Metodologia badań stosunków międzynarodowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2104-L-D4MBSM |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań stosunków międzynarodowych |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Stosunki Międzynarodowe - DZIENNE I STOPNIA 4 semestr 2 rok -przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot ma wymiar praktyczny. Założeniem zajęć jest implementacja podstawowych kategorii o charakterze wyjaśniającym i teoretycznym. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
1. Nauka, wiedza, teoria i paradygmat 2. Siatka pojęciowa dyscypliny 3. Metodologia. Pojęcie metody i techniki badawczej; wielo- i interdyscyplinarność. 4. Ogólnologiczne metody poznania; metody empiryczne i teoretyczne; metody historyczne, metody socjologiczne; analiza systemowa; analiza strukturalno-funkcjonalna; analiza czynnikowa; analiza instytucjonalno-normatywna; analiza porównawcza; analiza prognostyczna; metody behawioralne i psychologiczne; case studies. 5. Definiowanie problemu badawczego. Konceptualizacja rozprawy. Hipotezy i pytania badawcze. Rola promotora i mistrza. 6. Kategoryzacja źródeł: dokumenty, monografie i opracowania, artykuły, studia i materiały, źródła czasopiśmiennicze i internetowe. 7. Próba pisarstwa naukowego: artykuł, recenzja. |
Pełny opis: |
W programie nauczania przedmiotu zwraca się uwagę na zrozumienie trzech podstawowych kategorii, konstytuujących metodologiczne przygotowanie badacza: - założenia filozoficzno-światopoglądowe badacza - strategię badawczą - konkretne metody i procedury badawcze (metodyki, techniki). Założenia filozoficzno-światopoglądowe badacza obejmują zbiór podstawowych przekonań, kierujących postępowaniem badawczym. Inaczej: paradygmat, założenia epistemologiczne i ontologiczne lub szeroko pojmowaną metodologię badań naukowych. Światopogląd to ogólne spojrzenie badacza na świat i naturę badań naukowych. U badaczy światopogląd kształtuje się pod wpływem dyscypliny naukowej, którą się zajmują, przekonań opiekunów naukowych (mistrzów) i wykładowców oraz nabywanych doświadczeń własnych. Dla celów dydaktycznych warto wyróżnić cztery podstawowe światopoglądy: - postpozytywizm - konstruktywizm - aktywizm - pragmatyzm Na zajęciach omawiane są założenia każdego z nich, ale także moralizmu, amoralizmu, machiawellizmu i realizmu politycznego. W ten sposób młodzi badacze poznają paletę podejść badawczych, warunkowanych przez światopoglądy badawcze. |
Literatura: |
- Andrzej Chodubski, Wstęp do badań politologicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiegi, Gdańsk 2013. - Adamn Grobler, Metodologia nauk, Wydawnictwo Aureus-Znak, Kraków 2006. - David Marsh, Gerry Stoker (red.), Teorie i metody w naukach politycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006. - Włodzimierz Mich, Jakub Nowak (red.), Wokół teorii stosunków międzynarodowych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2012. - Andrzej Gałganek i in. (red.), Wielo- i interdyscyplinarność nauki o stosunkach międzynarodoqwych, Wydawnictwo Rambler, Warszawa 2012. - Ryszard Skarzyński (red.), Przedmiot poznania politologii. Podstawy dyscypliny nauki, Temida 2, Białystok 2014. - Ryszard Zięba, Stanisław Bieleń, Justyna Zając (red.), Teorie i podejścia badawcze w nauce o stosunkach międzynarodowych, WDiNP UW, Warszawa 2015. |
Efekty uczenia się: |
Słuchacze mają obowiązek zapoznać się z podstawowymi metodami i technikami badań społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem badań stosunków międzynarodowych. Każdy z uczestników zajęć musi dowieść w praktyce umiejętności posługiwania się fachową terminologią (poznać siatkę kategorii nauki o stosunkach międzynarodowych), umiejętności konceptualizacji procesu badawczego (sprecyzowanie problemu badawczego - tematu i tytułu, jego strukturalizacja, plan badań, dobór metod i procedur badawczych), umiejętności analitycznych i wyjaśniających oraz tworzenia własnych utworów naukowych (artykuł, recenzja). K_W01, K_W02, K_W05, K_U01, K_U02, K_K01, K_K02, K_K05 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia mają charakter aktywizujący i interaktywny. Opierają się na pobudzaniu uczestników przez prowadzącego do formułowania samodzielnych opinii, wykazywania się znajomością literatury przedmiotu oraz zdolnością do wnioskowaniaia i generalizacji. Oceniana jest aktywność na zajęćiach, sposób wypowiadania się i prezentacji wybranych wcześniej tematów, postawy badawcze oparte na rzetelności, dokładności i obiektywizmie. Oceniana jest umiejętność wypowiedzi ustnej (prezentacja PPT wybranej pracy naukowej podczas zajęć). Wszystkie elementy składowe oceny (aktywność na zajęciach, zdolności analityczne oraz wypowiedź w formie ustnej) składają się na ocenę końcową. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kinga Torbicka | |
Prowadzący grup: | Kinga Torbicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Pełny opis: |
W programie nauczania przedmiotu zwraca się uwagę na zrozumienie trzech podstawowych kategorii, konstytuujących metodologiczne przygotowanie badacza: - założenia filozoficzno-światopoglądowe badacza - strategię badawczą - konkretne metody i procedury badawcze (metodyki, techniki). Założenia filozoficzno-światopoglądowe badacza obejmują zbiór podstawowych przekonań, kierujących postępowaniem badawczym. Inaczej: paradygmat, założenia epistemologiczne i ontologiczne lub szeroko pojmowaną metodologię badań naukowych. Światopogląd to ogólne spojrzenie badacza na świat i naturę badań naukowych. U badaczy światopogląd kształtuje się pod wpływem dyscypliny naukowej, którą się zajmują, przekonań opiekunów naukowych (mistrzów) i wykładowców oraz nabywanych doświadczeń własnych. Dla celów dydaktycznych warto wyróżnić cztery podstawowe światopoglądy: - postpozytywizm - konstruktywizm - aktywizm - pragmatyzm Na zajęciach omawiane są założenia każdego z nich, ale także moralizmu, amoralizmu, machiawellizmu i realizmu politycznego. W ten sposób młodzi badacze poznają paletę podejść badawczych, warunkowanych przez światopoglądy badawcze. |
|
Literatura: |
- Andrzej Chodubski, Wstęp do badań politologicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiegi, Gdańsk 2013. - Adamn Grobler, Metodologia nauk, Wydawnictwo Aureus-Znak, Kraków 2006. - David Marsh, Gerry Stoker (red.), Teorie i metody w naukach politycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006. - Włodzimierz Mich, Jakub Nowak (red.), Wokół teorii stosunków międzynarodowych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2012. - Andrzej Gałganek i in. (red.), Wielo- i interdyscyplinarność nauki o stosunkach międzynarodoqwych, Wydawnictwo Rambler, Warszawa 2012. - Ryszard Skarzyński (red.), Przedmiot poznania politologii. Podstawy dyscypliny nauki, Temida 2, Białystok 2014. - Ryszard Zięba, Stanisław Bieleń, Justyna Zając (red.), Teorie i podejścia badawcze w nauce o stosunkach międzynarodowych, WDiNP UW, Warszawa 2015. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.