Psychologia pracy i organizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2103-ORP-L-D3PPIO |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia pracy i organizacji |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
ORGANIZOWANIE RYNKU PRACY - DZIENNE I STOPNIA 3 semestr 2 rok - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Program zajęć uwzględnia specyfikę studiów w zakresie organizowania rynku pracy, niektóre przedmioty realizowane w toku studiów są rozwinięciem zagadnień związanych z psychologią pracy i organizacji. W ramach przedmiotu psychologia pracy i organizacji studenci poznają główne obszary zainteresowań tego działu psychologii stosowanej ujęte w kilka bloków tematycznych, jak: reguły życia społecznego i funkcjonowania człowieka w środowisku pracy; psychologiczne aspekty działania organizacji; dopasowanie człowieka do środowiska pracy i satysfakcja z pracy. Celem zajęć jest poznanie czynników, które mają wpływ na sprawność działania organizacji i dobrostan ludzi z nią związanych. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie psychologicznych aspektów środowiska pracy i możliwości oddziaływania na ten obszar, aby poprawić efektywność i satysfakcję ludzi z pracy. Zajęcia koncentrują się wokół zagadnień dopasowania człowieka do miejsca pracy i zapobiegania problemom psychologicznym związanym z miejscem pracy oraz psychologicznych aspektów funkcjonowania organizacji. Omawiane są między innymi takie zagadnienia jak: metody badawcze wykorzystywane w psychologii organizacji i pracy, systemy motywacyjne, planowanie ścieżki kariery zawodowej i rozwoju kompetencji; rozpoznawanie i eliminowanie przyczyn zakłóceń relacji interpersonalnych w sytuacji pracy; kultura i zmiany w organizacji; stres i patologie pracy, przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu. |
Pełny opis: |
W ramach psychologii pracy i organizacji będą omawiane następujące zagadnienia: 1. Historia i obszary zainteresowań psychologii pracy i organizacji. 2. Metody i techniki badawcze w psychologii pracy i organizacji. 3. Możliwości i ograniczenia człowieka w środowisku pracy. Procesy poznawcze, percepcja i błędy poznawcze. Stereotypy w miejscu pracy. Organizacyjne koszty uprzedzeń i dyskryminacji. Znaczenie pracy w życiu człowieka. 4. Analiza pracy. Cele badania pracy, narzędzia do analizy pracy, trafność analizy pracy. 5. Dobór i ocena pracowników. Rekrutacja i selekcja. Diagnoza psychologiczna w psychologii pracy. 6. Kompetencje jako podstawa polityki personalnej. Dopasowanie kompetencyjne człowieka do pracy. 7. Rozwój zawodowy pracowników. Ocena pracy. Szkolenia. 8. Motywacja do pracy. Systemy motywacyjne i rozwojowe. 9. Satysfakcja z pracy. Przegląd teorii i badań. Pomiar jakości życia w pracy. Równowaga między życiem a pracą - work-life balance. 10. Ergonomia i architektura miejsca pracy. Psychologia inżynieryjna. 11. Komunikacja w organizacji. Rozpoznawanie i eliminowanie przyczyn zakłóceń relacji interpersonalnych w sytuacji pracy. Narzędzia komunikacji w organizacji i ich efektywność. 12. Konflikty i sposoby ich rozwiązywania. 13. Struktura, rozwój i zmiana w organizacji. Kształtowanie się organizacji. Modele zarządzania procesem zmiany w organizacji. 14. Kierowanie i przywództwo w organizacjach. Pojęcia przywództwa, władzy i kierowania. Wybrane teorie. 15. Kultura organizacyjna. Klimat organizacji. Typologie kultur organizacyjnych. Sposoby badania klimatu i kultury organizacyjnej. 16. Postawy i zachowania organizacyjne. Dysfunkcje i patologie w organizacjach. Przemoc w miejscu pracy, mobbing, pracoholizm, dyskryminacja. 17. Stres w pracy i wypalenie zawodowe. Przeciwdziałanie psychologicznemu obciążeniu pracą. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Schultz, D., Schultz, S.E.(2002) Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Warszawa: PWN Ratajczak, Z. (2007) Psychologia pracy i organizacji, Warszawa: PWN Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (2006) Psychologia społeczna, Poznań: Zysk i S-ka. (Rozdziały: 3-8, 11,13). |
Efekty uczenia się: |
