Rynki wschodzące w stosunkach międzynarodowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2104-M-D2RWSM-MPH |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Rynki wschodzące w stosunkach międzynarodowych |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Stosunki Międzynarodowe - DZIENNE II STOPNIA 2 semestr 1 rok - przedmioty dla specjalności MPH Stosunki Międzynarodowe - DZIENNE II STOPNIA 2 semestr 1 rok - przedmioty wszystkie |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Według indeksu Morgan Stanley Capital International (2020) 24 kraje rozwijające się kwalifikują się obecnie do kategorii rynków wschodzących - Brazylia, Chile, Chiny, Kolumbia, Czechy, Egipt, Grecja, Węgry, Indie, Indonezja, Korea, Malezja, Meksyk, Pakistan, Peru , Filipiny, Polska, Katar, Rosja, RPA, Tajwan, Tajlandia, Turcja i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Kraje te łączą podobieństwa, takie jak wysokie prognozy wzrostu, dynamiczny i niestabilny rynek papierów wartościowych, wysoki poziom ryzyka i możliwość wysokiego zwrotu inwestycji. Są też między nimi różnice, wynikające z systemów politycznych, wielkości rynku, uwarunkowań kulturowo-cywilizacyjnych i geograficznych w skali lokalnej oraz regionalnej, a także poziomu rozwoju i zaawansowania w przechodzeniu do gospodarki innowacyjnej. W ramach specjalizacji studiów regionalnych i globalnych celem kursu jest zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami wyodrębniania i klasyfikacji rynków wschodzących, a także różnymi aspektami ich funkcjonowania oraz prowadzenia w nich działalności gospodarczej. W pierwszej części przedstawione zostaną założenia teoretyczne, związane z cechami wyróżniającymi rynki wschodzące, ich głównymi parametrami i modelami rozwoju, a także z polityką Polski i Unii Europejskiej na rynkach wschodzących. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Cechy wyróżniające rynki wschodzące, kwalifikacja, modele rozwoju, główne parametry, zalety i wady rynków wschodzących Rynki wschodzące w dyplomacji ekonomicznej Unii Europejskiej oraz Polski |
Pełny opis: |
Cechy wyróżniające rynki wschodzące z rozróżnieniem parametrów dochodu, rynków kapitałowych, wzrostu gospodarczego, inwestycji zagranicznych, polityki wewnętrznej i zagranicznej Kwalifikacja rynków wschodzących w wymiarze funkcjonalnym, instytucjonalnym i geograficznym Modele rozwoju rynków wschodzących z uwzględnieniem roli inwestycji, konsumpcji oraz eksportu Główne parametry rynków wschodzących i krajów rozwiniętych - analiza porównawcza Główne wyzwania UE na rynkach wschodzących Instrumenty dyplomacji ekonomicznej UE - Europejska Służba Działań Zewnętrznych, systemy preferencji celnych Organizacja, cele i instrumenty polskiej dyplomacji ekonomicznej |
Literatura: |
- wprowadzenie definicyjne https://www.imf.org/external/pubs/ft/wp/2004/wp04177.pdf https://www.forbes.com/consent/?toURL=https://www.forbes.com/2010/05/27/winning-in-emerging-markets-opinions-book-excerpts-khanna-palepu.html https://www.cnbc.com/video/2018/11/15/what-is-an-emerging-market.html - spojrzenie historyczne https://www.obserwatorfinansowy.pl/tematyka/makroekonomia/trendy-gospodarcze/krotka-historia-gospodarek-wschodzacych/ - perspektywy rozwoju rynków wschodzących https://www.parkiet.com/Analizy/311129994-Rynki-wschodzace-wroca-do-lask.html https://www.parkiet.com/Gospodarka---Swiat/312289996-Rynki-wschodzace-obronily-sie-w-trudnym-roku.html https://www.bloomberg.com/graphics/2020-emerging-markets-recovery-ranking/ https://www.oecd.org/dev/EMnet-Business-Insights-2020.pdf - rynki krajów wschodzących jako perspektywiczne kierunki polskiego eksportu https://journals.pan.pl/Content/116612/PDF/EKON_2020-01_04-Rubaj.pdf?handler=pdf https://www.paih.gov.pl/publikacje/eksport Literatura uzupełniająca: Acemoglu D., Robinson J., (2012), Why Nations Fail: The Origins of Power, Prosperity, and Poverty, Crown, New