International crimes
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2104-GPIR-D4INCR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | International crimes |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Stosunki Międzynarodowe -GPIR- DZIENNE 4 semestr 2 rok |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Kurs umożliwia zapoznanie się z problematyką zbrodni międzynarodowych Studenci analizują historyczne i współczesne przykłady zbrodni międzynarodowych. Omawiane są modele, czynniki wpływające na popełnianie zbrodni międzynarodowych; analizowane są stadia zbrodni ze współczesnej perspektywy. Identyfikuje się krajowe i międzynarodowe podmioty, które mogą podjąć działania o charakterze strukturalnym i operacyjnym w zakresie prewencji wobec oraz reakcji na zbrodnie międzynarodowe. Analizowane są instrumenty prewencji, reakcji, rekoncyliacji. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
1. Definicje zbrodni 2. Zbrodnie międzynarodowe - perspektywa historyczna 3. II wojna światowa - ofiary i techniki eksterminacji 4. Ludobójstwo - modele 5. Mowa nienawiści & mowa niebezpieczna 6. Międzynarodowe instrumenty prewencji 7. Międzynarodowe instrumenty reakcji 8. Zasady indywidualnej odpowiedzialności karnej 9. Mens rea - okoliczności wyłączające odpowiedzialność 10. Międzynarodowy Trybunał Karny 11. Fact Finding (Komisje Śledcze) 12. Komisje Prawdy 13. Amnestie |
Pełny opis: |
1. Actus reus - definicje zbrodni, praktyczne problemy • Agresja • Zbrodnie wojenne • Ludobójstwo • Zbrodnie przeciwko ludzkości 2. Zbrodnie międzynarodowe - perspektywa historyczna 3. II wojna światowa - ofiary i techniki eksterminacji - grupy rasowe, narodowe, etniczne, religijne - grupy polityczne - osoby homoseksualne - osoby z niepełnosprawnością - cywile, jeńcy wojenni - masowe zabójstwa - obozy śmierci i koncentracyjne etc. 4. Ludobójstwo - modele - Czynniki dokonywania ludobósjtwa - model Stantona - Case study: Rwanda 5. Mowa nienawiści & mowa niebezpieczna - Definicje, zakres - Case studies 6-7. Międzynarodowe instrumenty prewencji i reakcji - wczesne ostrzeganie - instrumenty polityczno-dyplomatyczne - instrumenty ekonomiczne - instrumenty prawne - instrumenty społeczne - instrumenty wojskowe 8. Zasady indywidualnej odpowiedzialności karnej • kwestia immunitetów • odpowiedzialność przełożonych • odpowiedzialność za przynależność do grup przestępczych • różne formy uczestnictwa w zbrodni 9. Mens rea - główne okoliczności wyłączające odpowiedzialność • rozkaz • przymus • konieczność • samoobrona • odurzenie • błąd co do faktu • błąd co do prawa • brak świadomości/choroba psychiczna 10-11. MTK i inne trybunały karne Zasady jurysdykcji i funkcjonowania MTK (komplementarność) Uczestnicy postępowania karnego Stadia postępowania Główne sytuacje i sprawy rozpatrywane przez MTK 12. Fact Finding (komisje śledcze), komisje prawdy, amnestie |
Literatura: |
Dokumenty: Statut MTK, Konwencja w sprawie zapobiegania i karania zbrodni ludobójstwa - A. Bieńczyk-Missala, S. Dębski (ed.), Rafał Lemkin. A Hero of Humankind, Warsaw 2010. - A. Bieńczyk-Missala, 2016, Early warning and prevention of atrocity crimes – the role of the United Nations (w:) Dorota Heidrich, Klaus Bachmann (eds): The Legacy of Crimes, Crises and Violence. Transitional Justice, Domestic Change and the Role for the International Community, Peter Lang Edition, s. 199-216. - R. Lemkin, Genocide—A New Term And New Conception For Destruction Of Nations (Chapter IX), Axis Rule In Occupied Europe, NYC 1944. - Holocaust Encyclopedia, US Holocaust Memorial Museum - R. Melson, Paradigms of Genocide: The Holocaust, the Armenian Genocide, and Contemporary Mass Destruction, ANNALS, AAPSS, 