Student ma wiedzę na temat: - obszarów zainteresowań psychologii organizacji i pracy; - czynników związanych z dopasowaniem człowieka do pracy i satysfakcją z pracy; - doboru i rozwoju zawodowego pracowników, systemów motywacyjnych, - ergonomii miejsca pracy; - specyfiki funkcjonowania organizacji - komunikacji w organizacji, rozwiązywania konfliktów, kultury i klimatu organizacji, rozwoju i zmian w organizacji, postaw organizacyjnych; - zapobiegania wypaleniu zawodowemu i patologiom w miejscu pracy. Student potrafi: - identyfikować czynniki wpływające na dopasowanie człowieka do środowiska pracy; - tworzyć charakterystyki stanowisk pracy; - rozpoznawać warunki wpływające na obciążenie pracownika na stanowisku pracy; - identyfikować czynniki umożliwiające dobre współdziałanie oraz przyczyny problemów w organizacji, a także źródła stresu i jego skutki; - zaproponować rozwiązania służące podniesieniu satysfakcji z pracy oraz poprawie funkcjonowania organizacji; Student rozwija następujące kompetencje i postaw: - ma świadomość złożoności problemów związanych z diagnozą i interwencją w środowisku pracy; - dostrzega wpływ cech indywidualnych człowieka warunkujących dobre funkcjonowanie na danym stanowisku; - dostrzega związek między środowiskiem pracy, doborem pracowników a ich efektywnością, bezpieczeństwem i satysfakcją z pracy; - szanuje odmienność światopoglądową innych osób oraz ich różnorodność. - docenia rolę przestrzegania zasad etyki w środowisku pracy. W ramach przedmiotu studenci realizują następujące efekty uczenia się określone w programie studiów: W zakresie wiedzy, student zna i rozumie: K_W02 - więzi społeczne budowane w kontekście wykonywanej pracy, a także powstające na ich fundamencie normy i reguły życia społecznego. K_W05 - w praktyce narzędzia pozyskiwania danych na temat wytwarzanych w kontekście pracy więzi społecznych, norm i reguł oraz tworzonych przez nie instytucji, struktur i organizacji. W zakresie umiejętności, student potrafi: K_U08 - zbudować zespół zadaniowy, planować i organizować jego pracę oraz współpracować aktywnie z innymi osobami. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w zajęciach. Test. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariola Kordas-Surowiec | |
Prowadzący grup: | Mariola Kordas-Surowiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Program zajęć uwzględnia specyfikę studiów w zakresie organizowania rynku pracy, niektóre przedmioty realizowane w toku studiów są rozwinięciem zagadnień związanych z psychologią pracy i organizacji. W ramach przedmiotu psychologia pracy i organizacji studenci poznają główne obszary zainteresowań tego działu psychologii stosowanej, ujęte w dwa bloki tematyczne - dopasowanie człowieka do środowiska pracy i satysfakcja z pracy oraz psychologiczne aspekty funkcjonowania organizacji. Celem zajęć jest zrozumienie na czym polega dopasowanie człowieka do środowiska pracy i jakie czynniki mają wpływ na satysfakcje z pracy, a także jak zwiększać sprawność działania organizacji i dobrostan ludzi z nią związanych. |
|
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu psychologia pracy i organizacji będą omawiane następujące zagadnienia: 1. Obszary zainteresowań psychologii pracy i organizacji. Aspekty organizacji diagnozowane przez psychologów. Techniki i metody badawcze w psychologii pracy i organizacji. DOPASOWANIE CZŁOWIEKA DO ŚRODOWISKA PRACY I SATYSFAKCJA Z PRACY 2. Możliwości i ograniczenia człowieka w środowisku pracy. Procesy poznawcze, percepcja i błędy poznawcze. Stereotypy w miejscu pracy. Organizacyjne koszty uprzedzeń i dyskryminacji. Znaczenie pracy w życiu człowieka. 3. Analiza pracy. Cele badania pracy, narzędzia do badania pracy, trafność analizy pracy. 4. Dobór i ocena pracowników. Rekrutacja i selekcja. Diagnoza psychologiczna w psychologii pracy. 5. Kompetencje jako podstawa polityki personalnej. Dopasowanie kompetencyjne człowieka do pracy. 6. Rozwój zawodowy pracowników. Szkolenia. 7. Motywacja do pracy. Systemy motywacyjne i rozwojowe. 8. Satysfakcja z pracy. Przegląd teorii i badań. Pomiar jakości życia w pracy. Równowaga między życiem a pracą - work-life balance. 9. Ergonomia i architektura miejsca pracy. Psychologia inżynieryjna. PSYCHOLOGICZNE ASPEKTY FUNKCJONOWANIA ORGANIZACJI 10. Komunikacja w organizacji. Rozpoznawanie i eliminowanie przyczyn zakłóceń relacji interpersonalnych w sytuacji pracy. Narzędzia komunikacji w organizacji i ich efektywność. 11. Konflikty i sposoby ich rozwiązywania. 12. Struktura, rozwój i zmiana w organizacji. Kształtowanie się organizacji i zarządzanie procesem zmiany w organizacji. 13. Kierowanie i przywództwo w organizacjach. Pojęcia przywództwa, władzy i kierowania. Wybrane teorie. 14. Kultura i klimat organizacji. Postawy i zachowania organizacyjne. 15. Dysfunkcje w organizacjach. Przemoc, mobbing, pracoholizm, dyskryminacja. 16. Stres w pracy i wypalenie zawodowe. Przeciwdziałanie psychologicznemu obciążeniu pracą. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Schultz, D., Schultz, S.E.(2002) Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Warszawa: PWN Ratajczak, Z. (2007) Psychologia pracy i organizacji, Warszawa: PWN Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (2006) Psychologia społeczna, Poznań: Zysk i S-ka. (Rozdziały: 3-8, 11,13). |
|
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.