York. Biswas R. (2018), Emerging Markets Megatrends, Palgrave Macmillan. Magnus G. (2010), Uprising: Will Emerging Markets Shape or Shake the World Economy?, John Wiley & Sons Ltd., UK. van Agtmael, A. (2008), The Emerging Markets Century: How a New Breed of World-Class Companies Is Overtaking the World, Simon & Schuster. Financial Times Emerging Markets: https://www.ft.com/emerging-markets Wybrane raporty światowe dotyczące problematyki obejmującej przedmiot np. Regional Economic Outlook, World Economic Outlook (WEO, także raporty i oceny Banku Światowego, OECD, UNDP, BRICS czy G-20. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1 rodzaje typologii krajów Globalnego Południa w wymiarze politycznym i gospodarczym 2 wybrane modele rozwoju rynków wschodzących 3 instrumenty dyplomacji ekonomicznej Polski i UE UMIEJĘTNOŚCI 1 dobór instrumentów dyplomacji ekonomicznej dla poszczególnych rynków wschodzących 2 analiza i prognoza rozwoju rynków wschodzących |
Metody i kryteria oceniania: |
20% aktywny udział w zajęciach 40% prezentacja 40% ocena z testu na koniec semestru |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Łukaszuk | |
Prowadzący grup: | Tomasz Łukaszuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Cechy wyróżniające rynki wschodzące, kwalifikacja, modele rozwoju, główne parametry, zalety i wady rynków wschodzących Rynki wschodzące w dyplomacji ekonomicznej Unii Europejskiej oraz Polski |
|
Pełny opis: |
Cechy wyróżniające rynki wschodzące z rózróżnieniem parametrów dochodu, rynków kapitałowych, wzrostu gospodarczego, inwestycji zagranicznych, polityki wewnętrznej i zagranicznej Kwalifikacja rynków wschodzących w wymiarze funkcjonalnym, instytucjonalnym i geograficznym Modele rozwoju rynków wschodzących z uwzględnieniem roli inwestycji, konsumpcji oraz eksportu Główne parametry rynków wschodzących i krajów rozwiniętych - analiza porównawcza Główne wyzwania UE na rynkach wschodzących Instrumenty dyplomacji ekonomicznej UE - Europejska Służba Działań Zewnętrznych, systemy preferencji celnych Organizacja, cele i instrumenty polskiej dyplomacji ekonomicznej |
|
Literatura: |
Aziz Sunje, Emin Çivi„Emerging Markets: A Review of Conceptual Frameworks” University of Sarajevo, School of Economics and Business Administration, Sarajevo, Bosnia and Herzegovina, 2000; Cheryl Nakata, K. Sivakumar „Factors in Emerging Markets and Their Impact on First Mover Advantages”, Marketing Science Institute, Cambridge, 1995; |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Gosławski | |
Prowadzący grup: | Michał Gosławski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Cechy wyróżniające rynki wschodzące, kwalifikacja, modele rozwoju, główne parametry, zalety i wady rynków wschodzących Rynki wschodzące w dyplomacji ekonomicznej Unii Europejskiej oraz Polski |
|
Pełny opis: |
Cechy wyróżniające rynki wschodzące z rózróżnieniem parametrów dochodu, rynków kapitałowych, wzrostu gospodarczego, inwestycji zagranicznych, polityki wewnętrznej i zagranicznej Kwalifikacja rynków wschodzących w wymiarze funkcjonalnym, instytucjonalnym i geograficznym Modele rozwoju rynków wschodzących z uwzględnieniem roli inwestycji, konsumpcji oraz eksportu Główne parametry rynków wschodzących i krajów rozwiniętych - analiza porównawcza Główne wyzwania UE na rynkach wschodzących Instrumenty dyplomacji ekonomicznej UE - Europejska Służba Działań Zewnętrznych, systemy preferencji celnych Organizacja, cele i instrumenty polskiej dyplomacji ekonomicznej |
|
Literatura: |
Aziz Sunje, Emin Çivi„Emerging Markets: A Review of Conceptual Frameworks” University of Sarajevo, School of Economics and Business Administration, Sarajevo, Bosnia and Herzegovina, 2000; Cheryl Nakata, K. Sivakumar „Factors in Emerging Markets and Their Impact on First Mover Advantages”, Marketing Science Institute, Cambridge, 1995; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.