Zarządzanie na rynkach międzynarodowych: ekonomiczne i kulturowe aspekty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2104-M-D4ZNRE-MPH |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie na rynkach międzynarodowych: ekonomiczne i kulturowe aspekty |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Stosunki Międzynarodowe - DZIENNE II STOPNIA 2 semestr 2 rok - przedmioty dla specjalności MPH Stosunki Międzynarodowe - DZIENNE II STOPNIA 2 semestr 2 rok - przedmioty wszystkie |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Umiędzynarodowienie i globalizacja działalności gospodarczej. Międzynarodowe otoczenie biznesowe - gospodarcze, polityczne, technologiczne, polityczne i kulturowe. Najważniejsze uwarunkowania międzynarodowego środowiska kulturowego. Rola symboli, gestów, wartości. Teorie zarządzania międzynarodowego. Kultura organizacyjna międzynarodowych przedsiębiorstw w kilku regionach. Kulturowe modele zachowań w biznesie. Kultury biznesowe poszczególnych krajów i regionów. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu student zdobywa wiedzę na temat umiędzynarodowienia działalności gospodarczej w aspekcie ekonomicznym i kulturowym. Zakres tematyczny obejmuje takie zagadnienia jak: międzynarodowe otoczenie biznesowe, w szczególności gospodarcze, polityczne, technologiczne, polityczne i kulturowe. Szczególny nacisk kładzie się na najważniejsze uwarunkowania międzynarodowego środowiska kulturowego, takie jak rola symboli, gestów, wartości, metody komunikacji i negocjacji, stosunek do produktów zagranicznych, rola religii w biznesie, wzorce konsumpcji, zachowania kupujących, biznes zwyczaje, rola ceremonii i etykieta biznesowa. Ponadto na temat międzynarodowych teorii zarządzania, kultur organizacyjnych międzynarodowych firm poszczególnych regionów, kulturowych modeli zachowań biznesowych. Drugi blok zajęć obejmuje przedstawienie kultur biznesowych oraz uwarunkowań makroekonomicznych poszczególnych krajów i regionów z punktu widzenia ich atrakcyjności i specyfiki biznesowej. |
Literatura: |
Hofstede, G., Hofstede, G.J., Minkov, M. (2010). Cultures and organizations: software f the mind. New York: McGraw-Hill. Peng, M. (2013). Global strategic management. Cengage. Verbeke, A. (2013). International business strategy. Cambridge: Cambridge University Press. Erin Meyer, The Culture Map, Perseus Books, 2016. Moon, Chris J., and Peter Woolliams. “Managing Cross Cultural Business Ethics.” Journal of Business Ethics, vol. 27, no. 1/2, 2000, pp. 105–15. Ardichvili, Alexandre, et al. “Ethical Cultures in Large Business Organizations in Brazil, Russia, India, and China.” Journal of Business Ethics, vol. 105, no. 4, 2012, pp. 415–28. Gift, Michael J., et al. “Cross-Cultural Perceptions of Business Ethics: Evidence from the United States and China.” Journal of Business Ethics, vol. 114, no. 4, 2013, pp. 633–42. Additional material (cases, articles, reports) provided by lecturer |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie terminologię, metody, teorię, specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz główne tendencje rozwojowe stosunków międzynarodowych, zwłaszcza w wymiarze relacji politycznych, gospodarczych oraz problemów rozwoju - Student zna i rozumie w pogłębionym zakresie dylematy współczesnej cywilizacji wpływające na rozwój stosunków międzynarodowych i współpracę międzynarodową, w tym ma wiedzę o przyczynach, mechanizmach, dynamice i skutkach procesu globalizacji, zarówno w wymiarze gospodarczym, jak i bezpieczeństwa oraz procesach działania i zmian struktur i instytucji o charakterze politycznym, militarnym, ekonomicznym i społecznym w wymiarze międzynarodowym, ma wiedzę na temat teorii i praktyki podejmowania decyzji politycznych i gospodarczych w strukturach na poziomie państwa narodowego i w skali międzynarodowej - Student zna i rozumie ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działalności zawodowej w zakresie kierunku studiów, w tym zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego - Student potrafi formułować i rozwiązywać problemy badawcze przy wykorzystaniu wiedzy zdobytej podczas studiów; używać do tego odpowiednio dobranych metod, technik i narzędzi, w tym technik informacyjno-komunikacyjnych, formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu kierunku studiów - Student potrafi w pogłębionym zakresie komunikować się i prowadzić debatę na tematy dotyczące współczesnych stosunków międzynarodowych, w tym w języku obcym na poziomie B2+ ESOKJ - Student potrafi kierować pracą zespołu powołanego dla rozwiązania wybranego problemu badawczego lub podejmować wiodącą rolę w zespole lub współdziałać z innymi osobami w ramach takiego zespołu - Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, potrafi krytycznie ocenić swoje działania badawcze - Student jest gotów do rozumienia i uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych oraz w zasięgania opinii ekspertów, w sytuacji trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu - Student jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów etycznych związanych z wykonywaniem zawodów z obszaru stosunków międzynarodowych i bezpieczeństwa międzynarodowego - Student zna i rozumie prawno-instytucjonalna architekturę międzynarodowej polityki handlowej - Student zna i rozumie dylematy współczesnej cywilizacji mające wpływ na problematykę międzynarodowej polityki handlowej, w tym na powstawanie wyzwań dla podmiotów i regulacji międzynarodowej polityki handlowej - Student zna i rozumie prawne i etyczne uwarunkowania działalności zawodowej w zakresie międzynarodowej polityki handlowej - Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami wynikającymi z międzynarodowej polityki handlowej - Student potrafi komunikować się i prowadzić debatę na tematy związane z międzynarodową polityką handlową, w tym języku obcym na poziomie B2+, posługując się specjalistyczną terminologią - Student potrafi kierować pracą w ramach zespołów powołanych do badania i poszukiwania rozwiązań problemów międzynarodowej polityki handlowej, współpracować z innymi osobami w ramach takiego zespołu - Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy na temat obrotu międzynarodowej polityki handlowej oraz krytycznej oceny odbieranych treści - Student jest gotów do uznawania znaczenia i wagi wiedzy na temat międzynarodowej polityki handlowej w rozwiązywaniu problemów z nią związanych; poszukiwania i zasięgania opinii ekspertów w sytuacji trudności z samodzielnym rozwiązaniem tych problemów - Student jest gotów do odpowiedzialnego wykonywania obowiązków zawodowych w pracy w instytucjach międzynarodowych oraz administracji publicznej w zakresie międzynarodowej polityki handlowej, z uwzględnieniem zmieniających się uwarunkowań i potrzeb społecznych w tym rozwijania własnego dorobku zawodowego, podtrzymywania etosu zawodowego, przestrzegania etyki zawodowej S3_W03, S3_W06, S3_W07, S3_U04, S3_U05, S3_U06, S3_K01, S3_K02, S3_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
projekt, esej 1) Wystąpienie prezentujące kulturę biznesową danego kraju 2) Praca dotycząca konkretnego zagadnienia dotyczącego wybranego przez grupę rynku (konkretnego przedsiębiorstwa, branży, elementu charakteryzującego lub wyróżniającego dany rynek) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Regulska-Ingielewicz | |
Prowadzący grup: | Barbara Regulska-Ingielewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Umiędzynarodowienie i globalizacja działalności gospodarczej. Międzynarodowe otoczenie biznesowe - gospodarcze, polityczne, technologiczne, polityczne i kulturowe. Najważniejsze uwarunkowania międzynarodowego środowiska kulturowego. Rola symboli, gestów, wartości. Teorie zarządzania międzynarodowego. Kultura organizacyjna międzynarodowych przedsiębiorstw w kilku regionach. Kulturowe modele zachowań w biznesie. Kultury biznesowe poszczególnych krajów i regionów. |
|
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu student zdobywa wiedzę na temat umiędzynarodowienia działalności gospodarczej w aspekcie ekonomicznym i kulturowym. Zakres tematyczny obejmuje takie zagadnienia jak: międzynarodowe otoczenie biznesowe, w szczególności gospodarcze, polityczne, technologiczne, polityczne i kulturowe. Szczególny nacisk kładzie się na najważniejsze uwarunkowania międzynarodowego środowiska kulturowego, takie jak rola symboli, gestów, wartości, metody komunikacji i negocjacji, stosunek do produktów zagranicznych, rola religii w biznesie, wzorce konsumpcji, zachowania kupujących, biznes zwyczaje, rola ceremonii i etykieta biznesowa. Ponadto na temat międzynarodowych teorii zarządzania, kultur organizacyjnych międzynarodowych firm poszczególnych regionów, kulturowych modeli zachowań biznesowych. Drugi blok zajęć obejmuje przedstawienie kultur biznesowych oraz uwarunkowań makroekonomicznych poszczególnych krajów i regionów z punktu widzenia ich atrakcyjności i specyfiki biznesowej. |
|
Literatura: |
ofstede, G., Hofstede, G.J., Minkov, M. (2010). Cultures and organizations: software f the mind. New York: McGraw-Hill. Peng, M. (2013). Global strategic management. Cengage. Verbeke, A. (2013). International business strategy. Cambridge: Cambridge University Press. Erin Meyer, The Culture Map, Perseus Books, 2016. Moon, Chris J., and Peter Woolliams. “Managing Cross Cultural Business Ethics.” Journal of Business Ethics, vol. 27, no. 1/2, 2000, pp. 105–15. Ardichvili, Alexandre, et al. “Ethical Cultures in Large Business Organizations in Brazil, Russia, India, and China.” Journal of Business Ethics, vol. 105, no. 4, 2012, pp. 415–28. Gift, Michael J., et al. “Cross-Cultural Perceptions of Business Ethics: Evidence from the United States and China.” Journal of Business Ethics, vol. 114, no. 4, 2013, pp. 633–42. Additional material (cases, articles, reports) provided by lecturer |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.