowski, Teoria komunikowania…, s. 167-191. S. Michalczyk, Komunikowanie…, s. 63-80. J. Fras, Komunikacja polityczna, s. 51-59. 5. Hipoteza różnicy wiedzy. Publiczność „uprzywilejowana”, publiczność „upośledzona”. Zamknięta a otwarta luka wiedzy. Struktura publiczności medialnej. Zjawisko wrogich mediów. S. Michalczyk, Komunikowanie…, s. 103-109. K. Skarżyńska, Człowiek a polityka, s. 310-314. 6. Hipoteza użytkowania i korzyści. B. Dobek-Ostrowska, Nauka o komunikowaniu…, s. 56-72. P. Winterhoff-Spurk, Psychologia…, s. 116-118. 7-8. Wpływ mediów na społeczeństwo. Pojęcie i formy wpływu społecznego. Wpływ mediów na przekonania, postawy i zachowania polityczne. Media jako źródło społecznego dowodu słuszności. K. Skarżyńska, Człowiek a polityka, Warszawa 2005, s. 306-310, s. 314-334. 9. Rzeczywistość medialna a rzeczywistość społeczna. Rekonstrukcja informacji do mediów. Zjawisko "ponurego świata" K. Skarżyńska, Człowiek a polityka, Warszawa 2005, s. 306-310, s. 314-334. S. Michalczyk, Komunikowanie…, s. 134-155 10. Debata publiczna. Język współczesnych wypowiedzi politycznych. Polityczna kultura komunikacyjna. 12. Kształtowanie opinii publicznej. Funkcje opinii publicznej. Sondaże w komunikowaniu politycznym. Sondaże wyborcze. S. Michalczyk, Komunikacja…, s. 155-166. R. Staniszewski, Opinia publiczna - teoretyczny sens i zakres pojęcia, [w:] E. Marciniak (red.), Studia Politologiczne vol. 25, Warszawa 2012, s. 108-124. J. Ziółkowski, Opinia publiczna jako obiekt zainteresowania propagandy politycznej, [w:] E. Marciniak (red.), Studia Politologiczne vol. 25, s. 125-140. T. Godlewski, Sondaże polityczne jako forma komunikowania polityka z wyborcą, [w:] E. Marciniak (red.), Studia Politologiczne vol. 25, s. 226-241. Wyborcze komunikaty badań społecznych (CBOS itp.) 13. Zarządzanie wizerunkiem medialnym - case study 14- 15. Tabloidyzacja przestrzeni komunikowania politycznego. D. Piontek, Komunikowanie polityczne i kultura popularna, Poznań 2011 |
|
Literatura: |
Po zakończeniu zajęć student: K_W03 - zna uwarunkowania życia społecznego tkwiące w procesach komunikacyjnych K_W09 - zna podstawowe pojęcia a nauk o komunikowaniu oraz teorie i mechanizmy komunikowania politycznego K_U04 - umie posługiwać się zasadami etyki zawodowej w działaniach komunikacyjnych i marketingowych K_U06 - prezentuje samodzielne interpretacje zjawisk i procesów komunikacyjnych adekwatnie do przyjętych przesłanek teoretycznych K_U07 - tworzy samodzielne opracowania, będące wynikiem prowadzonych eksploracji mediów i polityki K_K01 - ma kompetencje do wykorzystywania zdobytej wiedzy i umiejętności do weryfikowania zastanych twierdzeń K_K03- jest gotowy do komunikowania różnorodnych interesów grup społecznych K_K04 - jest przygotowany do rozstrzygania dylematów etycznych będących wynikiem zróżnicowanych narracji politycznych, krytycznie i wielostronnie ocenia zjawiska społeczne przedstawiane w mediach K_K05 - jest gotowy do kreatywnego myślenia i działania w zakresie konstruowania potencjalnych strategii komunikacyjnych i marketingowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Marciniak | |
Prowadzący grup: | Ewa Marciniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Istota komunikowania politycznego Modele komunikacji politycznej a system polityczny Paradygmaty w nauce o komunikowaniu. Mediatyzacja polityki i jej różnorodne konsekwencje |
|
Pełny opis: |