548, Nov. 1996. - Mosaic of Victims, US Holocaust Memorial Museum - G.H. Stanton, 10 Stages of Genocide - Human Rights Watch Report, The Rwandan Genocide: How It Was Prepared, April 2006. - E. Staub, The Psychology of Bystanders, Perpetrators and Heroic Helpers, (in:) The Psychology of Good and Evil: Why children, adults and groups help and harm others, NY Cambridge 2003. - J. Waller, The Ordinariness of Extraordinary Evil: the Making of Perpetrators of Genocide and Mass Killing. - UN Framework of Analysis for the Prevention of Atrocity Crimes -A. Bellamy, A Lupel, Why we fail: Obstacles to the Effective Prevention of Mass Atrocities, June 2015. - S. Benesch's Dangerous Speech framework, luty 2003, http://dangerousspeech.org/guidelines - S. Benesch, Countering Dangerous Speech: New Ideas for Genocide Prevention, “Working Paper”, United States Holocaust Memorial Museum, seminar, 2014. Podręcznik z międzynarodowego prawa karnego, np. • I. Bantekas, S. Nash, International criminal law. • M. Ch. Bassiouni, International criminal law. • K. Kittichaisaree, International criminal law. • W. Schabas, An Introduction to International Criminal Court • W. Schabas, Routledge Handbook of International Criminal Law |
Efekty uczenia się: |
Student: - ma wiedzę nt. źródeł i rozwoju międzynarodowych regulacji prawnych dotyczących najpoważniejszych zbrodni międzynarodowych: zbrodni wojennych, zbrodni przeciwko ludzkości, ludobójstwa - ich zakresu, przyczyn, skutków, jak również powiązań między zbrodniami międzynarodowymi a bezpieczeństwem - ma specjalistyczną wiedzę nt. krajowych i międzynarodowych instrumentów oraz mechanizmów prewencji i odpowiedzi wobec/na naruszenia praw człowieka - krytycznie interpretuje zasady humanitarne i standardy, wskazuje dylematy związane z ich zastosowaniem/charakterem - formułuje adekwatne i etyczne rekomendacje dotyczące działań humanitarnych - posiada umiejętność krytycznej analizy, klasyfikacji i oceny przypadków zbrodni międzynarodowych - analizuje i ocenia współczesne instrumenty i mechanizmy prewencji i reakcji - jest w stanie pracować w środowisku zawodowym wymagającym kompetencji z zakresu prewencji i reakcji na zbrodnie międzynarodowe - wykazuje wrażliwość na przypadki masowych naruszeń praw człowieka, a także inne nadużycia i jest świadomy skutków takich naruszeń. Stosuje jasne etyczne standardy, świadomy zasad humanitarnych, wartości oraz zawodowych kodeksów postępowania. - prezentuje otwartą postawę wobec zdobywania nowej wiedzy i jest gotowy podjąć kolejne etapy edukacji |
Metody i kryteria oceniania: |
- Przygotowanie się z rekomendowanych dokumentów - Branie udziału w dyskusji, prezentacje, projekty (50%) - Egzamin (50%) |
Praktyki zawodowe: |
ND |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patrycja Grzebyk | |
Prowadzący grup: | Patrycja Grzebyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
(tylko po angielsku) See general description. |
|
Pełny opis: |
23.02. Definitions of core crimes - practical problems 2.03. Causes of crimes based on historic examples 9.03. Methods, victims’ groups – based on WWII. 16.03. Models of genocide 23.03. Models of hate speech 30.03.International instruments of prevention 6.04. International instruments of reaction 13.04. Principles of Individual Criminal Responsibility 20.04. No classes 27.04. Main defences in trials 4.05. ICC 11.05. Other criminal tribunals 18.05. Fact-finding, truth commissions, amnesties 25.05. Written exam 1.06. Students’ presentations 8.06. Evaluation 15.06. No classes |
|
Literatura: |
(tylko po angielsku) See general description. |
|
Uwagi: |
(tylko po angielsku) See general description. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.