Metody ilościowe i jakościowe w badaniach społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2105-M-D1-MIJBS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody ilościowe i jakościowe w badaniach społecznych |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Europeistyka -DZIENNE II STOPNIA 1 semestr, 1 rok |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie osób biorących udział w zajęciach z procesem badań empirycznych w naukach społecznych: od projektowania badań, poprzez zbieranie danych, po ich analizę i opisywanie rezultatów. Studenci i studentki po ukończeniu zajęć powinni posiadać wiedzę na temat metod i technik badań empirycznych. Podczas zajęć poruszane będą również kwestie istotne zarówno dla badań empirycznych, jak i dociekań innych niż empiryczne, jak np. określanie celu badań, konstruowanie pytań badawczych, prowadzenie przeglądu literatury czy budowanie przekonującej argumentacji. |
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne. 2. Wprowadzenie do badań empirycznych w naukach społecznych • Babbie 2008, s. 19–45 • Babbie 2004, rozdział 1 lub Buttolph-Johnson et al. 2010, rozdział 2. 3. Cele badań, przyczynowość, hipoteza, jednostki analizy • Babbie 2008, s. 58–74, 105–139. • Babbie 2004, s. 67–81 i r. 4 lub Buttolph-Johnson et al. 2010, rozdział 3. • Schwartz-Shea, Yanow 2012, s. 15–23. • Jemielniak 2012a, s. 7. 4. Przegląd literatury • Babbie 2008, s. 477–491. • Buttolph-Johnson et al. 2010, rozdział 6. • Bäcker et al. 2016, s. 24–29. • Schwartz-Shea, Yanow 2012, s. 34–37. 5. Etyka i jakość badań • Babbie 2008, s. 77–102, 166–173. • Babbie 2004, rozdział 18. • Buttolph-Johnson 2010, rozdział 4. • Schwartz-Shea, Yanow 2012, s. 91–114. 6. Praca z pojęciami • Schaffer 2015, s. 1–25. • Babbie 2008, s. 141–166. • Babbie 2004, s. 139–162. 7. Wykorzystanie danych zastanych • Babbie 2008, s. 357–387. • Babbie 2004, rozdziały 11. • Buttolph-Johnson et al. 2010, rozdział 9. 8. Badania terenowe i teoria ugruntowana • Babbie 2008, s. 320–354. • Babbie 2004, rozdział 10. • Buttolph-Johnson et al. 2010, rozdział 8 i s. 358–364. • Kvale 2012. • Schwartz-Shea, Yanow 2012, s. 78–90. 9. Analiza danych jakościowych • Babbie 2008, s. 421–448. • Babbie 2004, rozdziały 13. • Gibbs 2011. 10. Dobór próby • Babbie 2008, s. 206–248. • Babbie 2004, rozdział 7 lub Buttolph-Johnson et al. 2010, rozdział 7. • Babbie 2008, s. 274–318. 11. Badania sondażowe • Babbie 2008, s. 274–318. • Babbie 2004, rozdział 9 lub Buttolph-Johnson et al. 2010, rozdział 10. • Sułek 2001, s. 143–175. 12. Wstęp do analizy danych ilościowych • Babbie, s. 449–476. • Babbie 2004, rozdziały 14–15 lub Buttolph-Johnson et al. 2010, r. 11–12. • Babbie 2004, rozdział 17. • Buttolph-Johnson et al. 2010, rozdział 13. 13–14. Prezentacje prac semestralnych 15. Test zaliczeniowy |
Literatura: |
Babbie E. (2004), Badania społeczne w praktyce, Warszawa. Babbie E. (2008), Podstawy badań społecznych, Warszawa. Bäcker R. et al. (2016), Metodologia badań politologicznych, Warszawa. Becker H.S. (2013), Warsztat pisarski badacza, Warszawa. Buttolph-Johnson J.B. et al. (2010), Metody badawcze w naukach politycznych, Warszawa. Flick U. (2011), Jakość w badaniach jakościowych, Warszawa. Flick U. (2012), Projektowanie badania jakościowego, Warszawa. Gibbs G. (2011), Analizowanie danych jakościowych, Warszawa. Jemielniak D. (red.) (2012a), Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Warszawa. Jemielniak D. (red.) (2012b), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Warszawa. Kvale S. (2012), Prowadzenie wywiadów, Warszawa. Schaffer F.C. (2015), Elucidating Social Science Concepts, New York. Schwartz-Shea P., Yanow D. (2012), Interpretive Research Design. Concepts and Processes, New York. Sułek A. (2001), Jak działa kwestionariusz? w: Sondaż polski, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Studentki i studenci: - mają pogłębioną wiedzę przedmiotową i metodologiczną nauk społecznych i studiów europejskich oraz ich relacji do innych nauk, szczególnie nauk humanistycznych - mają pogłębioną i poszerzoną wiedzę o metodach i narzędziach modelowania struktur i instytucji społecznych (w tym politycznych) a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości i relacji z otoczeniem – potrafią wykorzystywać zaawansowaną wiedzę i metody badawcze nauk społecznych do pozyskiwania i analizowania danych o Unii Europejskiej i państwach europejskich – potrafią obserwować i interpretować zjawiska społeczne zachodzące w Europie i Unii Europejskiej oraz analizować oddziaływania zjawisk i procesów o charakterze mikro – i makroskali na wymiar wewnętrzny i zewnętrzny Unii Europejskiej – potrafią posługiwać się teoriami naukowymi oraz pojęciami z zakresu nauk społecznych w celu opisu i krytycznej analizy procesów i zjawisk społecznych w Europie - potrafią spekulować na temat możliwego rozwoju procesów i zjawisk społecznych z wykorzystaniem metod i narzędzi w odniesieniu do zjawisk politycznych i ekonomicznych Unii Europejskiej i państw europejskich - potrafią określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania odnoszącego się do celów edukacyjnych, studenckich i zawodowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę składają się: 60% - ocena pracy w trakcie semestru, 40% - pisemny test zaliczeniowy. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność podczas zajęć, właściwie wykonanie zadań w trakcie semestru, w tym pracy semestralnej oraz uzyskanie uzyskanie co najmniej połowy punktów w teście zaliczeniowym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Ławniczak | |
Prowadzący grup: | Kamil Ławniczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.