Zakres tematyczny zajęć obejmuje następujące grupy zagadnień: 1. Polityka i komunikowanie – kwestie definicyjne, wzajemne relacje. J. Fras, Komunikacja polityczna, Wrocław 2005, s. 26-36. S. Michalczyk, Komunikowanie polityczne, Katowice 2005, s. 16-37. E. Marciniak, Komunikowanie polityczne w ujęciach interpretacyjnych, [w:] E. Marciniak (red.), Studia Politologiczne vol. 25, Warszawa 2012, s. 13-30. 2. Komunikowanie polityczne i marketing polityczny - wzajemnie relacje. Perswazyjność komunikowania. B. Dobek-Ostrowska, Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, Wrocław 2001, rozdz. V, s. 82-92. B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 1999, s. 11-17 E. Marciniak, Komunikowanie polityczne…, s. 13-30. 3. Klasyczne teorie komunikowania. Modele procesu komunikowania. Paradygmaty w naukach o komunikowaniu. Komunikowanie polityczne jako przedmiot refleksji naukowej.. Dobek-Ostrowska, R. Wiszniowski, Teoria komunikowania publicznego i politycznego, Wrocław 2007, s.105-112. S. Michalczyk, Komunikowanie…, s. 37-62. 4. Aktorzy i instytucje komunikowania politycznego. Pojęcie aktorów politycznych, ich funkcje i struktura. Kontekst wyborów i kampanii wyborczej. B. Dobek-Ostrowska, R. Wiszniowski, Teoria komunikowania…, s. 167-191. S. Michalczyk, Komunikowanie…, s. 63-80. J. Fras, Komunikacja polityczna, s. 51-59. 5. Hipoteza różnicy wiedzy. Publiczność „uprzywilejowana”, publiczność „upośledzona”. Zamknięta a otwarta luka wiedzy. Struktura publiczności medialnej. Zjawisko wrogich mediów. S. Michalczyk, Komunikowanie…, s. 103-109. K. Skarżyńska, Człowiek a polityka, s. 310-314. 6. Hipoteza użytkowania i korzyści. B. Dobek-Ostrowska, Nauka o komunikowaniu…, s. 56-72. P. Winterhoff-Spurk, Psychologia…, s. 116-118. 7-8. Wpływ mediów na społeczeństwo. Pojęcie i formy wpływu społecznego. Wpływ mediów na przekonania, postawy i zachowania polityczne. Media jako źródło społecznego dowodu słuszności. K. Skarżyńska, Człowiek a polityka, Warszawa 2005, s. 306-310, s. 314-334. 9. Rzeczywistość medialna a rzeczywistość społeczna. Rekonstrukcja informacji do mediów. Zjawisko "ponurego świata" K. Skarżyńska, Człowiek a polityka, Warszawa 2005, s. 306-310, s. 314-334. S. Michalczyk, Komunikowanie…, s. 134-155 10. Debata publiczna. Język współczesnych wypowiedzi politycznych. Polityczna kultura komunikacyjna. 12. Kształtowanie opinii publicznej. Funkcje opinii publicznej. Sondaże w komunikowaniu politycznym. Sondaże wyborcze. S. Michalczyk, Komunikacja…, s. 155-166. R. Staniszewski, Opinia publiczna - teoretyczny sens i zakres pojęcia, [w:] E. Marciniak (red.), Studia Politologiczne vol. 25, Warszawa 2012, s. 108-124. J. Ziółkowski, Opinia publiczna jako obiekt zainteresowania propagandy politycznej, [w:] E. Marciniak (red.), Studia Politologiczne vol. 25, s. 125-140. T. Godlewski, Sondaże polityczne jako forma komunikowania polityka z wyborcą, [w:] E. Marciniak (red.), Studia Politologiczne vol. 25, s. 226-241. Wyborcze komunikaty badań społecznych (CBOS itp.) 13. Zarządzanie wizerunkiem medialnym - case study 14- 15. Tabloidyzacja przestrzeni komunikowania politycznego. D. Piontek, Komunikowanie polityczne i kultura popularna, Poznań 2011 |
|
Literatura: |
Po zakończeniu zajęć student: K_W03 - zna uwarunkowania życia społecznego tkwiące w procesach komunikacyjnych K_W09 - zna podstawowe pojęcia nauk o komunikowaniu, oraz teorie i mechanizmy komunikowania politycznego oraz metodologię badań w zakresie komunikowania politycznego na tle metodologii badań społecznych K_U04 - umie posługiwać się zasadami etyki zawodowej w działaniach komunikacyjnych K_U06 - prezentuje samodzielne interpretacje zjawisk i procesów komunikacyjnych adekwatnie do przyjętych przesłanek teoretycznych K_U07 - tworzy samodzielne opracowania, będące wynikiem prowadzonych eksploracji mediów i polityki K_K01 - ma kompetencje do wykorzystywania zdobytej wiedzy i umiejętności do weryfikowania zastanych twierdzeń K_K03- jest gotowy do komunikowania różnorodnych interesów grup społecznych K_K04 - jest przygotowany do rozstrzygania dylematów etycznych będących wynikiem zróżnicowanych narracji politycznych, krytycznie i wielostronnie ocenia zjawiska społeczne przedstawiane w mediach K_K05 - jest gotowy do kreatywnego myślenia i działania w zakresie konstruowania potencjalnych strategii komunikacyjnych i marketingowych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.